Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?
Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys
Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).
Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.
Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.
Kommentit (222)
heh, omakohtaisesti voin sanoa ettei tämä yhteiskunta välitä. tämä niinsanottu hyvinvointiyhteiskunta mieluummin maksaa henkilön koko elämän ja pitää syrjäytyneenä kun korjaisi juurisyyn syrjäytymiselle joka tässä tapauksessa on hampaat.
Hyvin kirjoitettu.
Ennen sai vähemmän kivallakin raatamisella sitä kivaa itselleen. Nykyään ei. Joten totta kai pyritään siihen, että edes se raataminen olisi kivaa kun kerran vastaavan tasoista elintasoa ja elintasohissiä ei ole mahdollista saavuttaa niillä samoilla paskaduuneilla kuin isovanhempien aikaan oli. Huudetaan että ollaan pullamössöjä, vaikka samat duunit ja opiskelun määrä antaa puolet vähemmän. Jos arvon isovanhemmat olisivat syntyneet 20 vuotta sitten, niin olisivat osa tätä ihan samaa ilmiötä ja ihmisryhmää mitä nyt haukutaan. He toimisivat ihan samoin kuin nykynuoret. Nuoret eivät ole itseään kasvattaneet tai nykyistä maailmaa, yhteiskuntaa tai työilmapiiriä luoneet. Itse olen 33 ja vituttaa miten syytetään perustuksista, joita ei ole itse rakentanut tai rakenteista, joihin ei ole joko voinut vaikuttaa tai on voinut vaikuttaa vasta 15 vuotta. Nuoriso on vielä syyttömämpää nykymenoon. Heidän ja sen ympäristön osalta, johon he aikuistuvat, voi peiliin katsoa nykyiset nelivitoset ja sitä vanhemmat. Yleensäkin päättäjät tuntuvat olevan aikakaudesta riippumatta +40-vuotiaita. Helposti 60-vuotiaitakin. Miten olisi yhdenkään vasta aikuistuneen vika millaiseksi Suomi ja maailma on muotoutunut.