"Slaavikyykky"
Pystyttekö olemaan rennosti kyykkyasennossa molemmat jalkapohjat maassa? Tarvittaessa vaikka juomaan kahvia siten?
Onkohan mun rakenteessa jotain outoa, kun väkisinkin meinaan pyllähtää.
Kommentit (200)
Ei onnistu. Sääriin iskee heti hirveä kipu, lihakset kramppaavat.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:30"]
Mä uskon, että pituudella on tuon kanssa jotakin tekemistä. Huomasin itse nimittäin jo vuosia sitten, että pitkät naiset ja miehet mielellään "viettävät aikaa" tuossa asennossa. Siis kykkivät vaikka nuotion äärellä noin tai kukkapenkkejä kuopsutellessaan. Esim. ex-miesystäväni 193cm kykki usein tuollai ja hämmästeli kun kävi ilmi, että minä en osaa.
Joskus oikein testattiin tätä kaveriporukalla. Nainen 182cm koki asennon helpoksi ja mukavaksi. Kukaan muista (160-168cm) ei pystynyt asennossa olemaan.
[/quote]
Kyllä vaan niissä maissa, joissa vessanpöntön tilalla on reikä, tuo onnistuu lähes keneltä vaan ruumiinrakenteesta riippumatta.
Lonkkanivelistä myös kiinni jos ri pysty kyykkään. Mä en aikaisemmin päässyt mutta kun osteopaatti naksautti jonkun si-nivelen takaisin paikoilleen niin johan onnistuu. Samoin ennen oli joogan perusasento mahfoton ja nykyään sekin luonnistuu.
Ei pysty, jää polvet lukkoon (en saa polvia enää suoraksi kyykistelyn jälkeen).
Ei pysty, jää polvet lukkoon (en saa polvia enää suoraksi kyykistelyn jälkeen).
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:16"]
Opin tänään että olen slaavikyykännyt suunnilleen koko pienen ikäni.
[/quote]
Sama, tuntuu edelleen yhtä helpolta ja luontevalta asennolta kuin lapsena.
Olen 165cm ja jalkani ovat varmaan aika keskivertopituiset.
Kokeilin. Luulen, että olen kyllä tietämättäni ollut esimerkiksi marjametsässä jne. slaavikyykyssä paljonkin, mutta tällä hetkellä polvet ovat vähän liian kipeät tuohon asentoon.
Mä oon 155cm, suht persjalkainen ja multa onnistuu slaavikyykky helposti, joten ei voi johtua lyhyydestä tai persjalkaisuudesta onnistumattomuus.
Miksi se on ns. slaavikyykky? Minusta tuollainen aikuisten kyykkyasennossa hengailu on yleisempää (ainakin omien kokemusteni mukaan) nimenomaan Kiinassa, Malesiassa, Indonesiassa, Filippiineillä ja muualla Kaakkois-Aasiassa. Miehet (ikään katsomatta) istuskelevat kylän raitilla, kujilla ja talon seinän vierustoilla rennosti tuntikausiakin tuollaisessa kyykkyasennossa. Ja tietysti tuo squatting position on vessakäynneiltä tuttu juttu, jotten treeniä on tullut.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:26"]Mutta jos joku onnistuu tekemään syväkyykyn jalat yhdessä ja kantapäät maassa, sekä jalkaterät kiinni toisissaan, niin se jo vaatikin jotain.
Onnistuuko muilta?
[/quote]
Joo, ihan helposti. Ylös-alas pariinkin kertaan. En kyllä muuten ole notkea lainkaan, mutta jostain syystä kyykkyyn meno on helppoa. En kuitenkaan voi siinä asennossa kauan olla ilman että takaisin ylös suoristaminen sattuu.
Nr. 20 (olen nelikymppinen nainen, jos sillä nyt jotain merkitystä on)
38 oikeessa. Alillesjänne, pohje ja reisilihas jos kiristää, ei voi sellasta kyykkyä tehdä. Pituudella ei mitään väliä.
Kiintoisaa, kaikesta päätellen ne tosiaan on ne jänteet. Sukulaisellani on itseasiassa todettu (lääkärin ja fysioterapeutin toimesta) "liian" lyhyet akillesjänteet jaloissa. Joihin ilmeisesti tehokaskaan venyttely ei hirmuisesti auta.
Käsittääkseni sitä takapuolta riiputetaan niin alhaalla kuin se menee, ei kai asennossa muutoin voi olla kovinkaan rentona?
pakko oli kokeilla - paersjalkaisen - ja onnistui :)
Ihan kevyesti ja voisin istua noin vaikka päivän.
Jutussa näkyvä Putinin versio on kyllä amiskyykky eikä mikään slaavikyykky.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:08"]
Tulipa testattua. Helpostihan se sujuu, kun jalat laittaa riittävän levälleen, että saa niiden välistä nojattua eteenpäin. Aluksi päkijät tuntui helpommalta, mutta kun hetken oli päkijöillä, alkoi jo huojumaan. Tuossa kyykyssä pystyisi olemaan aika pitkään.
[/quote]
Juu ihan perusasentohan tuo, vaikka meikäläisellä kyllä polvet huusi hoosiannaa. Mutta jos joku onnistuu tekemään syväkyykyn jalat yhdessä ja kantapäät maassa, sekä jalkaterät kiinni toisissaan, niin se jo vaatikin jotain. Itselläni ei ainakaan mitään toivoa, vaan persiilläni olin heti. Onnistuu juuri ja juuri jos pidän jalkaterät 90 asteen kulmassa (kantapäät toisissaan kiinni), mutta heti jos vähänkään kavennan niin kaatuminen alkaa. Olen siis keski-ikäinen megakankea mies. Onnistuuko muilta?
[/quote]
En oo ihan varma tulkitsinko oikein (mikä on syväkyykky? Pylly lähellä maata?), mutta multa tuo onnistu. Ei niin mukava asento kui tuo slaavikyykky, en tuossa jaksaisi pitkään hengailla, mutta jonkin aikaa kuitenkin, olen 30v. nainen, en mikään ihan kanki-Kaikkonen, mutta en erityisen hyväkuntoinen/tasapainonen/lihaksikas.
Sanotaan että se on ihmiselle luonnollinen asento. Jos siihen ei ole tottunut, nivelet ja jänteet varmaan ovat menneet jäykiksi ja panevat vastaan.
Juu, niin kuin täällä on jo sanottukin, niin tuo asento ei onnistu jos on liian kireät tai lyhyet akillesjänteet. Varmaan kireä lantion alue vaikuttaa myös.
38 on oikeassa. Jos kyykkääjällä on kireät pohjelihakset tai akillesjänteet, asento on epämukava ja mahdoton.