Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1375)

Vierailija
1201/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole yhtään yli 75-vuotiasta ,joka olisi tehnyt älykkyystestin esim nelkymppisenä ja nyt kasikymppisenä.

Vierailija
1202/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mievuan kirjoitti:

Viisaus on se mitä opitaan, älykkyys on luontaista.

Minusta tätä väitettä olisi älykästä kyseenalaistaa. On esimerkiksi tutkimuksia, joiden mukaan lapsen varhainen soitto- tai liikuntaharrastus voi lisätä jonkin verran älykkyysosamäärää, mikä on ymmärrettävää aivojen kehityksen näkökulmasta. Toisaalta tänä päivänä ymmärretään muutenkin enemmän aivojen plastisuudesta: eikö se kerro, että meillä on potentiaalia, jota voidaan aktivoida käyttöön.

On esitetty myös näkemyksiä, että älykkyyden näkeminen nimenomaan luontaisena ja muuttumattomana ominaisuutena voi vaikuttaa kielteisesti motivaatioon ja kykyyn oppia. Vastaavasti taas sillä, että uskoo omaan kykyyn oppia ja sietää ajoittaisia vastoinkäymisiä on myönteinen vaikutus. Eli tällaiset tyypilliset uskomukset siltä että jollain on tai ei ole matikkapäätä tai kielipäätä ovat pahimmillaan rajoittavia ja itseään toteuttavia ennusteita.

Ymmärrän toki ajatuksen älykkyydestä myös yksilön geneettisenä ominaisuutena, mutta perimä ei yksin selitä kaikkea.

Älykkyydessäkin on kyse paljon monimutkaisemmasta kokonaisuudesta.

En toki väitä, että tavallisesta tallukasta voitaisiin muokata huippuälykästä, mutta puhuttaessa älykkyydestä yleisesti, koen että siihen voidaan vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keharitarha kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mensan testistä sain sen korkeimman tuloksen eli ÄO vähintään 135. Opinnot yliopistolla oli helppoja, samoin työ vaativana pidetyllä alalla. Mutta toisaalta mulla ei ole käytännössä koskaan ollut ihmissuhteita lapsuuden jälkeen, ei vaan jotenkin löydy yhteistä säveltä keneenkään kanssa niin että mitään hyvänpäivän tuttuutta syvempää kehittyisi. En tiedä onko ÄO:lla sen kanssa tekemistä vai ei. Mutta olen kuitenkin ihan tyytyväinen erakkona, joten eipä tuo haittaa.

Älykkyys kai lisää yksinäisyyden tunnetta ja erakot ovat varmasti keskimääräistä älykkäämpiä. Kun mietitään älykkyyseroja ihan numeerisesti niin kohtuullisen älykäskin (120) on erittäin älykkäälle (150) sama kuin vajaaälyinen normaalille (70 vs. 100). Tuota tulee ihmisillä harvoin mietittyä, mutta selittää älykkäiden yksinäisyyden ja mielenterveysongelmat hyvin pitkälle.

Pieni varovainen sivuhuom täältä, blondilta (satun olemaan nyt blondi), että ei ole ihan sama, kun suhteellisesti katsottuna tuo absoluuttinen 30 pointsin ero ei ole sama asia molemmissa tapauksissa. Siitä, mitä tarkoitit sanoa, voin nyökytellä että hyvä pointti. Okei, jatketaan.

Vierailija
1204/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa kovasti iäkkäiden äo. Okei, sehän pitäisi olla yhtä hyvä kuin nuoremmillakin, jos oletetaan ,että on terve . Mutta , esim , onko täällä ketään yli 75 v , jotka olis iäkkäänä tehnyt vaikka Mensan nettitestin ja kertoisi tuloksen .

Muistaakseni siinä oli ehdotus vain max 59v?

Tein sen Mensan testi keväällä ja tulos 122 eli parempi kuin 92,7 prosentilla. Olen 63 v tavallinen perheenäiti. Elämä mennyt kotihommia tehdessä ja työura opettajana. Aikamoista älyllistä snobismia täällä.

Minäkin olen tehnyt Mensan testin. Tulos oli 125. Olen tehnyt myös autismitestin, ja sen tulos oli 119/159. Olen kyllä itse jo aiemmin tajunnut, että minussa on paljon autistisia piirteitä, ja ymmärrän nyt myös sitä, miksi olin lapsena sellainen kuin olin. Niihin aikoihin ei autismista ja aspergerista puhuttu mitään. Olen myös vahvasti introvertti. Olen 6-kymppinen ns. virkanainen (asiantuntijatyö). Minulle on sanottu, että olen taitava kiteyttämään asioiden ytimen isoissa asiakokonaisuuksissa.

Vierailija
1205/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hauska aloitus... nauran ihan kippurassa! Että onko jollain täällä poikkeuksellisen korkea äo... :D :D :D

Vierailija
1206/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikasta hyvinn on vaakuttannaa!

Vierailija
1207/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hauska aloitus... nauran ihan kippurassa! Että onko jollain täällä poikkeuksellisen korkea äo... :D :D :D

Mun mielestä on tosi outoa, että joku oikeasti nauraa tällaiselle asialle ihan kippurassa. Tai sitten kommentti on tarkoitettu sarkasmiksi?

Palstalla enemmän tai vähemmän reilun vuosikymmenen vierailleena itselleni on täysin selvää, että täällä käy myös kielelliseltä ilmaisultaan taitavia ja hyvin ja perustellusti ajatuksiaan ilmaisevia ilmeisen älykkäitäkin tyyppejä. Juuri heidän takia täällä jaksaa käydä.

Ei tarve osallistua nettikeskusteluihin rajoitu vain tietyn ÄO:n omaaviin ihmisiin.

Tämä on Suomen suosituimpia keskustelupalstoja. Tilastollisesti on ihan todennäköistä, että täällä käy älyllisesti hyvin eri tasoisia ihmisiä. Minusta se on aina näkynyt täällä myös sisällöllisesti. Hyvin selvästi.

Vierailija
1208/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla taitaa jäädä reilusti alle sadan.

Vierailija
1209/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen itseni kanssa minuiksi tulemista sadatellut, että elämäni olisi helpompaa "keskinkertaisena". Olen aina tykännyt ajatella, etenkin luovasti ja yhteiskuntakriittisesti (mm. kirjoitin ja editoin valmiiksi neljä romaania ennen 25 vuoden ikää), mutta tuntuu, että olen tuuliajolla enkä koe mitään yhteiskunnan silmissä normaalia elämänmuotoa omakseni. Kaikissa kokeilemissani vaativissa ja älyllisesti haastavissa ansiotöissä olen kokenut alakuloa, eikä mikään ole tuntunut mukavalla tavalla haastavalta vaan lähinnä merkityksettömien näennäisongelmien pyörittelyltä. Olen ollut mm. juristi. Palkat toki olivat hyviä, mutta raha ei minua kiinnosta.

Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut pidettyä neljää vuotta pidempään. Jossain vaiheessa kyllästyn, tai sosiaalinen kanssakäyminen alkaa ahdistaa niin pahasti, että joudun sairaslomalle ja päätän irtisanoutua ja vaihtaa alaa. Omia mielenkiinnon kohteitani (ajatteleminen ja kirjoittaminen sekä taide) on tässä maassa vaikeaa käyttää leipänsä ansaitsemiseen, ellei halua kahlita luovuuttaan jonkun muun käskytysvaltaan. 

Moni on sanonut, että olen ristiriitainen ihminen. Tuttavilla on minusta jostakin syystä hyvin kunnianhimoinen kuva, mutta enimmäkseen olen vain ollut tunnollinen. Ensimmäiset aikuisvuoteni yritin elää niin kuin yhteiskunta minulta mielestäni odotti, viis siitä, miltä itsestäni tuntui. Koska kaikki rahkeet korkealle tähtäämiseen olivat olemassa, tokihan sinne piti tähdätä ja hakeutua vaativimpaan mahdolliseen ammattiin. Sitten totesin, että en jaksa välittää siitä, missä olisin eniten yhteiskunnalle hyödyksi, vaan elän elämääni juuri niin kuin huvittaa. 

Ystäviä on myös vaikea löytää. Esim. lukiosta ja yliopistosta pidin valmistumiseni jälkeen yhteyttä vain pariin opettajaan/professoriin. He olivat jo vakiintuneet elämässään sen verran, että olivat sopivaa seuraa minulle nuorelle tylsimykselle.

Kuten numero 17 kirjoitti, keskityn omiin juttuihin ja annan muiden tehdä omiaan.

Vierailija
1210/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on tosi outoa, että joku oikeasti nauraa tällaiselle asialle ihan kippurassa. Tai sitten kommentti on tarkoitettu sarkasmiksi?

Palstalla enemmän tai vähemmän reilun vuosikymmenen vierailleena itselleni on täysin selvää, että täällä käy myös kielelliseltä ilmaisultaan taitavia ja hyvin ja perustellusti ajatuksiaan ilmaisevia ilmeisen älykkäitäkin tyyppejä. Juuri heidän takia täällä jaksaa käydä.

Ei tarve osallistua nettikeskusteluihin rajoitu vain tietyn ÄO:n omaaviin ihmisiin.

Tämä on Suomen suosituimpia keskustelupalstoja. Tilastollisesti on ihan todennäköistä, että täällä käy älyllisesti hyvin eri tasoisia ihmisiä. Minusta se on aina näkynyt täällä myös sisällöllisesti. Hyvin selvästi.

Aivan liian paljon törkeyksiä ja pelkkää ilkeilyä ilman mitään asiallisia perusteluja kirjoitellaan jatkuvasti.

Vierailija
1211/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma profiilini on epätasainen. En ole mitenkään poikkeuksellisen älykäs, ÄO 124. Olen kielellisesti lahjakas, minun on helppo ymmärtää sanojen merkityksiä ja vivahde-eroja. Matemaattisesti olen hieman yli keskitason, kun taas avaruudellinen hahmottamiskykyni on kehnohko. Olen ahdistusherkkä, mikä on vaikeuttanut älykkyyteni hyödyntämistä. Työ perusvirastokauraa. Lukemalla oppiminen on ollut minulle helpohkoa. Toisaalta, en ole kovin kunnianhimoinen enkä myöskään "yhden asian mies". Aivoni toimivat kuten moni ADHD-ihminen kuvaa: moniajo päällä.

Turhaudun, jos monimutkaisia ilmiöitä kuten ihmissuhteiden pohdintaa yksinkertaistetaan eikä pystytä ajattelemaan ilmiötä monella eri tasolla yhtaikaa.

Vierailija
1212/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Välillä hämmästyn, miten dikotomisesti osa ihmisistä hahmottaa elämää.

Vierailija
1213/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan jäsen tässä. Havaintoja: tuntuu, että harvojen kanssa löytää yhteistä, ja hyviä ystäviä vain yksi, vaikka toki myös perhe. Kuten edellä sanottu, tuskastuttaa töissä monien kyvyttömyys nähdä kokonaisuuksia ja halu takertua detaljeihin. Opiskelu oli kivaa, ahmin laajan tutkinnon, koska opin nopeasti, väitöskirjan teko innostavaa. Tavallisessa akateemisessa rivityöläisduunissa - ei kunnianhimoisia tavoitteita, kun saan mielihyvää asioihin perehtymisestä ja pohdinnasta. Kiva kun tajuaa ilmiöitä ja malleja nopeasti ja ihmetyttää, kun muut eivät huomaa yhtä nopeasti. Ongelmanratkaisukyky auttaa tosi paljon arjen yllättävissä tilanteissa, siitäkin tulee hyvä mieli, kun ei olekaan uudessa tilanteessa avuton vaan neuvokas. Taviksena pidän itseäni, moni pitää tyhmänäkin, kun en tuo esille enkä jaksa innostua minulle tyhjänpäiväisistä mutta muille tärkeistä jutuista. Silti ne jollain tasolla on hyvä tuntea, siksi täällä Vauviksessakin. Testiin menin opiskelijakavereiden kanssa 30 v sitten. Älykkyyteni/mensalaisuuteni tietää ehkä viisi ihmistä arkiympäristössäni. Ei kukaan töissä tai harrastuksissa. Miksi ja mitä sillä tiedolla tekisivät?

Vierailija
1214/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
1215/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole poikkeuksellisen älykäs ja en ihan yllä Mensan jäseneksi ( 129 äo) .

Kirjoitan tänne siksi, että kohtalaisen hyvästä älykkyydestä huolimatta ihmisellä voi olla muita elämää vaikeuttavia rasitteita, itselläni kohtalaisen vaikea ADD, jota edes älykkyydellä on hitusen vaikea kompensoida. Ajatusten harhailu ja välinpitämätön suhtautuminen rutiineihin ei välttämättä ole paras yhdistelmä arjen sujumisen kannalta ja tiedän olevani vähintäänkin omituinen monen mielestä.

Pelkkä älykkyys siis ei riitä esim. uran luomisessa, vaan siihen vaikuttavat monet asiat, mainittakoon nyt vaikka sosioekonominen tausta ja terveydelliset seikat, lasken viimeksi mainittuun myös neuropoikkeavuudet, vaikka as. ihmiset eivät tästä ilahdu.

Vierailija
1216/1375 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian paljon törkeyksiä ja pelkkää ilkeilyä ilman mitään asiallisia perusteluja kirjoitellaan jatkuvasti.

Se nyt on sanomattakin selvää. Halusin omalla kommentillani korostaa tätä toista puolta. Se,

että typeryyttä ja törkeyksiä on aivan liikaa, ei silti tarkoita, etteikö täällä olisi myös älykästä tai älykkäitä keskustelijoita.

Vierailija
1217/1375 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mievuan kirjoitti:

Viisaus on se mitä opitaan, älykkyys on luontaista.

Minusta tätä väitettä olisi älykästä kyseenalaistaa. On esimerkiksi tutkimuksia, joiden mukaan lapsen varhainen soitto- tai liikuntaharrastus voi lisätä jonkin verran älykkyysosamäärää, mikä on ymmärrettävää aivojen kehityksen näkökulmasta. Toisaalta tänä päivänä ymmärretään muutenkin enemmän aivojen plastisuudesta: eikö se kerro, että meillä on potentiaalia, jota voidaan aktivoida käyttöön.

On esitetty myös näkemyksiä, että älykkyyden näkeminen nimenomaan luontaisena ja muuttumattomana ominaisuutena voi vaikuttaa kielteisesti motivaatioon ja kykyyn oppia. Vastaavasti taas sillä, että uskoo omaan kykyyn oppia ja sietää ajoittaisia vastoinkäymisiä on myönteinen vaikutus. Eli tällaiset tyypilliset uskomukset siltä että jollain on tai ei ole matikkapäätä tai kielipäätä ovat pahimmillaan rajoittavia ja itseään toteuttavia ennusteita.

Ymmärrän toki ajatuksen älykkyydestä myös yksilön geneettisenä ominaisuutena, mutta perimä ei yksin selitä kaikkea.

Älykkyydessäkin on kyse paljon monimutkaisemmasta kokonaisuudesta.

En toki väitä, että tavallisesta tallukasta voitaisiin muokata huippuälykästä, mutta puhuttaessa älykkyydestä yleisesti, koen että siihen voidaan vaikuttaa.

Olet oikeassa, mm. kirjassa Älykkyysloukku puhutaan juuri näistä mainitsemistasi asioista ja miten älykkyys ei ole aivan niin suoraviivainen asia kuin mitä ÄO-testit antavat ymmärtää: https://www.kirjavinkit.fi/arvostelut/alykkyysloukku/

Vierailija
1218/1375 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen mensan jäsen tässä. Tein testin lähes 30 vuotta sitten, tulos 151 (nykytestissä taitaa olla eri keskihajonta eli pisteet ei ole suoraan verrattavissa) Liityin jäseneksi vähäksi aikaa mutten saanut siitä mitään, ts en ole yhdistysihmisiä, erosin sittemmin. 

En tiedä miten tuo nyt olisi vaikuttanut elämään. Jokainen elää oman näköistä elämäänsä niillä palikoilla mitä on annettu. Koulu on ollut pääosin helppoa, tosin en ole matematiikassa luonnonlahjakkuus niin siinä on täytynyt tehdä töitä paljonkin (lukiossa otin laajan matikan ja fysiikan). 

Minulla ei ole kunnianhimoa enkä halua olla esillä. Mutta onnellisuutta olen elämässä tavoitellut, sitä että perusjutut olisivat kunnossa. 

Työ jossa ei ole jotain merkitystä, syö sisältä. Ihan todella syö sielun. Olen aina halunnut tehdä jotain missä on joku merkitys. Poden ajoittain sellaista maailmantuskaa. Olen tuntenut huonoa omatuntoa siitä mitä minulla on, ja monella muulla ei ole. Paljolti niistä syistä (ja oman lapsuuden takia) jätin vakityön ja olen nykyään sijaisäiti. 

Vierailija
1219/1375 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuuko teistä että muut ihmiset on "hitaita". Joka asiaa punnitaan hirveän kauan , on toki osaltaan järkevääkin, mutta asiat tehdään hirveän hitaasti. Ja juurikin tuo "kaunareiden" katselu minuakin ihmetyttää , siinäkin ajassa saisi vaikka mitä tehtyä. Monilla on myös syy-seuraus suhde ihan tuntematon asia.

Vierailija
1220/1375 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kysymys oli :

"Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?"

Jos tuo sana poikkeuksellisen otetaan sanatarkasti, silloin on niin että tällainen henkilö on keskellä laumaa jossa muut ajattelevat hänestä "tuo on erilainen". Tämä sen takia että viidenkymmenen henkilön porukassa voi olla tilastollisesti vain yksi todella älykäs.

Mikä tahansa sosiaalinen yhteisö kohtelee erilaisena pitämäänsä poikkeusyksilöä syrjivästi. Arto Paasilinnan romaanissa "ulvova mylläri" oli sävyjä tällaisesta ilmiöstä.