Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
881/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla mennyt pari työpaikkaa ohi sillä, että olen saanut liian korkean äo-pistemäärän. Työnantaja ei halunnut älykästä henkilöä niihin työtehtäviin. Sanotaanko näin, että se avasi silmäni ymmärtämään tätä yhteiskuntaa enemmän. En aio avata asiaa enempää.

Vierailija
882/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus. Ja mä lensin mensan hönttitesteistä läpi. Mieluummin olisin tavantallaaja. ÄO on tyhmä numero, joka on tekaistu omanlaisensa mallin mukaan, t. yli 180

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys ei ole sama asia kuin viisaus. Ja mä lensin mensan hönttitesteistä läpi. Mieluummin olisin tavantallaaja. ÄO on tyhmä numero, joka on tekaistu omanlaisensa mallin mukaan, t. yli 180

Minä vuonna kävit lentämässä testistä läpi?

Vierailija
884/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, tosin tuloksella 142. Saan lisäksi helposti osakseni kaikenlaista kampitusta ja muuta kiusaa niiden taholta, jotka kokevat minut uhaksi itselleen. Kaikista tuskallisinta on joutua sellaisen esimiehen "manageeraamaksi". Älykkyyteni tunnistavat ja tunnustavat lähinnä muut älykkäät, joilla ei ole itsetunto-ongelmia, joiltain muilta sitten olenkin saanut kuulla olevani mm. tyhmä ja yksinkertainen. En koskaan näissäkään tilanteissa ota puheeksi älykkyysosamäärääni, vaan pyrin hankkiutumaan kyseisistä kontakteista eroon.

Vierailija
885/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästelen kuulemma sammakoita suustani. Sitten nää samat tyypit, jotka sanoo tämmöstä, tulevat vuoden tai muutaman päästä sanomaan, että hei sää olitkin oikeassa 🤷🏻‍♀️

Vierailija
886/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä, tosin tuloksella 142. Saan lisäksi helposti osakseni kaikenlaista kampitusta ja muuta kiusaa niiden taholta, jotka kokevat minut uhaksi itselleen. Kaikista tuskallisinta on joutua sellaisen esimiehen "manageeraamaksi". Älykkyyteni tunnistavat ja tunnustavat lähinnä muut älykkäät, joilla ei ole itsetunto-ongelmia, joiltain muilta sitten olenkin saanut kuulla olevani mm. tyhmä ja yksinkertainen. En koskaan näissäkään tilanteissa ota puheeksi älykkyysosamäärääni, vaan pyrin hankkiutumaan kyseisistä kontakteista eroon.

Sama täällä  ihan sama kokemus myös yhdestä oppilaitoksesta hyllytettiin alussa koska "liian hyvä tähän hommaan". Olin alasta kiinnostunut kyllä.

Vierailija
887/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla mennyt pari työpaikkaa ohi sillä, että olen saanut liian korkean äo-pistemäärän. Työnantaja ei halunnut älykästä henkilöä niihin työtehtäviin. Sanotaanko näin, että se avasi silmäni ymmärtämään tätä yhteiskuntaa enemmän. En aio avata asiaa enempää.

Hieman vaikea uskoa. Mistäköhän ammatista lienee kyse? 

Vierailija
888/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä  ihan sama kokemus myös yhdestä oppilaitoksesta hyllytettiin alussa koska "liian hyvä tähän hommaan". Olin alasta kiinnostunut kyllä.

lol, minulta evättiin eräs opiskelupaikka siksi, että olin liian hyvä matemaattisissa tehtävissä ja testeissä oli viittauksia siihen, että olisin hyvin älykäs (tiesin tuolloin jo olevani normaalia älykkäämpi, tuon oppilaitoksen testit eivät olleet äo-testeja, mutta testeistään sai testaajat siihen viittauksia). Kyllä korpesi, koska olisin tykännyt siitä työnkuvasta enkä koskaan ole kokenut, että älykkyyteni olisi este tehdä mitään työtä, mutta näemmä meillä yhteiskunnassa vain jotkut työt säästetään normiälyisille ja tyhemmille ja muut selvitkööt omillaan. Se on jotenkin niin väärin. Pitäisi vain huijata niissä testeissä, mutta itse en jaksa sellaissta.

Vierailija
889/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimakoulutuksessa oli samassa koulutuksessa peräti kaksi Mensan jäsentä. Toinen luuli itsestään liikoja. Toinen ei ensin jäsenyyttään kertonut. Molemmat jotenkin hankalia ihmisiä, eivätkä muistaakseni kumpikaan työllistyneet.

Tavan tollona en ehkä heidän älykkyyttään ymmärtänyt. :D Että ainakaan heille ei kannattanut kade olla.[/quote

Ne ei löydä paikkaa missä älyään kaäyttää ja sitä vikaa on pikkusen yhteiskunnassa jos sinä itsesi samasta paikasta heidän kanssaan.

Ja työt on perseestä.    MItäs siinä saksalaislerin portissa lukikaan. Vai oliko se puolaa

Vierailija
890/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu pomo palkkaa älykkäämmän alaisen kuin itse. Todellisuus on kuitenkin se että on uhka jos on älykkäämpi ja ei tykätä.

Tietysti eri asia on se olenko älykäs vai en. Riippuu todellakin kuka katsoo. Joidenkin mielestä olen tyhmä kuin saapas ja joidenkin mielestä hyvinkin älykäs. Olen varmaan jotain siitä väliltä. Tosin moni ei edes viitsi miettiä miten erilaisia ihmiset ovat ja miten voi siksi toimia ihan eri lailla etc.

Vierailija
891/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimakoulutuksessa oli samassa koulutuksessa peräti kaksi Mensan jäsentä. Toinen luuli itsestään liikoja. Toinen ei ensin jäsenyyttään kertonut. Molemmat jotenkin hankalia ihmisiä, eivätkä muistaakseni kumpikaan työllistyneet.

Tavan tollona en ehkä heidän älykkyyttään ymmärtänyt. :D Että ainakaan heille ei kannattanut kade olla.[/quote

Ne ei löydä paikkaa missä älyään kaäyttää ja sitä vikaa on pikkusen yhteiskunnassa jos sinä itsesi samasta paikasta heidän kanssaan.

Ja työt on perseestä.    MItäs siinä saksalaislerin portissa lukikaan. Vai oliko se puolaa

Minunkin olaan aina sanottu muka luulevan itsestäni liikoja mutta kaikissa testeissä paras ja taitellisuus päälle, eli kaikki näytöt on että en luule liikoja vaan ne ovat tosiasioita. Sinä olet katellinen jos sanot noin, et ikinä voi tietää mitä toinen oikeasti osaa kun tulee se paikka.

Vierailija
892/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu pomo palkkaa älykkäämmän alaisen kuin itse. Todellisuus on kuitenkin se että on uhka jos on älykkäämpi ja ei tykätä.

Juuri näin.

Toinen syy ei-niin-älykkäiden palkkaamiseen on se, että silloin on suurempi todennäköisyys, että he eivät keksi miksi asia a tehdään tavalla b, vaikka se olisi kustannustehokkaampaa tehdä tavalla c, tai vaikka leki velvoittaisi tekemään sen tavalla c. Kun alainen on pomoa "älyttömämpi", niin alaista on helpompi hallita. Kun on älykkäämpi, niin se alainen on ikäänkuin koko ajan niskan päällä ja voi paljastaa vaikka väärinkäytöksiä.

Vierailija
893/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en lukenut ketjua mutta olen psykologian alan tutkija ja halusin kommentoida että sinun tulisi muistaa viiteryhmäsi. Jos älykkyys on keskimäärin väestössä tietyllä tasolla, korkeakoulutettujen keskuudessa se on toisella, selvästi korkeammalla tasolla. Et siis ole omassa viiteryhmässäsi mikään huippuälykäs jos olet parhaan 10 prosentin joukossa koko väestössä.

Vierailija
894/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin olaan aina sanottu muka luulevan itsestäni liikoja mutta kaikissa testeissä paras ja taitellisuus päälle, eli kaikki näytöt on että en luule liikoja vaan ne ovat tosiasioita. Sinä olet katellinen jos sanot noin, et ikinä voi tietää mitä toinen oikeasti osaa kun tulee se paikka.

Ja en siis korosta noita asioita yhtään mitenkään mutta toin ne esille vaan näyttönä vs millaista joskus tölvitään, vaikka osaan  todistetusti asiat.

Vierailija
895/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon manitsemaasi aliarviointiin saattaa vaikuttaa kirjallisen ilmaisusi taso. Ehkä sinulla on saattanut muutama siideri mennä kesähelteillä, mutta et kyllä kovin älykästä kuvaa itsestäsi tuossa viestissä anna.

Vierailija
896/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ihan kiinnostava aloitus, ja oli mielenkiintoista lukea muiden kommentteja, kiitos niistä!

Todella korkea älykkyys ei tutkimustenkaan valossa korreloi onnellisuuden kanssa kovinkaan hyvin, pikemminkin päinvastoin - ero muihin on liian suuri ja tulet usein väärinymmärretyksi. Aloittajan ÄO taas on juuri oivallisella tasolla: vähän keskivertoa parempi, jolloin - tutkimustenkin valossa - pärjääminen on parhainta, kuten aloittajallakin näkyisi olevan: johtotehtäviin on edetty. Oma mitattu ÄO:ni on 180, ja syytän sitä monista sellaisista tilanteista, joissa en edes ymmärrä, mikä muka ongelma on muiden mielestä, sillä olen jo mielessäni ratkaissut sen aikoja sitten  - ymmärtämättä sitä edes ongelmaksi. ÄO:stani huolimatta olen edennyt johtotehtäviin, suorittanut kolme yliopistotutkintoa aivan eri aloilta samalla työssä käyden, hyödyntänyt niitä kaikkia työelämässä, ja väitellyt tohtoriksikin ilman juuri mitään vaivaa (mikä ei ole kyllä mikään älyn tae :D), mutta - kuten jälleen tutkimuksissakin todetaan - minuunkin pätee se, että johtotehtäviin pääseminen ei tee minuun minkäänlaista vaikutusta, koska enemmän kiehtoo aina vain uudet monimutkaiset asiat/alat/uudet jutut tai vaikkapa yksinkertainen elämä maalla lampaita kasvattaen. Samalla tuo monen mainitsema erakkouskin on kirouksena minullakin, koska on vain niin vaikea tulla muiden kanssa toimeen kun oma ajatus juoksee hieman nopeammin. Piinana on myös se, jos joku on saanut vihiä korkeasta ÄO:stani (nuorempana tyhmyyttäni (sic!) menin sen joskus paljastamaan, enää en), jatkuva testaaminen/älykilpailuihin haastaminen tms. muitten taholta. Ja monen kirjoittama tuska siitä, kun tietää 'liikaa' on minullakin. Paljon helpompaa on elämä varmasti, jos ÄO on juurikin aloittajan tasoa. Ja miehet karttavat liian älykästä naista: seurustelin hetken miehen kanssa jonka mitattu ÄO oli 179 ja hän ei kestänyt tilannetta :D Sen sijaan minua ei haitannut toisen poikaystäväni mitattu 181 ÄO, mutta suhde päättyi muuhun yhteensopimattomuuteen. Ja kuinka tylsää on loputtomasti kuulla kommentteja/kehuja siitä "kuinka älykäs oletkaan" - etenkin jos puhujalla ei periaatteessa ole mitään mahdollisuutta sitä oikeasti edes ymmärtää, jos oma ÄO on vaikka 150. Lopulta löysin onneksi miehen jota korkeampi älykkyyteni ei haittaa - näin hän on itse päätellyt ja sanonut, ja osasin valita itselleni sopivat työtehtävätkin asiantuntijatehtävissä. Loppu hyvin kaikki hyvin. 

Vierailija
897/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutkäjän hönttitestit siellä on tosiaan ollu, olisin lähteitä vailla? Äo-testejä päivitetään kyllä ajan mittaan mutta en jaksa uskoa pistemäärää 180. Vatsinkaan yli.

Vierailija
898/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näitä äo 180 pinnassa (hatusta alle promille koko maailman ihmisistä?) vilisee kuin vilkkilässä kissoja.

Vierailija
899/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, en lukenut ketjua mutta olen psykologian alan tutkija ja halusin kommentoida että sinun tulisi muistaa viiteryhmäsi. Jos älykkyys on keskimäärin väestössä tietyllä tasolla, korkeakoulutettujen keskuudessa se on toisella, selvästi korkeammalla tasolla. Et siis ole omassa viiteryhmässäsi mikään huippuälykäs jos olet parhaan 10 prosentin joukossa koko väestössä.

Kuulostat siltä kuin kuuluisit omassa viiteryhmässäsi joukkoon johon verrattuna 90% viiteryhmäläisiä on älykkäämpiä. Et lukenut koko ketjua, mutta vaikuttaa siltä ettet lukenut edes hänen viestiään.

Hänhän EI sanonut tuntevansa olevansa yliälykäs omassa viiteryhmässään, johon sinä tässä vetoat, eli yliopistokoulutettujen ryhmässä. Minä ainakin luin että hän puhui kokemastaan koko elin- ja kokemusympäristönsä kautta elinaikanaan, kysyessään mitä vaikeuksia muut älykkäät ovat joutuneet kokemaan elämässään.

Menehän siitä nyt tutkimaan psykologian alaa ja anna välillä vähän muidenkin tutkia sitä ja jätä älykkäät keskustelut älykkäille jookosta?

Vierailija
900/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä näitä äo 180 pinnassa (hatusta alle promille koko maailman ihmisistä?) vilisee kuin vilkkilässä kissoja.

Ymmärrettävää epäluuloisuutta :D Ihme homma miten tänne osuivatkin.

Itse (yksi näistä 180 ÄO tapauksista) tulin tänne alunperin lukemaan kommentteja juuri julkistettuun kammottavaan Diana-patsaaseen, kun huomasin tämän ketjun.

Täytyy myöntää että kävi mielessä että täältähän voisi löytyä kavereita :D 

Olen tavannut elämäni (+50 v) aikana vain muutaman ihmisen, jotka todennäköisesti samaa tai korkeampaa ÄO-tasoa, sen huomaa siitä, että ei pysty heti arvioimaan toisen älykkyystasoa vaan sitä joutuu miettimään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi