Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kaverin ruokailut meillä

Vierailija
08.12.2020 |

Vähän hassu aihe, mutta pakko päästä purkamaan höyryjä jonnekin.

Mieheni tekee töitä kotona, ja hänelle on rakennettu kunnon työtilat. Hänellä on useita samalla alalla työskenteleviä kavereita, jotka tulevat usein meille työskentelemään. Erityisesti yksi kaveri käy meillä 2-3 kertaa viikossa.

Meillä on ollut viime aikoina pahoja riitoja liittyen tämän kaverin ruokailuun meillä. Hän ei siis oikeastaan koskaan tuo mukanaan lounasta, tai käy itse ostamassa sellaista, vaan hän syö meidän laittamaamme ruokaa. Hän siis syö meillä lämpimän aterian jopa 3 kertaa viikossa, eikä mies pyydä häntä koskaan osallistumaan kustannuksiin mitenkään.

Minulla on usein tapana tehdä ruokaa sellainen annos, että siitä riittää kahdelle päivälle.
Esimeriksi; eilen tulin kotiin seitsemän jälkeen illalla ja tiesin jääkaapissa odottavan edellisenä päivänä valmistamaani ruokaa, jonka voisin vain pistää mikroon. Olin tukehtua kiukkuuni, kun ruokaa olikin jäljellä vain muutama haarukallinen, jotka mies ja hänen kaverinsa olivat minulle jättäneet lähinnä muodon vuoksi, jottei täytyisi sanoa, että he ovat pistelleet kaiken poskeensa.

Minulla on erikoisruokavalio, jonka vuoksi ostan hieman kalliimpia raaka-aineita.
Tilanne on johtanut siihen, että olen alkanut valmistaa suurempia annoksia ruokaa, mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi. Olen laskenut, että miehen kaverin ruokailu kustantaa usein jopa 15-20 euroa viikossa, mikä on hurja summa kun sen suhteuttaa kuukauden tai jopa vuoden ajalle.

Olen sanonut miehelle, että kaveri voi toki syödä meillä, mutta olisi tosi jees jos hän osallistuisi hiukan kuluihin. Mies suuttui tästä, ja sanoi että hänen kodissaan saavat kaveritkin ruokaa, ja että kyse on vieraanvaraisuudesta.
Olen samaa mieltä, mutta mielestäni asia on eri siinä vaiheessa, kun kyse on periaatteessa siitä, että hän käy meillä työskentelemässä säännöllisesti joka viikko (huom. ei siis kuitenkaan niin, että tekee töitä meille).
Me emme vieraile tämän kaverin ja hänen vaimonsa luona kuin ehkä kerran kolmessa kuukaudessa, ja silloinkin viemme tullessamme pullon viiniä tms. joten ei voi puhua vastavuoroisuudesta.

Olen kurkkuani myöten täynnä sitä, että minun pitää kauppareissulla suunnitella ruoan määrää tämän yhden ”ylimääräisen suun” mukaan, ja käyttää enemmän rahaa ruokkiakseni aikuisen miehen, joka on vieläpä varakkaampi kuin mitä itse olen (asuu omistusasunnossa jne.). Samalla mies kuitenkin sanoo minun olevan ahne ja epävieraanvarainen. Minusta kyse ei ole vierailusta enää siinä vaiheessa, kun toinen käy meillä vähintään kolmesti viikossa.

Miten ratkaisisitte tilanteen?

Kommentit (568)

Vierailija
1/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan siitä, että miten tasaatte ruokaan menevät kulut? Jos mies haluaa olla vieraanvarainen, niin hän varmaan maksaa korkeammat ruokakulut?

Vierailija
2/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi ruokaa valmiiksi, mies tehköön itse itselleen ja vieraalleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin mieheltä rahaa kaverin ruokaan.

Vierailija
4/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä ap.

Juhlat ja kutsut on eri juttu, eikä suupaloja lasketa, mut jos joku rupee joka toinen päivä olemaan muonavahvuudessa, niin menee liian pitkälle.

Pitäisikö sinun hankki lukollinen pieni jääkaappi itsellesi, ja miehesi ostaa omilla rahoillaan itselleen ja kaverilleen ruokaa ja tekee ne ruuat myös omin käsin.

Jos et miehesi kanssa saa asiaa selväksi, niin puhu kaverin kanssa tai viimeisenä vaihtoehtona tämän vaimon kanssa, vaikka se on kieltämättä vähän noloa, melkein kuin lasten juttuja pitäisi järjestellä äitien kesken.

Vierailija
5/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nipottaisi. Antaisin kaverìn syödä.

Vierailija
6/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa tekemästä miehille ruokaa. Laitat vain itsellesi. Minua suututtaisi tuo asia todella paljon. Jotain rajaa asioihin.

Vierailija
7/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa tarjota muille, hän tietysti myös suunnittelee, ostaa ainekset ja kokkaa. Minun mielestäni siihen et voi puuttua. Mutta sen sijaan, jos sinä olet laittanut ruoan, voit ystävällisesti mutta tiukasti sanoa miehellesi, että näitä ruokia ei saa työkaverille tarjota, vaan olet laittanut ruoan itsellesi. Ja keskustelun jälkeen laputa omat rasiasi tms.

Vierailija
8/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kauppaan tekemään se ruoka. Teet ja ostat vain itsellesi. Mies saa itse olla se vieraanvarainen.

Vierailija
9/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään nyt alkuun siitä, että sinä lopetat sen ruuan tekemisen. Eikö miehesi siis tee ollenkaan ruokaa ? Niinä päivinä, kun miehen kaveri on teillä, vastaa mies ruokaostoksista ja myös sen ruuan tekemisestä. 

Vierailija
10/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aikaisemmin joku ehdotti: ota mieheltäsi rahat ilmaisen asiakkaan kustantamiseen.

Vierailija
11/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ruokaa valmiiksi itsellesi ja laitat ne rasoihin, joihin nimi päälle. Jos miehesi tai hänen kaverinsa nämä syövät, niin on tietoista kiusantekoa. Mies saa järjestää itselleen ja kaverilleen syötävät haluamallaan tavalla.

Vierailija
12/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdetään nyt alkuun siitä, että sinä lopetat sen ruuan tekemisen. Eikö miehesi siis tee ollenkaan ruokaa ? Niinä päivinä, kun miehen kaveri on teillä, vastaa mies ruokaostoksista ja myös sen ruuan tekemisestä. 

Tämä on hyvä. Tee ap näin.

Vierailija
13/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oma annoksesi erilliseen rasiaan ja nimi päälle. Ja miehen tulisi ottaa vastatakseen suuremmasta osasta ruokakuluja, kun kerran haluaa kaverinsa ruokkia.

Vierailija
14/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lakkaisin ihan kiusallani laittamasta ruokaa/ostamasta sitä. Tai sitten suunnitelisin kauppareissut niin että ne ajoittuisivat sellaiseen aikaan että kaveri on jo häippäissyt ja tekisin vain iltaruoan.

Jos mies haluaa olla vieraanvarainen niin olkoon sitä omasta pussistaan ja omalla vaivallaan.

Vierailija
15/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko nuo yllä ehdotetut, tai kävisin töiden jälkeen ulkona syömässä. Kotiin en ruokaa ostaisi. Ennenkuin homma muuttuisi.

Vierailija
16/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää osallistua kustannuksiin, jos syö ilmaisen lounaan monta kertaa viikossa, jätkähän säästää sievoisen summan, kun syö teillä ilmaiseksi. Ja lopeta se ruoanlaitto kokonaan, sano että menevät ulos syömään.

Vierailija
17/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin itselleni rasioihin valmiiksi pari annosta. Miehet jakakoot loput keskenään.

Toinen vaihtoehto on, että miehesi kustantaa kaikki ruokakulut. Varsinkin, jos hän ei itse kokkaa ja käy kaupassa.

Siitä olen samaa mieltä, että pitää olla vieraanvarainen. Mutta jos tuo on ihan viikottain toistuvaa ja tämä juntti käyttää kotiamme työmaaruokalana, ei se ole enää ok. Hölmöimmänkin pitäisi tajuta, että kulut tulee teille.

Vierailija
18/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ole jo lakannut tekemästä sitä ruokaa, joka mahdollistaa tuon?!

Jos nyt pakko on, niin tee jotain makkarasoppaa ukoille ja syö itse muuta ruokaa. Joko muualla tai sitten teet vain pienen annoksen jota ei jää yli.  Tai jos jää niin rasiaan ja nimi päälle ja syöntikielto huutomerkein.

Vierailija
19/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi pahaa ruokaa kun laitat, niin alkaa ilmainen syöttiläs tuomaan omat eväät.

Vierailija
20/568 |
08.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tilanne, että sovimme yhteenmuuttaessamme maksavamme ruokakulut puoliksi. Jostain syystä en tajunnut, että tämä tulee itselleni TODELLA kalliiksi. Mies syö ainakin tuplasti enemmän kuin itse syön ruokailulla. Lisäksi hän syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä, itse syön vain yhden. Syö kokonaisen leivän päivässä, juustoa menee parissa päivässä kokonainen siivupaketti jne. Lisäksi hänen lapsensa kuuluu muonavahvuuteeen joka toinen viikko. Ehkä tämä kiukuttaa eniten siksi, että teen kaikki ruuat ja hoidan ostokset sen lisäksi että ansaitsen 1800e/kk vs hän 4500e/kk.

En tiedä miten tämänkin saisi muutettua tasapuolisemmaksi..

Hän toki maksaa aina kun syömme ulkona eli noin kerran kuukaudessa-kahdessa kuukaudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän