Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1375)

Vierailija
1261/1375 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä tavoin elämä on helpompaa, töissä pärjää ja saa kiitosta (jos on löytänyt paikkansa). Toisaalta keskivertoihmisten innostusten kohteista ei jaksa innostua vaikka yrittäisi. Euroviisut on silkkaa sontaa vaikka miten yrittäisi. Poliitikkojen idioottimaisisa touhuja ei niele tulee ne oikealta tai vasemmalta. Sosiaalisessa elämässä ei jaksa kuunnella tyhjää puhetta, rehellinen pas kan puhuminen on sitten toinen asia mikä on hyvinkin viihdyttävää, mutta ei poliitikkojen tekemänä. Vetäisin ranteet mieluummin auki kuin innostuisin jostain tempparivajakeista.

Eikä, joka toinen ketjuun kirjoittava näyttää kuvittelevan, että koska "ei katso temppareita", niin kuin "kaikki muut" niin täytyy olla ihan tooosi älykäs :,DD

'tun spedet.

Vierailija
1262/1375 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä tuli vaikeampaa. Kusi nousi päähän ja luulin olevani myös viisas, koska olen älykäs. Ja huomasinkin siis olevani tyhmä. Eli tavallaan älykäs, koska huomasin asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1375 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisin rarkaisun joka ongelmaan ja osaisin parantaa syövänkin, mutta minulle vain nauretaan mikä on todella ärsyttävää.

Vierailija
1264/1375 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Einsteinista puheenollen

Tutkijat huomasivat kvasaareja tarkkailemalla, että maailmankaikkeus näyttää nopeuttavan vauhtiaan ikääntyessään. Einsteinin suhteellisuusteorialle on jälleen lisää todisteita.

”Aikaisemmat tutkimukset saivat ihmiset kyseenalaistamaan, ovatko kvasaarit todella kosmologisia kohteita ja jopa onko ajatus avaruuden laajenemisesta oikea. Uusien tietojen ja analyysien avulla olemme kuitenkin löytäneet kvasaarien vaikeasti havaittavan sykkeen. Ne käyttäytyvät aivan kuten Einsteinin suhteellisuusteoria ennustaa”, Lewis sanoi.

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/295d7460-61d1-459b-975f-73616…

Vierailija
1265/1375 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeat äo:t ovat kirurgeja, huippulääkäreitä, huippujuristeja, suuryritysten ceo johtajia. Heillä on hyvä lyhyt ja pitkä muisti, nopea oivalluskyky, kyky hahmottaa monimutkaisia asioita nopeasti, sukkela verbaliikka eli kyky myös sanoittaa asioita nopeasti, kyky nähdä erilaisten ihmisten persoonallisuuden piirteet ja taipumukset, kyky ymmärtää sosiaalisia tilanteita, rohkeutta myös toimia hyväksi katsomiensa tietojen ja näkökulmien pohjalta, sosiaalista kyvykkyyttä olla eri älykkyysmäärällä varustettujen ihmisten parissa ja saada heidät tuntemaan itsensä merkityksellisiksi.

Vierailija
1266/1375 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi älykäs osaa aikuisena varsin hyvin arvostaa oman älykkyytensä suhteessa muihin ja myös itseään älykkäämpiin. Mutta älykkyys ei ole onnen tae. Minullakin on se käsitys, että keskinkertaista älykkäämmät pärjäävät yhteiskunnassa paremmin, kuin huippuälykkäät. Lienevät ahkerampia touhuamaan. Mutta se on vain mutu.

Keskinkertaiset on keskinkertaisia, ne on sitä idioottien massaa

Vierailija
1267/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te saatte nuo numeroina?  Mensa ei ole antanut numeroa ainakaan vuosikymmeneen, ja psykologin testeissä ei sitä anneta myöskään, lapsille varsinkaan .(kysyin meidän psykologilta asiasta).

Osa on ainakin keksittyjä. Neron ÄO on yli 140.

Vierailija
1268/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeat äo:t ovat kirurgeja, huippulääkäreitä, huippujuristeja, suuryritysten ceo johtajia. Heillä on hyvä lyhyt ja pitkä muisti, nopea oivalluskyky, kyky hahmottaa monimutkaisia asioita nopeasti, sukkela verbaliikka eli kyky myös sanoittaa asioita nopeasti, kyky nähdä erilaisten ihmisten persoonallisuuden piirteet ja taipumukset, kyky ymmärtää sosiaalisia tilanteita, rohkeutta myös toimia hyväksi katsomiensa tietojen ja näkökulmien pohjalta, sosiaalista kyvykkyyttä olla eri älykkyysmäärällä varustettujen ihmisten parissa ja saada heidät tuntemaan itsensä merkityksellisiksi.

Erikoinen erilaisten asioiden yhteenkietoutuma, onko niiden liittymisestä yhteen tutkimustietoa? 

Vierailija
1269/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon testannut itseni nuorempana. ÄO yli 150. On ollut vaikeuksia sopeutua normiyhteiskuntaan, kun on ollut kiinnostunut muista asioista kuin "elämässä menestymisestä". Esimerkiksi siivousalan töissä on ollut mielenkiintoista käppäillä pitkin isoa firmaa siivoamassa niin johtajan kuin duunarien vessoja. Pikkupomojen työpöytiä on myös ollut kiva pyyhkiä, kun ovat siinä vieressä kohdelleet mua kuin jotain vähäjärkistä. No, tämmöinen ihmiskoe.

Vierailija
1270/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani on 130, oli se sitten poikkeuksellisen korkea tai ei, en tiedä. Minulla vaikuttaa esimerkiksi siihen, että usein ylianalysoin ja murehdin asioita liikaa. Vaikea elää vaistomaisemmin "hetkessä" niin kuin tyhmä ihminen. Myös estoja enemmän samasta syystä. Minulle politiikka on esimerkiksi pelkkää teatteria, ja tiedän, että maailman päätökset tehdään ihan muissa paikoissa, ja että rahan lisäksi päätöksenteossa ratkaisevat ideologiat, joista keskimääräinen ihminen ei ole koskaan kuullutkaan. Pidän suurta osaa nykytieteestä, "pop-tieteestä", täydellisenä hölynpölynä, ja tiedän, että etenkin nykyhistoria on yhtä kusetusta toisensa perään.

Toisin sanoen en luota tai usko auktoriteetteihin ja näen niiden valheiden läpi. Tämä aiheuttaa joskus vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäynnissä, koska suurin osa ihmisistä kuitenkin uskoo näihin valtavirtaisiin rakennelmiin ja narratiiveihin ainakin jonkinasteisesti. Silti haluaisin olla rehellinen ja ilmaista näkemykseni, mutta tasapainottelu on vaikeaa. On usein vaikea olla osa valtavirtaisempaa yhteiskuntaa, kun näkee asiat niin eri tavoin. Muilta osin, jonkinasteinen älykkyyteni näkynee siinä, että työskentelen akateemisella alalla. Tiedonjanoni on sammumaton.

Vierailija
1271/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani on 130, oli se sitten poikkeuksellisen korkea tai ei, en tiedä. Minulla vaikuttaa esimerkiksi siihen, että usein ylianalysoin ja murehdin asioita liikaa. Vaikea elää vaistomaisemmin "hetkessä" niin kuin tyhmä ihminen. Myös estoja enemmän samasta syystä. Minulle politiikka on esimerkiksi pelkkää teatteria, ja tiedän, että maailman päätökset tehdään ihan muissa paikoissa, ja että rahan lisäksi päätöksenteossa ratkaisevat ideologiat, joista keskimääräinen ihminen ei ole koskaan kuullutkaan. Pidän suurta osaa nykytieteestä, "pop-tieteestä", täydellisenä hölynpölynä, ja tiedän, että etenkin nykyhistoria on yhtä kusetusta toisensa perään.

Toisin sanoen en luota tai usko auktoriteetteihin ja näen niiden valheiden läpi. Tämä aiheuttaa joskus vaikeuksia sosiaalisessa kanssakäynnissä, koska suurin osa ihmisistä kuitenkin uskoo näihin valtavirtaisiin rakennelmiin ja narratiiveihin ainakin jonkinasteisesti. Silti haluaisin olla rehellinen ja ilmaista näkemykseni, mutta tasapainottelu on vaikeaa. On usein vaikea olla osa valtavirtaisempaa yhteiskuntaa, kun näkee asiat niin eri tavoin. Muilta osin, jonkinasteinen älykkyyteni näkynee siinä, että työskentelen akateemisella alalla. Tiedonjanoni on sammumaton.

Siis 130 kerran mitattuna, en tiedä miten validi. Voisi tehdä uudelleen ja katsoa, mitä tulee.

Vierailija
1272/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan älykkyyteen voi myös "kompastua": sen kanssa voi mennä solmuun ja se voi tulla oman itsen tielle. Liika analysointi ja todellakin myös liika tieto voi olla haitallista ja mutkistaa asioita liikaa.

Vierailija
1273/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn samaistumaan tähän aivan täysin. Uskoisin nauttivani elämästä paljon enemmän jos olisin vähemmän älykäs.

Vierailija
1274/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä te saatte nuo numeroina?  Mensa ei ole antanut numeroa ainakaan vuosikymmeneen, ja psykologin testeissä ei sitä anneta myöskään, lapsille varsinkaan .(kysyin meidän psykologilta asiasta).

Osa on ainakin keksittyjä. Neron ÄO on yli 140.

En tiedä mihin tuo edellisen kommentoijan tieto perustuu, mutta kaverini kävi vähän ennen korona-aikaa Mensan testissä ja sai tietoon älykkyysosamääränsä. Myös Mensan nettitesti antaa suuntaa antavan tuloksen, jota ei tietenkään voi pitää virallisena mittauksena, mutta virallisessa Mensan testissä käyneet tuttavat ovat sanoneet sen korreloivan hyvin virallisesta testistä saadun tuloksen kanssa. 

Vierailija
1275/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyillä tavoin elämä on helpompaa, töissä pärjää ja saa kiitosta (jos on löytänyt paikkansa). Toisaalta keskivertoihmisten innostusten kohteista ei jaksa innostua vaikka yrittäisi. Euroviisut on silkkaa sontaa vaikka miten yrittäisi. Poliitikkojen idioottimaisisa touhuja ei niele tulee ne oikealta tai vasemmalta. Sosiaalisessa elämässä ei jaksa kuunnella tyhjää puhetta, rehellinen pas kan puhuminen on sitten toinen asia mikä on hyvinkin viihdyttävää, mutta ei poliitikkojen tekemänä. Vetäisin ranteet mieluummin auki kuin innostuisin jostain tempparivajakeista.

Eikä, joka toinen ketjuun kirjoittava näyttää kuvittelevan, että koska "ei katso temppareita", niin kuin "kaikki muut" niin täytyy olla ihan tooosi älykäs :,DD

'tun spedet.

Sekoitat nyt syyn ja seurauksen. Se ei tee ihmisestä älykästä ettei nauti ns. roskaviiheestä, mutta tämä on kuitenkin älykkäille ihmisille yleisesti yhteinen piirre. Ei toki kaikille, mutta useille.

Olen kokenut myös haastavaksi kun en saa mitään irti temppareista ja putouksista ja vastaavista, mutta ne ovat kuitenkin suomalaisille iso juttu ja osa sosiaalista kanssakäymistä. Mutta tämä on toki vain yksi osa isoa kokonaisuutta. 

Vierailija
1276/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Miksi ei Mensa kertoisi tulosta numerona -  kun testistä kerran maksaa, eikö sen tuloksen joka tapauksessa saa itselle? 

Minä kävin testissä liki 30 vuotta sitten, testitulos tuli postissa. 

En tiedä miksi saat alapeukkuja, mutta kyllä tuttuni ovat saaneet Mensan testistä numeerisen tuloksen ihan viime vuosina. 

Vierailija
1277/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut ehkä jonkun verran älykkäänpänä nyt vanhempana, että lapsena siitä oli myös haittaa

Vierailija
1278/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella kyllästynyt leikkimään tyhmempää kuin olen, kun lähipiiristä ei löydy yhtä fiksuja. Huippuälykäs tylsistyy normaalien seurassa, siksi viihdyn yksin. Lähettelen exälleni tekemiäni älykkyystestejä kettuillakseni sillä uusi tyttöystävä on tyhmä, ÄO tyyliin mun kengännumero. Sopivat hyvin toisilleen, minä päätin, etten seurustele enää miesten kanssa, joilla ei ole korkeakoulutusta. Tyhmyys tarttuu.

Vierailija
1279/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun 10% älykkäimmän joukkoon. En siis ole huippuälykäs. Älykäs pystyy ottamaan huomioon ajattelussaan useita eri tekijöitä ja muuttujia, kun taas vähemmän älykkäät eivät huomaa ajattelunsa vinoumia niin herkästi. Tosin psyykkiset sairaudet tai jäykät defenssit voivat heikentää älykkäänkin ajattelua. Työssäni tapaan keskivertoa älykkäämpiä ihmisiä. Parhaimmillaan omasta erikoisalasta keskusteleminen huippuälykkään kanssa on hyvin stimuloivaa, ja ajattelua eteenpäin vievää.

Vierailija
1280/1375 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset