Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys

Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).

Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.

Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulut pois, opettakaa itse

Lääkkeet, sairaanhoito ja terveydenhoito pois, hoitakaa itse sydänkohtauksenne

Päivähoito pois, hoitakaa itse omat kakaranne

Vanhustenhoito pois, hoitakaa itse omat vanhuksenne

Samaa mieltä! En halua maksaa toisten lapsien tai vanhempien menoja. Miksei voitais kaikki hoitaa ja maksaa omat perheemme menot? Ilman veroja jäisi paljon enemmän säästöihin ja kaikki voisi hoitaa omat asiat itse. Eikä valittaa.

Tuskin sulle kovin paljon jäisi, kun joutuisit maksamaan kaikista yhteiskunnan palveluista tyyliin tiemaksut jne. Yksityinen tienpitäjä tahtoosi tehdä tietenkin voittoa. 

Päivähoito on 3000e per lapsi kuukaudessa. K

Niinpä. Asiantuntijahommissa olevat sukulaiseni, siis ihan hyvätuloisia, muuttivat pois Briteistä ihan vaan noiden kalliiden päivähoitomaksujen takia. 

Vierailija
142/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään. 

Olet kyllä harvinaisen tietämätön ja ammattitaidoton kun et ymmärrä että alkoholismi ja ylensyönti ovat riippuvuuksia. Mutta eipä yllätä kohdata kaltaisesi empatiakyvytön ja yksinkertainen hoitaja. Onneksi muunkinlaisia on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ei hoida. Työttömyysturva, asumistuki toimeentulotuki, terveydenhuolto, vanhustenhuolto,lasten päivähoito, koulutus,tassa muutamia esimerkkejä. Tulee se aika, jolloin valtio ei enää näitä hoida. Ei ainakaan ilmaiseksi tai pienillä maksuilla. Rahaa ei vaan enää ole. Suomi velkaantuu hurjaa vauhtia. Nyt jo nää palvelut pyörii velka rahoilla 

Kaikista näistähän ollaan leikattu tai leikkaamassa. Ja katsos keneltä ei leikata: eläkeläisiltä, joita on jättimäärä ja jotka eivät itse ole maksaneet riittäviä eläkemaksuja kattamaan eläkekustannuksensa. Suomi on velkaantunut tasan sen takia, että tämä sukupolvi on väistänyt oman vastuunsa niin työeläkkeiden maksajana kuin poliittisina päättäjinäkin.

Vierailija
144/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että joka koulussa pitäisi olla rahavalistusta oppiaineena. Omat työttömät tai huonolla palkalla elävät törmäävät joka viikko rahansa kosmetiikkaan, Wolttiin, takseihin yms. koska kuulemma tuillakin eläville se vähintään kuuluu. Itse saisin työttömyustuestasi säästöön joka kk satasia, ja nyt töissä käyvänä jo toki yli tuhat euroa. Valintoja on, mihin rahaa käyttää. Itse ostan halvinta kilohinnaltaan ruokaa enkä Wolttaa tai käytä takseja. Suunnittelen kaikki menot hyvin enkä osta uusina vaatteina jne. + aina vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu, että tuilla elävät eivät osaa budjetoida tai säästää.

Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen rahaa kuussa käyttöön vähän yli 200 euroa. Vakuutan, että se menee sataprosenttisesti ruokaan ja taloust

mitenköhän terveyden voi tuhota 20-25€/viikon ruokabudjetilla, kun joka päivään kuluu reilu 500g kasviksia, ruisleipää, puuroa ja aina proteiinia ja hiilareita? Itse voi myös kerätä ilmaiseksi marjoja ja sieniä pakkaseen, mutta ei kaljaa tai 3€ smoothieta tartte joka päivä tai viikko juoda.

Tutkailepahan huvikseks Kolmio kuudelle -tiliä. Siellä ihan konkreettista opasta myös 20€/ruokabudjettiin ohjeineen/makroineen/hintoineen

Vierailija
145/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos ne ongelmat jätetään hoitamatta seuraa samanlaisia ongelmia kuin Ruotsissa.

Haluatko että autosi poltetaan? Kadulla käydään asein taisteluita? Talostasi löytyy pommi?

Noin käy kun sosiaali unohdetaan demokratiasta 

Vankila on rikollisia varten. Liian kevyet tuomiot ja liian kivat vankilat ovat Suomessa myös ongelma.

Vankila maksaa n. 6000 euroa kuukaudessa vankia kohden. Mieluummin siis maksetaan tämä kuin tuetaan heikkoja, etteivät sorru laittomuuksiin.

Vierailija
146/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläkkeisiin menee paljon enemmän rahaa kuin asumistukeen, työttömyystukeen ja tt tukeen. Lopetetaan eläkkeiden maksu kokonaan ja säästetään!

Vierailija
147/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos ne ongelmat jätetään hoitamatta seuraa samanlaisia ongelmia kuin Ruotsissa.

Haluatko että autosi poltetaan? Kadulla käydään asein taisteluita? Talostasi löytyy pommi?

Vankila on rikollisia varten. Liian kevyet tuomiot ja liian kivat vankilat ovat Suomessa myös ongelma.

Vankila maksaa n. 6000 euroa kuukaudessa vankia kohden. Mieluummin siis maksetaan tämä kuin tuetaan heikkoja, etteivät sorru laittomuuksiin.

Suomessa tosiaan palkitaan rikollisia tarjoamalla ilmaiseksi luksusolot ja maksetaan vissiin palkkaakin päälle. Jo on maailman kirjat sekaisin.

Vierailija
148/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran pääsee tuohon tukikierteeseen, siitä pitää kiinni niin kauan kun tarvitsee tai pystyy. Pääsee helpolla. Kerron kokemuksesta.

Vierailija
149/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi esimerkki omasta vastuuttomuudesta ja "yhteiskunta hoitaa" mentaliteetista on seksitautien kasvanut määrä.

Sitten juostaan hoitoon julkiseen terveydenhuoltoon, joka kustantaa näille vastuuttomille mitä??

Vierailija
150/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran pääsee tuohon tukikierteeseen, siitä pitää kiinni niin kauan kun tarvitsee tai pystyy. Pääsee helpolla. Kerron kokemuksesta.

Siksipä se tekeekin tukiriippuvaisille niin kipeää, kun ne helpot ajat alkavat olla takanapäin.

Pitäisi tehdä itsekin jotain, jopa töitä, ja vieläpä eri alalta, mihin aikoinaan on (ilmaiseksi) kouluttautunut.

Vierailija
151/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään. 

Olet kyllä harvinaisen tietämätön ja ammattitaidoton kun et ymmärrä että alkoholismi ja ylensyönti ovat riippuvuuksia. Mutta eipä yllätä kohdata kaltaisesi empatiakyvytön ja yksinkertainen hoitaja. Onneksi muunkinlaisia on.

Ei kannata alkoholisteja tai lihavia sääliä. Itsellä syömishäiriö ja alkoholiriippuvuus mutta ei se ole kenenkään muun kuin itseni vika! Olen kuitenkin pystynyt töissä käymään ja säästämään tulevia sairaslulujani varten toistaiseksi useampi kymppitonni. Ikinä en ole valtiolta rahaa ottanut tai täytynyt (lapsuusajan?) lisäksi lääkärillä käymään. Mutta veroja olen kyllä extraa maksanut tupakan ja Alkon extraveroituksen takia ihan riittämiin. Eiköhän se tue tulevia hoitomaksujani kun omat (toistaiseksi 70k) säästöt loppuvat. Ehdin vielä kerryttämään sairaustililleni rahaa, kun en ainakaan vielä ole työkyvytön ja olen tarkka rahankäyttäjiä (halvinta alkoholia tosin kuluu paljon päivittäin). Olen yksineläjä, enkä pyydä keneltäkään rahaa edes lapsilisään koska lapsia ei tule.

Vierailija
152/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpot ajat tuottavat heikkoja ihmisiä.

Paradoksaalisesti niillä, jotka yrittävät päästä elämässä kaikkein helpoimmalla, on kaikkein raskain tie.

Miettikää jotain liikkumatonta ja työhalutonta ihmistä lihomassa, masentumassa ja syrjäytymässä sohvallaan. Ei ole sellainen elämä ketään varten, mutta sellaiseen tämä holhousyhteiskunta tarjoaa mahdollisuudet.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhuolto on kriisissä, kertoi televisio eilen. Mietin itsekseni, että ollaan tultu hyvin kauas siitä, miten ihminen on evoluution kuluessa asiansa hoitanut. Ennen oli yhteisö, joka lähtökohtaisesti huolehti kaikista, koska vaihtoehtoja ei ollut. Nykyisin kerätään yhteiskunnalle isot verorahat, jolla huolenpito ja muut palvelut järjestetään. Tottakai se on paljon tehottomampaa, kun yhteisön koko on 5,5 miljoonaa ja kaikkia pitäisi kohdella tasapuolisesti. Byrokratian kasvaessa rahaakin kuluu.

Ehkä olisi paikallaan jonkinlainen takapakki ajatteluun. Miten saisimme elvytettyä yhteisöllisyyttä nyky-yhteiskunnassa? Voisiko useimmat kuulua johonkin pieneen yhteisöön, jotta joka asiassa ei tarvitsisi kääntyä yhteiskunnan puoleen? Ihmiset ovat usein niin yksin ja yksinpärjäämisen kulttuuri on meillä vahva. Apua on monesti helpompi pyytää kasvottomalta julkiselta sektorilta kuin vaikkapa kavereilta tai tuttavilta. Siinä kun tarvitsisi tunnustaa

Kirjoituksessasi on asiaa. Mun nähdäkseni ongelmana tuossa kuitenkin on, että yhteiskuntamme on polarisoitunut. Jos johonkin yhteisöön yksilö kuuluukin, hän kuuluu omanlaistensa yhteisöön. Hyväosaiset hyväosaisten yhteisöön ja huono-osaiset huono-osaisten yhteisöön. Näin ollen myös tuki, jota voit yhteisöltäsi saada, riippuu ihan siitä, millaiseen yhteisöön kuulut. Hyvinvointiyhteiskunnan yksi ajatus on ollut, että ne, joilla ei ole mitään yhteisöä ja ne, joiden yhteisöllä ei ole mahdollisuutta antaa yksilön tarvitsemaa tukea, saisivat tarvitsemansa tuen yhteiskunnalta. Nyt tähän ei enää riitä rahat. Hyvin pärjäävät ne, jotka kuuluvat hyväosaisten yhteisöihin. Vaikka olenkin itse syntymästäni asti kuulunut hyväosaisten yhteisöön, suurin osa ystävistäni  ei ole kuulunut. Pidän näistä ystävistäni erityisesti siksi, että he ovat auttaneet mua näkemään oman vaaleanpunaisen kuplani ulkopuolelle. 

Vierailija
154/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka oon itse saamapuolella (pitkäaikaissairaus ja eläkkeellä) oon vähän samaa mieltä. Oikeasti sairaille ei tahdo riittää hoitoa, mutta kaikkea kivaa pitäisi kyllä saada heti. Joillain vanhemmilla on ihan käsittämätön asenne. Jos lapsi on vähän haastava, pitäisi saada omaishoitajuus, avustaja, kuljetukset, terapiat yms. eikä mikään riitä. Ja vaikka kaikki saataisiin, valitetaan ettei yhteiskunta hoida. Enkä tarkoita oikeasti vammaisia, vaan näitä "nepsylapsia" joita on nykyään tosi paljon.

Vierailija
155/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Tietysti johonkin pisteeseen asti ihmistä pitää tukea ja auttaa, mutta pitää varoa ettei mennä holhoamisen puolelle.

Eniten tämä ärsyttää siksi, että yhteiskunta vastaa tarpeeseen rajoittamalla sitten kaikkien elämää. Siitähän johtuu esimerkiksi tämän maan järjetön joka paikkaan ylettyvä byrokratia. Kun ihmisen ei uskota enää osaavan tehdä ainoatakaan asiaa itse.

Vierailija
156/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kaikkea se yhteiskunta tekee puolesta? Kun ei mun puolesta ole ainakaan tehnyt yhtään mitään. Kyllä mun on ihan itse pitänyt asiat tehdä.

Vierailija
157/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tosiaan palkitaan rikollisia tarjoamalla ilmaiseksi luksusolot ja maksetaan vissiin palkkaakin päälle. Jo on maailman kirjat sekaisin.

Kyllähän se oikeustajua vastaan sotii, mutta ideana käsittääkseni on nimenomaan tukea heikkoja, etteivät sorru (uudestaan) laittomuuksiin. Yhteiskunnalle katkeroitunut ja syrjäytynyt vanki on vapautumisensa jälkeen merkittävästi suuremmalla todennäköisyydellä rikoksentekijä kuin keskivertokansalainen. Tarkoituksena on siis suurimmassa osassa tapauksia pyrkiä palauttamaan yhteiskuntakelpoisuus.

Lisäksi esim. väkivaltarikollisuudesta istuvat ovat pääsääntöisesti itse lapsuudessa hakattuja. Minun on vähän paha huudella omaa ylemmyyttäni suhteessa heihin, kun en ole koskaan lapsena joutunut pahoinpidellyksi. Enkä tiedä, miten heidän kanssaan tulisi menetellä, mutta jotenkin epäilen, ettei se monien haaveilema "kova kuri" ole ratkaisu ongelmaan, vaan pikemminkin ongelmien juurisyy.

Harmillista, miten huonosti näennäisen yksinkertaiset ratkaisut pääsääntöisesti toimivat.

Vierailija
158/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata alkoholisteja tai lihavia sääliä. Itsellä syömishäiriö ja alkoholiriippuvuus mutta ei se ole kenenkään muun kuin itseni vika! Olen kuitenkin pystynyt töissä käymään ja sääs

Minulla on syömishäiriö, mutta syytän siitä kyllä muitakin kuin itseäni. Olen ollut vauvasta asti ylipainoinen (toisin kuin muut perheen lapset) ja teinistä asti on käsketty laihduttaa, mutta kukaan ei ole neuvonut miten. Olen tehnyt työtä käskettyä nyt yli 35 vuotta. Ainut mitä olen saavuttanut on vakava syömishäiriö. Viimeksi syksyllä yritin taas päästä ravitsemusterapeutille. Sain yhden käynnin. Hän ei ota minua potilaakseen, koska ei ole psykiatrista kontaktia. Sitä ei ole, koska olen eläkkeellä, eli minua ei enää kuntouteta. Ilmeisesti en ole hoidon arvoinen, mutta olisin mielestäni edes sen säälin arvoinen.

Vierailija
159/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se oike

Juuri näin. Idea on kuntouttaa ja Suomessa käsittääkseni tämä toimii melko hyvin. Ts suurin osa on vankilassa vain kerran.

Vierailija
160/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunismiahan tuo on ja on sairasta.

Totta. Holhous ja sosialismi ei vaan toimi.

Siksi sos.dem.suomikin on täysin konkurssin partaalla. Järjetön systeemi tämä holhoussosialismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi