Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
721/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen superälykäs, otan osaa tämän prossin vaalimiseen. Kaikki resurssini ja energiani kuluu tuottamaan representaatiota, eräänlaisia ulkoistuksia tästä prosessista. Olen tänäänkin ollut tuottelias, kuten aina.

Intuitio heti kertoi että työskentelet piip alaisessa työpaikassa.

Vierailija
722/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni on superälykäs - ÄO 160.

Itsestä en tiedä mutta lapsena en kokenut yhtään että ”onpas veli viisas”.

Varmaankin hänen huonot sosiaaliset taidot peittivät älykkyyden?

Viisaus kasvaa vasta iän myötä, ei lapsella ole mahdollisesta älystään huolimatta vielä kokemusta tai tietoa arvioida asioita. On hallittava perusteet ennen kuin voi siirtyä abstraktille tasolle. Monet eivät tietysti pääse sille kokemuksenkaan karttuessa ja tämän eron se älykkyys tekee sitten aikanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on äö eikä mikään äo. Etkö ole kuullut vokaalisoinnusta?

öö

Vierailija
724/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisaus kasvaa vasta iän myötä, ei lapsella ole mahdollisesta älystään huolimatta vielä kokemusta tai tietoa arvioida asioita. On hallittava perusteet ennen kuin voi siirtyä abstraktille tasolle. Monet eivät tietysti pääse sille kokemuksenkaan karttuessa ja tämän eron se älykkyys tekee sitten aikanaan.

Juuri näin, abstrahointikyky kehittyy tai ei. Joskus kyllä konkreettisista operaatioista ei nytkähdetä abstrahoimaan paljoa esim viidakossa. Tosin esteitäkään sille ei ole, onhan heimoilla ihan jumaluutensa ja oppinsa ja uskomuksensa ja sääntönsä ja moraalikoodinsa siinä kuin meilläkin.Erilainen ympäristö varmaan vaikuttaa mutta he pärjäävät siellä ja me emme pärjäisi kovin hyvin enää siellä niinkuin täällä.

Älykkyystesti kriittinen olen, koska jos sama paperi tyrkättäisiin viidan asukille niin ei Mensaan menisi saletisti  ellei testiä modifioitaisi huolella. Hän saattaisi pärjätä toisissa testeissä maagisenkin hyvin.

Vierailija
725/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO on 144. Olen Kiltti Mies ja ilman naista. Naisia kiinnostaa vain jännittävät ja tyhmät miehet. Minulla on hyvä työ ja asema sekä olen varakas. Mutta Kiltti Mies saa olla yksin älynsä kanssa.

Vierailija
726/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, abstrahointikyky kehittyy tai ei. Joskus kyllä konkreettisista operaatioista ei nytkähdetä abstrahoimaan paljoa esim viidakossa. Tosin esteitäkään sille ei ole, onhan heimoilla ihan jumaluutensa ja oppinsa ja uskomuksensa ja sääntönsä ja moraalikoodinsa siinä kuin meilläkin.Erilainen ympäristö varmaan vaikuttaa mutta he pärjäävät siellä ja me emme pärjäisi kovin hyvin enää siellä niinkuin täällä.

Älykkyystesti kriittinen olen, koska jos sama paperi tyrkättäisiin viidan asukille niin ei Mensaan menisi saletisti  ellei testiä modifioitaisi huolella. Hän saattaisi pärjätä toisissa testeissä maagisenkin hyvin.

He saattaisivat metsästäessä kuulla ja nähdä asioita joita me emme havaitse. Ja me pitäisimme heitä älykkäinä, koska osaavat ennustaa eli "päätellä" ympäristön tapahtumia. Se on vähäntulokulmasta kiinni.

Vierailija
727/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyt, että miten sitä kannattaisi hyödyntää, mutta hyödynsit sen jo: "yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa"

Suomessa on satojatuhansia 120+ äo:lla varustettuja, mutta vain pieni osa hyödyntää sitä noin hyvin.

Eiköhän suurin osa älykkäistä ihmisistä kuitenkin suorita yliopistotutkinnon. Hankkiihan sellaisen suht' suuri osa ihan keskivertoälykkäistäkin.

Vierailija
728/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He saattaisivat metsästäessä kuulla ja nähdä asioita joita me emme havaitse. Ja me pitäisimme heitä älykkäinä, koska osaavat ennustaa eli "päätellä" ympäristön tapahtumia. Se on vähäntulokulmasta kiinni.

Olisi mielenkiintoista nähdä miten he kokevat esim tähtitaivaan ja lentokoneet jne. Miten paljon heillä olisi intuitiota enemmän kuin meillä. Ihan mielettömän kiinnostavia juttuja varmaankin. Kun ajattelee joitain sumerialaisia/assyrialaisia  tai kiinalaisia miten ne ovat kehitelleet tähtitieteet ja kalenterin ja ihan kevollista yhteiskuntajärjestystä ja jopa korkee moraalia hyvine paimenineen jne ja matematiikkaa, niin tajuaa että olemme myös tyhmistyneet ihan varmasti tai köydyttäneet aivojamme.

Oikeastaan jokainen helpotettu työvaihe riistää aivoilta mahdollisuuksia kehittyä, siksi pitäisi nähdä paljon vaivaa kaikessa.

Vierailija
729/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

130äo, koulussa 7-8 oppilas. Työtön dropout. Kyllä noita palikoita saa järjesteltyä jossain testeissä, mutta jos omaan vähänkin laiskan luonteen ei siitä paljoa ole hyötyä arkisessa elämässä.

Tätä minun (tavispöljä kun olen) on vaikea ymmärtää. Oletko niin laiska, että vaikka opinnoista olisi luultavasti helppoa suoriutua kohtalaisesti edes liiemmin panostamatta, niin et viitsi sitä tehdä?

Vierailija
730/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä miten he kokevat esim tähtitaivaan ja lentokoneet jne. Miten paljon heillä olisi intuitiota enemmän kuin meillä. Ihan mielettömän kiinnostavia juttuja varmaankin. Kun ajattelee joitain sumerialaisia/assyrialaisia  tai kiinalaisia miten ne ovat kehitelleet tähtitieteet ja kalenterin ja ihan kevollista yhteiskuntajärjestystä ja jopa korkee moraalia hyvine paimenineen jne ja matematiikkaa, niin tajuaa että olemme myös tyhmistyneet ihan varmasti tai köydyttäneet aivojamme.

Oikeastaan jokainen helpotettu työvaihe riistää aivoilta mahdollisuuksia kehittyä, siksi pitäisi nähdä paljon vaivaa kaikessa.

Mitähän ihmettä ne ajattelevat lentokoneista tai jos pudottaisi Ipadin sinne kylään? Keiksi he luulevat koneellisia? Miten he käsittäisivät Ipadi kuvavirran ja tekstit? Entä valokuvat itsestä, jos siis olisi ihan koskematonta heimoa.

On jännää että näitä on ja mitkään meidän maailman lait ja tieto ei ylettynyt. Vain se perusihmisyys.

Vierailija
731/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äo 128, korkeampi kuin 96,9% väestöstä.

Vaimo suuttui kateellisena heti kun erehdyin näyttämään testitulosta kotona.

Työelämässä kukaan tavan ihminen ei ole kiinnostunut siitä että... noh, älykkäämpi tulee pätemään tai neuvomaan minkään asian suhteen.

Ala-asteella hikaritytöt kanteli opettajalle kun eivät uskoneet millä tahdilla luen ja sisäistän opittua asiaa. Väittivät minun lunttaavan. Vasta ääneen lukutestin jälkeen sain rauhan, se tehtiin jokaisen osalta osana perusopetusta joskus 1. tai 2. luokalla. Vähäksi aikaa. Loppu peruskoulun ja yläasteen kävin opinnot vaihtelevalla 7-9 arvosanoilla. Jälkeenpäin olen vähän pohtinut, mihin kaikkialle asti olisin päässyt jos ympäristö ei olisi näin - latistava!

Kuitenkin oma älykkyys on ehkä myös pelastanut elämän raadollisuudelta. En ole hyvästä suvusta ja otan hetkittäin raskaasti muiden ihmisten negatiiviset vaikutukset elämään. Millainen vastarinta köyhällä älykkäällä olisi ollut jos olisin lähtenyt tavoittelemaan taivaspaikkoja tai -palkkoja heti lukion jälkeen?

Nyt olen monipuolisen työkokemuksen jälkeen työssä jossa viihdyn mekaniikan parissa. Monipuolinen päivätyö, palkalla pärjää vaikka Oy Suomi Ab kuppaa ansiotuloja rankalla kädellä kaikkeen turhuuksiin.

Ihmisiä ei kiinnosta jos olet älykäs, yrittävät vain murskata sinut. Älykkäille vanhemmille syntyvä älykäs lapsi, joka saa tukea - hänelle voi kehittyä myös hyvä itsetunto.

Vierailija
732/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

128kbs kirjoitti:

Äo 128, korkeampi kuin 96,9% väestöstä.

Vaimo suuttui kateellisena heti kun erehdyin näyttämään testitulosta kotona.

Työelämässä kukaan tavan ihminen ei ole kiinnostunut siitä että... noh, älykkäämpi tulee pätemään tai neuvomaan minkään asian suhteen.

Ala-asteella hikaritytöt kanteli opettajalle kun eivät uskoneet millä tahdilla luen ja sisäistän opittua asiaa. Väittivät minun lunttaavan. Vasta ääneen lukutestin jälkeen sain rauhan, se tehtiin jokaisen osalta osana perusopetusta joskus 1. tai 2. luokalla. Vähäksi aikaa. Loppu peruskoulun ja yläasteen kävin opinnot vaihtelevalla 7-9 arvosanoilla. Jälkeenpäin olen vähän pohtinut, mihin kaikkialle asti olisin päässyt jos ympäristö ei olisi näin - latistava!

Kuitenkin oma älykkyys on ehkä myös pelastanut elämän raadollisuudelta. En ole hyvästä suvusta ja otan hetkittäin raskaasti muiden ihmisten negatiiviset vaikutukset elämään. Millainen vastarinta köyhällä älykkäällä olisi ollut jos olisin lähtenyt tavoittelemaan taivaspaikkoja tai -palkkoja heti lukion jälkeen?

Nyt olen monipuolisen työkokemuksen jälkeen työssä jossa viihdyn mekaniikan parissa. Monipuolinen päivätyö, palkalla pärjää vaikka Oy Suomi Ab kuppaa ansiotuloja rankalla kädellä kaikkeen turhuuksiin.

Ihmisiä ei kiinnosta jos olet älykäs, yrittävät vain murskata sinut. Älykkäille vanhemmille syntyvä älykäs lapsi, joka saa tukea - hänelle voi kehittyä myös hyvä itsetunto.

Mensa Norge 2008, Olav Hoel Dørum. En tiedä miten noi pisteet menee kansallisesti eikä kiinnosta :)

Vierailija
733/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

145. Välillä tuntuu etteivät ihmiset ymmärrä (itselleni) yksinkertaisia asioita. Ihmiset ovat hetken aikaa kiinnostavia, mutta en jaksa kiinnostua muista kauhean pitkäksi aikaa, tykkään kyllä ihmisistä ja varmaan lapset ovat kaikkein mielenkiintoisin ihmisryhmä. Yliopistoon pääsi heittämällä teknillisessä alalle sisään, mutta koskaan ei tullut valmistuttua. Alan töissä tuli kyllä oltua muutama vuosi, mutta nyt viimeiset 17 ihan totaalisen eri alalla. Fyysistä ja käsillä tehtävää työtä ja se on ollut todella palkitsevaa. Harmi vaan, että tänä vuonna iski diabetes, eli sille työlle piti käytännössä heittää hyvästit. Nyt on sitten taas läppärin taakse sidottuna.

Vierailija
734/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poikkeuksellisen korkea äo-Miten vaikuttanut elämääsi?"

Pakko käyttää silinterhattua kun muut eivät mahdu päähän.

Vierailija
735/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo koulutaival, yliopisto ja työelämä. Materiaaliset puitteet kunnossa. Sosiaaliset suhteet omasta toiveesta niukahkot, paljon tuttuja, vähän kavereita/ystäviä. Muutoksien hallinta helpohkoja ja ennokoitavaa. Varallisuus ja parisuhde halutunlainen. Kaikki tämä saavutettavissa ilman korkeaa ÄOtakin. Easy living!

Vierailija
736/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen tragediaksi muodostui tasapäistäminen ja se on sitä todella ollut: tuhoisaa. Ei osata palkita osaamista ja älykkäät eristäytyvät elleivät ole superonnekkaita ympäristönsä suhteen pienestä saakka.

Ihan oikeasti lahjakkaille pitäisi suunnata tasa-arvoisesti omanlaistaan haatetta ja palkitsemista.

Nyt meillä palkitaan ihan keskinkertaisesta taiteilusta esim. Kunhan suoltaa. Ja teatteri sama homma. Elokuvatkin siinä ja siinä n 10 hyvää vain.

Vierailija
737/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen tragediaksi muodostui tasapäistäminen ja se on sitä todella ollut: tuhoisaa. Ei osata palkita osaamista ja älykkäät eristäytyvät elleivät ole superonnekkaita ympäristönsä suhteen pienestä saakka.

Ihan oikeasti lahjakkaille pitäisi suunnata tasa-arvoisesti omanlaistaan haatetta ja palkitsemista.

Nyt meillä palkitaan ihan keskinkertaisesta taiteilusta esim. Kunhan suoltaa. Ja teatteri sama homma. Elokuvatkin siinä ja siinä n 10 hyvää vain.

Suomi on pikkasen autistinen virallisen huumorin tekijänä. Kuka nauraa niille jutuille? Harvinaista herkkua on jopa Ismo leikola tai Läpiveto teatteri ja Jope. Mutta muuten ei naurata.

Kansan kesken taas hersyy loputon huumori livenä.

Vierailija
738/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

armaan jokaikisessä suomalaisessa kylässä on harrastetasolle jääneitä tekijöitä jotka tekevät paremmin kuin ne palkintojen metsästäjät systeemin kautta.

Jokaikisessä kylässä on tositekijöitä joilta voisi hakea osaamista ihan siitä vaan. Itseoppineita joka onkin ainoa oikea muoto oppia oikeastaan.

Vierailija
739/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuttanut elämää ja tullut monenlaista vastoin käymistä ja surua koska ihmiset ovat kateellisia koska nerous.

Vierailija
740/1386 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on testattu ÄO. Sen mukaan about 160. Ketjun aloittaja kysyi miten se on näkynyt elämässä(ni). Lyhykäisyydessään voisin todeta, että se on näkynyt siten, että yleisesti ottaen ihmiset ovat aina pitäneet minua outona. En ole varsinaisesti rikas, mutta melko vähällä vaivalla hyvin toimeentuleva.

Olen laiska ja verkostoituminen ei kiinnosta.

Siinä olennaisimmat asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä