Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (1375)
Aloittaja sanoo olleensa älykkyystestissä. Hän on saanut tuloksesi 125 ja kuuluvansa sen perusteella noin korkeimpaan 10%. Jokainen voi helposti ja nopeasti googlaamalla tuon taulukon todeta, että näin todella on. 125 pistettä on enemmän kuin noin 90% testiin osallistuneista on saanut.
Sen jälkeen viestiketju täyttyy viesteistä, jossa milloin kukakin toteaa, että tuo ei ole mitenkään harvinaista, ihan tavallinen lukuhan tuo on, enpä usko että aloittaja on älykäs vähän nokkela vain, siis melko suuri osa ihmisistähän saa tuon luvun.
Ovatko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä, että eivät käsitä tilastoista mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 140. Henkisesti aika yksinäistä, vaikka ystäviä löytyykin. En ole mikään nero, mutta tarpeeksi fiksu turhautuakseni maailman menosta ja epäloogisuuksista. Asiaa hankaloittaa vielä nuori ikä, kun ihmiset välillä puhuu vieläkin kuin typerälle (olen 25-vuotias nainen). Onneksi netti "pienentänyt" maailmaa, ja näin pystyy käymään syvällisempiä keskusteluja ihmisten kanssa, joita ei muuten tapaisi.
Millä keskihajonnalla? Se kerrotaan ennen testiä.
En muista, nettitestin teosta jonkun aikaa. En muutenkaan laittaisi hirveästi painoa mensan testille, sillä mielestäni mittaa älykkyyttä turhan kapea-alaisesti. Itse uskon enemmän moniälykkyysteoriaan. Toki korkea ÄO (Mensan testillä mitattuna) varmasti näkyy kyvyssä pärjätä monilla moniälykkyysteorian osa-alueilla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo äo testit painottuvat liikaa loogiseen ajatteluun, avaruudelliseen hahmottamiseen ja matemaattiseen kyvykkyyteen. Hyviä ominaisuuksia toki, mutta eivät mittaa 'älykkyyttä' kokonaisvaltaisesti. Älykkyys on monessa asiassa hyväksi, mutta itse arvostan viisautta, joka kasvaa elämänkokemuksen myötä ja empatiakyvyn yhdistyessä älykkyyteen.
Mistä testeistä puhut? Periaatteessa voisi olla ihan vaan vaikka 10 kysymystä, jotka eivät liity edes älykkyyteen, mutta jos niiden ja älykkyyden välille on saatu korrelaatio, niin ne kymmen kysymystäni voisi riittää päättelemään henkilön älykkyyden.
Joten on turha miettiä niitä jonkun määrätyn testin tekstikysymyksiä ja miltä ne näyttää, jo on todistettu ettei yleisälykkyys voi olla korkea ellei niistä saa hyviä pisteitä oli ne sitten matemaattisia tai avaruudellisia tai ihan vaan vaikka mielipdekysymyksiä.
Oli Mensa tai testi tms., jos niissä ei saa hyviä pisteitä, niin ei vaan voi olla todella älykäs. Älykkään kaikki älykkyyden osa-alueet ovat nimittäin hyviä. Ihan kaikki. Ihan kaikissa testeissä.
Keskiverto ja vähän siitä älykkäämpi voi sitten saada epätasaisesti tuloksia testistä riippuen ja keskittyykö testi niihin omiin vahvuuksiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 140. Henkisesti aika yksinäistä, vaikka ystäviä löytyykin. En ole mikään nero, mutta tarpeeksi fiksu turhautuakseni maailman menosta ja epäloogisuuksista. Asiaa hankaloittaa vielä nuori ikä, kun ihmiset välillä puhuu vieläkin kuin typerälle (olen 25-vuotias nainen). Onneksi netti "pienentänyt" maailmaa, ja näin pystyy käymään syvällisempiä keskusteluja ihmisten kanssa, joita ei muuten tapaisi.
En muista, nettitestin teosta jonkun aikaa. En muutenkaan laittaisi hirveästi painoa mensan testille, sillä mielestäni mittaa älykkyyttä turhan kapea-alaisesti. Itse uskon enemmän moniälykkyysteoriaan. Toki korkea ÄO (Mensan testillä mitattuna) varmasti näkyy kyvyssä pärjätä monilla moniälykkyysteorian osa-alueilla hyvin.
Nettitestit ovat aika huuhaata. Kannattaa testauttaa itsensä psykologilla WAIS-testillä.
WAIS IV -tuloksia pöytään niin uskon.
Itseäni huvittaa suuresti nämä säännöllisin väliajoin av:lle pulpahtavat älykkyyskeskustelut. Täällä "älyköt" voivottelevat kerta toisensa jälkeen kuinka eivät katso Temppareita (niin kuin ilmeisesti kaikki "tavalliset" tekevät...) ja kuinka rankkaa on kun olisi kivempi puhua kahvitauolla politiikasta eikä jostain tylsistä alemman tason aiheista :D
Vaikutatte varmasti muiden silmiin ihan samanlaisilta tavan tolvanoilta kuin muutkin teidän silmiinne. Joku 125 on keskimääräistä korkeampi äo, mutta ei mitenkään merkittävä. Omani on muutamilla eri testeillä heilunut 125 ja 135 välillä, eikä minussa ole mitään sen kummallisempaa kuin hyvä muisti ja kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja yhdistää asioita. Enkä kuvittele, että kaikki ympärilläni olisivat automaattisesti jotain urpoja vain siksi että juttelevat kahvipöydässä niitä näitä. Jokainen meistä miettii mielessään kuinka tyhmiä ja tylsiä kaikki muut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
145 mitattiin nuorempana, on ehkä tuosta laskenut näin vanhemmiten, en tiedä, ei ole sen jälkeen testejä tullut tehtyä.
Omaan elämääni on vaikuttanut eristävästi, koska:
a) asiat, joita useimmat pitävät kiinnostavina, eivät kiinnosta minua lainkaan, ja päinvastoin
b) ryhmätyöskentely on aina tökkinyt, koska muut yleensä etenevät niin hitaasti, että minä tuskastun ja teen mieluummin kaiken yksin (ja kyllä, yleensä paremmin ja nopeammin kuin se koko muu ryhmä yhdessä)
c) pääni sisäinen maailma on niin mielenkiintoinen, että "oikea maailma" yleensä jää toiseksi, joten on useimmiten palkitsevampaa vain keskittyä omiin ajatuksiinsa kuin yrittää ottaa kontaktia muihin
Elätän itseni kohtalaisen hyvin palkatussa asiantuntijatyössä, jossa kontaktit hoituvat pääasiassa etänä (jo ennen koronaa) ja työ on hyvin itsenäistä. En haaveile johtoasemasta, koska ihmislaumojen johtaminen olisi vain rasittavaa. Ellei kyse sitten ole koko maailman diktaattorin hommasta. Sen voisin ottaa vastaan, koska luonnollisesti pistäisin tämän maailman hyvään järjestykseen.
Juu varmasti on 145 sun älykkyys :D Mitä nettitestiä käytit?
Testi tehtiin lukiossa opettajan johdolla, hänen aloitteestaan (ei siis kuulunut mihinkään opetussuunnitelmaan). Hänen mukaansa oli sama testi kuin virallinen Mensa-testi. Internetiä ei tuolloin vielä ollut tässä muodossa kuin sen nyt tajuamme. Eikä tuollaista testiä varmaankaan nykyään saisi enää oppilailla teettää, siis siten, että kaikki saavat tietää toistensa testin tulokset. Siitähän joutuisi ehkä oikeuteen tai vähintään somessa lynkatuksi.
No ei ihme, että sait noita lukemia, koska meinaa lukion opettajat eivät saa tehdä mitään virallisia älykkyystestejä :D Eivätkä he ole koskaan niitä saaneet tehdä. Että lol
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole suht. normaali. Korkea äo 140-
Suomalaisten keskiarvo on siinä 97 kieppeillä. Mensan raja, eli joka yleisesti katsotaan huippuälykkyyden rajaksi on siinä 130. Tämä tarkoittaa sitä, että ÄO on korkeampi kuin 98% väestöstä. 140 ja yli alkaakin olla jo sen verran harvinainen, että puhutaan alle prosentista.
Mitä tulee AP:n kysymykseen...
Oma ÄO:ni on 131. Positiivisia vaikutuksia ovat olleet mm. se, että koulu oli enimmäkseen helppoa, vaikka siihen käytetty vaiva oli lähes nolla. Erityisesti ensimmäiset luokat olivat hankalia, koska selviydyin tehtävistä nopeammin kuin kaikki muut ja aika kävi pitkäksi, joten aloin häiriköidä. Tähän myös liittyy se, että minulla on todettu ADD, josta johtuen koulun penkillä istuminen ei oikein napannut.
Olen myös onnistunut luomaan menestyneen ja hyväpalkkaisen uran teknisellä alalla, joten senkään suhteen ei voi valittaa. Monesti tuntuu suorastaan uskomattomalta, että saa tehdä jotain sellaista mistä on oikeasti kiinnostunut.
Korkeassa älykkyydessä on myös paljon negatiivisia puolia. Ehkä pahin on se, että on todella vaikea löytää "samalla tasolla" olevia ihmisiä, joiden kanssa on mitään yhteistä. Tästä syystä olenkin erakko, jolla on vähän mutta hyviä ystäviä. Ns. "tavallisten" ihmisten mielenkiinnon kohteet ja logiikka - tai pikemminkin sen puute - aiheuttavat suurta hämmennystä ja turhautumista. Olen täysin tietoinen, että tämä särähtää joidenkin korvaan vähän elitistiseltä, mutta pohtikaapa seuraavaa laskutoimitusta;
75 pisteen tai alle ÄO:ta pidetään ns. heikkolahjaisena. Ketään ei varmaan yllätä hirveästi, jos ÄO97-perusjampparilla ja >ÄO75 ei ole hirveästi mitään yhteistä. Ihan ymmärrettävää, eikö? Noh, minun ja perusjampparin ero on suurempi kuin perusjampparin ja heikkolahjaisen. Jokainen voi pohtia itsekseen miltä tuntuisi elää maailmassa, jossa ihmisten valtaisa enemmistö on (sinuun verrattuna) heikkolahjaisia.
Vaikka ÄO on mitattava ominaisuus siinä missä vaikka pituus tai paino, ei siitä kannata hirveästi mainita. Kuten tälläkin palstalla on usein nähty, ÄO on todella herkkä aihe ihmisille. Ilmeisesti moni tekee sen virheellisen oletuksen, että älykkäät ihmiset mieltävät ÄO:n jotenkin linkittyvän ihmisarvoon, joka ei alkuunkaan pidä paikkaansa.
Korkea älykkyys tuo myös merkittäviä haasteita ihmissuhteisiin. Hyvät kaverit ja jopa oma aviopuoliso sanovat toisinaan tuntevansa alemmuutta ja huolta siitä, että kyllästynkö heihin. On todella kurjaa, että vaikkei mitenkään brassaile älykkyydellään ja on vain oma itsensä, herättää läheisissään tuollaisia tunteita.
Minulla on kuulemma poikkeuksellisen korkea äo, mutta en tiedä, miten se on vaikuttanut elämääni. En käsitä, miten kukaan voisi tietää. Minulla on aina ollut sama äo ja siksi en tiedä, millaista elämäni olisi jos se olisi toissnlainen. Monet, monet muut tekijät tuntuvat sanelevan elämää paljon enemmän.
Minulla on tutkijakoulutus ja johdan tutkimusyksikköä. Mutta on meillä töissä sellaisia älykkäitä ihmisiä, jotka eivät johda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ymmärrät maailman menosta paljon mitään, ellet olet viettänyt tähän astista elämääsi erittäin vahvasti nenä kiinni kirjoissa. Ymmärtämys vaatii perehtymystä, pelkkä korkea äo ei paljon vielä auta. Ikä tuo myös perspektiiviä. 15 vuoden päästä huomaat, että olitkin melkoisen suoraviivainen ajattelija tällä hetkellä.
Ei elämän menosta paljoa kirjoista lueta, eikä valitettavasti ikäkään korreloi voimakkaasti viisautta tai älykkyyttä. Olin teini-iässä paljon mustavalkoisempi ajattelija, mutta nyt osaan kyllä ajatella asioita monista eri kulmista.
Olen ollut tekemisissä monien eri ikäisten ihmisten kanssa, ja pääasiassa ystäväni ovatkin kolmestakympistä eteenpäin. Olen huomannut että keskiverto keski-ikäinenkin valitettavan mustavalkoinen ajattelussaan. Uskon, että monesti ihmiset saavat lisää perspektiiviä kun ikää tulee, mutta älykkyys toki asettaa tietyt raamit ja rajat tuolle kehityksellekin.
Mensan raja on 130.
Itsellä on testattu, 122. Jostain luin, että suurimmalla osalla lukioon päässeistä on 120 tai yli, eli varsin tavallisia pulliaisia ollaan me kymmenettuhannet korkeakoulutetutkin.
Yhden huippuälykkään tiedän, hän on aspergeri ja hän vaikutti ennemmin hullulta kouluaikoina. Sosiaalinen älykkyys matala, eli ei ystäviä. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja sanoo olleensa älykkyystestissä. Hän on saanut tuloksesi 125 ja kuuluvansa sen perusteella noin korkeimpaan 10%. Jokainen voi helposti ja nopeasti googlaamalla tuon taulukon todeta, että näin todella on. 125 pistettä on enemmän kuin noin 90% testiin osallistuneista on saanut.
Sen jälkeen viestiketju täyttyy viesteistä, jossa milloin kukakin toteaa, että tuo ei ole mitenkään harvinaista, ihan tavallinen lukuhan tuo on, enpä usko että aloittaja on älykäs vähän nokkela vain, siis melko suuri osa ihmisistähän saa tuon luvun.
Ei kyse ole siitä, vaan suhteellisuudentajusta. Top 10% kuuluminen ei nyt vain ole kovin erityistä yhtään missään asiassa, jos otanta on tarpeeksi iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettitestit ovat aika huuhaata. Kannattaa testauttaa itsensä psykologilla WAIS-testillä.
Mensan nettitesti ei ainakaan ole. Ne, jotka ovat tehneet sen ja Mensan oikean testin, ovat saaneet niin lähelle saman tuloksen, että testejä voi pitää yhtä pätevinä ja parin pisteen tuloseron voi laittaa erilaisten sivutekijöiden, kuten huonojen tai hyvien yöunien ja jännityksen ja jännittämättömyyden piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki erityisyydestä: Huomaan tietäväni monesta asiasta paljon. Jos seurassa tulee keskustelua, usein väittelyä tai kysymyksiä, vaikka Amerikan vaalijärjestelmästä tai hirvenmetsästyksestä tai nivelrikosta, niin minä tiedän "oikean vastauksen" - lähinnä kai koska luen paljon lehtiä, omaksun tietoa nopeasti ja muistan hyvin.
Välillä tunnen itseni pskaksi ihmiseksi, sillä huomaan kyllästyväni kaveriporukassa keskustelun tasoon. Jos puhe viriää vaikka elämänkatsomuksesta tai uskonnosta, filosofisista kysymyksistä, yhteiskunnallisista aiheista... turhaudun aika nopeasti ihmisten epäloogisiin ajatelmiin tai mustavalkoisiin mielipiteisiin, jotka perustuvat oikein ei mihinkään tai johonkin stereotypiaan.
Työpaikalla ketuttaa välillä ihmisten kykenemättömyys ymmärtää kokonaisuutta tai tilastoja tai se, ettei hyödynnetä saatavilla olevaa dataa. Jotkut jumittavat johonkin melko epäolennaiseen yksityiskohtaan näkemättä kokonaisuutta tai osaamatta keskittyä omassa työssään olennaiseen.
En myöskään pysty seuraamaan useampia sellaisia kevyitä reality-ohjelmia tyyliin Tempparit, joita kaikki tuntuvat tuttavapiirissä katsovan. Syynä se, että niihin osallistuvat ihmiset vaikuttavat niin yksinkertaisilta ja tyhmiltä, että minun käy heitä jotenkin sääliksi.
Esimerkiksi tällaisia erityisiä tilanteita. AP
Rikon nyt hyvää palstaetikettiä jossa lainaan enemmän kuin vastaan, mutta tämä! Siis niin tämä 100%! Kuvailit juuri täysin oman elämäni.
t: aiemman viestin ÄO 131
Vierailija kirjoitti:
Jos koulussa on 200 oppilasta ja heistä kahdella kymmenellä on vähintään tuo älykkyys, niin eihän se nyt kovin harvinaiselta vaikuta. Ihan hyvä älykkyshän tuo on, mutta sillä saisi jo kerhon pystyyn sinne kouluun.
Jossitellaan, että siinä koulussa olisi 20 oppilaalla keltainen känken reppu, luuletko, että sitä repun pitäjää pidettäisiin harvinaisena tapauksena? Entä eikö tuota reppua pidettäisi aika tavallisena reppuna siellä koulussa? Vähän väliä joku näkyisi sen reppunsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mensan raja on 130.
Itsellä on testattu, 122. Jostain luin, että suurimmalla osalla lukioon päässeistä on 120 tai yli, eli varsin tavallisia pulliaisia ollaan me kymmenettuhannet korkeakoulutetutkin.
Yhden huippuälykkään tiedän, hän on aspergeri ja hän vaikutti ennemmin hullulta kouluaikoina. Sosiaalinen älykkyys matala, eli ei ystäviä. Surullista.
Lukiolaisten keskiarvo on 112äo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mensan nettitesti ei ainakaan ole. Ne, jotka ovat tehneet sen ja Mensan oikean testin, ovat saaneet niin lähelle saman tuloksen, että testejä voi pitää yhtä pätevinä ja parin pisteen tuloseron voi laittaa erilaisten sivutekijöiden, kuten huonojen tai hyvien yöunien ja jännityksen ja jännittämättömyyden piikkiin.
Mensan nettitesti, joka toteutettiin yhteistyössä Tieteen kuvalehden kanssa tarkuus on -/+ 5 pistettä, joka on hyvinkin tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä voi.
Mietittekö koskaan, missä ovat nämä kaikki alle 120, saati alle 100- ihmiset? Kun omissa tuttavissa on vain normaalin älykkäitä korkeakoulutettuja, niin hirveän vaikea ymmärtää, että missä muualla kuin ehkä kehitysvamma-laitoksissa (ja sielläkin osa on älykkäitä, on vain erilaista älykkyyttä) näitä alle 100 äo-ihmisiä tapaa.
Ovat he näitä, jotka viettävät pubeissa kaiket päivät? Ja sielläkin osa on älykkäitä... Ja muka puolet suomalaista on alle 100, vaikea uskoa kun ei sivua omaa elämää.
Tuskin ymmärrät maailman menosta paljon mitään, ellet olet viettänyt tähän astista elämääsi erittäin vahvasti nenä kiinni kirjoissa. Ymmärtämys vaatii perehtymystä, pelkkä korkea äo ei paljon vielä auta. Ikä tuo myös perspektiiviä. 15 vuoden päästä huomaat, että olitkin melkoisen suoraviivainen ajattelija tällä hetkellä.