Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys

Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).

Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.

Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Kommentit (222)

Vierailija
181/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan vielä esimerkki (toki hieman muunnelluin tiedoin, jotta ketään ei tunnisteta eikä vaitiolovelvollisuutta rikota):

- asiakas on ostanut itselleen uuden auton ja hakee muutama kuukausi tämän jälkeen harkinnanvaraista toimeentulotukea apteekkilaskuihin, koska "lääkkeet loppu".

Missä loppuu ja alkaa yksilön oma vastuu valinnoistaan? Ja ei, ei ole kärjistämistä eikä yksittäistapaus. Näitä vastaavia esimerkkejä riittäisi loputtomiin. 

Eipä tule tt tukea kun on auton ostanut.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 168: "Ennen esim. alivuokralaisuus oli yleisempää. Moni nuori perhe aloitti yhteisasumisen alivuokralaisena. Myös opiskelijat asuivat soluissa. Soluasumista oli tarjolla myös muille nuorille. Myös kimppa-asumista on harrastettu. "

Kyllä. Mutta ennen niillä alivuokralaisilla oli käytöstavat ja niihin saattoi myös luottaa. Uskaltaisitko itse päästää jonkun tuntemattoman hääräämään asunnossasi? Varsinkaan silloin, kun et ole itse vahtimassa? Ja miten nykypäivänä pääsisit eroon alivuokralaisestasi? Ennen riitti, että sanoit, että vuokrasopimus päättyy nyt. Nykyisin ei onnistu enää näin. Jos haet häädön alivuokralaisellesi, hän ehtii pistää ennen häädön toteuttamista koko kotisi tuhannen p**lun päreiksi. 

Mun mielestä ei kannata verrata nykyaikaa johonkin 1970-lukuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko tuohon, että köyhät tuhlaavat. Itse olen pienituloinen, enkä ole elämäni päivänä käynyt kosmetologilla, sokeroinnissa, hankkinut ripsienpidennyksiä tai kokeillut mitään wolttaamista. On suorastaan törkeää kuinka tyhminä ja vastuuttomina pienituloisia pidetään.

Vierailija
184/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan vielä esimerkki (toki hieman muunnelluin tiedoin, jotta ketään ei tunnisteta eikä vaitiolovelvollisuutta rikota):

- asiakas on ostanut itselleen uuden auton ja hakee muutama kuukausi tämän jälkeen harkinnanvaraista toimeentulotukea apteekkilaskuihin, koska "lääkkeet loppu".

Missä loppuu ja alkaa yksilön oma vastuu valinnoistaan? Ja ei, ei ole kärjistämistä eikä yksittäistapaus. Näitä vastaavia esimerkkejä riittäisi loputtomiin. 

Harkinnanvaraista toimeentulotukea saattaa tullakin. Kelasta ei toki tipu, mutta asiakas saattaa lähestyä sosiaalityötä sanomalla esim. "kuka ottaa vastuun kun elintärkeät lääkkeeni loppuvat, ei minulla ole nyt niihin varaa". Mikä on oikea ratkaisu? Lääkitys tosiaan saattaa olla jopa elintärkeä tai vähintääkin todella tärkeä mutta asiakas on itse tehnyt valinnan vaihtaa vanhan autonsa uuteen.

Ei kannata kovin nopeasti vetää johtopäätöstä, että tällaiset tilanteet olisivat keksittyjä tai mahdottomia. Voin nimittäin vakuuttaa, että eivät ole. Mielestäni toimivat myös hyvänä käytännön esimerkkinä siitä, millä asteella yllättävän monen kansalaisen kyky kantaa vastuuta valinnoistaan nykyisin on. 

Vierailija
185/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tuohon, että köyhät tuhlaavat. Itse olen pienituloinen, enkä ole elämäni päivänä käynyt kosmetologilla, sokeroinnissa, hankkinut ripsienpidennyksiä tai kokeillut mitään wolttaamista. On suorastaan törkeää kuinka tyhminä ja vastuuttomina pienituloisia pidetään.

Taas sama vastaus: Kaikki ihmiset eivät ole niin kuin sinä. Todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää eikä tyhmyys tai vastuuntunnottomuus todellakaan rajoitu pienituloisiin. 

Vierailija
186/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipu harkinnanvaraistakaan.

Vierailija
187/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas sama vastaus: Kaikki ihmiset eivät ole niin kuin sinä. Todellisuus on joskus tarua ihmeellisempää eikä tyhmyys tai vastuuntunnottomuus todellakaan rajoitu pienituloisiin. 

No miksi meitä sitten syytetään ryhmänä tuhlureiksi?

Vierailija
188/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhuolto on kriisissä, kertoi televisio eilen. Mietin itsekseni, että ollaan tultu hyvin kauas siitä, miten ihminen on evoluution kuluessa asiansa hoitanut. Ennen oli yhteisö, joka lähtökohtaisesti huolehti kaikista, koska vaihtoehtoja ei ollut. Nykyisin kerätään yhteiskunnalle isot verorahat, jolla huolenpito ja muut palvelut järjestetään. Tottakai se on paljon tehottomampaa, kun yhteisön koko on 5,5 miljoonaa ja kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti. Byrokratian kasvaessa rahaakin kuluu.

Ehkä olisi paikallaan jonkinlainen takapakki ajatteluun. Miten saisimme elvytettyä yhteisöllisyyttä nyky-yhteiskunnassa? Voisiko useimmat kuulua johonkin pieneen yhteisöön, jotta joka asiassa ei tarvitsisi kääntyä yhteiskunnan puoleen? Ihmiset ovat usein niin yksin ja yksinpärjäämisen kulttuuri on meillä vahva. Apua on monesti helpompi pyytää kasvottomalta julkiselta sektorilta kuin vaikkapa kavereilta tai tuttavilta. Siinä kun tarvitsisi tunnustaa

Ei se ihan noin yksinkertaista ole, koska kehitys on kehittynyt. Esimerkiksi jos kaverin ongelma on, että hän tarvitsisi diagnoosin sairauteensa ja oikeanlaista hoitoa, niin kyllä se on terveydenhuollon tehtävä eikä kavereiden, joilla ei ole koulutusta ja laitteita. Ennen vanhaan samainen ongelma olisi hoidettu niin, että kaveri sairastaa ja häntä autetaan pysymään elossa ja pärjäämään niin kauan kuin kupsahtaa. Kun muitakaan vaihtoehtoja ei ollut.

Vierailija
189/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tipu harkinnanvaraistakaan.

Niin, ei esim. minulta sosiaalityöntekijänä tipukaan eikä ilmeisesti sinultakaan. Mutta joltain kollegaltani saattaa tippuakin jos hän ajattelee, että tämä itse itsensä ahdinkoon saattanut ihminen kuitenkin tarvitsee ne tärkeät lääkkeensä eikä häntä oikein voi laittaa ns. selkä seinää vasten tai vaarantaa hänen terveyttään. 

Itse sosiaalityöntekijänä mielelläni kuulisinkin suuren yleisön mielipiteitä tämän tapaisiin asioihin, koska heidän/meidän verovaroilla tätä kaikkea kustannetaan ja pyöritetään. 

Vierailija
190/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi meitä sitten syytetään ryhmänä tuhlureiksi?

Vedät ihan itse tuon johtopäätöksesi. 

Vierailija
191/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tule ei. Mutta saa sitä silti hakea. Toki autonostaja on sitten huulipyöreänä kun yhteiskunta ei autakaan eikä ollenkaan tajua että ihan omista valinnoista kiinni taloustilanne ja pystyy sen myös itse ratkomaan.

T. Eri

Vierailija
192/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja mikä nyt sitten on tuhlaamista. Jos tilaa woltin kautta mäkkäriä pari kuussa, niin ehkä se voi kuulua vielä normaaliin elämään. Eihän se ole läheskään samanlainen menoerä kuin vaikka auton ylläpito 250 e kuussa tai koko perheen etelänloma 4500e/viikko. Ei kukaan varakkaamalle sano, että oliko tuo nyt järkevää tai välttämätöntä. Sitä vaan katsotaan, että köyhän valinnat saavat olla arvostelun kohteena. Ja tästä huomaa, että taustalla on ajatus, että köyhän tilanne on itse aiheutettua ja ylläpidettyä. Tosiasiassa köyhä ei pääse tilanteesta eteenpäin sillä, että lopettaa ihan kaiken ns. tuhlaamisen, vaan pois köyhyydestä pääsisi edelleen ihan sillä, jos riittävän toimeentulon, esimerkiksi työn, saisi järjestymään.

Vierailija
193/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulut pois, opettakaa itse

Lääkkeet, sairaanhoito ja terveydenhoito pois, hoitakaa itse sydänkohtauksenne

Päivähoito pois, hoitakaa itse omat kakaranne

Vanhustenhoito pois, hoitakaa itse omat vanhuksenne

Mielenterveyshoito pois kilahtele laidasta laitaan kuin flipperipallo!

Mielenterveyspotilas hoitamattomana voi olla vaarallinen kadulla ja puutarhassa myös niille hyväosaisille, joilla on varaa hoitoon.

Voi tulla kirvestä takaraivoon, eikä ole vastuunkantoon.

Vierailija
194/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tule ei. Mutta saa sitä silti hakea. Toki autonostaja on sitten huulipyöreänä kun yhteiskunta ei autakaan eikä ollenkaan tajua että ihan omista valinnoista kiinni taloustilanne ja pystyy sen myös itse ratkomaan.

T. Eri

Joten mitä siitä sitten vinisemään, joka ikisen suomalaisen ihmisen sisäisistä aivoituksista jotka ei mihinkään johda? Sen sijaan voisi vaikka itse lähteä lenkille!

Vierailija
195/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Yhteiskunnan ei kuulu hoitaa mitään, tribaaliyhteisö sen pitää olla.

Vierailija
196/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne sitä tekee. Ja vielä paljon. Kaikki jotka on köyhien kanssa tekemisissä töiden takia pystyy tästä kertomaan. Itse törmäsin tapaukseen, jossa henkilö oli tilannut netistä tuhansilla euroilla tavaraa itselleen ja lapsilleen.

Huusi ja itki puhelimessa kun luottotiedot menevät ja lapsille piti saada haalarit ja sitä ja tätä muuta. Ja millä hän työttömyyskorvauksilla muka maksaa. Vaati tilanteen kohtuullistamista.

Mieli teki sanoa että sitä maksupuolta olisi varmaan pitänyt pohtia siinä kohtaa kun tilasi tuotteet. Otin osaa tilanteeseen ja totesin ettei ole maailman loppu, koska ei noille mene mikään ohjeistaminen ymmärrykseen. Tiedän jo nyt että kohta taas soittaa ja ihmettelee miksi laskut pitää maksaa kun ei ole rahaa.

Vierailija
197/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Mistä Kela tietää että rahat mennyt autoon? Jos oot nostanut tililtäsi sen 600€ käteisenä ja ostanut kaveriltas? Voithan sä sanoa lääkerahaa itsellesi heti perään hakiessas väittää, että sut ryöstettiin matkallasi eläinlääkäriin

Vierailija
198/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Tyhmyys ja vastuuntunnottomuus on tämän ajan vitsaus. On niitä jotka elää asiallisesti ja sitten niitä jotka elää kuin siat pellossa. Ihan tuloluokista ja koulutustaustasta riippumatta. 

Idioluutio on totta ja tapahtuu nyt.

Vierailija
199/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas niin mielikuvituksellista paskaa ettei mitään rajaa.

Varmaan tääkin pitäisi yhteiskunnan teidän kohdalta sitten hoitaa, olisiko lobotomia ok niin ei haittaisi enää muitten ajatukset niin kovin omaa päivää?

Vierailija
200/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee ehkä aiheen vierestä, mutta terveydenhoidon kuormitus johtuu osittain siitä, että suuret ikäluokat ovat tulleet ikään, jossa sairastellaan paljon. Tämänkin sanominen on jonkin sortin tabu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan