Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?
Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys
Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).
Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.
Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kyllähän minua on pitkään potuttanut se, että olen kokenut vaikeampiakin asioita kuin mitä täälläkin itketään, mutta ei olisi tullut mieleenkään yrittää saada mitään lifetime-uhrilippua jolla selittää kaikki asiat tästä ikuisuuteen. Se ei ole se elämä, jonka haluan ja ansaitsen. Ja kukaan ei ole haluamaani elämää minulle velkaa lahjapaketissa.
Mitä sitten voi tehdä? Välttää niitä ihmisiä, jotka takertuvat tällaiseen hoivattavan paupin rooliin. Potkin heidät yksityiselämästäni pois. Potkin heidät työelämässä pois jos mahdollista. Potkin heitä palstalla jos on pakko. Vaadin itseltäni että otan vastuun itsestäni, joten ihan hyvin voin vaatia samaa muilta. Voitte lortit nyt haukkua minua ihan täpöllä, mutta en menetä siitä yöuniani enkä muista teitä edes seuraavana päivänä. Jos tulette jossain vastaan tunnistan teidän kilometrin päästä. Kyllä se paistaa kauas jos ei millään tavalla yritä edes vähän seistä
Joo, totta muuten, mutta kun Suomessa kaikki yhteiskuntaluokat valittavat. Jos ei muuta, niin joudut maksamaan liikaa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään.
Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän addiktion sairautena, mutta ilmeisesti on liian paljon vaadittu. Kyllä yhteiskunnassa hoidetaan auringonpalvojat, motoristit ja kaikki muutkin, jotka omilla valinnoillaan lisäävät riskiään sairastua tai joutua onnettomuuteen.
Niin, addiktio vaan on sairautena sellainen, että se riippuu täysin sairastuneesta, että parantuuko vai ei. Se on se ero. Ymmärr
Eiköhän sinun olo helpotu kun otat loparit ja menet muulle alalle. Ei lääkärinkään resurssit riitä alkisreppanan KOKO ELÄMÄN muuttamiseen että hänestä tulee puhumalla ylioppilas-larvanto joka hurmaa ja menestyy. Monella on elämä kuralla ja kyse on hitaasta itsemurhasta kun edellytyksiä koko elämän muutokseen ei ole. Sun pitää vain paikata jotta potilas voi kirjata ulos tarpeeksi terveenä. Et sä muuhun pysty. Tai rakenna aikakone jotta voit korjata potilaan tekemät virheet menneisyydessä.
Kirjoitan näin kun minua ottaa otsaan nämä laupeuden enkelit jotka ovat niin selän takana kaksinaamaisia ja yleviä heitä kohtaan jotka eivät saaneet parempia pelikortteja alussakaan.
Toivottavasti et sinä tule tarvitsemaan kenenkään hoitoapua.... ehkä se attendossa tuleva syöttäjäsi onkin samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus, toimeentulo ja terveys. Tai pikemminkin niiden puutteiden ilmetessä odotetaan yhteiskuntaa tulemaan vastaan.
Yleinen asumistuki tuli vasta vuona 1985 tai niillä main. Millähän ihmiset ovat sitä ennen muuttaneet omilleen? Vai onko silloin yksinkertaisesti ollut heti työtä kaikille eikä sellaista ongelmaa ole ollut. Olisi kyllä aika järkyttävää jos vanhenevat nuoret vain asuisivat edelleen isin ja äidin huomassa. Hyvä että pääsevät omilleen, vaikka sitten yhteiskunnan turvin. Olisi hankala yhtälö kerryttää rahaa, kun samaan aikaan on inttivelvollisuuksia ja opintoja, jolloin ei ole rahan tekemisen mahdollisuutta sen suuremmin.
Milläkö muuttaneet omilleen ja minne: kimppakämppään, opiskelijoiden soluasuntoon, asuntolaan, alivuokralaishuoneeseen, omakotitalon yläkertaan. Nämä olivat niitä käypäsiä ratkaisuja joidenkin suuresti ihannoimalla 80-luvulla. Oi tulisipa tuo onnen aika takaisin, eikö totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon, että köyhät tuhlaavat. Itse olen pienituloinen, enkä ole elämäni päivänä käynyt kosmetologilla, sokeroinnissa, hankkinut ripsienpidennyksiä tai kokeillut mitään wolttaamista. On suorastaan törkeää kuinka tyhminä ja vastuuttomina pienituloisia pidetään.
Niin ja mikä nyt sitten on tuhlaamista. Jos tilaa woltin kautta mäkkäriä pari kuussa, niin ehkä se voi kuulua vielä normaaliin elämään. Eihän se ole läheskään samanlainen menoerä kuin vaikka auton ylläpito 250 e kuussa tai koko perheen etelänloma 4500e/viikko. Ei kukaan varakkaamalle sano, että oliko tuo nyt järkevää tai välttämätöntä. Sitä vaan katsotaan, että köyhän valinnat saavat olla arvostelun kohteena. Ja tästä huomaa, että taustalla on ajatus, että köyhän tilanne on itse aiheutettua ja ylläpidettyä. Tosiasiassa köyhä ei pääse tilanteesta eteenpäin sillä, ett
Ei vaan köyhä ei pääse eteenpäin jos tuhlaa siihen mäkkäriin, vaikka siihen ei ole varaa. Jos on, niin antaa mennä.
Nyt puhutaan siitä että se mäkkäri 2x kk koetaan ihmisoikeutena mihin pitää jostain saada rahat. Mistään muusta ei olla valmiita tinkimään tai vaikka keräämään pulloja, että olisi varaa siihen mäkkäriin. Ja suuttuu jos joku sanoo että älä tilaa jos ei sun rahat riittä.
Sitten taas köyhä, joka hyväksyy sen että aina ei ole varaa käydä 2x kk mäkkärillä tai ennakoi haluavansa siellä käydä ja toimii sen mukaisesti, ei kohtaa mitään arvostelua.
Tietysti köyhä tekee mitä haluaa rahoillaan. Mutta ei se ole yhteiskunnan ongelma jos pistää ne vähän rahat heti haisemaan. Aika monella köyhällä ne riittää koko kuukaudeksi ja pääsee sinne mäkkäriinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otetaan vielä esimerkki (toki hieman muunnelluin tiedoin, jotta ketään ei tunnisteta eikä vaitiolovelvollisuutta rikota):
- asiakas on ostanut itselleen uuden auton ja hakee muutama kuukausi tämän jälkeen harkinnanvaraista toimeentulotukea apteekkilaskuihin, koska "lääkkeet loppu".
Missä loppuu ja alkaa yksilön oma vastuu valinnoistaan? Ja ei, ei ole kärjistämistä eikä yksittäistapaus. Näitä vastaavia esimerkkejä riittäisi loputtomiin.
Eipä tule tt tukea kun on auton ostanut.
No eipä tule ei. Mutta saa sitä silti hakea. Toki autonostaja on sitten huulipyöreänä kun yhteiskunta ei autakaan eikä ollenkaan tajua että ihan omista valinnoista kiinni taloustilanne ja pystyy sen myös itse ratkomaan.
T. Eri
Silloin kun toimeentulotukea hakee, niin Kela kysyy että mitä kaikkea omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Menee ehkä aiheen vierestä, mutta terveydenhoidon kuormitus johtuu osittain siitä, että suuret ikäluokat ovat tulleet ikään, jossa sairastellaan paljon. Tämänkin sanominen on jonkin sortin tabu.
Siinä vihjataan ikävästi, että isot ikäluokat olisi taakka. Mitä he eivät missään nimessä koe olevansa, vaan ovat omalla työllään ansainneet hoidot ym.
Ja siis hoidetaan hoidetaan. Mutta on se kyl tyhmää väittää ettei eläkeläisten suuri määrä kuormittaisi sairaaloita.
Tyypit jaksaa monkua siitä mitä muut elämällään tekee sivukaupalla. Oikeesti HANKKIKAA ELÄMÄ! Menkää vaikka sinne v...n töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tyypit jaksaa monkua siitä mitä muut elämällään tekee sivukaupalla. Oikeesti HANKKIKAA ELÄMÄ! Menkää vaikka sinne v...n töihin.
Hyvinvointivaltion natistessa liitoksista tämä on itseasiassa hyvin relevantti keskustelu. Ei ole enää varaa hoitaa kaikkea, vaan pitää miettiä mitkä asiat hoitaa yhteiskunta ja mitkä asiat ihminen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kyllähän minua on pitkään potuttanut se, että olen kokenut vaikeampiakin asioita kuin mitä täälläkin itketään, mutta ei olisi tullut mieleenkään yrittää saada mitään lifetime-uhrilippua jolla selittää kaikki asiat tästä ikuisuuteen. Se ei ole se elämä, jonka haluan ja ansaitsen. Ja kukaan ei ole haluamaani elämää minulle velkaa lahjapaketissa.
Mitä sitten voi tehdä? Välttää niitä ihmisiä, jotka takertuvat tällaiseen hoivattavan paupin rooliin. Potkin heidät yksityiselämästäni pois. Potkin heidät työelämässä pois jos mahdollista. Potkin heitä palstalla jos on pakko. Vaadin itseltäni että otan vastuun itsestäni, joten ihan hyvin voin vaatia samaa muilta. Voitte lortit nyt haukkua minua ihan täpöllä, mutta en menetä siitä yöuniani enkä muista teitä edes seuraavana päivänä. Jos tulette jossain vastaan tunnistan teidän kilometrin päästä. Kyllä se paistaa kauas
Ongelma ei niinkään ole ne verot, vaan se että se iso verorahapotti ei mitenkään näy kansalaisten elämässä. Ja edellinen on kyllä oikeassa. Ne jotka ei edes yritä parantaa elämäänsä itse erottaa jo kaukaa. Oli päällä sitten guccia tai tokmannia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon, että köyhät tuhlaavat. Itse olen pienituloinen, enkä ole elämäni päivänä käynyt kosmetologilla, sokeroinnissa, hankkinut ripsienpidennyksiä tai kokeillut mitään wolttaamista. On suorastaan törkeää kuinka tyhminä ja vastuuttomina pienituloisia pidetään.
Niin ja mikä nyt sitten on tuhlaamista. Jos tilaa woltin kautta mäkkäriä pari kuussa, niin ehkä se voi kuulua vielä normaaliin elämään. Eihän se ole läheskään samanlainen menoerä kuin vaikka auton ylläpito 250 e kuussa tai koko perheen etelänloma 4500e/viikko. Ei kukaan varakkaamalle sano, että oliko tuo nyt järkevää tai välttämätöntä. Sitä vaan katsotaan, että köyhän valinnat saavat olla arvostelun kohteena. Ja tästä huomaa, että taustalla on ajatus, että köyhän tilanne on itse aiheutettua ja ylläpidettyä. Tosiasiassa k
Siis ensin sanot, että köyhä luulee oikeudekseen ostaa roskaruokaa ja sitten, että tottakai saa köyhä käyttää rahansa mihin haluaa? Eli kumpi se nyt on?
Jos taloudellinen tilanne on niukka, niin periaatteessa silloin ei ikinä olisi varaa mihinkään "ekstraan". Kuvitellaan, että tässä kuussa jäisi 30 ns ylimääräistä ja sillä kahden hengen perhe voi syödä mäkkärissä. No seuraavassa kuussa tulisi hiivatulehdus, ihottuma käteen sekä flunssa, ja pitäisi saada apteekista suht kalliit käsikauppalääkkeet. Tässä valossa ei olisi ollut varaa "tuhlata" viime kuussa, ja jos tietää että rahat ovat tiukalla niin ikinä ei kannattaisi hummata mihinkään, mikä ei ole välttämätöntä. Pointti oli, että elämä ei voi olla niin tiukkaa, että mitään huvia ja ylimääräistä ei koskaan ole. Ja sekin on tulkinnanvaraista, että mikä on ja ei ole turhaa. Jollekin huonoihoiselle hyvä kosteusvoide ja meikkivoide parantaa ulkonäköä sen verran, että tulee paremmin kohdelluksi vaikka työhaastattelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion natistessa liitoksista tämä on itseasiassa hyvin relevantti keskustelu. Ei ole enää varaa hoitaa kaikkea, vaan pitää miettiä mitkä asiat hoitaa yhteiskunta ja mitkä asiat ihminen itse.
Jep. Esimerkiksi tuossa auto esimerkissä ihmiselle on jo annettu se, millä hän saa ne lääkkeensä. Lääkkeiden sijaan hän osti auton. Mielestäni se on yksilön oma valinta ja siinähän kärsii seuraukset sitten. Ensi kuussa varmaan ostaa niillä tuilla ennemmin ne lääkkeet.
Ja Suomessa kyseinen köyhä pääsee hoitoon viimeistään päivystyksen kautta, joten ei hän kuole tuohon surkeaan valintaansa. Sen sijaan jos saa rahat, hän ei opi että omilla valinnoilla on seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten voi tehdä? Välttää niitä ihmisiä, jotka takertuvat tällaiseen hoivattavan paupin rooliin. Potkin heidät yksityiselämästäni pois. Potkin heidät työelämässä pois jos mahdollista. Potkin heitä palstalla jos on pakko. Vaadin itseltäni että otan vastuun itsestäni, joten ihan hyvin voin vaatia samaa muilta. Voitte lortit nyt haukkua minua ihan täpöllä, mutta en menetä siitä yöuniani enkä muista teitä edes seuraavana päivänä. Jos tulette jossain vastaan tunnistan t
Eli mistä tiedät ihmisen koko elämäntilanteen ja histotian ja sen, ettei ole yrittänyt parantanut elämäänsä? Vai meneekö ihan arvaamalla?
Toinen esimerkki on asumistuen saaminen, jopa omistusasuntoon.
Kova on parku, kun sitä ollaan suitsimassa, kun päättäjien olisi pitänyt alun alkaen jo miettiä, että hetkinen, hetkinen, mikä on yhteiskunnan ja valtion rooli.
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Tämä on johtanut siihen, ettei yhteiskunnalla yksinkertaisesti ole enää jatkossa varaa tähän.
Yksi esimerkki tästä on kun, lehdissä kauhistellaan, kuinka "kamalaa" on, kun perhe tai yksinasuva joutuu muuttamaan pois kalliista vuokraasunnosta halvempaan, kun asumistuki pienenee. Jos asumiseen tarvitsee muiden veronmaksajien apua niin silloin on ihan turha valittaa jos ei saa asua kalliissa vuoka-asunossa haluamassaan paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Tämä on johtanut siihen, ettei yhteiskunnalla yksinkertaisesti ole enää jatkossa varaa tähän.
Yksi esimerkki tästä on kun, lehdissä kauhistellaan, kuinka "kamalaa" on, kun perhe tai yksinasuva joutuu muuttamaan pois kalliista vuokraasunnosta halvempaan, kun asumistuki pienenee. Jos asumiseen tarvitsee muiden veronmaksajien apua niin silloin on ihan turha valittaa jos ei saa asua kalliissa vuoka-asunossa haluamassaan paikassa.
Missä ihmisten sitten tulisi asua? Vilkaisepa muru huviksesi yksiöiden vuokrahintoja.
Kyllästyttää kaikki köyhyyteen porsivat, typeriä asuntoja maksattavat ja elämäntapaluuserit jotka ei edes yritä. "Kyllä sossu maksaa" :D. Kansalaisen perus toimeentulo kuuluu valtiolle mutta ei muovitukat ja lomamatkat, yli isot asunnot. Ei silti ole realistista että kaikki köyhät muuttavat Kokemäelle.
Liittäisin tähän keskusteluun vielä julkisten rahojen kuppauksen. Esim. nämä ylihintaiset jumppakepit tms. Julkiselle hankintoja tekevät eivät myöskään selvästi välitä, kun ei ole omat rahat kyseessä.
Ei ole tullut tuollaista mentaliteettia vastaan. Missä olet kohdannut sitä niin paljon, että olet väsynyt siihen? Oletko sosiaalipuolen töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mikä nyt sitten on tuhlaamista. Jos tilaa woltin kautta mäkkäriä pari kuussa, niin ehkä se voi kuulua vielä normaaliin elämään. Eihän se ole läheskään samanlainen menoerä kuin vaikka auton ylläpito 250 e kuussa tai koko perheen etelänloma 4500e/viikko. Ei kukaan varakkaamalle sano, että oliko tuo nyt järkevää tai välttämätöntä. Sitä vaan katsotaan, että köyhän valinnat saavat olla arvostelun kohteena. Ja tästä huomaa, että taustalla on ajatus, että köyhän tilanne
No, enpä kyllä ikinä tuhlaisi vähiä rahojani syömällä mäkkärissä. Sen sijaan voisin ostaa jotain vähän kalliimpaa raaka-ainetta, johon yleensä ei ole varaa niin kuin tuoretta kalaa.
En tarkoittanut myöskään sitä, että vain köyhät näin tekevät, mutta eipä siinä pääse rikastumaankaan jos rahansa tuhlaa. Esim. Eksäni maksoi hölmöyksissään 2 autopaikkaa koska ei nyt vaan jaksa perua sitä toista. Lisäksi oli 4 suoratoistopalvelua päällekäin ja kaupasta aina kalleinta ruokaa kaupasta ja netistä tilaisi milloin mitäkin ja valitti, kun ei jäänyt rahaa velkoihin. Kuulemma veroja maksaa aivan liikaa ja hallituksen vika kaikki.