Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
961/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko, että poikkeuksellisen älykkäät kansoittaisivat tätä kuten ei muitakaan nettikeskusteluja.  Heillä on parempaakin tekemistä.

No mutta sinähän oletkin heitä tyhmempi joten uskomuksesi eivät perustu todelliseen ymmärrykseen.

Vierailija
962/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tuommoiset yli 160 tai 180 testataan ja miten?

Mensan testissä jos  laitat kaikki oikein ei se kerro sinulle tuota .

Normi wais-iv ei riitä tuommosiin myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huippuälykäs mutta keskivertoa jonkin verran älykkäämpi (130). Kouluissa menestys ei kovin kummoista eikä matematiikka erityisen hienosti suju. Lukihäiriötäkin lienee. Hahmotan kokonaisuuksia ja keksin poikkeuksellisia ratkaisuja. Tästä on valtavasti etua duunissa. Sen sijaan yksityiskohtia en jaksa hioa ja viilata. Jos on joku asia mistä haluan tietää niin tutkin ja paneudun asiaan perusteellisesti. Mielenkiinnon kohde vaihtelee kausittain ja sitten mennäänkin niin syvään päätyyn kuin mahdollista tai resursseja on :D

Raivostuttavaa on nähdä ympäristössä tehottomuutta ja tuhlausta. Olipa kyse luonnonvaroista tai ihan rahasta ja ajasta. Kehityskohteita on joka puolella. Se on välillä ahdistavaakin. 

Ihmisten kanssa tekemisissä ollessa huomaa välillä, että itse haluaisi jo analysoida kirjallisuutta kun keskustelukumppani vasta opettelee aakkosia. Silloin on helpompi keskustella vaikka vain säästä. Toinen mitä on joutunut opettelemaan on se, etteivät kaikki arvosta puhdasta tietoa tai kylmiä faktoja. Se menee heillä tunteisiin. Aivan kuin ihmisiä kiinnostaisi enemmän KUKA on oikeassa tai väärässä asian suhteen sen sijaan kuin että MIKÄ on oikeaa ja mikä väärää tietoa.

Miksi vastasin? Kysymys näkyi jonku mielenkiintoisen uutisen kylessä ja uteliaana lähdin katselemaan mitä muut ovat vastanneet! Aika moneen pystyi samastumaan. Käytin tämän vastausajan itsereflektioon. Kiitos.

Vierailija
964/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutamat mainitsivat olevansa kehnoja matikassa, mutta siitä huolimatta älykkäitä. Tuota on hiukan vaikea uskoa sen virallisen, laajemman älykkyystestin tehneenä. 

Itse kuulun nimenomaan tuohon ryhmään. Kuulun hyvin älykkäisen joukkoon, mutta olin huono koulun matematiikassa. Siis osasin laskea numeroilla, kun alussa oli aritmetiikkaaa. Mutta kun tuli yhtälöitä ja derivaattaa, en tajunnut mitään. Lukion päästötodistuksissa minulla oli huonoin mahdollinen matematiikan numero. Harmittaa vieläkin, etten pärjännyt siinä.

Vierailija
965/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?

Vierailija
966/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutamat mainitsivat olevansa kehnoja matikassa, mutta siitä huolimatta älykkäitä. Tuota on hiukan vaikea uskoa sen virallisen, laajemman älykkyystestin tehneenä. 

Itse kuulun nimenomaan tuohon ryhmään. Kuulun hyvin älykkäisen joukkoon, mutta olin huono koulun matematiikassa. Siis osasin laskea numeroilla, kun alussa oli aritmetiikkaaa. Mutta kun tuli yhtälöitä ja derivaattaa, en tajunnut mitään. Lukion päästötodistuksissa minulla oli huonoin mahdollinen matematiikan numero. Harmittaa vieläkin, etten pärjännyt siinä.

Mitkä testit osoitti älyn ? eikö se ole kuitenkin aina kokonaisuus.

Vierailija
967/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO 163 (keskihajonnalla 24)

Olen laiska, mutta kompensoin oppimalla nopeasti, kykenen yhdistelemään eri lähteistä hankittua tietoa luovasti. Luulen, että töissä monet ihmiset kokevat uhkana tai muuten pelottavana. Pitää esittää tyhmempää, ettei muille tule paha mieli. Joskus tulee sanottua jotain ajattelematonta, joka loukkaa toista. Itse olen van kiinnostunut ilmiöistä, enkä arvota tai piilottele asioita. Ystäväpiiri suppea, tosi harvan seura jaksaa kiinnostaa. Vaikea löytää kumppania.

Tunnen sympatiaa.

Vierailija
968/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo ~130, yläasteella huomasin että ei tarvi koulukirjoja avata, samalla kaavalla meni lukio ja amk. Opin uudet asiat todella nopeasti. Perus duunari koska haluan selvitä elämästä helpolla, kunnianhimoa tasan nolla. Varallisuutta kertynyt matalasta palkkatasosta huolimatta varsin kivasti, koska nuoresta asti ollut kiinnostusta rahan kanssa kikkailuun.

Vierailija
969/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pikku erikoisuudet" viittaavat autismin kirjoon eli aspergeriin. Ovat usein lahjakkaita nippelitiedon parissa, mutta eivät sovellu ystäviksi tai parisuhteeseen. Empatiakyky on lapsen tasolla ja ovat itsekkäitä lapsia. 691

Vierailija
970/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äo ~130, yläasteella huomasin että ei tarvi koulukirjoja avata, samalla kaavalla meni lukio ja amk. Opin uudet asiat todella nopeasti. Perus duunari koska haluan selvitä elämästä helpolla, kunnianhimoa tasan nolla. Varallisuutta kertynyt matalasta palkkatasosta huolimatta varsin kivasti, koska nuoresta asti ollut kiinnostusta rahan kanssa kikkailuun.

Koska tähän ketjuun nyt vastaa muutkin kuin huippuälykkäät (eli ihan vähän parempikin äly nyt 129 (15) riittää, eli Mensaan saakka ei hypitä) ja kommenttisi oli kuin omani niin jaan kokemukset:

Kävin koulut käytännössä lukematta läpi. Olen ollut melkein 20 vuotta alallani, en saa huippu palkkaa, koska olen laiska ja vähemmälläkin voi kirkkailla rahalla. Varakkuus tulee säätämällä, ei pelkästään tienaamalla. Koska teen alempaa keskiluokkaa olevia hommia, olen vuosien aikana voinut itse vaikuttaa niiden sisältöön. Minulla on liukuva työaika, hyödynnän sitä vapaa-aikaan ja palkka riittää elämiseen. En stressaa elämääni ja minulla on aikaa vapaa-ajalla esim. opiskella avoimessa milloin mitäkin tulematta koskaan isoksi vain tietääkseni elämästä, matkustella tai vaikka nukkua päiväunet.

Käytännössä siis olen olen tehnyt elämästäni sellaisen kuin se tänä päivänä on, ja pidän siitä ja elämä on mulle helppoa.

Vierailija
971/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko, että poikkeuksellisen älykkäät kansoittaisivat tätä kuten ei muitakaan nettikeskusteluja.  Heillä on parempaakin tekemistä.

Tuo on stereotypioihin nojaamista, että älykäs olisi aina kunnianhimoinen tai erityisen luova ihminen. Älykkäitä on aivan rutosti enemmän kuin ns. neroja, joka vaatii älyn lisäksi ihan omanlaisen luonteen.

Tietämäni älykkäät ihmiset viettävät aikaa mm. seuraavilla tavoilla: Katsomalla urheilua tai sarjoja, selailemalla nettiuutisia, pelaamalla tietokone- ja mobiilipelejä, käymällä baarissa, tanssimalla yökerhossa ( :D )

Vierailija
972/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tähän ketjuun nyt vastaa muutkin kuin huippuälykkäät (eli ihan vähän parempikin äly nyt 129 (15) riittää, eli Mensaan saakka ei hypitä) ja kommenttisi oli kuin omani niin jaan kokemukset:

Kävin koulut käytännössä lukematta läpi. Olen ollut melkein 20 vuotta alallani, en saa huippu palkkaa, koska olen laiska ja vähemmälläkin voi kirkkailla rahalla. Varakkuus tulee säätämällä, ei pelkästään tienaamalla. Koska teen alempaa keskiluokkaa olevia hommia, olen vuosien aikana voinut itse vaikuttaa niiden sisältöön. Minulla on liukuva työaika, hyödynnän sitä vapaa-aikaan ja palkka riittää elämiseen. En stressaa elämääni ja minulla on aikaa vapaa-ajalla esim. opiskella avoimessa milloin mitäkin tulematta koskaan isoksi vain tietääkseni elämästä, matkustella tai vaikka nukkua päiväunet.

Käytännössä siis olen olen tehnyt elämästäni sellaisen kuin se tänä päivänä on, ja pidän siitä ja elämä on mulle helppoa.

Ja siis, kuten kirjoitusvirheistä mulla on myös oppimishäiriöön liittyvä diagnoosi. Silti se ei vaikuta siihen, etten kykenisi oppimaan. Haasteet kuuluvat elämään ja silti koen asiat helpoksi.

Vierailija
973/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on stereotypioihin nojaamista, että älykäs olisi aina kunnianhimoinen tai erityisen luova ihminen. Älykkäitä on aivan rutosti enemmän kuin ns. neroja, joka vaatii älyn lisäksi ihan omanlaisen luonteen.

Tietämäni älykkäät ihmiset viettävät aikaa mm. seuraavilla tavoilla: Katsomalla urheilua tai sarjoja, selailemalla nettiuutisia, pelaamalla tietokone- ja mobiilipelejä, käymällä baarissa, tanssimalla yökerhossa ( :D )

Älykäs pärjää normielämän haasteissa vähemmällä joten hömppään jää enemmän aikaa ja mielenkiintoa.

Vierailija
974/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan se turhauttavaa, kun ihmiset eivät käsitä, että populaation romahdus on maailmanlaajuinen vakava ongelma. Ihminen on positiivinen voima.

Vierailija
975/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pikku erikoisuudet" viittaavat autismin kirjoon eli aspergeriin. Ovat usein lahjakkaita nippelitiedon parissa, mutta eivät sovellu ystäviksi tai parisuhteeseen. Empatiakyky on lapsen tasolla ja ovat itsekkäitä lapsia. 691

Itsekkäimmät ja vähiten empatiakykyiset autistit on vain kaikkein helpoin tunnistaa. Ne joilla on empatiakykyä ovat taitavampia toimimaan sosiaalisissa tilanteissa ja esittämään normaalia.

Vierailija
976/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opin kielet lähinnä niin, että kunhan olen tarpeeksi pitkään tekemisissä kyseisen kielen kanssa, se jää mieleen. Minua turhauttaa, miksi kielioppia pitää päntätä, eikö voi suoraan opetella miten asiat sanotaan? Ei vauvoillekaan päntätä kielioppia."

Sama täällä. Kieltäydyin yläasteella opettelemasta niitä turhia illatiivi yms termejä. Silti olen useamman vieraan kielen oppinut - minulle riittää kun kuulen pari esimerkkiä, jonka jälkeen osaan "piirtää kartan" päässäni siitä kuinka erilaiset merkitykset ilmaistaan ja miten ne liittyvät toisiinsa. En tarvitse sille merkitykselle erillistä sanaa, se vain häiritsee.

Ihanaa, joku muukin samanlainen! Olen se, jolle vastasit! Kävin Saksassa 10 kertaa lyhyellä visiitillä. Ensimmäisellä kerralla en osannut kuin kiittää ja pyytää anteeksi, 10. kerralla luin otsikoita, postikortteja, menuja ja sisällysluetteloita ruokapaketeista ongelmitta.

Japania en ole opiskellut päivääkään, mutta olen kuullut sitä niin paljon, että pärjään matkoillani Japanissa ja kuuntelen novelleja japaniksi ihan hyvin niin, että tajuan juonen punaisen langan.

Venäjää opiskelin joskus vähän aikaa ja uusi kirjoitusasu jäi mieleen heti.

Nyt tuli kyllä paksua huttua. Kuuntelit venäjää ja hups opit kyrilliset kirjaimet? Kuuntelet japania ja hups osaat japania? Germaanisetkin menee tosta vaan. Pientä rajaa. Englantia oppii kuuntemalla kuka vaan, kun on latinapohjainen. Itse olen kielellisesti aika lahjakas, mutta kyllä mun ainakin on tarvinnut lukea sanoja, että opin ymmärtämään lauseita. Tokihan mun ÄO on vain 120. Voin toki olla väärässä, mutta en usko.

Eräässä kirjassa kerrotaan suomalaisista lähetyssaarnaajista, jotka olivat Afrikassa 1800-luvun lopulta lähtien. Heidän joukossaan oli inkeriläinen mies. Kirjasta jäi mieleen, että hänellä oli vähäinen koulutus ja häntä ei työn alkuvaiheessa juuri arvostettu, mutta hänen kerrottiin oppineen 10 eri kieltä.

Vierailija
977/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoksaan asiat nopeasti ja aina yllätyn kun tajuan, ettei muut hoksaa. Tunnen itseni usein ulkopuoliseksi, erilaiseksi. Ei todellakaan aina positiivinen asia.

ÄO 157

Äo 147. Hyvin samat kokemukset. Ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunne pienestä pitäen. Välillä ihmiset pitävät tyhmänä, kun olen estynyt ja ujo. Se ei minua haittaa, koska tiedän, etten ole. Hyvin harvoin, mutta joskus kuitenkin, saatan laittaa tyhmänä pitäjälle jauhot suuhun. Positiivista on se, että uuden oppiminen on helppoa ja nopeaa.

Vierailija
978/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama esimerkki erityisyydestä: Huomaan tietäväni monesta asiasta paljon. Jos seurassa tulee keskustelua, usein väittelyä tai kysymyksiä, vaikka Amerikan vaalijärjestelmästä tai hirvenmetsästyksestä tai nivelrikosta, niin minä tiedän "oikean vastauksen" - lähinnä kai koska luen paljon lehtiä, omaksun tietoa nopeasti ja muistan hyvin. 

Välillä tunnen itseni pskaksi ihmiseksi, sillä huomaan kyllästyväni kaveriporukassa keskustelun tasoon. Jos puhe viriää vaikka elämänkatsomuksesta tai uskonnosta, filosofisista kysymyksistä, yhteiskunnallisista aiheista... turhaudun aika nopeasti ihmisten epäloogisiin ajatelmiin tai mustavalkoisiin mielipiteisiin, jotka perustuvat oikein ei mihinkään tai johonkin stereotypiaan. 

Työpaikalla ketuttaa välillä ihmisten kykenemättömyys ymmärtää kokonaisuutta tai tilastoja tai se, ettei hyödynnetä saatavilla olevaa dataa. Jotkut jumittavat johonkin melko epäolennaiseen yksityiskohtaan näkemättä kokonaisuutta tai osaamatta keskittyä omassa työssään olennaiseen.  

En myöskään pysty seuraamaan useampia sellaisia kevyitä reality-ohjelmia tyyliin Tempparit, joita kaikki tuntuvat tuttavapiirissä katsovan. Syynä se, että niihin osallistuvat ihmiset vaikuttavat niin yksinkertaisilta ja tyhmiltä, että minun käy heitä jotenkin sääliksi. 

Esimerkiksi tällaisia erityisiä tilanteita. AP 

Minulla on ihan samoja ajatuksia, mutta äo on nettitestin mukaan vain n.120.

Vierailija
979/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tuommoiset yli 160 tai 180 testataan ja miten?

Mensan testissä jos  laitat kaikki oikein ei se kerro sinulle tuota .

Normi wais-iv ei riitä tuommosiin myöskään.

Mensan testi riittää 1% tasolle. 160pistettä 15 keskihajonnalla on 4.0 keskihajontaa. Cattell CF mittaa 3,5.

WAIS-IV:tä jotkut pitää humpuukina kun siinä tulos paranee sanakirjaa lukemalla. Testausväli on 70-130 ja kaikki vaikeammat tehtävät on poistettu.

Vierailija
980/1386 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne palstalle kirjoittavien ÄO ei taatusti ole yli 100.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän