"Slaavikyykky"
Pystyttekö olemaan rennosti kyykkyasennossa molemmat jalkapohjat maassa? Tarvittaessa vaikka juomaan kahvia siten?
Onkohan mun rakenteessa jotain outoa, kun väkisinkin meinaan pyllähtää.
Kommentit (200)
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:39"]täällä 181 pitkä moi ja ei, en pysty olemaan kyykyssä kantapäät maassa, ellen pidä käsiä edessä 'vastapainona'. kädet selän taakse ja pyllähdän väkisin. Väitän, että tämä johtuu siitä, että reiteni ovat suhteessa sääriin pitkät xd
[/quote]
Voisin oikeasti väittää että tuosta siinä saattaa olla kysymys!
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:39"]täällä 181 pitkä moi ja ei, en pysty olemaan kyykyssä kantapäät maassa, ellen pidä käsiä edessä 'vastapainona'. kädet selän taakse ja pyllähdän väkisin. Väitän, että tämä johtuu siitä, että reiteni ovat suhteessa sääriin pitkät xd
[/quote]
[/quote]
Väittäisin jopa, että jokaisella tasapaino paranee treenaamalla.
Pystyn, mutta siskoni ei pysty, koska hänen nilkkansa ovat liian jäykät. Jos siis nilkka ei taivu kunnolla "yli" vaan jää 90 asteen kulmaan kyykyssä ollessa, ei pysty olemaan tuossa asennossa, vaan painopiste ajaa pepulleen. Painon kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
En ymmärrä miten slaavikyykky eroaa tavallisesta. Pitääkö siinä olla varpaisillaan? Pystyn ainakin olemaan niin.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta onko tämä tasapainokysymys? Ei luulisi, koska asento muuttuu huomattavan erilaiseksi, kun nostaa kantapäät ylös. Tämän luulisi vaikeuttavan tasapainon pitämistä, koska paino on vain päkiöillä, mutta päinvastoin se helpottaa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:47"]
[/quote]
Mutta onko tämä tasapainokysymys? Ei luulisi, koska asento muuttuu huomattavan erilaiseksi, kun nostaa kantapäät ylös. Tämän luulisi vaikeuttavan tasapainon pitämistä, koska paino on vain päkiöillä, mutta päinvastoin se helpottaa.
[/quote]
Kun nouset päkiöille, siirrät painosi luonnollisesti eteenpäin ja samalla päästät itsesi kallistumaan tasapainoon, jotta ylipäätään pääset päkiöille. Jos laskeudut kantapäille, pitäisi painopiste siirtää, eli nojata vartalolla vähän enemmän eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 22:47"]
http://m.iltalehti.fi/fiidifi/2014042318234133_fd.shtml
[/quote]
Ärh, ai tästäkin on tullut joku ilmiö? Ärsyttävää. Itse löysin tuon ergonomisen ja mukavan asennon jo vuosia sitten ja nyt sitten kykin jossain muotiasennossa.
2
Tulipa testattua. Helpostihan se sujuu, kun jalat laittaa riittävän levälleen, että saa niiden välistä nojattua eteenpäin. Aluksi päkijät tuntui helpommalta, mutta kun hetken oli päkijöillä, alkoi jo huojumaan. Tuossa kyykyssä pystyisi olemaan aika pitkään.
Sepä se, mukavassa..??? Vaikka kuinka yritän runtata itseäni eteepäin, kuten edellä ehdotettiin, ei onnistu. Riittävän eteen en saa painopistettä muuta kuin ojentamalla kädet vaakatasoon, ja se on rennosta kaukana.
Kenties lyhyt selkä sitten, mutta miksi persjalkaisilla on sama ongelma?
-ap
Opin tänään että olen slaavikyykännyt suunnilleen koko pienen ikäni.
:D Olenko minä sitten harvinaisuus, kun persjalkaisena ei mitään ongelmaa asian suhteen? Olen pieni ja kevyt, reilut puolitoista metriä... vaikuttaneekohan siihen, että tasapaino helppo pitää... :D
Iltalehden toimittajat lurkkaa ylilautaa siellä wabha juttu.
Kyykkyyn pääsemisen vaikeudet johtuvat vain kireistä pohjelihaksista ja akillesjänteistä.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:08"]
Tulipa testattua. Helpostihan se sujuu, kun jalat laittaa riittävän levälleen, että saa niiden välistä nojattua eteenpäin. Aluksi päkijät tuntui helpommalta, mutta kun hetken oli päkijöillä, alkoi jo huojumaan. Tuossa kyykyssä pystyisi olemaan aika pitkään.
[/quote]
Juu ihan perusasentohan tuo, vaikka meikäläisellä kyllä polvet huusi hoosiannaa. Mutta jos joku onnistuu tekemään syväkyykyn jalat yhdessä ja kantapäät maassa, sekä jalkaterät kiinni toisissaan, niin se jo vaatikin jotain. Itselläni ei ainakaan mitään toivoa, vaan persiilläni olin heti. Onnistuu juuri ja juuri jos pidän jalkaterät 90 asteen kulmassa (kantapäät toisissaan kiinni), mutta heti jos vähänkään kavennan niin kaatuminen alkaa. Olen siis keski-ikäinen megakankea mies. Onnistuuko muilta?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:24"]Kyykkyyn pääsemisen vaikeudet johtuvat vain kireistä pohjelihaksista ja akillesjänteistä.
[/quote]
Kuinka monta astetta ihmisen "kuuluu" taipua nilkoista?
Mä uskon, että pituudella on tuon kanssa jotakin tekemistä. Huomasin itse nimittäin jo vuosia sitten, että pitkät naiset ja miehet mielellään "viettävät aikaa" tuossa asennossa. Siis kykkivät vaikka nuotion äärellä noin tai kukkapenkkejä kuopsutellessaan. Esim. ex-miesystäväni 193cm kykki usein tuollai ja hämmästeli kun kävi ilmi, että minä en osaa.
Joskus oikein testattiin tätä kaveriporukalla. Nainen 182cm koki asennon helpoksi ja mukavaksi. Kukaan muista (160-168cm) ei pystynyt asennossa olemaan.
Oon huomannut myös, että sellainen pieni haara-asento ja polvien koukistus (selkä suorana) jää mulla tosi ylös. Siis tää tämmönen asento jossa nytkyttämällä voi vaikka treenata reisiä. En vaan pääse alemmas vaikka kuinka yrittäisin. Outoa.
-ap