Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
861/1386 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavalla on vaikuttanut, että minua on pidetty usein tyhmänä ja minulle on naurettu. Ei mitään iloa poikkeuksellisen korkeasta mitatusta äo:sta.

Tiedän tunteen. Olen tottunut piilottamaan älykkyyden vitsailun ja pelleilyn verhon taakse, koska sen esiin tuominen julkisesti tulkitaan lähes poikkeuksetta leuhkimiseksi. Ongelma tulee siinä että ajatusretket pään sisällä poikkeaa liikaa valtavirrasta. Tiedossa on yksinäisyyttä ja erilaisuuden tunnetta, jos on isompi porukka koolla. Mensan jutut ei kiinnosta pätkääkään.

Nuo numerot on turhia ilmoittaa ellei ota huomioon keskihajontaa. Enemmän kertoo se prosenttiosuus suhteessa muiden älykkyyksiin. Mensankin testi on aika kapea-alainen ja mittaa vain yhtä älykkyyden osa-aluetta. Älykkyyttä voidaan tunnistaa ainakin 7 eri osa-alueella.

Hyvää kevättä kaikille ja jakakaa hyvää riippumatta noista ÄO numeroista.

Vierailija
862/1386 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun täällä on jokaisella joku tarkka numero.

Minä kävin neuropsykologin luona viettämässä päivän eikä sieltäkään numeroa tullut.

Wais + muut jutut tehtiin. (adhd -tutkimukset) .

Sanallinen arviointi sitten palautteessa.

Kun se ei ole ÄO-testi, joten et numeroakaan saa. Monessa asiassa käyttökelpoisempi kuin ÄO-testi tosin.

Se on nimenomaan se ainoa oikea ÄO-testi. Mensan testi mittaa vain kapeaa osaa älykkyydestä, Wais kokonaisälykkyyden.

Mielivaltaisia testejä silti pohjimmiltaan molemmat. Mensan testin etu on että suurin osa ihmisistä edes suurinpiirtein ymmärtää mitä sillä tarkoitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1386 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testit kertovat vaan miten eri ihmiset selviytyvät kustakin testistä eikä mitään muuta. Tosielämä on pikkaisen vivahteikkaampi kuin testit. Kun ihminen tekee apinalle testin -niin vähän samat rajoitukset siinä on kuin tekee kenellekään muille testin.

Vierailija
864/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shakkinero ja ex-pertti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä, henkisesti laiska ja kovaääninen väittää usein olevansa "sosiaalisesti älykäs". Tosiasiassa se tarkoittaa opittua vittuilumallia.

Toisaalta on tutkittu että ulkoa opittu toimiva diagrammi, koodi tai toimintamalli on tehokkain tapa ratkaista ongelma. Älykäs saattaa luontaisesti ratkaista ongelman, mutta mallit voi opetella valmiiksi ulkoa jos muistikapasiteettia löytyy riittävästi.

Tällä tavoin esimerkiksi shakkipelissä voitetaan älykkäämpi henkilö.

Jos älykkään voittaa valmiilla mallilla, niin älykäs on jäänyt toiseksi. Silloin henkilön älykkyyttä on kyseenalaistettu.

On olemassa valmiita kaavoja, jotka ulkoa opettelemalla saavutetaan korkeampi älykkyys ongelman ratkaisussa. Tietokone shakkipelissä on hieno esimerkki tästä.

Täynnä erilaisia valmiita malleja tai diagrammeja.  

Tämä toimii monien pelien ja ongelmaratkaisujen kohdalla hyvin.

Opettele ulkoa muutama toimiva vittuilumalli ja voitat älykkäämmät aina.

Älykkydessä on kyse muiden voittamisesta.

Älykkyys mitataan sillä että toinen jää toiseksi.

Minulle älykkyys on aina vaikuttanut elämään eräänlaisena pelinä, jossa älykkyys todistetaan voittamalla ja ratkaisemalla ongelma.

Minua ei kiinnosta "muiden voittaminen" tai ylipäätään, mitä muut minusta ajattelevat.

Minuun vetoaa ongelmanratkaisu. Nautin kun löydän ongelmaan uuden lähestymistavan, joka solmu aukeaa.

Sama täällä, vain sisäinen palkinto merkitsee. Itseohjautuvuus on kai hyvän älykkyyden merkkikin. Mikään ei kiinnosta vähempää  kuin joku joka kilpailee siinä silminnähden vieressä ja yrittää vielä voittaa.

Itsensä voittaminen on parasta. Muitten voittaminen on lähinnä kiusallista.

Vierailija
865/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhautuminen tulee nopeasti.

Aina pitää olla projekteja ja jos joku keskeytyy, mitä sitten.

Pahinta on se, että joku on tyrinyt ja siksi joudutaan odottamaan.

Kerran yhdessä työpaikalla oli yt neuvottelut ja vapaaehtoiset saivat 6 kk palkan.

Otin palkan ja lähdin matkalle. Alku oli vaikeaa, kun en voinut vaikuttaa monelta auto lähti. Lähti sitten, kun oli täynnä. Hostellissa naapuri kuorsasi, en voinut vaikuttaa yöuniini.

Selkeästi tämä auttoi minua luopumaan tarkoista säännöistäni, jotka olin itse kehittänyt.

Lasten kanssa on toinen maailma. Lapset ihailevat sitä, että osaan kieliä, voin auttaa läksyjä. Etenkin pojan mielestä taksikuski on maailman upein työpaikka, kun saa ajaa kaikki päivät autoa.

Tätä oppimista on vaikea selittää ulkopuoliselle. Helpommin sitä, miksei osaa töissä uutta ohjelmaa. Sen osaan, heti.

Vierailija
866/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monet, oikeastaan kaikki suositut sarjat ja ohjelmat, ovat minun mielestäni todella typeriä ja lapsellisia. En kulje massan mukana missään asiassa vaan ajattelen itse omilla aivoillani ja kuljen täysin omaa polkuani. Olen täysin vapaa. En kuulu mihinkään uskontoon tai puolueeseen. En piittaa myöskään tutkimustuloksista, koska tiedän että ne eivät ole oikeita. Tittelitkään eivät merkitse minulle mitään. Rahasta en tee mitään,mikä ei tunnu oikealta. En takerru merkityksettömiin pikkuasioihin, kuten toisten kirjoitusvirheisiin tai väärin lausumisiin. Rakkaudettomuus on oikeastaan ainut asia ihmisessä jota en voi sietää. En siedä kiusaamista, haukkumista, väkivaltaa enkä tekopyhää ylimielisyyttä. Viihdyn erittäin hyvin kotona omissa oloissani. Mutta viihdyn myös oman perheeni kanssa.

Vierailija
867/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen lomamatkat yksin, muutaman kerran yritin ystävien kanssa mutta ei jaksa niin paljoa olla yhdessä.

Matkalla voi vaikuttaa monelta sitä lähtee eteenpäin  ja monelta auto (vuokrattu)starttaa kun itse ajaa.

Jos ei tuu uni niin voi  vaihtaa hotellia milloin haluaa.

Turhaudun nopeasti ihmisiin aina, vaikken haluais, ei sitä jaksa teeskennellä aina.

Vierailija
868/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet, oikeastaan kaikki suositut sarjat ja ohjelmat, ovat minun mielestäni todella typeriä ja lapsellisia. En kulje massan mukana missään asiassa vaan ajattelen itse omilla aivoillani ja kuljen täysin omaa polkuani. Olen täysin vapaa. En kuulu mihinkään uskontoon tai puolueeseen. En piittaa myöskään tutkimustuloksista, koska tiedän että ne eivät ole oikeita. Tittelitkään eivät merkitse minulle mitään. Rahasta en tee mitään,mikä ei tunnu oikealta. En takerru merkityksettömiin pikkuasioihin, kuten toisten kirjoitusvirheisiin tai väärin lausumisiin. Rakkaudettomuus on oikeastaan ainut asia ihmisessä jota en voi sietää. En siedä kiusaamista, haukkumista, väkivaltaa enkä tekopyhää ylimielisyyttä. Viihdyn erittäin hyvin kotona omissa oloissani. Mutta viihdyn myös oman perheeni kanssa.

Kukaan ei ole täysin vapaa. Ja tutkimustulokset yleensä perustuvat älykkäiden ihmisten (jopa sinua älykkäämpien, imagine that!) tutkimustyöhön. Toki ne saattavat kumoutua tai tarkentua myöhemmin, mutta eikö kuitenkin kannattaisi luottaa parhaaseen mahdolliseen tietoon joka asiasta X tällä hetkellä on olemassa?

Vierailija
869/1386 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan sopiva määrä älykkyyttä. On hyvät pärjäämisen edellytykset, muttet vielä oikein ymmärrä puoliakaan. Katso huviksesi jotain perustoopeja, niin tiedät miltä näyttäydyt hyvin älykkäille poikkeuksille. Mutta ei tää niin vakavaa ole.

Eikö poikkeavan korkea älykkyys ole  eräänlainen kehitysvamma sekin.  Hoksaavilla on vaan joissain kohtaa niin kova kysyntä meidän tyhmempien keskuudessa.  Ihmissuhteissa ei niinkään.  Usein siihen liittyy vielä enemmän ilkeys ja toiseuttaminen,  kuin myötätuntoisuus ja ymmärrys.  

Vierailija
870/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole täysin vapaa. Ja tutkimustulokset yleensä perustuvat älykkäiden ihmisten (jopa sinua älykkäämpien, imagine that!) tutkimustyöhön. Toki ne saattavat kumoutua tai tarkentua myöhemmin, mutta eikö kuitenkin kannattaisi luottaa parhaaseen mahdolliseen tietoon joka asiasta X tällä hetkellä on olemassa?

En odotakaan minua tyhmempien ymmärtävän näitä asioita, imagine that!

Vierailija
871/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään numeroa ei waissista kirjata ,  eikä ole mitään salaisia papereita mitä ei anneta testattavalle.

Kuka salaisista papereista on puhunut? Ja kyllä se sinne automaattisesti pisteytettäessä tulee, halusit tai et. Sitä ei lausuntoon nykypäivänä laiteta, mutta siellä se on.

Vierailija
872/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään numeroa ei waissista kirjata ,  eikä ole mitään salaisia papereita mitä ei anneta testattavalle.

Sille testattavalle ei anneta mitään testipöytäkirjoja, vain lausunto.

Vierailija
873/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan sopiva määrä älykkyyttä. On hyvät pärjäämisen edellytykset, muttet vielä oikein ymmärrä puoliakaan. Katso huviksesi jotain perustoopeja, niin tiedät miltä näyttäydyt hyvin älykkäille poikkeuksille. Mutta ei tää niin vakavaa ole.

Eikö poikkeavan korkea älykkyys ole  eräänlainen kehitysvamma sekin.  Hoksaavilla on vaan joissain kohtaa niin kova kysyntä meidän tyhmempien keskuudessa.  Ihmissuhteissa ei niinkään.  Usein siihen liittyy vielä enemmän ilkeys ja toiseuttaminen,  kuin myötätuntoisuus ja ymmärrys.  

Että minä inhoan noita sanoja toiseuttaminen ....se jo paljastaa oman asenteen. Kunnon projektiivinen identifikaatio.

Vierailija
874/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En odotakaan minua tyhmempien ymmärtävän näitä asioita, imagine that!

Minä saatan hyvinkin olla sinua tyhmempi, mutta tuskin itsekään olet niin älykäs kuin uskot olevasi. Ylimielisyys ja varmuus omasta ylivertaisuudesta eivät usein ole oikeasti älykkäiden ominaisuuksia.

Vierailija
875/1386 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut aina vaikeuksia ihmissuhteissa, koulukiusaamista, ulkopuolisuutta, koulut meni helposti ns.lukematta läpi kiitettävillä arvosanoilla. Aikuisiällä kavereiden saaminen ollut vielä vaikeampaa kuin lapsena, ei vain sillä lailla klikkaa oikein kenenkään kanssa. Nettikeskustelujen seuraaminen tuntuu vaivaannuttavalta ja ihmiset hyvin yksinkertaisilta. Arkielämässä usein hämmästyttää ettei ihmiset ymmärrä sellaisia loogisia asioita jotka itselle on itsestään selviä.

N30/ÄO 134

Vierailija
876/1386 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa elämäntyyliä ei tarvitse tuputtaa. Mutta uteliaille ja varsinkin lapsille voi kertoa omia oivalluksia - kiihkottomasti, neutraalisti.

Liikuntatottumuksia, säästämis- ja sijoitusasiaa, työmenetelmiä tai ihmissuhdekokemusten kultajyviä.

Uskonnon jätän tästä listasta kuitenkin pois; järkevä ihminen tietää, että uskonasiat on jokaisen pään sisässä omalla tavalla - niitä ei voi aidosti muille opettaa. Uskonnolla päteminen taas ei mielestäni ole älykkyyden merkki ollenkaan...

Vierailija
877/1386 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on virallisesti korkea äö (Mensa). Olen kohtuullisesti menestynyt kaikessa mitä olen tehnyt, niin koulunkäynnissä, työelämässä, harrastuksissa, sijoittamisessa ym. Ehkä älykkyys näkyy parhaiten minulla siinä, että olen saanut paljon kaikkea vähällä vaivalla. En ole kovin ahkera. Lapsistani ainakin vanhimmalla on Mensan kotitestin mukaan korkea äö. Hän on tehnyt testin huvikseen (iältään noin 12v). Lisäksi lapseni ovat lahjakkaan tuntuisia lähes kaikessa. Ihmettelen usein erityisesti vanhimman lapsen lahjoja esimerkiksi matematiikassa, erityisesti kirjoittamisessa, kielissä, liikunnassa, piirtämisessä, soittimen itsenäisessä opettelussa, kädentöissä, teknisissä asioissa, muistikapasiteetissa ja vaikka missä. He kyllä tekevät töitä, mutta osaamistasoon nähden vähän. Itse en ole niin monilahjakas, mutta olen herkkä ja intuitiivinen sosiaalinen erakko.

Vierailija
878/1386 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähän frendejä.

Vierailija
879/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutus näkyy käytännössä kyvykkyystesteissä, joita ole tehnyt työpaikan vaihdon yhteydessä. Tein viimeksi pari kuukautta sitten ja sain likimain maksimipisteet abstrakti- ja numerotesteissä.

Töissä omaksun uusia asioita nopeasti ja teen vaikeita laskelmia muita työkavereita nopeammin. Muuten korkeaa älykkyyttä ei minusta huomaa mitenkään ulospäin, onneksi ei ole ongelmia ymmärtää muita ihmisiä tai solmia ihmissuhteita.

Vierailija
880/1386 |
03.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää täyden kympin äö määrällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi