Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (1386)
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kanssa seurustelu on vaikeaa koska en tunne kuuluvani joukkoon. Olen ylianalysoiva, jatkuvasti tilannearvioita kaikesta suorittava introvertti. En osaa lopettaa ja olla vain rennosti, sillä kaikesta löytyy pohdittavaa. Ajatukset eivät koskaan pysähdy. Olen vaikeasti tulkittava ja usein ilmaisen itseäni niin että minut ymmärretään väärin.
Peitän ominaisuuksiani iloisen maskin taakse ja minulla on vain vähän ystäviä. Toinen lapseni on kanssani samanlainen. Haluaisin olla tavis. Normaali ihminen.
Samaistun vahvasti tähän. Älykkyysosamäärääni en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näitä äo 180 pinnassa (hatusta alle promille koko maailman ihmisistä?) vilisee kuin vilkkilässä kissoja.
Ymmärrettävää epäluuloisuutta :D Ihme homma miten tänne osuivatkin.
Itse (yksi näistä 180 ÄO tapauksista) tulin tänne alunperin lukemaan kommentteja juuri julkistettuun kammottavaan Diana-patsaaseen, kun huomasin tämän ketjun.Täytyy myöntää että kävi mielessä että täältähän voisi löytyä kavereita :D
Olen tavannut elämäni (+50 v) aikana vain muutaman ihmisen, jotka todennäköisesti samaa tai korkeampaa ÄO-tasoa, sen huomaa siitä, että ei pysty heti arvioimaan toisen älykkyystasoa vaan sitä joutuu miettimään.
Onnittelut, sulla on Suomen korkein ÄO (omien sanojesi perusteella 2. korkein). 15 keskihajonnalla 180 taitaa olla joka viidennellä miljoonalla, tjsp..
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää mikä testi antoi 180 tuloksen?
Taitaa olla maksimi 180 pintaan. Tuskin mikään laajasti käytössä oleva testi mittaa sen suurempia lukemia ja vaikka mittaisikin, niin virhemarginaali on valtava. Mensan virallisten testien maksimipistemäärät taitaa olla 160-180 luokkaa. Siis viralliset. Nettitesti 145 max.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä näitä äo 180 pinnassa (hatusta alle promille koko maailman ihmisistä?) vilisee kuin vilkkilässä kissoja.
Itse (yksi näistä 180 ÄO tapauksista) tulin tänne alunperin lukemaan kommentteja juuri julkistettuun kammottavaan Diana-patsaaseen, kun huomasin tämän ketjun.Täytyy myöntää että kävi mielessä että täältähän voisi löytyä kavereita :D
Olen tavannut elämäni (+50 v) aikana vain muutaman ihmisen, jotka todennäköisesti samaa tai korkeampaa ÄO-tasoa, sen huomaa siitä, että ei pysty heti arvioimaan toisen älykkyystasoa vaan sitä joutuu miettimään.Onnittelut, sulla on Suomen korkein ÄO (omien sanojesi perusteella 2. korkein). 15 keskihajonnalla 180 taitaa olla joka viidennellä miljoonalla, tjsp..
Ei ole niin harvinainen, todennäköisesti henkilö on saanut tuloksensa vanhan Mensan testin aikaan ja käytössä on ollut 24 keskihajonta. Nykyäänhän tulosta ei sanota, kerrotaan vain että se on yli rajan.
Alkaa tuntumaan kohtalaisen absurdilta koko kysymys.
Minulla on älykkyydestäni iloa lähinnä kun opiskelen kaiken maailman asioita.
Oppiminen on kivaa ja sujuu sen verran hyvin että siitä saa potkua. En opiskele
mitään hyötymielessä, mutta yhdestä sun toisesta huvikseen luetusta on
myöhemmin jossain vaiheessa ollut hyötyä. Muuten en juuri ajattele olevani
erityisen älykäs, ehkä siksi että olen töissä paikassa jossa on muita samanlaisia.
Nuorempana saattoi älykkyydestä - tai sen väärin ymmärtämisestä/väärinkäytöstä -
olla harmia, mutta olen myös oppinut panemaan aivot narikkaan silloin kun on
kyse tunnepuolen asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selventää mikä testi antoi 180 tuloksen?
Vanhalla testillä ja keskihajontapykälällä 24, suurin mahdollinen tulos oli 196, vastaa nykyisellä yleisellä keskihajonnalla äo 160. Annettu tulos voi testistä riippuen olla vain karkeita pyöristyksiä ja tasalukuja tai kysymysten määrästä riippuen olla tarkempi. Esim. Mensan nettitestissä on vain vähän kysymyksiä ja likimääräinen tulos, mutta varsinaisessa koetilanteessa huomattavasti enemmän kysymyksiä ja tarkempi
tulos. En tiedä heidän politiikkaansa tällä hetkellä, mutta välillä he rajasivat kaikki tulokset niin, että korkein oli "135" tai enemmän.
180 24 keskihanolla muunettuna 15 keskihajonnalle on tasan 150. Vastaavasti 196 -> 160.
Aikanaan dissasin tämän ketjun alkuunsa, kun kommentointi oli ala-arvoista tai vähintäänkin muiden kuin älykkäiden ihmisten aikaansaannosta. Nyt tuntuu, että aidot ihmiset ja analyyttisyys ovat saaneet enemmän sijaa ja huomasin enemmän yhtymäkohtia omaan elämään. Mielenkiintoista huomata, että muillekin on ongelmana löytää mutkattomia ihmissuhteita ja taas se, ettei arkielämä ole kovin hankalaa ei yllätä ollenkaan. Enemmän yllättävänä pidän sitä, että kaikki älyllisen elämän tavoiteet ovat olleet niin helppoja, että se on varmaan johtanut osin motivaation puutteeseen, mikä ei varmaan ole evoluutiolle hyväksi.
Koulussa ja työelämässä on mennyt tavallista helpommin.
Muuten onkin sitten mennyt vähän persilleen. On ollut mielenterveyongelmia, ja hoidossa sanottiin, että olen tavallista älykkäämpi vaikka olen tuntenut itseni tavallista tyhmemmäksi vaikka olen helposti elämässä selvinnyt.
Kyselet tällä palstalla, jossa porukka ei osaa lukea eikä kirjoittaa, äo on tuskin kengännumeroa isompi? Ihme että toiset on edes hengissä enää.
Opiskelut ym. on mennyt aina hyvin pienellä vaivalla. "Hankalinta" on varmasti prosessoida ympäröivää maailmaa, kun tarkastelee analyyttisesti kaikkea ja pohtii, millä keinoilla ja ratkaisuilla olisi mahdollista nopeuttaa, helpottaa tms. jotain prosessia. Lisäksi ikävystyn helposti, kun vapaa-ajan aktiviteetit saattaa turhauttaa ja kyllästyttää helppouden vuoksi. Pidän kuitenkin kovasti videopeleistä ja ne jaksaa viihdyttää, samalla myös unohtaa maailman kurjuuden hetkeksi eikä energiaa mene sen ajatteluun. En kuitenkaan omista tai katso televisiota, sillä ohjelmat ovat minusta pääosin typeriä ilman mitään järkeä.
Matemaattis-looginen älykkyys ja ajattelukyky onkin sitten korvannut sosiaalista älyä. En osaa toimia ihmisten kanssa oikein, ja uusille tuttavuuksille vaikutan lähinnä tylyltä ja tympeältä. Olenkin kuullut kommentin erään työkaverin kanssa vapaa-ajalla tavatessani, että piti minua aluksi hankalana ihmisenä, mutta on muuttanut mielipiteensä täysin tutustuttuaan paremmin ja päästyään paremmin sisään mielenmaisemaani. Tosin pidän myös elämästä erakkona, eikä korona ole muuttanut elämässäni sen puolesta mitään. Elän mieluummin omassa mielenmaisemassani, sillä maailman kurjuus on välillä ahdistavaa.
Joskus on miettinyt, olisiko kaikki vaan helpompaa jos olisi "tavallinen". Toisaalta kun on tällainen ja tietää, millaista se on, ei sitä ajattele sen kummemmin. Ympäröivää ympäristöä prosessoidaan vain eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelut ym. on mennyt aina hyvin pienellä vaivalla. "Hankalinta" on varmasti prosessoida ympäröivää maailmaa, kun tarkastelee analyyttisesti kaikkea ja pohtii, millä keinoilla ja ratkaisuilla olisi mahdollista nopeuttaa, helpottaa tms. jotain prosessia. Lisäksi ikävystyn helposti, kun vapaa-ajan aktiviteetit saattaa turhauttaa ja kyllästyttää helppouden vuoksi. Pidän kuitenkin kovasti videopeleistä ja ne jaksaa viihdyttää, samalla myös unohtaa maailman kurjuuden hetkeksi eikä energiaa mene sen ajatteluun. En kuitenkaan omista tai katso televisiota, sillä ohjelmat ovat minusta pääosin typeriä ilman mitään järkeä.
Matemaattis-looginen älykkyys ja ajattelukyky onkin sitten korvannut sosiaalista älyä. En osaa toimia ihmisten kanssa oikein, ja uusille tuttavuuksille vaikutan lähinnä tylyltä ja tympeältä. Olenkin kuullut kommentin erään työkaverin kanssa vapaa-ajalla tavatessani, että piti minua aluksi hankalana ihmisenä, mutta on muuttanut mielipiteensä täysin tutustuttuaan paremmin ja päästyään paremmin sisään mielenmaisemaani. Tosin pidän myös elämästä erakkona, eikä korona ole muuttanut elämässäni sen puolesta mitään. Elän mieluummin omassa mielenmaisemassani, sillä maailman kurjuus on välillä ahdistavaa.
Joskus on miettinyt, olisiko kaikki vaan helpompaa jos olisi "tavallinen". Toisaalta kun on tällainen ja tietää, millaista se on, ei sitä ajattele sen kummemmin. Ympäröivää ympäristöä prosessoidaan vain eri tavalla.
Sen unohdin mainita, että olen myös tajuttoman utelias. Saatan tarttua johonkin pieneen tai suureen aiheeseen, jota saatan opiskella tuntikaupalla vain, jotta ymmärtäisin paremmin, miten ja miksi se toimii kuten se toimii. Tiedonjano on aivan valtava, eikä se meinaa tyrehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavannut elämäni (+50 v) aikana vain muutaman ihmisen, jotka todennäköisesti samaa tai korkeampaa ÄO-tasoa, sen huomaa siitä, että ei pysty heti arvioimaan toisen älykkyystasoa vaan sitä joutuu miettimään.Onnittelut, sulla on Suomen korkein ÄO (omien sanojesi perusteella 2. korkein). 15 keskihajonnalla 180 taitaa olla joka viidennellä miljoonalla, tjsp..
Ei ole niin harvinainen, todennäköisesti henkilö on saanut tuloksensa vanhan Mensan testin aikaan ja käytössä on ollut 24 keskihajonta. Nykyäänhän tulosta ei sanota, kerrotaan vain että se on yli rajan.
Niin, millä testillä ne tulokset on saatu? Olen tehnyt nettitestejä, joista saanut tulokseksi 200+, mikä ei varmasti pidä paikkaansa. Siis suhtautuisin varauksella älykkyysosamääränsä mainostajiin. Muutenkin noissa monivalintatesteissä on se ongelma, että sokea apinakin saa täyden pisteet aina silloin tällöin ja oikeasti vain ensimäinen tehty testi pitäisi laskea, kun tuloksia voi parantaa harjoittelemalla.
Ihan kokonaan puuttuu se näkemys, miten tyhmemmät ovat tulleet kohdelluiksi älykkäämpien toimesta, mutta sitä ei kai ollut tarkoitus edes kysyä. Kunhan älykkäät voivat kertoa tuntemuksistaan. Jatkakaa toki.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ja työelämässä on mennyt tavallista helpommin.
Muuten onkin sitten mennyt vähän persilleen. On ollut mielenterveyongelmia, ja hoidossa sanottiin, että olen tavallista älykkäämpi vaikka olen tuntenut itseni tavallista tyhmemmäksi vaikka olen helposti elämässä selvinnyt.
Miten näkyy työelämän helppous verrattuna muihin? Oletko alasi huippu tai ylentynyt systemaattisesti? Mitkä alat ovat edes aidosti vaikeita lopulta? Onko kellään näkemystä tästä? Ehkä joku keksijä tulosvastuulla (absurdi ajatus) olisi sellainen johon moni ei kykenisi ikinä.
On vaikea ymmärtää muiden kyvyttömyyttä ymmärtää ihan tavallisia asioita ja se on myös kumma kun ei osata tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä minkään suhteen. Muiden ajattelu tuntuu jotenkin lattealta. Olen itse ihan tavis amiksesta valmistunut keskittymishäiriöinen puhekielellä kirjoittelija eikä minusta kukaan tajua että äo 130+. Paitsi jos oikeasti kuuntelee niin huomaa että olen tosi innovatiivinen ja keksin ratkaisuja nopeasti. Kaikki ei vaan tajua kun odottavat jotain snobimaisempaa tai akateemisempaa. Ihmiset on lokeroijia, ei sen puoleen. Itsekin vähän.
Monesti huomaan myös muiden käytöksestä että pitävät mua tyhmänä kun en sovi muottiin ja päättelevät itse että olen tietynlainen. Koen monesti olevani erilainen kuin muut eikä moni ymmärrä yksinkertaisiakaan asioita mitä yritän selittää. Yleensä koen että minussa
itsessä on vikaa.
Tein Mensan testin parikymmentä vuotta sitten veljeni kanssa, itse pääsin helposti sisään, veljeni ei. Elämässäni älykkyys näkyy siinä, että suoritin koulut helposti, suuntasin yliopistoon, akateemiselle uralle ja teen nykyisin mielenkiintoisia asiantuntijan tehtäviä. Olen kiinnostunut aika matemaattisista asioista ja ajatus lentää välillä turhankin korkeissa sfääreissä, joten on pakko tasapainottaa liikunnalla ja nollata hyvillä elokuvilla. Minulla oli vaikeaa löytää kumppani, jonka kanssa voisi keskustella mielenkiintoisista asioista ja joka ymmärtäisi vitsini. Silloin oli outolintu olo hyvin selvästi.
Vaimoni on myös tutkitusti älykäs. Hänkin olisi päässyt Mensaan, muttei kokenut sitä omaksi jutukseen. Mielenkiintoista onkin, että siinä missä minä olen vahvasti tekninen ja matemaattinen, vaimo on sosiaalisesti älykkäämpi, looginen, analyyttinen ja perhekeskeinen humanisti. Minä olen hajamielinen professori- tyyppiä, hän taas on eläväinen, laajasti kaikesta utelias ja perheen kielinero. Hän oli hyvin järkyttynyt testituloksestaan, sillä oli vahvan äidin alla ollut siinä luulossa, että oli tyhmä kuin saapas, eikä hänestä ole mihinkään. Siihen nähden hänelle oli lopulta tärkeä asia huomata, että se ulkopuolisuuden tunne, jota hän oli kokenut johtuikin älystä ihan toisella tavalla kuin mitä hän oli luullut.
Meillä on kolme lasta, joista vanhin on sosiaalisesti hyvin älykäs, keskimmäinen on vahvasti matemaatikko, kolmas taas on liikunnallinen ja valtavan utelias. On ollut mielenkiintoista seurailla heidän kehitystään.
Vierailija kirjoitti:
Tein Mensan testin parikymmentä vuotta sitten veljeni kanssa, itse pääsin helposti sisään, veljeni ei. Elämässäni älykkyys näkyy siinä, että suoritin koulut helposti, suuntasin yliopistoon, akateemiselle uralle ja teen nykyisin mielenkiintoisia asiantuntijan tehtäviä. Olen kiinnostunut aika matemaattisista asioista ja ajatus lentää välillä turhankin korkeissa sfääreissä, joten on pakko tasapainottaa liikunnalla ja nollata hyvillä elokuvilla. Minulla oli vaikeaa löytää kumppani, jonka kanssa voisi keskustella mielenkiintoisista asioista ja joka ymmärtäisi vitsini. Silloin oli outolintu olo hyvin selvästi.
Vaimoni on myös tutkitusti älykäs. Hänkin olisi päässyt Mensaan, muttei kokenut sitä omaksi jutukseen. Mielenkiintoista onkin, että siinä missä minä olen vahvasti tekninen ja matemaattinen, vaimo on sosiaalisesti älykkäämpi, looginen, analyyttinen ja perhekeskeinen humanisti. Minä olen hajamielinen professori- tyyppiä, hän taas on eläväinen, laajasti kaikesta utelias ja perheen kielinero. Hän oli hyvin järkyttynyt testituloksestaan, sillä oli vahvan äidin alla ollut siinä luulossa, että oli tyhmä kuin saapas, eikä hänestä ole mihinkään. Siihen nähden hänelle oli lopulta tärkeä asia huomata, että se ulkopuolisuuden tunne, jota hän oli kokenut johtuikin älystä ihan toisella tavalla kuin mitä hän oli luullut.
Meillä on kolme lasta, joista vanhin on sosiaalisesti hyvin älykäs, keskimmäinen on vahvasti matemaatikko, kolmas taas on liikunnallinen ja valtavan utelias. On ollut mielenkiintoista seurailla heidän kehitystään.
Vastaatko vielä aloituksen kysymykseen?
Mä olen tehnyt älykkyystestin ja tulos on 144. Ei se ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Onhan se korkeampi kuin 100, mutta testi mitää pääasiassa matemaattista älyä.
Eikä hän ota huomioon, että lukemiaan kaunokirjallisia tuotoksia on hoittu kauan ennen julkaisua. Hän luulee, että lukee Atwoodin "ajatuksenvirtaa", vaikka teoksia on hiottu vuosia ja jalostettu ja oikoluettu useaan kertaan lopulliseen muotoonsa. Nämä viestit tuotetaan sekunneissa ilman ajatuksen hiomista lopulliseen muotoonsa niin tarkoin. Saataisi olla kys. kirjailijankin tekstiviestit ja random kommentit hieman vähemmän älykkään vaikutelman antavia. Liian vaikeaa on tajuta asioiden nyansseja.