Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?
Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?
Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.
Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.
Kommentit (1375)
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan tavallinen äo korkeakoulutetulla. Korkea älykkyys alkaa 140+.
Ei ole tavallinen. Suomessa korkeakoulutettuja on väestöstä 41 prosenttia. Vaikka kaikki yli 125+ äo hommaisivat korkeakoulutuksen, mikä ei asian laita tietenkään ole, niin silloinkin heidän osuutensa olisi varmaankin noin 10-15 prosentin luokkaa korkeakoulutetuista.
Vierailija kirjoitti:
ap, ei tuo äo ole edes harvinainen, esim. lääkäreillä kuulemma usein 130 tai yli. Olet siis aika tavallinen korkeastikoulutettu, tai saanut vaan enemmän hyvää opetusta jos vertaa vaikka afrikkalaisiin. Afrikassa olisit joku maanviljelijän 4. vaimo, vuohipaimen tms. Länsimaalaiset yleensäkin ymmärtää kokoemuksen takia nuo äo testikokeet ja mitä siinä haetaan vastauksiksi, ei siis ole kyse jostain erityisälykkyydestä, vaan testin ymmärtämisestä, mitä siinä haetaan.
Mutta saattaisi olla, että yksi niistä afrikkalaisen vuohipaimenen vaimoista saisi hommat toimimaan paremmin kuin toiset. Kymmenen vuoden jälkeen yhdellä vaimoilla onkin iso lauma omia vuohia, vähän paremmin pärjäävät lapset ja tuottavat pellot, joilla ruokkia niitä lapsia. Oli äo testattu tai ei, ja oli se mitä tahansa suhteessa tyypilliseen länsimaalaisen tai aasialaisen tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni korkea ÄO vaikuttanut negatiivisesti, kun lapsuudessa ei kannustettu haastamaan itseään: peruskoulu ja lukio lukematta läpi hyvin arvosanoin. Yliopisto-opinnot haastavalla alalla samaten lähes lukematta läpi (riitti kun vähän luki tentteihin edeltävänä iltana), mutta homma on nyt tyssännyt lopputyöhön, kun pitäisi nähdä vähän vaivaakin sen eteen. Lisäksi taipumusta masennukseen, kun pohtii maailman ilmiöitä tuskastumiseen asti.
Sama kokemus, mutta olen myös hoitanut lopputyöt suhteellisen helpolla läpi dosentuuriin asti. Koskaan ei ole oikeastaan tarvinnut yrittää tai pinnistää. On vaikea löytää merkitystä mistään. Todistan maailmaa, mutta en oikeastaan ole osa sitä.
AAAAAAAWWWW!!!!.........Olette erityisiä lumihiutaleita siis molemmat. Kas tässä teille AV palstan oma tähtitarra: X. Noin! Nyt liimaatte sen otsaanne ja voitte leikkiä että olette "älykkäitä".
KJEH KJEH KJEH!
Toopet, tajuatteko ettei suurinta osaa ihmiskunnasta ole ikinä testattu millään typerällä ÄO-testillä. JA JOS olisi, kaikki aasialaiset hakkaisi teidät mennen tullen joka osa-alueella paitsi ehkä urheilussa. Ja koko Afrikka juoksee nopeammin kun koko Eurooppa.
En muista maininneeni ÄO-testejä sanallakaan.
145 mitattiin nuorempana, on ehkä tuosta laskenut näin vanhemmiten, en tiedä, ei ole sen jälkeen testejä tullut tehtyä.
Omaan elämääni on vaikuttanut eristävästi, koska:
a) asiat, joita useimmat pitävät kiinnostavina, eivät kiinnosta minua lainkaan, ja päinvastoin
b) ryhmätyöskentely on aina tökkinyt, koska muut yleensä etenevät niin hitaasti, että minä tuskastun ja teen mieluummin kaiken yksin (ja kyllä, yleensä paremmin ja nopeammin kuin se koko muu ryhmä yhdessä)
c) pääni sisäinen maailma on niin mielenkiintoinen, että "oikea maailma" yleensä jää toiseksi, joten on useimmiten palkitsevampaa vain keskittyä omiin ajatuksiinsa kuin yrittää ottaa kontaktia muihin
Elätän itseni kohtalaisen hyvin palkatussa asiantuntijatyössä, jossa kontaktit hoituvat pääasiassa etänä (jo ennen koronaa) ja työ on hyvin itsenäistä. En haaveile johtoasemasta, koska ihmislaumojen johtaminen olisi vain rasittavaa. Ellei kyse sitten ole koko maailman diktaattorin hommasta. Sen voisin ottaa vastaan, koska luonnollisesti pistäisin tämän maailman hyvään järjestykseen.
AP:lle, kun pyysit konkreettisia neuvoja ja vinkkejä.
Kannattaa opiskella, kun se uuden tiedon oppiminen kerran sujuu. Se tarjoaa sopivasti haastetta ja pitää mielen virkeänä. Avoin yliopisto ja verkko-opinnot on huippukeksintö!
Lisäksi tiedän, että monet kaltaisessasi tilanteessa olevat pyörittävät oman työnsä ohessa jotakin businesta, esim. käyvät luennoimassa tai tarjoavat asiantuntijapalveluja, koodaavat sovelluksia tai pitävät vaikka verkkokauppaa. Yrittäjyys tarjoaa hyviä mahdollisuuksia omien ideoiden toteuttamiselle ja kehittämistyölle, josta monet nauttivat.
Kannattaa yrittää löytää ns. kaltaistaan seuraa eli etsiytyä porukkaan, jossa on helpompi olla oma itsensä ja käydä niitä syvällisempiäkin keskusteluja uskonnosta tai politiikasta. Etsi kaltaisiasi töistä tai ryhdy harrastamaan jotakin itseäsi kiinnostavaa: Naisjohtajien verkosto, ajankohtaisten tietokirjojen lukupiiri...? Ei siellä kaikki tietenkään ole ihmisiä, joiden kanssa ystävystyisi, mutta todennäköisempää on, että löytyy samanlaista seuraa. Kun välillä pääsee olemaan oma itsensä, jaksaa taas hyvin jutella Temppareistakin.
Vierailija kirjoitti:
145 mitattiin nuorempana, on ehkä tuosta laskenut näin vanhemmiten, en tiedä, ei ole sen jälkeen testejä tullut tehtyä.
a) asiat, joita useimmat pitävät kiinnostavina, eivät kiinnosta minua lainkaan, ja päinvastoin
b) ryhmätyöskentely on aina tökkinyt, koska muut yleensä etenevät niin hitaasti, että minä tuskastun ja teen mieluummin kaiken yksin (ja kyllä, yleensä paremmin ja nopeammin kuin se koko muu ryhmä yhdessä)
c) pääni sisäinen maailma on niin mielenkiintoinen, että "oikea maailma" yleensä jää toiseksi, joten on useimmiten palkitsevampaa vain keskittyä omiin ajatuksiinsa kuin yrittää ottaa kontaktia muihin
Elätän itseni kohtalaisen hyvin palkatussa asiantuntijatyössä, jossa kontaktit hoituvat pääasiassa etänä (jo ennen koronaa) ja työ on hyvin itsenäistä. En haaveile johtoasemasta, koska ihmislaumojen johtaminen olisi vain rasittavaa. Ellei kyse sitten ole koko maailman diktaattorin hommasta. Sen voisin ottaa vastaan, koska luonnollisesti pistäisin tämän maailman hyvään järjestykseen.
Juu varmasti on 145 sun älykkyys :D Mitä nettitestiä käytit?
Jahas, ja taas on palstan älyköt kasassa. Täällähän on varmaan puolet Mensan jäsenistä :D
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki erityisyydestä: Huomaan tietäväni monesta asiasta paljon. Jos seurassa tulee keskustelua, usein väittelyä tai kysymyksiä, vaikka Amerikan vaalijärjestelmästä tai hirvenmetsästyksestä tai nivelrikosta, niin minä tiedän "oikean vastauksen" - lähinnä kai koska luen paljon lehtiä, omaksun tietoa nopeasti ja muistan hyvin.
Välillä tunnen itseni pskaksi ihmiseksi, sillä huomaan kyllästyväni kaveriporukassa keskustelun tasoon. Jos puhe viriää vaikka elämänkatsomuksesta tai uskonnosta, filosofisista kysymyksistä, yhteiskunnallisista aiheista... turhaudun aika nopeasti ihmisten epäloogisiin ajatelmiin tai mustavalkoisiin mielipiteisiin, jotka perustuvat oikein ei mihinkään tai johonkin stereotypiaan.
Työpaikalla ketuttaa välillä ihmisten kykenemättömyys ymmärtää kokonaisuutta tai tilastoja tai se, ettei hyödynnetä saatavilla olevaa dataa. Jotkut jumittavat johonkin melko epäolennaiseen yksityiskohtaan näkemättä kokonaisuutta tai osaamatta keskittyä omassa työssään olennaiseen.
En myöskään pysty seuraamaan useampia sellaisia kevyitä reality-ohjelmia tyyliin Tempparit, joita kaikki tuntuvat tuttavapiirissä katsovan. Syynä se, että niihin osallistuvat ihmiset vaikuttavat niin yksinkertaisilta ja tyhmiltä, että minun käy heitä jotenkin sääliksi.
Esimerkiksi tällaisia erityisiä tilanteita. AP
Meitä korkean ÄO:n ihmisiäkin on hyvin erilaisia näissä asioissa. Esimerkiksi itseäni ei kovin vahvasti kiinnosta seurata asioita muilta aloilta kuin omaltani. En ole järin yleissivistynyt sen takia.
Ei myöskään häiritse ollenkaan älyllisesti hitaaammat ihmiset töissä tai muualla. Ja rakastan hömppärealityä, tosin nuo paljon seksuaalisuudella pelaavat kuten Tempparit ei minua kiinnosta, koska olen itse aseksuaali.
- 8
Vierailija kirjoitti:
Muutama esimerkki erityisyydestä: Huomaan tietäväni monesta asiasta paljon. Jos seurassa tulee keskustelua, usein väittelyä tai kysymyksiä, vaikka Amerikan vaalijärjestelmästä tai hirvenmetsästyksestä tai nivelrikosta, niin minä tiedän "oikean vastauksen" - lähinnä kai koska luen paljon lehtiä, omaksun tietoa nopeasti ja muistan hyvin.
Välillä tunnen itseni pskaksi ihmiseksi, sillä huomaan kyllästyväni kaveriporukassa keskustelun tasoon. Jos puhe viriää vaikka elämänkatsomuksesta tai uskonnosta, filosofisista kysymyksistä, yhteiskunnallisista aiheista... turhaudun aika nopeasti ihmisten epäloogisiin ajatelmiin tai mustavalkoisiin mielipiteisiin, jotka perustuvat oikein ei mihinkään tai johonkin stereotypiaan.
Työpaikalla ketuttaa välillä ihmisten kykenemättömyys ymmärtää kokonaisuutta tai tilastoja tai se, ettei hyödynnetä saatavilla olevaa dataa. Jotkut jumittavat johonkin melko epäolennaiseen yksityiskohtaan näkemättä kokonaisuutta tai osaamatta keskittyä omassa työssään olennaiseen.
En myöskään pysty seuraamaan useampia sellaisia kevyitä reality-ohjelmia tyyliin Tempparit, joita kaikki tuntuvat tuttavapiirissä katsovan. Syynä se, että niihin osallistuvat ihmiset vaikuttavat niin yksinkertaisilta ja tyhmiltä, että minun käy heitä jotenkin sääliksi.
Esimerkiksi tällaisia erityisiä tilanteita. AP
Kuulostat keskimääräistä nokkelamaalta muttet varsinaisesti älykkäältä. Tiedän paljon kaltaisiasi, jotka pitävät itseään varsinaisina kansankynttilöinä. Minäkin tiedän paljon nivelrikosta mutta vasta kekseliäisyyttä sekä kykyä luoda jotakin ihan uutta (oli kyse sitten aiheesta kuin aiheesta) pidän älykkyyden osoituksena. Ai niin, minulla olisi mahdollisuus kuulua Mensaan (joskaan minuakaan ei sen toiminta kiinnosta).
Ei ollut tarkoitus dissata mutta minä pitäisin älykkyysosamääräsi perusteella sinua yhtä älykkäänä, kuin sinä pidät älykkyysosamäärällä 105 varustettua henkilöä. Osittain samoja ongelmia tunnistan silti eli suurimman osan kanssa yhteyttä ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hänen älykkyytensä on tuota luokkaa, niin kaikki toteamukset ovat loogisia. Eli isolla tod. näk. totta.
Mutta sä voit silti elää ehkä ihan yhtä onnellisen elämän. Mene ja tiedä.
Kävin mensan testissa ja sain huipputulokset. Ei ole vaikuttanut mitenkään, paitsi rupesin postailemaan enemmän tänne ja suomi24:seen.
Omaan myös korkean älykkyysosamäärän ja ei todellakaan ole helpottanut elämää. Motivaatio-ongelmat ovat suurin ongelmani. Koulut läpi noin 7-9 oppilaana tekemättä mitään.
Herkkänä ihmisenä myös sairastuin mielenterveysongelmiin ja suuri osa terapiasta missä olisi pitänyt tehdä jotain tehtäviä tuntui ihan tuubalta. En vaan nähnyt järkeä missään puuhastelukerhoissa.
Nykyään olen osa-aikatyössä suunnittelutöissä ja perheellinen.
Olen myös ns sosiaalisesti älykäs ja tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa.
Tunneälyä minulla on myös johtuen herkkyydestäni.
Arkisissa tilanteissa vaikeuksia tuottaa hitaat ja tyhmät ihmiset. Epäloogisuudet ajattelussa on vaikea sulattaa sanomatta mitään. Kumppanin löytyminen oli haastavaa koska en pysty seurustelemaan itseäni tyhmemmän ja hitaamman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, ja taas on palstan älyköt kasassa. Täällähän on varmaan puolet Mensan jäsenistä :D
Tämä onkin internetissä ongelma. Pienet ilmiöt vaikuttavat suurilta. Kun palstan sanotaan nyt vaikka 50 000 aktiivilukijasta 100 osallistuu keskusteluun, niin se paisuu isoksi palstan lukijan mielessä, kun hän vertaa keskustelua keskimääräiseen keskusteluun. Ja tietenkin älykkyyskeskuteluun tulevat intoilemaan ja esittelemään itseään kaikki ne, jotka ovat älykkäitä, joten se etenee nopeammin kuin vaikka "Miten tyhmyytesi on vaikuttanut elämääsi?" -keskustelu.
Sama esimerkiksi Twitterissä. Jos jollain twiitillä on vaikka 300 000 tykkäystä, niin sehän on mikroskooppisen pieni osa ihmiskuntaa (twitter on melkein kaikille avoin), mutta merkitys vääristyy, koska siinä ympäristössä se on epätavallisen suuri määrä tykkäyksiä ja ihmiset luulevat, että Twitter on merkittävä alusta sosiaalisen muutoksen kannalta (mitä se toki onkin - negatiivisessa mielessä kuten kaikki muutkin algoritmipohjaiset somet).
Omasta kokemuksesta sanon, että kannattaa kyllä panostaa uraansa. Eteneminen uralla, uuden kehittäminen, toimivien ratkaisujen ja kokonaisuuksien miettiminen, esimiestyö ja niin edelleen antavat aika paljon sisältöä ja tyydytystä elämään kaltaisillemme keskitasoa älykkäämmille, joita ihan peruspuuro puuduttaa nopeasti, mutta jotka emme ole niin omissa sfääreissämme kuten supernerot, jotka usein keskittyvätkin yhteen asiaan ja hakeutuvat tutkimuksen pariin. Oma ÄO tutkittu vuosi sitten, 128.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap, ei tuo äo ole edes harvinainen, esim. lääkäreillä kuulemma usein 130 tai yli. Olet siis aika tavallinen korkeastikoulutettu, tai saanut vaan enemmän hyvää opetusta jos vertaa vaikka afrikkalaisiin. Afrikassa olisit joku maanviljelijän 4. vaimo, vuohipaimen tms. Länsimaalaiset yleensäkin ymmärtää kokoemuksen takia nuo äo testikokeet ja mitä siinä haetaan vastauksiksi, ei siis ole kyse jostain erityisälykkyydestä, vaan testin ymmärtämisestä, mitä siinä haetaan.
Tässä on virhe. Älykkyys on periytyvää ja se riippuu rodusta. Afrikkalaisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on alhaisempi kuin valkoisten tai aasialaisten ja koska se on perinnöllinen ominaisuus, sille ei voi tehdä mitään.
Lisätietoja:
scholar.google.com: iq racial dependency
Älykkyysosamäärälle voi tehdä paljonkin hallaa aliravitsemuksella ja kasvuympäristön huonoudella. Molemmat ovat vitsaus Afrikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testi tehtiin lukiossa opettajan johdolla, hänen aloitteestaan (ei siis kuulunut mihinkään opetussuunnitelmaan). Hänen mukaansa oli sama testi kuin virallinen Mensa-testi. Internetiä ei tuolloin vielä ollut tässä muodossa kuin sen nyt tajuamme. Eikä tuollaista testiä varmaankaan nykyään saisi enää oppilailla teettää, siis siten, että kaikki saavat tietää toistensa testin tulokset. Siitähän joutuisi ehkä oikeuteen tai vähintään somessa lynkatuksi.
Itsellä 140. Henkisesti aika yksinäistä, vaikka ystäviä löytyykin. En ole mikään nero, mutta tarpeeksi fiksu turhautuakseni maailman menosta ja epäloogisuuksista. Asiaa hankaloittaa vielä nuori ikä, kun ihmiset välillä puhuu vieläkin kuin typerälle (olen 25-vuotias nainen). Onneksi netti "pienentänyt" maailmaa, ja näin pystyy käymään syvällisempiä keskusteluja ihmisten kanssa, joita ei muuten tapaisi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 140. Henkisesti aika yksinäistä, vaikka ystäviä löytyykin. En ole mikään nero, mutta tarpeeksi fiksu turhautuakseni maailman menosta ja epäloogisuuksista. Asiaa hankaloittaa vielä nuori ikä, kun ihmiset välillä puhuu vieläkin kuin typerälle (olen 25-vuotias nainen). Onneksi netti "pienentänyt" maailmaa, ja näin pystyy käymään syvällisempiä keskusteluja ihmisten kanssa, joita ei muuten tapaisi.
Millä keskihajonnalla? Se kerrotaan ennen testiä.
Juu. Kohta tänne taas juoksee ne palstan "korkeaälyiset" taas keskustelemaan. Sitten tulee taas sitä perusjuttuja, miten ovat ylilääkäreitä, menestyneitä miljonäärejä, jne.. Vaikka kaikki he kököttävät päiväkausia jossain mammapalstalla. Tai vaihtoehtoisesti on ne, jotka väittävät olevan niin korkeaälyisiä, mutta ovat epäonnistuneet kouluttautumaan eivätkä yhä kykene siihen.
Tiedä sitten, miten he mittaavat oman älykkyytensä.