Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Minä laittaisin jo itse sille miehen kaverille tekstiviestillä että en jatkossa laita ilmaiseksi ruokaa ja 20€ pitää viikossa maksaa jos näin jatkuu. Jos oma mies on tollo, niin hoida itse tuo asia tiukasti ja tee säännöt selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Aina menee sairaammaks nää suomalaiset naiset ja tasa-arvo. Onneksi löysin Virosta kunnollisen suomalaisen mätisäkin tilalle. Heille on normaalia hoitaa koti ja ovat muutenkin ahkerampia kun suomi valaat. Eivät myöskään rupsahda ja läskisty kolmevitosena niin ku suomiharppu. Osaavat myös pysyä vaiti tarpeen vaatiessa :) M42, varastopäällikkö
”Onneksi löysin Virosta kunnollisen suomalaisen mätisäkin tilalle.” Mihin tilalle? Maatilalle? Hoitaako Viron matkalla kohtaamasi kunnollinen suomalainen mätisäkki maatilaasi sillä aikaa kun sinä varastoit? Talven varalle?
Pitäisikö ”suomi valas” kirjoittaa kuin Suomi-neito kirjoitetaan eli Suomi-valas. Onko kyse uroksesta vai naaraasta? Ja sitten myös tuo Suomi-harppu pitää kirjoittaa oikein, tietysti.
Uskoisin, että tuontitavarallakin on joku raja kuinka tyhmää miestä kestää. Uskoisin, että sinun pariutumisesi suomalaisen naisen kanssa ei ole mahdollista koska olet tyhmä kuin saapas.
Valmistaisin vain itselleni sapuskat. Ilmoittaisin miehelle, että näitä ei saa syödä, ovat minun evääni. Tai järjestäisin muuten asiat niin, että valmista "ylimääräistä" syötävää ei kaapista löydy. En kyllä tosiaankaan kokkailisi tuollaisia määriä miehen kavereille. Joskus tietty eri juttu. On kyllä röyhkeä tyyppikin, käyttää teitä toimistona sekä lounasruokalana.
Onhan tuo nyt miehen kaverille muutenkin mieletön etu, että saa käydä teillä töissä, te olette laittaneet omalla kustannuksella hyvän työtilan, jota kaveri käyttää nyt ilmaiseksi, lisäksi kaveri käyttää teidän maksamaa sähköä ja vettä päivän mittaan. Näistäkin tulee jo pidemmän päälle teille kustannuksia. Ja siihen vielä ruuat päälle. Todellakin sanoisin miehelle, että alkaa itse maksaa ja laittaa ruuat, jos haluaa kaverille tarjota. Tajuaako se edes, että millaisista summista tuossa puhutaan, ihan ilman mitään vastavuoroisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt miehen klo8kaverille muutenkin mieletön etu, että saa käydä teillä töissä, te olette laittaneet omalla kustannuksella hyvän työtilan, jota kaveri käyttää nyt ilmaiseksi, lisäksi kaveri käyttää teidän maksamaa sähköä ja vettä päivän mittaan. Näistäkin tulee jo pidemmän päälle teille kustannuksia. Ja siihen vielä ruuat päälle. Todellakin sanoisin miehelle, että alkaa itse maksaa ja laittaa ruuat, jos haluaa kaverille tarjota. Tajuaako se edes, että millaisista summista tuossa puhutaan, ihan ilman mitään vastavuoroisuutta?
Ja, sähkön veden lisäksi VESSAPAPERIT. Nyt ulos tuollainen loinen. Tai hei, jos vaikka miehesi menee vaihteeksi tämän kaverin luo tekemään töitä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Jospa sanoisit nuo kaikki edellä mainitut perusteet miehellesi.
Ap, sulla vaikuttaa olevan vähän ongelmia omankin rahankäyttösi kanssa. Vaikka esim. opettelisit nyt kokkaamaan terveellistä ja monipuolista gluteenitonta, vähähiilihydraattista luomuruokaa, ei ole pidemmän päälle kovin taloudellista juosta lähikaupassa ostamassa avokadoja pari kertaa viikossa. Täällä on tullut hyviä neuvoja siihen, miten voitte keskittää ostoksia viikonlopulle ja näin ollen jakaa tasapuolisemmin myös taloudellista vastuusta ruokaostoksista.
Mutta en usko tämän toteutuvan ihan noin vaan. Kuulen kaikesta läpi ettet elä tasa-arvoisessa suhteessa. Pelkäät tuoda asiaa edes selkokielisesti esille, sillä miehesi vaikuttaa kykenevän argumentoimaan kritiikkisi tyhjäksi tai ohittavan sen. Ja sinä vaikutat jostain syytä antavan tämän tapahtua, ja se on aika huolestuttavaa.
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että miehesi täytyy myös käydä joskus arkipäivisin kaupassa, jos tarvitaan vessapaperia, kahvimaitoa tms. Aikamoinen laiskapeppu on, jos ei iltalenkin yhteydessä voi itse moista hoitaa. Eikä kyse taida olla vain laiskuudesta, vaan itsekeskeisestä mukavuudenhalusta, mitä tuollainen lipevä, huolestuttavan manipulatiivinen puhe laittamasi ruoan suhteen myös on.
Siksi kaikella kunnioituksella kehottaisin sinua pohtimaan, saattaisivatko erikoisruokavalioon johtaneet oireesi olla osin psykosomaattista oireilua huonosta suhteesta ja sen aiheuttamasta stressistä (talousmurheet jne)? Kiinnittyykö tähän ruokailuasiaan nyt muutenkin sellaisia tunteita ja kokemuksia, että olet miehellesi näkymätön itsestäänselvyys? Ettet saa rakkaimmaltasi sellaista hyväksyntää ja tunnustusta, mitä me kaikki tarvitsemme?
Kiva juttu, että miehesi on vieraanvarainen mutta rajansa kaikella. Vieraanvaraisuutta tuossa tilanteessa olisi tarjota kaverille kahvit päivän aikana ja vaikka jotain halpaa keksiä/pullaa, siihen ei kenenkään työssäkäyvän talous kaadu, mutta aivan älytöntä pitää työmaaruokalaa pystyssä, vieläpä niin että itse jää ilman ruokaa. Tosin luulisi, että jokainen maalaisjärjellä varustettu kaverikin ymmärtäisi välissä tuoda vähintään kahvipaketin ja pullaa, jos on monta kertaa viikossa kylässä.
Itse pitäisin kyllä erittäin tiukan keskustelun miehen kanssa, ja selittäisin juurta jaksaen että joko kaveri osallistuu viikottain summalla X ruokakuluihin, tuo omat eväät tai sitten mies käy kaupassa ja valmistaa ruuat koko porukalle.
Itse olen sen verran suora, että jos miehellä ei ole pokkaa avata suuta ja nostamaan kissaa pöydälle, niin puhuisin kaverin kanssa, tyyliin ”tosi kiva kun meidän ruoka maistuu, mutta ikävä kaupassa käynti ei ole ilmaista. Voin tehdä koko porukalle ruokaa, mutta olisi varmaan reilua jakaa kuluja tasaisemmin, tai sitten voit ottaa omat eväät mukaan, mikroa voit kyllä käyttää vapaasti” ja näin problem solved.
Minusta ei olisi edes kivaa laittaa ruokaa tuollaiselle miehelle tai hänen kaverilleen vaikka pitäisin ruuanlaitosta.
Ostaisin ruuan vain itselleni pari kuukautta niin ettei kenelläkään muulla ole edes mahdollisuutta ottaa ruokaani mistään rasiasta.
Kun olet tullut kotiin ja ruoka syöty, kai olet edes vaatinut miestä tekemään tai lähtemään ostamaan sulle tilalle jotain muuta ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.
En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..
Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.
Ei näin juntteja miehiä voi ollakaan?
Ehdotan, että uhkaat vaihtaa sen ukkosi johonkin roskakuskiin tai, vaikka haudankaivajaan.
Ne eivät tuo duuneja kotiin. Eikä niillä ole etätöitä.
Vähän jäi epäselväksi että oliko se nyt jopa kolme kertaa viikossa vai vähintään kolme kertaa viikossa. Kotilounaiksi aika kalliita myös. Sinänsä se nyt on useimmiten työmäärän kannalta aika sama tekeekö pöperöt kahdelle vai kolmelle mutta kulupuoli tosiaan täytyy saada kuntoon ja kyllä emännälle pitäisi ruokaa jäädä myös.
Jätetään tää nyt vaan tähän. Näin tyhmää naista ei voi olla. Trollolloo.
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin pihiä edes olla? Tai että tuota ei keskustelemalla saisi selvitettyä?
Ymmärrän kyllä hyvin myös miehen kannan,että haluaa tarjota ruuan myös kaverilleen. Olishan se nyt varsin tökeröä itse syödä ja olla tarjoamatta kaverillekin.
Toisekseen ymmärrän kyllä kaveriakin tässä,että jos on itse vaikka kieltäytynyt ruuasta ja ajatellut että syö sitten kun menee kotiin. Mutta jos ihan tarjoamalla tarjotaan niin kyllä minäkin söisin.
Enkä lähtisi mitään eväitä kuljettelemaan tai rahoja.
Kauanko tekevät yhdessä töitä? Eli onko koko päivän 8h teillä vai esim joitain tunteja,että periaatteessa voisivat kumpikin ruokailla sitten ennen/jälkeen töiden ja keittää vaikka vaan kahvit siinä töiden lomassa?
Kaveri ja sinä taidatte olla molemmat yhtä pihejä. Jos syö ja juo jatkuvasti kaverilla, niin pitäisi olla sen verran järkeä, että tuo edes ne kahvipullat, keksit, myslipatukat ja hedelmät. Se on ei ole vielä riittävästi, mutta ainakin edes pieni vastaantulo tässä tilanteessa.
Toivottavasti ap et vielä siivoä niiden ukkojen jälkiä ruokailun päätteeksi. Minä kyökkipiikana sinua oikein pidetään siellä? Vaaditaan vieraanvaraisuutta sinun selkänahastasi.
Näetkö sä itse koskaan sitä kaveria? Voiisit sanoa että jos haluat, voit laittaa lounaasi ja välipalasi meidän jääkaappiin jos tuut tänne töihin. Se on ainakin tosi hienovaraisesti sanottu että tuo omat evääsi, ääliö.
Tai sitte kysyt voisitteko välillä käydä lounaalla kaverin tykönä..
Miehesi suurin ongelma on, ilmeisesti sanonut kaverille että kyllä meillä riittää ruokaa sullekin.
Aikuisen työssäkäyvän ihmisen lounastarjoilun järjestäminen ilmaiseksi jopa kolme kertaa viikossa ei ole ok. En myöskään kannata sitä että tehdään halvempaa ruokaa ja aletaan laimentamaan kaalikeittoa. Omat tarpeet pitää pystyä ilmaisemaan ja rajat vetämään, mikä sopii sinulle ja mikä ei. Varsinkin kun olet ollut ruuanlaittajan ja maksajan ominaisuudessa. Nyt tosiaan on jo tarjottu niin paljon ilmaiseksi, että voi hyvällä syyllä jo kyselläkin jatkosta. Ei ole muuta keinoa kuin tehdä itse asia selväksi sille vierailijalle. Laitat viestiä tai soitat ja sanot että olisi kysyttävää tästä ruokailusta työpäivien aikana jatkoa ajatellen, kun etätyötkin jatkuvat vielä, että osaat varautua asiaan ja ostaa tarpeeksi ruokaa. Ja olenko ajatellut oikein että haluat jatkossa myös syödä täällä. Sanoa että ylimääräistä kulua tosiaan tulee 60-80€ kuussa, ja kysyä että haluatko että tästä eteenpäin laitan ruokaa kustannuksia vastaan vai tuoko omat eväät, koska on iso summa sinulle ja olet etupäässä vastannut ruokaostoksista. Ei ole väärin kysyä ja jos parisuhde ja ystävyys suhde menee pilalle näinkin pienestä ja asiallisesta asiasta niin anna mennä. Nyt pitää emännän ottaa rohkeampi ote asioihin, kerran sinä siellä kokkina toimit.
Saat jatkaa tuota piikomista ja maksamista niin kauan kuin annat itseäsi kohdeltavan noin.Kyllä jokainen tervejärkinen myös ymmärtää ettei tuollaista kallista järjestelyä yksinkertaisesti voi jatkaa pidemmän päälle. Lopettaisin itse välittömästi ja ottaisin yhteyttä asianomaiseen. Elämässä on pahempiakin juttuja kuin jonkun maksuttoman kestityksen lopettaminen. Nyt pidät huolen että se päättyy. Asia voi hoitua jo viestiä lähettämällä. Kerran se kirpaisee, mutta ongelma on sitten ratkaistu. Jos mies haluaisi kaverille tarjota niin kustannukset kuuluvat hänen maksettavaksi. On helppoa puhua "vieraanvaraisuudesta" jos ei tarvitse mitään maksaa eikä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän jäi epäselväksi että oliko se nyt jopa kolme kertaa viikossa vai vähintään kolme kertaa viikossa. Kotilounaiksi aika kalliita myös. Sinänsä se nyt on useimmiten työmäärän kannalta aika sama tekeekö pöperöt kahdelle vai kolmelle mutta kulupuoli tosiaan täytyy saada kuntoon ja kyllä emännälle pitäisi ruokaa jäädä myös.
2 miestä syö huomattavasti enemmän kuin yksi nainen.
:D