Joudunko maksaa miehelle autosta???
Avioliiton aikana ostin auton (minä työssäkäyvä, mies tuolloin työtön). Olen maksanut yksin käsirahan, lyhennykset, verot ja vakuutuksen ja mies tietysti bensoja kun hänen menoja ollaan autolla käyty. Auto on mun nimissä eikä miehellä ole ajokorttia.
Ero tulossa, maksanko puolet auton arvosta miehelle siis, sen lisäksi että mies vie kaiken elektroniikan, koska olen ostanut ne nimenomaan hänelle. Siinä ei ole mitään epäselvää, mutta tuntuu epäreilulta että ensin elätän ja ostan lahjoja, joutuisin vielä omasta autostani miehelle maksaa!
Joten miten menee tää juttu? Mä olen pyytänyt että saan pitää huonekalut, mies vie tv:n, digiboksin, tietokoneen, kun ne on hänen.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:30"]
Ei se oikeasti mene ihan noin mustavalkoisesti 50/50.
Kyllä siinä otetaan myös huomioon vähän sitäkin, että kuka on maksanut mitä, miksi ja milloin.
Eli siis tyyliin, perheellä on käyttöauto, vaimolla oma auto ja miehellä moottoripyörä. Pyörä on miehen, vaimon auto on vaimon ja perheen auto on molempien. Samoin, jos vaimo on maksanut koko kodin ja siihen päälle ostanut sijoitusasunnon, voi pesänjakaja helposti katsoa, että koti on yhteistä omaisuutta, mutta sijoitusasunto vain vaimon.
Kyllä avioliitossakin voi tulla henkilökohtaista omaisuutta, mutta ei toisen kustannuksella.
Toki helpommalla pääsee, kun avioehto on tehtynä ja varsinkin nuo suuremmat siinä eritelty ja listattu.
Nimim. Juuri osituksen tehnyt ja toisen vierestä seurannut
[/quote]Niin, eihän ne omistussuhteet muutu avioerossa MUTTA kaiken omaisuuden (sekä oman että yhteisen) arvo lasketaan yhteen ja puolitetaan. Tuossa sinun esimerkissäsi siis sijoitusasunto on toki vaimon, mutta sen arvo otetaan osituksessa huomioon.
Yhteisellä ja omalla omaisuudella on tässä siis vain se ero, että yhteisestä pitää päättää kumpi sen pitää, mutta oman saa pitää automaattisesti JA itse päättää millä osituksen maksaa.
Eli esim. kodin arvo 200 te, koti yhteinen.
Vaimolla sijoitusasunto 50te ja auto 50te.
Miehellä ei omaisuutta.
Yhteensä omaisuus 300 te, josta molemmille pitää jäädä osituksen jälkeen 150 tonnia. Koti myydään ja molemmat saa siitä 100 tonnia, jonka jälkeen vaimo saa päättää antaako miehelle sijoitusasunnon vai auton. Miehellä ei siis ole siihen sanomista kumman hän saa, koska ko. omaisuudet ovat vaimon nimissä. Jos taas myös auto ja sijoitusasunto olisivat yhteisiä, pitäisi eroavan parin päästä sopimukseen siitä kumpi saa auton ja kumpi asunnon. Kumpikaan ei siis voisi yksin siitä päättää, koska ne ovat yhteisiä.
Molemmissa tapauksissa siis lopussa kummallakin on saman verran omaisuutta, mutta osituksessa maksupuolelle jäänyt saa itse päättää millä omaisuudella osituksen tasoittaa.
Sitten taas osituksen kohtuullistamista voi hakea käräjäoikeudesta, esimerkiksi jos tuossa tilanteessa avioliitto olisi kestänyt vain vuoden, voisi vaimo hakea oikeudesta kohtuullistamista jottei hän joutuisi antamaan miehelle mitään. Se hakemus sitten taas voi joko mennä läpi tai ei, riippuen liiton kestosta ja siitä mitä mies on tehnyt perheen eteen.
[/quote]
Juuri tuota kohtuullistamista tuossa yritinkin hakea, että ei se ole niin mustavalkoista, siksi mainitsin mm. sen pesänjakajan.
Eli aivan samaa asiaa :)
[/quote]
Ei ihan sama,sillä pesänjakaja ei voi päättää kohtuullisestamisesta. Se haetaan oikeudesta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:07"]
Kylmä totuus on, että kaikki menee 50/50. Sopuisassa erossa voi tehdä toisinkin mutta jos asianajajiin ja pesänjakajaan mennään, silloin se on 50/50.
[/quote]
Pesänjakaja ja käräjäoikeus käyttävät juurikin kohtuullistamista eivätkä suinkaan mitään 50/50 jakoa.
[/quote]
Osoita yksi oikeudenpäätös, jossa ei olisi mennyt 50/50. Kohtuullistamista ei ihan hevin tehdä vaan 50/50 on pääsääntö, millä mennään.
Kokemusta on!
[/quote]
Niin on mullakin, muutamastakin, omasta ja siskon. Molemmissa kohtuullistettiin ja ihan oikeudenmukaisesti.
Ja kohtuullistettiin myös nykyisellä miehellä, kun ex-vaimonsa veti käräjille. Kohtuullistettiin vain eri suuntaan kuin mitä ex luuli ja mies luopui tasingostaan, koska ex olisi muuten joutunut myymään eron jälkeen ostamansa asunnon.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:37"]
avioehto olisi kiva mutta tuskinpa se enää sitä allekirjoittaisi. uutta velkaa kannattaa tehdä, esim vaihtaa auto parempaan jos paperitöitä ei ole vielä tehty.
jos ositus menee oikeuteen niin kulut on varmasti suuremmat kuin omaisuus jos se on tyyliin pöytä, auto, digiboksi... :/
[/quote]
Ei auta auton vaihtaminen jos paperit on jo jätetty :(
Mitenköhän se muuten auttaisi se auton vaihtaminen? Jos 20ke auto, josta 5ke velkaa, tasattavaa 7,5ke. Jos 40ke auto josta 25ke velkaa, tasattavaa 7,5ke. Siinähän tulisi vaan omaa velkaa enemmän kannettavaksi ja tasausmäärä olisi ihan sama jos auton pitäisi itsellään.
Tuosta pesänjakajasta ja kohtuullistamisesta.
Meillä mies halusi pesänjakajan ja se otettiin. Pesänjakaja tutki meidän tiedot koko 10-vuotisen avioliiton ajalta tarkkaan.
Omaisuus ei mennyt puoliksi vaan ihan oikeudenmukaisesti. Tai no, niin oikeudenmukaisesti, että molemmat hyväksyimme sen miltei mukisematta, muutama kohta tökki, mutta oli kyse vain muutamista tonneista, joten luultavasti olisi tullut kalliimmaksi jatkaa taistelua, joka tuossa kohtaa oli kestänyt jo pari vuotta.
Se, joka puhui pesänjakajasta ja kohtuullistamisesta
mlkkujen kanssa mlkut keinot. tee luotettavan ihmisen esim äitisi kanssa "velkaa" eli muutamia pikkusummia tonni ja pari sopivan summan verran ja päiväätte ne viimevuodelle. esität ne osituksessa "omaisuutena" ja kun ero on selvä, poltatte velkakirjat. rahat olet hassannut tietty viinaan ja esim merkkilaukkuihin jotka on kaikki varastettu.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:52"]
mlkkujen kanssa mlkut keinot. tee luotettavan ihmisen esim äitisi kanssa "velkaa" eli muutamia pikkusummia tonni ja pari sopivan summan verran ja päiväätte ne viimevuodelle. esität ne osituksessa "omaisuutena" ja kun ero on selvä, poltatte velkakirjat. rahat olet hassannut tietty viinaan ja esim merkkilaukkuihin jotka on kaikki varastettu.
[/quote]
Tässä kannattaa ottaa huomioon se, että petos on rangaistava teko. Jos seuraukset on valmis hyväksymään niin siitä vain.
Mikä tekee miehestä mulkun tässä? Suomen lainsäädäntökö? Entä jos roolit olisi toisinpäin, olisiko silloin nainen mulkku?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 11:58"]
Joo siis mies ei suostunut siihen ilman vääntöä, että saisin pitää ruokapöydän lasten kanssa. Se on käytetty ja maksoi n. 150e, lupasin maksaa puolet siitä et saan pitää mutta "katotaan kuin sen kanssa käy ". Oon ostanu meille pari lomareissua, miehen osuus 40e ja väliaikainen vyönkiristely muun perheen kanssa. Niistä pyysi puolet hinnasta takaisin.
Eli ei ilmeisesti ole riidaton ero tulossa. Mies lukee näitä viestejä tästä ketjusta ja lähettelee tekstareita että säälii mua.
Arvatkaa eron syy??? ;)
Ap
[/quote]
No lain mukaan miehellesi kuuluu puolet siitä ruokapäydästä, joten jos sen aiot pitää, tulee sinun maksaa puolet pöydän arvosta miehellesi ilman että siinä mitään muita hyödykkeitä siirretään. Toki voit "maksaa" pöydän luopumalla joistain yhteisistä tavaroista samasta arvosta, mutta se että maksat pöydästä puolet jos saat jotain itsellesi ei ole lain mukaista. Miehelle kuuluu puolet pöydästä ja puolet myös niistä "muista tavaroista".
Ikävää että menee riitelyksi, mutta lakia kun ei voi ohittaa ja niin sinulla kuin miehelläsi on oikeudet ja velvollisuudet noudatettavana. Toiselle ne on enemmän oikeuksia ja toiselle velvollisuuksia.
[/quote]
Minkä lain mukaan miehelle kuuluu puolet pöydästä? Miehelle kuuluu puolet pöydän arvosta, ei suinkaan pöydästä.
Ei sun ap tartte maksaa miehelle rahalla ositusta, vaan voit itse valita millä omaisuudella osituksen tasaat. Eli jos haluat antaa sen auton mieluummin kuin rahaa, niin sekin onnistuu. Siinä juuri on merkitystä sillä, kuka on auton virallinen omistaja. Jos/kun se olet sinä, voit käyttää sitä osituksen maksamiseen.
avioehto olisi kiva mutta tuskinpa se enää sitä allekirjoittaisi. uutta velkaa kannattaa tehdä, esim vaihtaa auto parempaan jos paperitöitä ei ole vielä tehty.
jos ositus menee oikeuteen niin kulut on varmasti suuremmat kuin omaisuus jos se on tyyliin pöytä, auto, digiboksi... :/