Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1375)

Vierailija
1141/1375 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavanomaiset älykkyystestit mittaavat ennen kaikkea yhtä älykkyyden tyyppiä. Eksäni oli huippuälykäs sen tyyppisellä testillä mitattuna, mutta hän oli todella kömpelö arkisen elämän käytännön älykkyydessä. Hänen kykyynsä tehdä ihan normiasioita fiksusti ei voinut luottaa ollenkaan.

Sama kokemus. Mun exäni oli virallisessa testissä 99,7 % paremmalla puolella, olisko ollut yli 170 vanhalla hajonnalla. Silti esim. huonekalujen kokoaminen meni häneltä yli hilseen ja aina kokosin itse ne. Hän myös googlasi perunoiden keitto-ohjeen eikä tuntunut muutenkaan oppivan perusruoanlaittoa millään. Raha-asioiden hoito ei onnistunut vaan mä vastasin taloudenpidosta. Monien ihan tavallisen arjen syy-seuraussuhteiden hahmottaminen oli vaikeaa. Voi olla tietenkin myös mielenkiinnon puutetta noihin perusarkijuttuihin.

Vierailija
1142/1375 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen älyttömän älykäs.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1375 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti näen ja tajuan asioiden oikean laidan vaikka yritetään esittää ja verhota asia jollain muulla. Lähinnä ahdistaa sopulit jotka kyseenalaistamatta asioita hyppää kalliolta muiden perässä tai huutaa omia oletuksia tosina. Välillä vieläkin yllättää ihmisten tyhmyys. Korkeä älykkyys saa hahmottamaan asioita eri tavalla joka on välillä aika karuakin.

Plussana todella hyvä matikkapää, pystyn laskemaan nopeasti päässäni suhteellisen vaikeitakin juttuja. Pystyn yleensä sanomaan vastauksen jo silloin kun porukka vasta kaivaa puhelimesta laskinta. Tämä on yllättänyt monet.

Vierailija
1144/1375 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Einsten varmaan ole koskaan väittänytkään itseään älykkääksi ja sanonut, katsokaa minua olen hiton älykäs.

Nämä hän on kyllä sanonut:

”Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto. Tieto on rajallista. Mielikuvitus ympäröi maailman.”

Albert Einstein

“Me emme voi ratkaista niitä huomattavia ongelmia, jotka kohtaamme, jos pysyttelemme samalla ajattelun tasolla kuin luodessamme ne ongelmat”, sanoi Einstein.

Hulluutta on tehdä samat asiat uudelleen ja uudelleen odottaen eri tuloksia.

-Albert Einstein.

Vierailija
1145/1375 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksellisen vähän.

Vierailija
1146/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta myöhemmin elämässä olen älynnyt että mun älykkyyteni on tehnyt vain pahaa. Koulussa kaikki pojat kiusasi, olin todella tunteellinen ja itkupilli. Ei hirveästi vaatinut että itkuun purskahti. Ja se oli lähes päivittäistä. Koulussa oli aina tylsää vaikka osasin kaiken, joten toisella luokalla aloin pelleilemään koulussa todella paljon. Minut jouduttiin sitten laittamaan omaan nurkkaan pois muista oppilaista koska opiskelusta ei tulisi mitään. Kävin myös koulupsykologilla mutta ei se auttanut varmaan koska en kertonut että isäni hakkaa minua kotona, ajattelin että se psykologi kertoo isälle ja isä tappaa minut tai vastaavaa. Toisella luokalla myös ensimmäisen kerran yritin tappaa itseni hypotermiaan eli jäätyä kuoliiaksi talvella. Vaihdoin koulua ja asiat oli hetken paremmin kun kiusaaminen loppui. En ole koskaan opiskellut enkä tiedä rehellisesti sanottuna että miten voi opiskella asioita, koska itsellä kaikki vaan jää päähän. Koskaan en ole kokeeseen lukenut ja matematiikan kokeista aina 10 tai 10- jos tuli joku huolimattomuusvirhe, samoin fysiikka ja kemia, erityisstipendi matemaattisten aineiden erinomaisesta osaamisesta, mutta tiesin että lukiota en pääse läpi koska pitäisi alkaa opiskelemaan ja minä vihaan opiskelua. Joten menin amikseen, mutta sitten tuli korona ja se pilasi täydellisesti kaiken mitä olin suunnitellut. Amiksesta tuli niin vapaata että enhän minä millään jaksanut alkaa niitä ytö-aineita tekemään. Ei vain kiinnostanut, halusin vain töihin ja rahaa taskuun mutta sekin oli tehty niin vaikeaksi että pakko opiskella joten lopetin amiksen ja nyt makaan sängyssä 24/7. Odotan riittävän isoa motivaatiota tappaa itseni koska maailma on perseestä.

Vierailija
1147/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Mensan testissä, mutta kaikissa kotitesteissä aina ollut erittäin hyvä tulos. Myös intin testissä tulokseni oli yksikön parhaasta päästä. Olen väitellyt yliopistolta ja olen koulutustani vastaavassa, varsin hyväpalkkaisessa työssä. Siinä mielessä siis auttanut kivasti elämässä. Sitten varjopuoliin: olen kirjolla, sosiaalisten suhteiden luonti ja ylläpito ovat mitä suurinta tuskaa, empatiataidot ovat hakusessa, tykkään ylianalysoida ongelmallisia asioita, mikä johtaa helposti masennukseen. Käytännön askareiden tekeminen on niin ikään tuskaa, josta en nauti yhtään. Haluaisin vaan maata ja miettiä asioita, oppia uutta tietoa. 

Vierailija
1148/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MJ kirjoitti:

Vasta myöhemmin elämässä olen älynnyt että mun älykkyyteni on tehnyt vain pahaa. Koulussa kaikki pojat kiusasi, olin todella tunteellinen ja itkupilli. Ei hirveästi vaatinut että itkuun purskahti. Ja se oli lähes päivittäistä. Koulussa oli aina tylsää vaikka osasin kaiken, joten toisella luokalla aloin pelleilemään koulussa todella paljon. Minut jouduttiin sitten laittamaan omaan nurkkaan pois muista oppilaista koska opiskelusta ei tulisi mitään. Kävin myös koulupsykologilla mutta ei se auttanut varmaan koska en kertonut että isäni hakkaa minua kotona, ajattelin että se psykologi kertoo isälle ja isä tappaa minut tai vastaavaa. Toisella luokalla myös ensimmäisen kerran yritin tappaa itseni hypotermiaan eli jäätyä kuoliiaksi talvella. Vaihdoin koulua ja asiat oli hetken paremmin kun kiusaaminen loppui. En ole koskaan opiskellut enkä tiedä rehellisesti sanottuna että miten voi opiskella asioita, koska itsellä kaikki vaan jää päähän. Koskaan en ole kokeeseen lukenut ja matematiikan kokeista aina 10 tai 10- jos tuli joku huolimattomuusvirhe, samoin fysiikka ja kemia, erityisstipendi matemaattisten aineiden erinomaisesta osaamisesta, mutta tiesin että lukiota en pääse läpi koska pitäisi alkaa opiskelemaan ja minä vihaan opiskelua. Joten menin amikseen, mutta sitten tuli korona ja se pilasi täydellisesti kaiken mitä olin suunnitellut. Amiksesta tuli niin vapaata että enhän minä millään jaksanut alkaa niitä ytö-aineita tekemään. Ei vain kiinnostanut, halusin vain töihin ja rahaa taskuun mutta sekin oli tehty niin vaikeaksi että pakko opiskella joten lopetin amiksen ja nyt makaan sängyssä 24/7. Odotan riittävän isoa motivaatiota tappaa itseni koska maailma on perseestä.

Itselläni hypotermiaan itsensä tappamisen yritys tapahtui ensimmäisellä luokalla. "Kiva" kuulla, että muillakin on vastaavia kokemuksia. Olen aina luullut olevani ainoa.

Vierailija
1149/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tulos yli kymmenen vuoden takaa: 169 (Mensan antaman plakaatin mukaan parempi lukema kuin 99,8% väestössä keskimäärin). Ei ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Ihan yhtä hömelö olen ollut testin jälkeen kuin ennen sitä.

Vierailija
1150/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän asioiden syyt ja seuraukset ja muutenkin suuret kokonaisuudet muita paremmin. Täällä olen lähinnä t r o l l a a massa persuja joilta puuttuu täysin kyky hahmottaa kyseisiä asioita. Onhan se vähän sama kuin ampuisi kaloja tynnyriin, mutta hauskaa toki!

Vierailija
1151/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tottunut siihen, että ihmiset yleensä ovat vähemmän älykkäitä kuin minä. Ei siihen edes kiinnitä yleensä huomiota. 

Vierailija
1152/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensan testissä äo 136. Raksalla duunarina työskentelen. Insinööriksi hain nuorempana opiskelemaan ja ihanan heittämällä pääsykokeisiin valmisrätautumatta pääsin sisään. Parin kuukauden jälkeen ei vaan opiskelu yhtään kiinnostanut ja palasin raksalle takaisin.

Ei vaikuta siis mitenkään muuten kuin että saan helposti pääteltyä miten joku asia ratkeaa helpoiten.

Vierailija
1153/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monella sarjamurhaajalla on todella korkea ÄO. Leveily loppuu usein kun ottaa faktat esiin.

Vierailija
1154/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän asioiden syyt ja seuraukset ja muutenkin suuret kokonaisuudet muita paremmin. Täällä olen lähinnä t r o l l a a massa persuja joilta puuttuu täysin kyky hahmottaa kyseisiä asioita. Onhan se vähän sama kuin ampuisi kaloja tynnyriin, mutta hauskaa toki!

Olet täydellinen todiste siitä kuinka korkea öo ei tee ihmisestä fiksua. Tutkimusten mukaan trollaajat ovat usein psykopaatteja 😊

Vierailija
1155/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monella sarjamurhaajalla on todella korkea ÄO. Leveily loppuu usein kun ottaa faktat esiin.

Elokuvissa, muttei tosielämässä:

The average person has an IQ of around 95-105. The average serial killer, according to The Serial Killer Information Center, has an IQ of 94.5. Slightly below the lower side of average. The stats prove that repeat murderers are generally slightly less intelligent than the average member of society.

Pieleen meni, mutta seuraavalla kerralla paremmalla onnella.

Vierailija
1156/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin mennyt alle keskiarvon papereilla. Uudet autot, omat asunnot ja muut tuli hankittua jo nuorena, kun muut vielä lopettelivat insinööriopintojaan....

Vierailija
1157/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet täydellinen todiste siitä kuinka korkea öo ei tee ihmisestä fiksua. Tutkimusten mukaan trollaajat ovat usein psykopaatteja 😊

Olen humoristi ja humanisti. Opetan heitä tavoille lempeästi ja naurun kautta.

Vierailija
1158/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

The average person has an IQ of around 95-105. The average serial killer, according to The Serial Killer Information Center, has an IQ of 94.5. Slightly below the lower side of average. The stats prove that repeat murderers are generally slightly less intelligent than the average member of society.

Tarkoitinkin sitä tunnetuinta sakkia.

Vierailija
1159/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut siihen, että ihmiset yleensä ovat vähemmän älykkäitä kuin minä. Ei siihen edes kiinnitä yleensä huomiota. 

Sama täällä. Joutuu keskustelemaan tällä palstalla kun muualta ei löydy yhtä älykästä juttuseuraa,muuten ei ole pahemmin vaikuttanut.

Vierailija
1160/1375 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitinkin sitä tunnetuinta sakkia.

Myytti. what serial killers have is a highly developed sense of animal cunning which we commonly mistake for intelligence. Theyre hunters. They also have an instinct for manipulation and finding peoples weaknesses. They can smell that out. Often we mistake those instincts, those destructive animalistic predatory instincts for intelligence.

So, the Hannibal Lecter and Dexter Morgan types are pretty much myths.

You dont have the Hannibal Lecter kind of elegant super-intelligent serial killers."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän