Miksi yrittäjillä aina pienet tulot?
Olen pannut merkille, että yrittäjien julkiset tulotiedot näyttävät melkein aina yllättävän pieniä summia. Näin on siis "julkkisyrittäjillä", joiden tulot julkaistaan lehdissä vuosittain, ja myös tavallisilla, joiden tietoja olen joskus nähnyt satunnaisesti. Onko yrittäjän todelliset tulot suuremmat kuin tuo julkinen osa, esim. vähennysten takia, vai onko kyseessä veronkierto?
Kommentit (45)
Suomessa yrityksen perustaa usein pennitön, paljon velkaa yrityksen aloittamiseen ottava henkilö jolla on myös halua tuhlailla matkoihin ja muuhun mukavaan, eikä sillä tavalla mikään onnistu.
Minulla on yritys johon en ole koskaan ottanut velkaa ja hyvin menee vaikka ekat vuodet tienasin vähän. En kuitenkaan persnettoa kun kaikki oli maksettu omalla rahalla ja nyt muutaman vuoden jälkeen homma rulaa ja investoinnit on saatu moninkertaisesti takaisin. Jos haluaa tienata niin yleisesti luullun kahden vuoden sijaan tarvitaan viisi vuotta markkinoilla jotta saavuttaa sellaisen aseman että oman yrityksen tuotolla voi hyvin elää paremman tasoista elämää. Se viisi vuotta on parasta löytyä sukanvarresta ja kaikki lainanotto ja tuhlaus nolliin noina vuosina:) Yrittäjyys on elämäntapa.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 06:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 04:03"]
AV palstan tyypillinen vasemmiston äänestäjä näkee asiat ainoastaan työntekijän silmin. Esim. yritysten maksama yhteisövero oli viime vuonna muistaakseni 24,5% ja tänä vuonna se on 20%.
Tarkoittaa sitä, että jos yrittäjä jättää rahat firmaan, omaan firmaansa, siitä menee veroa vain 20%. Jos haluaa tukea oleskeluyhteiskuntaa, nostamalla isompaa palkkaa, silloin yleensä mennään aika helposti yli 20% veron.
Näin tänä vuonna, ensi vuodesta ei vielä tiedä. Moni vasemmistopoliitikko ymmärtää, että alemman äo:n ihmisiltä saa ääniä, kun lupaa nostaa yhteisöveroa korkeammaksi.
Prosenttilaskua ymmärtämättömille: Kun yritys tekee voittoa 5 kpl 20 e seteleitä, tarvitsee oleskeluyhteiskuntaan antaa vain yksi 20 e seteli ja itse voi pitää 4 kpl 20 e seteleitä. Näin siis tänä vuonna, ensi vuodesta ei tiedä. Tänä vuonna yrityksen kannattaa maksaa pois esim. lainoja, joissa on liian korkea korko.
[/quote]
Pidä sinä, kokoomusääliö, omat naurettavuutesi omana tietonasi.
Yhteiskunnan älymystö ja kulttuurin parhaimmisto on aina ollut vasemmistolaista. Kokoomuksen "älymystö" koostuu näistä "sokka irtoo"-cheekeistä.
Itse olen vasemmistolainen yrittäjä, joka varmasti maksoin enemmän veroa kuin sinä koskaan pystyisit maksamaan. Eikä yrittäjä elä sinne yritykseen jätetyillä rahoilla. Siitähän tässä on kyse.
Yrittäjän kannattaa maksaa itselleen palkkaa. Jos maksaa itselleen esim. 10 000 euroa/kk eli 120 000 euroa/vuodessa palkkaa, on henkilökohtainen palkkavero n. 42%.
Jos samat rahat jättää yritykseen ja ottaa tulot osinkoina, niin joutuu maksamaan paljon enemmän veroa. Ensin 120 000 euron mukaan yrityksen tuloksesta 20% yhteisöveroa ja sen jälkeen, kun on maksanut saman summan itselleen osinkoina, joutuu maksamaan henkilökohtaisesti pääomaveroa 30%. Näin samasta 120 000 eurosta joutuukin maksamaan yhteensä 50% veroa. Jos saman summan olisi ottanut palkkana, veroprosentti olisi ollut vain 42%! Palkan maksaminen kannattaa siis lähes aina.
[/quote]
Alapeukut taisi tulla tuon kirjoittajan ensimmäisestä lauseesta? Loppuosa oli täyttä asiaa, jos prosenttilasku nyt ei ihan täsmällisesti mennytkään...
120000 euron yrityksen tuloista yhteisövero 20% on 24000. Verojen jälkeen jää 96000 ja jos sen maksaa osinkona pääomaverolla 30%, verotettava summa on 28666. Kun laskee verot yhteen, 24000 + 28666 = 53666 e.
Eli tuosta 53666/120000 = 44,7%. Kun sitä vertaa tuohon palkan verotusprosenttiin 42%:iin on 42% < 44,7%. Eli palkanmaksu kannattaisi tuossakin tilanteessa.
Kyllähän monet tulokuninkaat ja -kuningattaret on nimenomaan yrittäjiä... Toki yrittäjiä löytyy laidasta laitaan, kaikki ei vaan ikinä saa hommaa pyörimään niin, että pääsisi mukaville ansioille.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 07:53"]
Voi vitsi näitä kyttääjiä, jotka jaksaa vahtia toisten tuloja ja menoja. Ihmeellisiä käsityksiä on siitä, kuinka yrittäjät ottavat tulonsa pimeästi ja kaikki kulut, mm. vaatteet menisi yritykselle. Näin helppoa kun se on, miksi ihmeessä ette itse ryhdy yrittäjiksi?
Paljon on yrityksiä, joissa tulopuolella on ainoastaan kirjoitetut laskut, rahaa ei näy lainkaan muualla kuin pankkitilillä. Kuinka tästä ammennetaan niitä pimeitä tuloja? Ja vaikka olisi ihan seteleillä ja kolikoilla käytävää kauppaa, ei ne rahat ihan holtittomasti siellä kirstussa pyöri, toki ne kirjataan. Kuinka on mahdollista, että yritys ostaa tavaraa myyntiinsä, tavara häviää, mutta rahaa ei tule?
Ja kyllä niiden kulujen jotenkin pitää liittyä yrityksen toimintaan, ei sinne oikeasti henkilökohtaisia menojaan voi noin vain tunkea.
Joo, pyöritän monessa mielessä nappikauppaa ja olen ehkä liian tunnollinen. Ihmetyttää vain toistuvasti vastaan tulevat ajatukset siitä, että kaikki yrittäjät ovat ahneita paskiaisia, epärehellisiä jne. Toistan vielä kysymykseni, että jos se kerran on niin helppoa ja riskitöntä ja rahaa voi rajoituksetta ammentaa itselleen, miksi ihmeessä nämä kaikki kyttääjät eivät itse ryhdy yrittäjiksi?
[/quote]
Mistä sinä tiedät ettei ne kyttääjät ole yrittäjiä? Onhan näitä nyt pilvin pimein jotka laittavat asuntonsakin firman nimiin ja "muuttavat" siihen vuokralle, huh huh. Ruoka ostetaan kaupasta firman nimiin, oikeastaan koko vitun säälittävä loiselämänsä pyörii firma kulissina. Parhaimmat ketkut ovat ulosotossa ja täysvarattomia, nimellisesti firma on jonkun bulvaanin hallussa mutta tosiasiallisesti hyödyn korjaa "varaton" paska. Kuinka työtön ja ulosotossa oleva voi asua satojen neliöiden merenrantalukaalissa ja ajella uudenkarhealla aston martinilla? Tuollaiseen touhuun pitäisi pystyä puuttumaan eikä aina vaan vinkua jostain vitun nakkivarkaista ja "sossupummeista."
"Jos samat rahat jättää yritykseen ja ottaa tulot osinkoina, niin joutuu maksamaan paljon enemmän veroa. Ensin 120 000 euron mukaan yrityksen tuloksesta 20% yhteisöveroa ja sen jälkeen, kun on maksanut saman summan itselleen osinkoina, joutuu maksamaan henkilökohtaisesti pääomaveroa 30%. Näin samasta 120 000 eurosta joutuukin maksamaan yhteensä 50% veroa. Jos saman summan olisi ottanut palkkana, veroprosentti olisi ollut vain 42%! Palkan maksaminen kannattaa siis lähes aina."
Palkan maksaminen yrityksen omistajille ei useinkaan kannata, sillä
listaamattomissa yrityksissä, niin kuin lähes kaikki perheyritykset ovat, osinkoa on voinut nostaa ihan viime vuosiin saakka VEROVAPAASTI aina 90.000 euroon asti, jos vain yrityksen nettovarallisuus sen salliin.
Osinkotulojen verottaminen Suomessa on paljon alhaisempaa, kuin palkkatulojen, kun huomioidaan tuo verovapaus, mutta ongelmaksi on muodostunut monen yrityksen nettovarallisuuden puute.