Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys

Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).

Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.

Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän kommenttini on poistettu? Yhtään en arvaa. 

Humanismi voittaa joka tapauksessa. 

Poistattakaa, jatkakaa, siten teette itsenne näkyviksi.

Vierailija
102/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta. Aika paljon rahaa palaa urheiluvammojen hoitamiseen. Keskitie paras. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa on ja surkeammaksi muuttuu. Rahaa ei ole. Kelan tuet ja niiden käyttö on räjähtänyt käsiin. Yhteiskunnan varoja käytetään aivan liikaa. Ei riitä veronmaksajien kantokyky. 

Vierailija
104/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että joka koulussa pitäisi olla rahavalistusta oppiaineena. Omat työttömät tai huonolla palkalla elävät törmäävät joka viikko rahansa kosmetiikkaan, Wolttiin, takseihin yms. koska kuulemma tuillakin eläville se vähintään kuuluu. Itse saisin työttömyustuestasi säästöön joka kk satasia, ja nyt töissä käyvänä jo toki yli tuhat euroa. Valintoja on, mihin rahaa käyttää. Itse ostan halvinta kilohinnaltaan ruokaa enkä Wolttaa tai käytä takseja. Suunnittelen kaikki menot hyvin enkä osta uusina vaatteina jne. + aina vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu, että tuilla elävät eivät osaa budjetoida tai säästää.

Vierailija
105/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulut pois, opettakaa itse

Lääkkeet, sairaanhoito ja terveydenhoito pois, hoitakaa itse sydänkohtauksenne

Päivähoito pois, hoitakaa itse omat kakaranne

Vanhustenhoito pois, hoitakaa itse omat vanhuksenne

Vierailija
106/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että joka koulussa pitäisi olla rahavalistusta oppiaineena. Omat työttömät tai huonolla palkalla elävät törmäävät joka viikko rahansa kosmetiikkaan, Wolttiin, takseihin yms. koska kuulemma tuillakin eläville se vähintään kuuluu. Itse saisin työttömyustuestasi säästöön joka kk satasia, ja nyt töissä käyvänä jo toki yli tuhat euroa. Valintoja on, mihin rahaa käyttää. Itse ostan halvinta kilohinnaltaan ruokaa enkä Wolttaa tai käytä takseja. Suunnittelen kaikki menot hyvin enkä osta uusina vaatteina jne. + aina vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu, että tuilla elävät eivät osaa budjetoida tai säästää.

Kuulemma näin. Mistäs kuulit? Oisko virallislähdettä laittaa tutkimukseen, missä tämä kaikki on todettu faktaksi vai  heitteletkö vaan huvikses paskanjauhantaa asioista mistä et tiedä mitään...?

Vierailija
107/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille löytyy sopiva liikuntamuoto, sairaudet harvoin sitä estävät. Fysioterapeutit ohjaavat, neuvovat mitä voi ja saa ja pystyy tekemään. Jos ihminen on halvaantunut se on eri juttu 

Tuolla on sairaalojen osastot pullollaan ihmisiä, jotka varmasti antaisivat mitä vaan, että pääsivät kevätaurinkoon lenkkipolulle. 

Sairaudet nimenomaan estävät liikkumisen. 

Vierailija
108/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa on ja surkeammaksi muuttuu. Rahaa ei ole. Kelan tuet ja niiden käyttö on räjähtänyt käsiin. Yhteiskunnan varoja käytetään aivan liikaa. Ei riitä veronmaksajien kantokyky. 

Niin, Kelan tukia käyttää n. 80-100% suomalaisista mm. lääkekorvaukset, lapsilisät, vanhempainrahat, opintotuet, sairauspäivärahat, kuntoutustuet yms. Myös yrittäjät saavat kelasta tukea.

Voidaan leikata vaikka kaikki perhetuet pois. Jos hankkii lapsia, pitää ne maksaa itse.

Vierailija
109/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni elämä on valintoja. Joo, olen köyhästä perheestä ja itse mennyt töihin 15-vuotiaana ja oppinut mummolta säästämisen taidon. Olen valinnut olla itsekäs ja säästää omaan hyvinvointiini ja siksi en eläimiä tai lapsia hanki. Valintoja myös kouluttautuminen ja työ tai yrittäjyys. Olen hyvässä työpaikassa koska olen tehnyt työtä sen eteen. En halua yhteiskunnalta penniäkään, vaan olen lapsesta asti säästänyt yllättäviin menoihin kuten omat hautajaiset tai sairastuminen. Matkailu on ollut intohimoni. Elämä on valintoja! Ps. Asun nykyään kesäisin matkailuautossa koska haluan säästää rahaa. En tarvitse Kelalta koskaan asumisukea että vaikka sairaana tai työttömänä voisin asua kaksiossa

Että selllaiset suuruusharhat siellä. :D Kaikki ei todellakaan ole omaa valintaa.

Vierailija
110/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut pois, opettakaa itse

Lääkkeet, sairaanhoito ja terveydenhoito pois, hoitakaa itse sydänkohtauksenne

Päivähoito pois, hoitakaa itse omat kakaranne

Vanhustenhoito pois, hoitakaa itse omat vanhuksenne

Mielenterveyshoito pois kilahtele laidasta laitaan kuin flipperipallo!

Vierailija
111/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuollossa työskentelevänä välillä kyllä vähän ky*pii hoitaa alkoholidementikkoja ja sairaalloisen ylipainoisia, jotka ovat aiheuttaneet tilansa itse ja ovat nyt liikuntakyvyttöminä täysin muiden avun varassa. Samalla kuitenkin kehtaavat haukkua hoitajia milloin mistäkin. Omaisetkin vänkyttävät ja valittavat, kaiken pitäisi olla ilmaista eikä mikään saisi maksaa mitään. 

Luulisi sinun alalla työskentelevänä ymmärtävän addiktion sairautena, mutta ilmeisesti on liian paljon vaadittu. Kyllä yhteiskunnassa hoidetaan auringonpalvojat, motoristit ja kaikki muutkin, jotka omilla valinnoillaan lisäävät riskiään sairastua tai joutua onnettomuuteen.

Niin, addiktio vaan on sairautena sellainen, että se riippuu täysin sairastuneesta, että parantuuko vai ei. Se on se ero. Ymmärr

Olen itsekin alkoholistin lapsi ja siksi ymmärrän sen, että addikti ei pahaa pahuuttaan ole addikti. Kukaan ei halua sellaista kohtaloa. Addikti on valehtelija, petkuttaja ja raivostuttava, mutta myös sairas. On aika epäreilua tehdä heistä niin halveksittuja, etteivät he edes kehtaa hakea apua. Addikti on se, joka joutuu paranemisessa työn tekemään, hän ei parane lääkärin pillerillä, kuten ilman kondomia vastuuttomasti itselleen tippurin hankkinut. Tukitoimet auttavat jos ne osuvat oikeassa kohdassa oikean ihmisen kohdalle. Mitään varmaa ei ole, mutta saunan taaksekaan näitä ihmisiä ei voi viedä eikä siltojen alle hylätä. On turha olla olevinaan parempi ihminen ja nyrpistellä nenäänsä addikteille. He ovat kuten me muutkin, eivät parempia eivätkä huonompia.

Vierailija
112/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta elintaso sairaudet. Ylipaino, alkoholi, tupakka liikkumattomuus. Tämän me kaikki maksamme. Terveydenhuollon tarkoitus on hoitaa sairauksia, jotka ovat tulleet yksilön ei omista valinnoista Ennalta ehkäisevää terveydenhuoltoa, olisi hyvä saada. 

Sittenhän yksikään persu ei ole oikeutettu julkiseen terveydenhuoltoon. Kannatetaan. 

Vierailija
113/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin työllisyystyössä, en mitenkään eliittiin kuuluva menestyjä. Silti olen saanut tarpeekseni toisesta samassa työpisteessä työskentelevästä työllistetystä. Hän halveksii työpaikkaamme avoimesti ja valittaa päivät pitkät. Hän pelaa läppärillä työaikana aina, kun olemme kaksistaan.

Mieleeni on tullut kysyä, voisiko hän hakea läppärillä työpaikkaa. Vihjailin vähän siihen suuntaan ja hän sanoi, että on liian vanha saamaan työtä. Pian hän kertoi, että lähti edellisestä työpaikasta tuoksuallergian takia, ja sitä edellisestä, koska ei pitänyt työtovereista. Kaikki on aina muiden syytä.

Vierailija
114/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma näin. Mistäs kuulit? Oisko virallislähdettä laittaa tutkimukseen, missä tämä kaikki on todettu faktaksi vai  heitteletkö vaan huvikses paskanjauhantaa asioista mistä et tiedä mitään...?

niin anteeksi, en myt ihan ymmärrä mihin viittaat? Siis siihen, että lähipiirini työttömillä/vähävaraisilla menee heidän tukensa tai rahansa ns. Turhaan? Olen huomannut. Viimeksi illanistujaisissa hyvätuloiset oli kävelemässä lähibaariin (1km) mutta työttömät halusivat mennä taksilla. Jo aloittajaisina heillä brändijuomia ja viinoja kun hyvätuloiset oli ostanut ihan kaupan merkkiä Pisti ihan silmiin se leväperäinen rahankäyttö. Ja sitten viikon päästä pyydetään lainaamaan rahaa ja valitetaan, ettei ole rahaa ruokaan kun seuraava tuki tulee vasta 2 viikon päästä.

Vierailija
115/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Valmistuin sosiaalityöntekijäksi 2000-luvun alussa, joten kyllä tässä on vettä virrannut Aurajoessa jo jonkin aikaa näissä hommissa."

Niin, eli sinun jos jonkun pitäisi kyetä näkemään myös yhteiskunnan muutos ympärilläsi ja kyettävä ajattelemaan tätä asiaa huomattavasti monitahoisemmin, kuin oman taustasi kautta. Ja toisaalta omasta taustastasi ja ammatista johtuen sinun jos kenen täytyisi ymmärtää, että me kaikki olemme yksilöitä. Se, että joku menestyy rankoista lähtökohdista huolimatta, ei tarkoita sitä, että menestymätön on päättänyt olla ns. olosuhteiden uhri.

Sinä valmistuit työelämään aikana jolloin töitä oli ja yliopistokoulutus todellakin avasi ovia. Nykyään nuoret opiskelevat huomattavasti pakkotahtisemmin ja silti päätyvät usein pätkätyökierteeseen tai jopa eri alan töihin. Jos ihminen tulee rankoista lähtökohdista, mutta on onnistunut opiskelemaan on työelämään kiinnittyminen ensiarvoisen tärkeää, mikäli se jää tapahtumatta, syrjäytymisriski on suuri. Omalla kohdallani aikoinaan pelastus oli toimiva ammattikoulu, se mitä ei ole ollut enää 15 vuoteen. Omat lähtökohtani olivat sen verran rankat, etten yksinkertaisesti ollu opiskelukykyinen. Amis pelasti ja pääsin työelämään (vuonna 2002). AMK ja yliopisto tulivat vasta myöhemmällä iällä, kun olin töide avulla kiinnittynyt yhteiskuntaan ja saanut itseni hiljalleen kuntoon.

Nykyään nuorilla on huomattavasti haastavampaa. Lukio on ainoa tapa saada jonkinlainen järkevä koulutaival, mutta kaikista ei ole lukioon. Nämä nuoret laitetaan toimimattomaan ammattkikouluun, missä ennestään huonosti opiskeluissa menestyvien nuorien odotetaan tekevän valtavati työtä täysin itsenäisesti. Läpi pääsee kuka vain, joten vaikka saisit ne paperit, töihin et pääse helpolla. Työpaikoilta on kadonnut "oppipoika" hommat, vaan jatkuvassa kiireessä ja paineessa olevat työpaikat hakevat valmiita ammattilaisia. 

Ja nämä ovat ne nuoret, jotka ovat siinä kunnossa, että pystyvät opiskelemaan. Entä se iso joukko, jonka mielenterveys on romuna, mutta jonot mielenterveyspalveluihin ovat 2 vuotta? Toki voimme aina vedota siihen, että nykyään ihmiset ovat heikkoja, kun mt-ongelmia on niin paljon. Mutta onko asia edes näin, vai onko asiat kenties kuitenkin paremmin. Itsemurha- ja väkivaltatilastot (jopa nuorisoväkivalta) ovat laskeneet koko ajan. Eli nykyään ihmiset hakeutuvat helpommin hoitoon ja siirtyvät rumasta tilastosta hieman parempaan tilastoon.

Aina joukossa on vapaamatkustajia ja niitä, jotka tekosyiden varjolla yrittävät päästä helpolla. Tosiasia on kuitenkin se, että maailma on muuttunut valtavasti siitä kun me olimme nuoria, opiskelijoita ja työelämää aloittelevia. Ja aina on myös hyvä pysähtyä miettimään sitä, mihin haluamme yhteiskuntana mennä? Onko väärin haluta tehdä elämästään mahdollisimman kivaa, vain koska vanhemmat sukupolvet pitivät raatamista kunniana ja silloin raatamisella vielä saattoi saada jotain itselleenkin. Miksi elämästä ei voisi yrittää tehdä mahdollisimman kivaa, jos kahden yliopistotutkinnon jälkeen käteen jää 8 kk projekti oman alan töissä ja palkka, jolla ei ole ikinä mahdollista saada asuntolainaa siihen 40 neliön luukkuun, joka maksaa tänä päivänä 200 000 €?

Elämme murroksessa ja mielestäni meidän tulee alkaa tarkastelemaan tätä nykyisyyttä muussakin mielessä kuin siinä, että "ihmiset yrittävät hoidattaa asiansa yhteiskunnalla". Olemmeko me ihmiset olemassa yhteiskuntaa varten, vai onko yhteiskunta olemassa meitä ihmisiä varten?

Vierailija
116/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin työllisyystyössä, en mitenkään eliittiin kuuluva menestyjä. Silti olen saanut tarpeekseni toisesta samassa työpisteessä työskentelevästä työllistetystä. Hän halveksii työpaikkaamme avoimesti ja valittaa päivät pitkät. Hän pelaa läppärillä työaikana aina, kun olemme kaksistaan.

Mieleeni on tullut kysyä, voisiko hän hakea läppärillä työpaikkaa. Vihjailin vähän siihen suuntaan ja hän sanoi, että on liian vanha saamaan työtä. Pian hän kertoi, että lähti edellisestä työpaikasta tuoksuallergian takia, ja sitä edellisestä, koska ei pitänyt työtovereista. Kaikki on aina muiden syytä.

Yhden henkilön perusteella päätät sitten arvioida kaikki tuhannet muutkin. Vaikuttaa aika epäreilulta, että jonkun aivan tuikituntemattoman ihmisen laiskuuden tai saamattomuuden perusteella tulee arvioiduksi. Tuskin kukaan moista hyväksyy. 

Vierailija
117/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivot asiallista keskustelua aika asiattomaan yleistyksiä täynnä olevaan aloitukseen. Mahtaako onnistua, tällä palstalla.

Vierailija
118/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni elämä on valintoja. Joo, olen köyhästä perheestä ja itse mennyt töihin 15-vuotiaana ja oppinut mummolta säästämisen taidon. Olen valinnut olla itsekäs ja säästää omaan hyvinvointiini ja siksi en eläimiä tai lapsia hanki. Valintoja myös kouluttautuminen ja työ tai yrittäjyys. Olen hyvässä työpaikassa koska olen tehnyt työtä sen eteen. En halua yhteiskunnalta penniäkään, vaan olen lapsesta asti säästänyt yllättäviin menoihin kuten omat hautajaiset tai sairastuminen. Matkailu on ollut intohimoni. Elämä on valintoja! Ps. Asun nykyään kesäisin matkailuautossa koska haluan säästää rahaa. En tarvitse Kelalta koskaan asumisukea että vaikka sairaana tai työttömänä voisin asua kaksiossa

Että selllaiset suuruusharhat siellä. :D Kaikki ei todellakaan ole omaa valintaa.

Mihin asioihin ei siis itse voi vaikuttaa? Joo, sen lisäksi, että mulla itsetuhoinen suku ja köyhät alkoholistivanhemmat niin olen tehnyt omat elämänhallintavalinnat itse. Olen sairas kyllä, mutta pystyn elämään sairauteni kanssa enkä anna sen määritellä itseäni. Opiskelen päivittäin ilmaisilla ohjelmilla mm. kipsaamisesta, historiaa ja kieliä. Syön edullista itsetehtyä ruokaa. Mihin siis ei pysty itse vaikuttamaan?

Vierailija
119/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asenne ei koske vain yksittäisiä kansalaisia. Se koskee mitä suurimmassa määrin myös firmoja. Saisiko joku myytyä ylihintaisia jumppakeppejä vielä ylihintaisia pusseineen minnekään muualle kuin julkiselle sektorille? No ei todellakaan. Jotkut sanoo, että tukiaisten takia suomalaisille firmoille ei kehity globaalia kilpailukykyä. 

Vierailija
120/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pitäähän sen hoitaa, kun se myös valvoo kaikkea ja pakottaa kaikkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi