Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat ihan väsyneitä mentaliteettiin "yhteiskunta hoitaa kaiken"?

Vierailija
07.12.2020 |

Tarkoitan nyt mm. sitä, että kaikki ihmisen vastuu on viimeisten vuosikymmenten aikana siirretty (ainakin sanahelinän muodossa) yhteiskunnalle. Yksilöt huutavat ja vaativat apua ongelmiin, jotka arkijärjen mukaan kuuluisivat minun mielestäni hyvin pitkälti yksilöille itselleen. Mm. seuraavat osa-alueet esimerkkeinä:
-kasvatus
-toimeentulo
-terveys

Samaan aikaan opettajilta on viety keinot puuttua esim. häiriköiden käytökseen. Työhaluttomat vaativat "kivoja työtehtäviä" (tai vaihtoehtoisesti parempaa perustoimeentuloa vastikkeettomasti). Ihmisiä ei missään tapauksessa saa syyllistää epäterveistä elämäntavoista (tupakointi ja alkoholi erotettuna jyrkästi esim. epäterveistä syömistottumuksista).

Millainen uusavutottomuus kansalaisille pitää oikein sallia? En ole nyt vaatimassa sairaita töihin vaan jotakin ryhtiä ajattelutapaan, jossa yhteiskunnan tehtävä on mahdollistaa joka iikalle pumpulinpehmeä elämä ilman yksilöiden omaa vastuunkantoa asioista. Tuntuu välillä siltä, että tässä yhteiskunnassa pärjää parhaiten ei huolta huomisesta -tyyppi, joka surutta ottaa vastaan kaiken annetun eikä myöskään häikäile irrottaa kaikkea irrotettavissa olevaa hyötyä riippumatta siitä, kenen selkänahasta se on pois.

Toivon asiallista ja rakentavaa keskustelua.

Kommentit (222)

Vierailija
121/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskahan ensimmäinen boomer tulee kertomaan kuinka ihmisten pitäisi woltata vähemmän ja unohtaa netflix-tilaukset, jotta rahaa jää asuntosäästämiseen. Siis samaan aikaan kun kauppaavat aikoinaan 70 000 €:lla ostamaansa omakotitaloa 250 000 €:n hinnalla.

Vierailija
122/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa on ja surkeammaksi muuttuu. Rahaa ei ole. Kelan tuet ja niiden käyttö on räjähtänyt käsiin. Yhteiskunnan varoja käytetään aivan liikaa. Ei riitä veronmaksajien kantokyky. 

Niin, Kelan tukia käyttää n. 80-100% suomalaisista mm. lääkekorvaukset, lapsilisät, vanhempainrahat, opintotuet, sairauspäivärahat, kuntoutustuet yms. Myös yrittäjät saavat kelasta tukea.

Voidaan leikata vaikka kaikki perhetuet pois. Jos hankkii lapsia, pitää ne maksaa itse.

Eli lisääntyä saisivat vain rikkaat?  Ja lasten määrä vain vähenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenne ei koske vain yksittäisiä kansalaisia. Se koskee mitä suurimmassa määrin myös firmoja. Saisiko joku myytyä ylihintaisia jumppakeppejä vielä ylihintaisia pusseineen minnekään muualle kuin julkiselle sektorille? No ei todellakaan. Jotkut sanoo, että tukiaisten takia suomalaisille firmoille ei kehity globaalia kilpailukykyä. 

Puhumattakaan joistain kokonaisista elinkeinoista niin kuin turkistarhaus, joiden paapominen on täysin epäeettistä. 

Vierailija
124/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulut pois, opettakaa itse

Lääkkeet, sairaanhoito ja terveydenhoito pois, hoitakaa itse sydänkohtauksenne

Päivähoito pois, hoitakaa itse omat kakaranne

Vanhustenhoito pois, hoitakaa itse omat vanhuksenne

Samaa mieltä! En halua maksaa toisten lapsien tai vanhempien menoja. Miksei voitais kaikki hoitaa ja maksaa omat perheemme menot? Ilman veroja jäisi paljon enemmän säästöihin ja kaikki voisi hoitaa omat asiat itse. Eikä valittaa.

Vierailija
125/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkeaa on ja surkeammaksi muuttuu. Rahaa ei ole. Kelan tuet ja niiden käyttö on räjähtänyt käsiin. Yhteiskunnan varoja käytetään aivan liikaa. Ei riitä veronmaksajien kantokyky. 

Niin, Kelan tukia käyttää n. 80-100% suomalaisista mm. lääkekorvaukset, lapsilisät, vanhempainrahat, opintotuet, sairauspäivärahat, kuntoutustuet yms. Myös yrittäjät saavat kelasta tukea.

Voidaan leikata vaikka kaikki perhetuet pois. Jos hankkii lapsia, pitää ne maksaa itse.

Eli lisääntyä saisivat vain rikkaat?  Ja lasten määrä vain vähenisi.

Hei, vastuu omista päätöksistä ja silleen. Ei yhteiskunta voi tehdä kaikkea puolesta ja silleen!

Vierailija
126/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi , että kasvatusvastuu ei ole koululla eikä yhteiskunnalla vaan ehdottomasti vanhemmilla. Jos ja kun teette lapsia huomioikaa , että on teidän tehtävä opettaa esim käytöstavat,  hygienia.asiat, perustaidot kuten uiminen.   Älkää tehkö lapsia, jos ei ole rahkeita niitä kasvattaa.

Vierailija
127/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että joka koulussa pitäisi olla rahavalistusta oppiaineena. Omat työttömät tai huonolla palkalla elävät törmäävät joka viikko rahansa kosmetiikkaan, Wolttiin, takseihin yms. koska kuulemma tuillakin eläville se vähintään kuuluu. Itse saisin työttömyustuestasi säästöön joka kk satasia, ja nyt töissä käyvänä jo toki yli tuhat euroa. Valintoja on, mihin rahaa käyttää. Itse ostan halvinta kilohinnaltaan ruokaa enkä Wolttaa tai käytä takseja. Suunnittelen kaikki menot hyvin enkä osta uusina vaatteina jne. + aina vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu, että tuilla elävät eivät osaa budjetoida tai säästää.

Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen rahaa kuussa käyttöön vähän yli 200 euroa. Vakuutan, että se menee sataprosenttisesti ruokaan ja taloustavaroihin. Ruoan teen alusta asti itse, leivon jopa leivän itse. Joskus törmään tyyliin alushousuihin tai bussilippuun. Voin käydä kerran puolessa vuodessa taidemuseossa. Siinäpä menoni. 

Vierailija
128/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä. Suurin osa ihmisistä on liian tyhmiä hoitamaan kaikkea mitä nykyelämä vaatii. Ei eletä enää hyvin yksinkertaisessa agraari maailmassa ja yhteisössä jossa ongelmien ratkaisu edellytti perimätiedon sisäistämistä. Meidän ongelmat on monimutkaisia ja ratkaisuksi ei enää riitä lasten jättäminen susille, miehen hukuttaminen järveen ja vaimonsa jättäminen sonnin tallottavaksi kun ei enää jakseta suoriutu 100%. Ei ole hyväksi itsekään jäädä lopulliselle avantouinnille. Verojakaan ei saa hoidettua perunoilla ja tunnemme enemmän kuin 20 ihmistä joista puolet on perheenjäseniämme.

Vierailija
129/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! En halua maksaa toisten lapsien tai vanhempien menoja. Miksei voitais kaikki hoitaa ja maksaa omat perheemme menot? Ilman veroja jäisi paljon enemmän säästöihin ja kaikki voisi hoitaa omat asiat itse. Eikä valittaa.

No sitten palkkojen pitäisi olla 10 kertaiset, jotta se onnistuisi.

Vierailija
130/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sulle kovin paljon jäisi, kun joutuisit maksamaan kaikista yhteiskunnan palveluista tyyliin tiemaksut jne. Yksityinen tienpitäjä tahtoosi tehdä tietenkin voittoa. 

Vierailija
131/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aion alkaa vaatimaan korvauksia valtiolta mm siitä kun tein lapset, ei ollut vielä lastenhoidontukea, joten jäi 3 vuotta vapaata per lapsi pitämättä. Jouduin myös itse maksamaan ruuat oppikoulussa, samoin koulumatkat ja kirjat lukiossa, ei mitään tukea. Tää on vasta alkua mun vaatimuksissa. 

Vierailija
132/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sulle kovin paljon jäisi, kun joutuisit maksamaan kaikista yhteiskunnan palveluista tyyliin tiemaksut jne. Yksityinen tienpitäjä tahtoosi tehdä tietenkin voittoa. 

Ja kotisi vartiointiin kuluisi myös. Lapsesi koulutukseen jne. 

Vierailija
133/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan että yhteiskunta ottaa koppia heistä joita kohtalo ei ole kohdellut hyvin. Elämä on sattuman kauppaa, et voi valita mihin perheeseen synnyt, et voi valita missä olet hyvä, et voi päättää opiskelupaikkaa tai työtä, et voi päättää oletko terve vai sairas.

Jotkut yrittää koko elämänsä, toiset väsyvät yrittämiseen ja osan ei edes tarvitse yrittää - riittää että synnyt oikeaan perheeseen tai olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Niin ja ei meillä oikeasti ole mitään kykyä päättää mistään. Se tapahtuu minkä kuuluu tapahtua.

Vierailija
134/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä, että joka koulussa pitäisi olla rahavalistusta oppiaineena. Omat työttömät tai huonolla palkalla elävät törmäävät joka viikko rahansa kosmetiikkaan, Wolttiin, takseihin yms. koska kuulemma tuillakin eläville se vähintään kuuluu. Itse saisin työttömyustuestasi säästöön joka kk satasia, ja nyt töissä käyvänä jo toki yli tuhat euroa. Valintoja on, mihin rahaa käyttää. Itse ostan halvinta kilohinnaltaan ruokaa enkä Wolttaa tai käytä takseja. Suunnittelen kaikki menot hyvin enkä osta uusina vaatteina jne. + aina vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu, että tuilla elävät eivät osaa budjetoida tai säästää.

Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen rahaa kuussa käyttöön vähän yli 200 euroa. Vakuutan, että se menee sataprosenttisesti ruokaan ja taloustavaroihin. Ruoan teen alusta asti itse, leivon jopa leivän itse. Joskus törmään tyyliin alushousuihi

Mielenkiintoista. Mikäköhän vuokrasi on ja mitä laskuja siis? Itse olen asunut kotitöitä/koiranvahtimista vastaan ihan ilmaiseksi. Ja nykyisinkin kesät asuntoautossa tai teltassa. Ei mene paljoa vuokraan. Monesti voi valita missä asuu. Pääkaupunkiseudulla tietenkin kalliimpaa ja ahtaampaa. Teen itse etätyötä ja voin hyvin asua syrjäseudulla. Ja mitä laskuja? Itse en ole ikinä maksanut mistään suoratoistopalvelusta tms. Kirjastossa on ilmainen netti. Ja 20 euroa viikossa ruokaan on Perussuomalaiset mulle eli alle 100€:kk. Sulla jää vielä satanen humpuukkiin?

Vierailija
135/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito on 3000e per lapsi kuukaudessa. Kouluvuosi 80 000-100 000 vuosi ja siihen päälle tiemaksut, kiinteistöverot, sähköyhtiöt vasta innostuisikin laskuttamaan kun mikään ei rajoittaisi niitäkään. Terveydenhoito ehkä 10 000e vuosi jos ei paljon käy. Oikeasti nämä ihmiset jotka puhuu näitä lööpereitä on sokeita, ymmärtämättömiä ja kiittämättömiä siitä mitä heidän vuokseen tehdään kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
136/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntoautossa syrjäseuduilla asuvana ja etätöitä tekevänä veikkaan että jäisi. Olen säästänyt sairastumisen varalle 150k käteistä ja elämiseen ei mulla muuten paljoa mene. Rahaa jää useampi tonni kuussa säästöön. Maksan mielelläni tiemaksuja tai tietulleja jos liikun autollani. Toisten lapsen opetuksia tai kouluruokia en halua maksaa.Kaikki hoitakoot oman perheen kustannukset itse.

Vierailija
137/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko vaihtaa työpaikkaa, jos joutuu noin pahasti köyhäilemään?

Voin sanoa, ettei meilläpäin työttömillä ole mitään jakoa päästä samaan elintasoon, kuin työssäkäyvällä asinatuntijalla. Mikä vitsi! Voi ihan rauhassa Teslan ikkunasta matkalla hienostoravintolaan katsella räkätyöttömiä,  joiden rahat ei riitä kuin kulmakuppilan perusbisseen.

Ai niin, mutta mä unohdin, että sä luulet kuuluvasi samaan yhteiskuntaluokkaan, koska äänestät persuja tai kokkareita. Köyhä sä oot ja siksi suurin osa veroalesta ei sulle tulekaan.

Vierailija
138/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen rahaa kuussa käyttöön vähän yli 200 euroa. Vakuutan, että se menee sataprosenttisesti ruokaan ja taloustavaroihin. Ruoan teen alusta asti itse, leivon jopa

20 euroa ruokaan viikossa ja kirjaston netti? Älä viitsi... Mulla sattuu olemaan kuulumaan netti vuokraan, jos nyt kiinnostaa tietää. En tilaa suoratoistopalveluita. Enkä ymmärrä miksi hvetissä kävisin tuhoamaan terveyttäni jollain 20 e viikossa ruokabudjetilla? Ei tuo ainakaan yhteiskunnalle säästöä toisi, päinvastoin. Yritän pitää yllä mahdollisimman hyvää toimintakykyä tietenkin, koska aion työllistää itseni. 

Vierailija
139/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen. Koko yhteiskunta pitää ajaa alas koska "mä kuulin juttua..." Onneksi olkoon, sille tielle olemme menossa kovaa vauhtia. Mutta jos ei vielä ole valjennut, se tulee iskemään myös sinuun.

Vierailija
140/222 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito on 3000e per lapsi kuukaudessa. 

Miksi pitäisi lapsia hankkia ja vaatia yhteiskunnalta vielä elatusta niistä? Jos lapsen hankkii niin sen myös maksakoot. Niin kuin kaikki muutkin menot kuten sairastelumaksut jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän