Miehen kaverin ruokailut meillä
Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.
Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.
Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.
Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.
Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.
Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.
Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.
Miten ratkaisisitte tilanteen?
Kommentit (568)
Kutsun kaverin silloin tällöin syömään, mutta kolme kertaa viikossa olisi jo liikaa jopa omalle kaverille tarjottavaksi saatikka sitten miehen kaverille.
Et kai sinä ihan oikeasti maksa niitä kaikkia ruokia ja vielä päälle kokkaat?
Vierailija kirjoitti:
Onneks oma muija on sentään vanhan koulukunnan naisia, tuntuu olevan kultaakin kalliimpaa tänä päivänä. Tekee niin kun on sovittu, minä hoidan oman osuuteni sovitusti. Vaimo hoitaa kaikki kotityöt ja minulle se on normi varsinkin kun tavallaan makaan siitä hänelle, kun osallistun enemmän talouden kuluihin. En kestäisi vastaavaa paasaamista vastaavista asioista päivääkään. M42, varastopäällikkö
Meillä minä tienasin jonkin aikaa vähemmän, tein osa-aikatöitä. Kotitöitä tein vastaavasti enemmän, hoidin ruokaostokset ja ruoanlaitot jne.
Tämä sopi aina siihen asti, kunnes mies alkoi puhua rahasta vihjaillen, että elän siivellä. Hänelle itselleen oli siis alkujaan sopinut tuo hetken aikaa kestävä osa-aika työni.
No, menin kokoaikatyöhön ja samalla loppui myös tekemäni suurempi osa kotitöistä. Hetken aikaa mies ilmeisesti kuvitteli, että edelleen kotityöt hoituvat entiseen tapaan, mutta muistuttelen nyt joka viikko, että pyykit eivät sitten peseydy itsestään, eikä roskat lattialta juokse itse imuriin.
Toivottavasti nyt sitten on tyytyväinen.
Voisin ehkä itse ajatella että ostaisin jostain kassillisen hävikkileipää pakasteeseen halvalla ja tekisin niistä jääkaappiin lautasellisen leipiä vaatimattomilla päällisillä valmiiksi. Näin olisi jotain tarjottavaa ja tämä kannustaisi myös tuomaan omia eväitä. Ostokset ja ruokien teko valmiiksi minimiin, että ei ole mitä ottaa.
Tottahan se on että kukapa sitä saavutetuista eduista lähtisi tinkimään.
Reilusti puhetta ap ylimääräiselle syömämiehelle että jos jatkossa meinaa ruokailla niin se kustantaa 80€ joka on kuitenkin vähän ulkona syömisen kustannuksiin. (a' 9€ / 2-3 krt viikko)
Minkä takia annetaan ap:lle neuvoja tehdä edullista keittoa, puuroa, voileipiä... Miten ihmeessä olisi ap:n hommaa laittaa mitään ruokaa näille miehille?! Sehän tarkoittaa, että syöiminen on sallittua, mutta minusta tuo on moukkamaista hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin ehkä itse ajatella että ostaisin jostain kassillisen hävikkileipää pakasteeseen halvalla ja tekisin niistä jääkaappiin lautasellisen leipiä vaatimattomilla päällisillä valmiiksi. Näin olisi jotain tarjottavaa ja tämä kannustaisi myös tuomaan omia eväitä. Ostokset ja ruokien teko valmiiksi minimiin, että ei ole mitä ottaa.
Aikuisille miehille valmiiksi tehtyjä voileipiä? Eikö ne pysty tekemään edes voileipiä itse? Vai onko keittiö miehiltä kielletty alue? Jos viimeinen on totta, niin voi syyttää vain itseään.
Vähän vastaavaa oli mulla (olen nainen) eksän kanssa kun oltiin parikymppisiä:
Oltiin usein baarissa, tosin mä olin lähes aina autolla, siis isäni autolla. Baarissa oli meidän kanssa aina silloin tällöin eksäni kaveri. Kun klo 03 baarista lähdettiin, alkoi eksäni petailemaan jo puolen yön jälkeen, että eikös sitten heitetäkin tuo Pena kotiinsa (noin 10 km:n ylimääräinen lenkki). Kun tätä oli jatkunut useamman kerran niin kyllä tympi. Lopulta ilmoitin eksälle, että en mä isäni bensoilla heittele kuin omia kavereitani, jos niitäkään.
Eräs oma kaverini oli taasen sitä mieltä (ja vanhempansakin olivat), että jos oon autolla, niin hyvään kaveruuteen kuuluu, että baari-illan jälkeen heitän hänet kotiinsa (30km ylimääräinen lenkki, kun itse asuin 3km päässä keskustasta). Kyllähän sitä muutaman kerran tekikin, mutta lopetin senkin homman. Kaverini mielestä olin törkeä.
Ongelmina näissä se, että tulee vaivaa, kustannuksia ja riskejä. Riski on se väsyneenä ajaminen. Lisäksi koskaan ei ollut vastavuoroista.
Ihmiset on lopulta tosi röyhkeitä. Jokainen voi olla vierasnvarainen ja avulias omalla vaivallaan ja rahallaan, mutta ei muiden. Yksittäiset lounaat, kyyditykset jne on eri asia, mutta sitten kun ne muuttuu normiksi, niin se on jo törkeää hyväksikäyttämistä.
Nykymiehelläni on omaisuus ja tulot 5 X sen mitä mulla. Hän maksaa lähes kaikki viulut. Siitä edestä mä hoidan kodin(300m2) ja lapset (monta). Hän ruikuttaa asiasta. En suostu maksamaan, koska hän ei halua hoitaa lapsia/ kotia. Minä taasen en ole ilmainen piika. Sitten maksan kulut, jos erotaan. Eipä herra kuitenkaan ole halunnut erota ja moooonta vuotta ollaan jo tällä tahdilla menty 😅
Annat ap jääkaapin tyhjentyä. Tästä luulisi viriävän keskustelu missä ruoat ovat? Teet "näkymätöntä" työtä aikuislapsille.
Miksei mies voi käydä kaupassa vaikka ostoslistan kanssa? Hänelle jää enemmän vapaa-aika,kun on etätöissä? Vastaavasti hänen pitäisi tehdä iltaruoka samasta syystä. Jopa meidän 13 v miehenalku osaa valmistaa ruuan ohjeitten mukaan, jos mulla menee myöhään töissä.
"Aikuisille miehille valmiiksi tehtyjä voileipiä? Eikö ne pysty tekemään edes voileipiä itse?"
On se oikeasti huono idea. Ajattelin vain että jos ei kertakaikkiaan saa suuntansa auki, niin menee edes siitä mistä aita on matalin tarjoilujen suhteen.
Kerro ap miten sait asian selvitettyä. Kiinnostaa kovasti. Totean saman minkä moni muukin; miehesi ja kaverinsa ovat mieslapsia tai kaveri on todella röyhkeä ja miehesi vähän tyhmä. Eli joudut yksin hoitamaan tilanteen.
Totea miehille että he voisi seuraavaksi hoitaa lounaan. Ihan vaan neutraali huomio. 'Teidän vuoro hoitaa lounas'
Erityisruokavalioruuat laitat nimikoituina eri rasioihin. Teillä on nyt epäselvää ketkä on perheyksikkö, homma mennyt siihen että sinä olet miehen ja hänen ystävän palvelija ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään, että mitä ihmeen ruolaa ap tekee lounaalle? Hän kirjoittaa, että tuon kaverin ruokailuihin menee jopa 15-20e _viikossa_. Jos kaveri käy vaikka kolmena päivänä ja menee 15e, eli yhden kotona tehdyn lounaan hinta olisi 5e. Mikä tavallinen itse tehty lounasruoka maksaa 5e/annos? Olkoonkin vaikka mikä allergiavapaa ruoka, kyllä erikoisen kallista on.
En ole ap mutta olen pieniruokainen ja syön itse gluteenitonta, paljon prosessoimatonta luomua ja aika vähähiilihydraattisesti. Kaapissani on siis sellaista syötävää itseäni varten ja se maksaa. Jos taloudessa pyörisi pari piittaamatonta öykkäriä jotka syö kumpikin tuplasti sen mitä tyhjentelemässä kaappejani mielihalujensa mukaan nälkäänsä niin huhhei sitä kauppakeskua ja paljonko ruokaa saisi kärrätä kaupasta kun nuo huitaisi pari litraa luomumehua päivässä, jokusen patukan, leivän päällisinä luomujuustoa ja kotimaista kurkkua ja luomuraaka-aineita valmistetun ruoan johon ei ole käytetty makaronia, pastaa tms vatsan täytteeksi. Eikä koskaan tietäisi onko itselle mitään jäljellä vaan olisi pakko aina tuoda lisää kaikkea.
Alkuun ehkä ajattelisin että teen mielelläni ravitsevaa ruokaa rakkaalle ihmiselle samalla kuin itsellenikin ja että se on meidän juttu eikä haittaa jos hyvät raaka-aineet maksaa vähän enemmän meille kahdelle. Aika karmea ylläri olisi jos selviäisi ettei mies ymmärrä ruoan hinnasta mitään, pitää laittamaani ruokaa itsestäänselvänä ja esittelee sitä kavereilleen koskaan loppumattomana runsaudensarvena, kieltäytyy kaupassa käymisestä, kieltäytyy maksamasta omasta ruoastaan edes normaalin ruoan verran ja kutsuu kaverinsa tyhjentämään kaapit ja haukkuu perään ahneeksi ja ties miksi.
No paljonko sulla sitten tulee yhden annoksen hinnaksi keskimäärin arvioituna?
En ole laskenut annoshintoja, Foodiesta löytyy hintoja, voi olla että ruoka on vähän kalliimpaa, kaksi kertaa kalliimpaa, kolme kertaa kalliimpaa tai neljä kertaa kalliimpaa kuin halvimmista aineista tehty makaroonilatikko riippuen siitä mitä syö. Gluteenittomat jauhot maksaa kahdeksan kertaa enemmän kuin halvin vehnäjauhopussi.
Tiivistettynä idea on se että ap on ehkä päättänyt tehdä vaikka 1,5 kertaa makaronilaatikkoa kalliimpaa ruokaa illalliselle hänelle ja miehelle eli kolme pientä annosta päiväksi (1 itselle ja 2 miehelle). Nyt sitä syödään 7 annosta päivässä (ap 1, mies 2 x 2 ja kaveri 2). Näinollen ainekset maksaa tuon miesten päivittäisen fiestan vuoksi yli 2 kertaa enemmän kuin ap oli ajatellut. Ja yli 3 kertaa enemmän kuin makaroonilatikko ap:lle ja miehelle illalliselle. Kuluja nostaa kalliimmat elintarvikkeet, se että mies on vuorokauden ympäri kotona syömässä kalliimpaa ruokaa, se että miehen kaveri on suurimman osan päivästä heidän kotona syömässä kalliimpaa ruokaa ja se että mies ei ilmeisesti halua välittää kuluista eikä ehkä ymmärräkään syövänsä vaikka kolme kertaa kalliimpaa ruokaa kuin halvin ruoka.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuisille miehille valmiiksi tehtyjä voileipiä? Eikö ne pysty tekemään edes voileipiä itse?"
On se oikeasti huono idea. Ajattelin vain että jos ei kertakaikkiaan saa suuntansa auki, niin menee edes siitä mistä aita on matalin tarjoilujen suhteen.
Ap:lla ei ole varmaan mitään tarkoitusta mennä tarjoilun suhteen siitä mistä aita on matalin. Hänellä ei ole mitään halua, syytä eikä velvollisuutta tarjota mitään. Eikä hän ole tarjonnutkaan, vaan hältä on otettu hänen oma ruokansa.
Jospa vain jätät hakematta ruokaa. Ja kesken työpäivän laitat viestin, että voisiko miehet käydä omakustanteisesti kaupassa, ja huomioisivat mitä ja kuinka paljon syövät. Ihmettelen kuinka kukaan nainen jaksaisi ruokkia lokkia. Oikein suututti kun kirjoituksiasi luin. Onko tuo lokki sitten vähän parempaa porukkaa, vaiko huono kotikasvatus. Vai oletteko paikkakunnalta missä ollaan vieraanvaraisempia? Jos annat polkea oikeuksiasi, niin se on paluuta aikaan jolloin naiset olivat hellan ja nyrkin välissä. Nyt voimaannut ja nouset barrikaadeille. :)
Ja kaikki ei aina ole rahastakaan kiinni. Mua harmittaisi eniten tuo vastavuoroisuuden puute, ja itsestäänselvyys että naisen paikka on edelleen keittiössä. Noita miehiä ei parane passata liikaa, kun taantuvat pikkupojiksi. Tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta, niillä pääsee pitkälle, se on muiden huomioonottamista.
Ei ole ap sun ongelmasi miehen kaverin syömiset. Jos on avuton, niin olkoon sitten nälissään. Sun ei pidä nähdä vaivaa eikä käyttää aikaasi tyypin ruokkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän vastaavaa oli mulla (olen nainen) eksän kanssa kun oltiin parikymppisiä:
Oltiin usein baarissa, tosin mä olin lähes aina autolla, siis isäni autolla. Baarissa oli meidän kanssa aina silloin tällöin eksäni kaveri. Kun klo 03 baarista lähdettiin, alkoi eksäni petailemaan jo puolen yön jälkeen, että eikös sitten heitetäkin tuo Pena kotiinsa (noin 10 km:n ylimääräinen lenkki). Kun tätä oli jatkunut useamman kerran niin kyllä tympi. Lopulta ilmoitin eksälle, että en mä isäni bensoilla heittele kuin omia kavereitani, jos niitäkään.
Eräs oma kaverini oli taasen sitä mieltä (ja vanhempansakin olivat), että jos oon autolla, niin hyvään kaveruuteen kuuluu, että baari-illan jälkeen heitän hänet kotiinsa (30km ylimääräinen lenkki, kun itse asuin 3km päässä keskustasta). Kyllähän sitä muutaman kerran tekikin, mutta lopetin senkin homman. Kaverini mielestä olin törkeä.
Ongelmina näissä se, että tulee vaivaa, kustannuksia ja riskejä. Riski on se väsyneenä ajaminen. Lisäksi koskaan ei ollut vastavuoroista.
Ihmiset on lopulta tosi röyhkeitä. Jokainen voi olla vierasnvarainen ja avulias omalla vaivallaan ja rahallaan, mutta ei muiden. Yksittäiset lounaat, kyyditykset jne on eri asia, mutta sitten kun ne muuttuu normiksi, niin se on jo törkeää hyväksikäyttämistä.
Nykymiehelläni on omaisuus ja tulot 5 X sen mitä mulla. Hän maksaa lähes kaikki viulut. Siitä edestä mä hoidan kodin(300m2) ja lapset (monta). Hän ruikuttaa asiasta. En suostu maksamaan, koska hän ei halua hoitaa lapsia/ kotia. Minä taasen en ole ilmainen piika. Sitten maksan kulut, jos erotaan. Eipä herra kuitenkaan ole halunnut erota ja moooonta vuotta ollaan jo tällä tahdilla menty 😅
Fiksu nainen! Voithan laskea paljonko päivittäinen siivous ja lastenhoito maksaisi vieraalla teettäen. Luulen, että miehesi joutuisi maksamaan sulle tasinkoa.
Kieltämättä tuntuu pahalle että tuolla tavalla käytetään hyväksi. Minusta olisi tosi hienoa jos jossain saisi syödä valmiin kotiruuan maksua vastaan eikä tarvitse nähdä itse vaivaa. 30e haluaisin antaa kolmesta ateriasta, kun joku yleensä mahdollistaa näin helpon ja sujuvan ruokailun ja tarjoaa vielä työtilankin.
Tee kaurapuuroa kattilallinen jääkaappiin.
Miksei mies voi käydä yhteistyöpäivinä kaverin kanssa ulkona syömässä? Tai mennä vaihteeksi kaverin luo etätöihin ja ruokailemaan?