Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (1375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi synnyin nyt enkä 100 vuotta sitten. Tänä päivänä korkean älykkyyden työpaikkojen määrä on aivan eri luokkaa kuin aikanaan. On syntynyt tilanne, jossa korkea älykkyys takaa korkean elintason ja varman työllisyyden. Sata vuotta sitten insinööritieteet oli aika marginaalinen ala ja älykkäätkin ihmiset joutuivat tekemään vaarallista ja huonosti palkattua työtä.
100 vuotta sitten maailmassa koettiin erittäin kovaa teknistä ja teollista nousua. Insinöörejä tarvittiin silloinkin.
Tekninen murros oli iso, mutta insinöörejä on nykyään tuhansia kertoja enemmän kuin nyt. Microsoft yksinään työllistää nykyään sen määrän kuin koko USA sata vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamääräni 140. Olen intuitiivinen, kokonaisuuksien hahmottaja. Hahmotan tapahtumien kulkuja ja ihmisten tunteita eri tavalla kuin muut. Olen kriittinen ja analyyttinen ajattelija. En seuraa sokeasti laumaa, osaan kyseenalaistaa sosiaalisia tilanteita. Tieteellinen ajattelutapa on vähän jossakin asioitten yläpuolella. En identifioi itseäni mihinkään kategoriaan. Tiedostan rajallisuuden ja aineettomuuden vahvasti ympärilläni koko ajan.
Kirjallisen ilmaisun selkeyttä ei äo 140 näköjään takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi synnyin nyt enkä 100 vuotta sitten. Tänä päivänä korkean älykkyyden työpaikkojen määrä on aivan eri luokkaa kuin aikanaan. On syntynyt tilanne, jossa korkea älykkyys takaa korkean elintason ja varman työllisyyden. Sata vuotta sitten insinööritieteet oli aika marginaalinen ala ja älykkäätkin ihmiset joutuivat tekemään vaarallista ja huonosti palkattua työtä.
Insinööritieteet ja korkea älykkyys :D :D :D :D
Ennenkaikkea se testiälykkyys. Aalto yliopistossa on enemmän 0,1% korkeimpaan älykkyysryhmään kuuluvia kuin muualla Suomessa, pl yliopistokaupungit.
Osaan tulla joka päivä AV:lle rikastuttamaan muiden elämää :D. Muuta elämää ei sitten olekaan.
Niin kauan kuin älykkyttä osataan mitata vain Mensan palikkatesteissä, ei älykkyydestä voida edes puhua. Fiksut pärjäävät omalla alallaan.
ÄO 130. Matemaattisesti lahjakas mutta myös sosiaalisesti. Outo yhdistelmä varmaan. Kun älyää kaiken helposti, elämä käy tylsäksi. Matikan pariin on kiva paeta yhtälöitä pohtimaan :)
Niin, että katson suu auki tätä koronahysteriaa ja piikkipakotusta. Hämmästelen tätä laumakäyttäytymistä ja oman tahdon puutetta.
On välillä vaikeaa kun on niin paljon ihmisiä, jotka ei vaan tajua. Pitää vääntää rautalangasta yksinkertaisiakin asioita.
Ja se, ettei ihmiset ajattele. Se turhauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole suht. normaali. Korkea äo 140-
Ei nyt ihan normasli jos 90% väestöstä sen alle.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin älykkyttä osataan mitata vain Mensan palikkatesteissä, ei älykkyydestä voida edes puhua. Fiksut pärjäävät omalla alallaan.
No tuo oli tyhmä kommentti. Mensassa testataan avaruudellista hahmotuskykyä eli syy- seuraussuhteiden päättelykykyä. Mittaa hyvin älykkyyttä. Loogisesti älykkäät tuossa ryhmässä. Et taida itse tietää älykkyydestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamääräni 140. Olen intuitiivinen, kokonaisuuksien hahmottaja. Hahmotan tapahtumien kulkuja ja ihmisten tunteita eri tavalla kuin muut. Olen kriittinen ja analyyttinen ajattelija. En seuraa sokeasti laumaa, osaan kyseenalaistaa sosiaalisia tilanteita. Tieteellinen ajattelutapa on vähän jossakin asioitten yläpuolella. En identifioi itseäni mihinkään kategoriaan. Tiedostan rajallisuuden ja aineettomuuden vahvasti ympärilläni koko ajan.
Se mikä yhdelle on selkeä ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle. Lukijankin kognitiiviset kyvyt saattavat vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan tavallinen äo korkeakoulutetulla. Korkea älykkyys alkaa 140+.
Niin just joko on Gaussin käyrät muuttuneet tai sinua on juksattu.
Terveisin 2 krt testattu. Toinen 149 toinen 158. Vireystila vaikuttaa.
Ja vastaan vielä siihen miten vaikuttaa elämässä:
A) tähän on tottunut lapsesta asti
a1/ihmiset ei ymmärrä sun juttuja
a2/monet muiden jutut näyttäytyvät tylsinä ja mielenkiinnottomina
a3/ kaikki opettajat eivät tykkää täsmentävistä kysymyksistäsi
B) viihdyt erittäin hyvin myös yksin eikä aika käy koskaan pitkäksi, sillä aina on runsain mitoin mielekästä luettavaa tai esim. musiikillisia tai muita projekteja meneillään.
b1) ystäväpiiri on erittäin valikoitunut
b2) hengenheimolaisia ei ole helppo löytää
b3) huumorintaju tekee selkeästi karsintaa siinä, miten ystäväpiiri hitaasti laajenee.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys ei tuo onnea, vaan päinvastoin. Väitän, että Päiväntasaajan Guineassa elää onnellisempi kansa.
Eikä liian hyvä elintaso.
Oon mitannut älyni itse LSD-testillä. Tulos oli huippuhyvä. Kengännumeronikin on todella iso.
Kuulemma raketti-insinöörit eivät ole normi-ihmistä älykkäämpiä, siis välttämättä. Tämän luin tällä viikolla iltapäivälehdestä. Lähteeni ovat siis luotettavat.
Mina tahto ole Uomo Universale ja Homo Sovjeettikus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä yhdelle on selkeä ei välttämättä ole sitä jollekin toiselle. Lukijankin kognitiiviset kyvyt saattavat vaikuttaa.
Ei, kyllä se oli paskasti kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Oon mitannut älyni itse LSD-testillä. Tulos oli huippuhyvä. Kengännumeronikin on todella iso.
Kuulemma raketti-insinöörit eivät ole normi-ihmistä älykkäämpiä, siis välttämättä. Tämän luin tällä viikolla iltapäivälehdestä. Lähteeni ovat siis luotettavat.
Mina tahto ole Uomo Universale ja Homo Sovjeettikus!
Tää on paras 😄😄😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni, iha liikaa pilkkuja. Muuten kyllä sujuvaa.
Minulla on selvästi korkeampi älykkyys ja olen erakkomainen. Tunnistan monen tekstistä itseni.
Minulla on lapsi, joka on osoittautunut poikkeavan älykkääksi. Hänet on siirretty yksilöityyn opetukseen. Normaali koulu saa hänet tylsistymään. Tämä lapsi tulee usein kotiin ja kysyy "miksi kukaan ei ole samanlainen kuin minä?" "koska löydän samanlaisen kaverin kuin minä? " Tämä raastaa omaa sydäntäni. Hän kokee ettei löydä samanhenkistä seuraa.
Onko teillä muilla älykkäillä periytynyt tämä älykkyys ja lapsilla samanlaista? Miten olette ratkoneet asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni, iha liikaa pilkkuja. Muuten kyllä sujuvaa.
"Tieteellinen ajattelutapa on vähän jossakin asioitten yläpuolella" kuulostaa kyllä ennemminkin sinne äo-käyrän ala- kuin yläpäähän kuuluvan lausumalta.
EWn mie vuan tiijä etes ommoo osamäärääni. Tiijätkö siekään ihan aikuusten oikeesti?