Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen korkea äo - Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
07.12.2020 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet korkeat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, yliopistokoulutettu ja johtavassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen älykäs. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä. Puhuin asiasta tutun psykologin kanssa joskus viinipäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 125 eli sen mukaan olen keskimääräistä älykkämpi. En nero tai mikään superihminen, mutta tulos on parempi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Mensan toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (1386)

Vierailija
441/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että teillä on niin helppoa kaikki toista se on tyhmillä.

https://verneri.net/yleis/keskustelu/aikuisen-lievasti-kehitysvammaisen…

Vierailija
442/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Opin kielet lähinnä niin, että kunhan olen tarpeeksi pitkään tekemisissä kyseisen kielen kanssa, se jää mieleen. Minua turhauttaa, miksi kielioppia pitää päntätä, eikö voi suoraan opetella miten asiat sanotaan? Ei vauvoillekaan päntätä kielioppia."

Sama täällä. Kieltäydyin yläasteella opettelemasta niitä turhia illatiivi yms termejä. Silti olen useamman vieraan kielen oppinut - minulle riittää kun kuulen pari esimerkkiä, jonka jälkeen osaan "piirtää kartan" päässäni siitä kuinka erilaiset merkitykset ilmaistaan ja miten ne liittyvät toisiinsa. En tarvitse sille merkitykselle erillistä sanaa, se vain häiritsee.

Ihanaa, joku muukin samanlainen! Olen se, jolle vastasit! Kävin Saksassa 10 kertaa lyhyellä visiitillä. Ensimmäisellä kerralla en osannut kuin kiittää ja pyytää anteeksi, 10. kerralla luin otsikoita, postikortteja, menuja ja sisällysluetteloita ruokapaketeista ongelmitta.

Japania en ole opiskellut päivääkään, mutta olen kuullut sitä niin paljon, että pärjään matkoillani Japanissa ja kuuntelen novelleja japaniksi ihan hyvin niin, että tajuan juonen punaisen langan.

Venäjää opiskelin joskus vähän aikaa ja uusi kirjoitusasu jäi mieleen heti.

Nyt tuli kyllä paksua huttua. Kuuntelit venäjää ja hups opit kyrilliset kirjaimet? Kuuntelet japania ja hups osaat japania? Germaanisetkin menee tosta vaan. Pientä rajaa. Englantia oppii kuuntemalla kuka vaan, kun on latinapohjainen. Itse olen kielellisesti aika lahjakas, mutta kyllä mun ainakin on tarvinnut lukea sanoja, että opin ymmärtämään lauseita. Tokihan mun ÄO on vain 120. Voin toki olla väärässä, mutta en usko.

En minä ainakaan opi helposti... en ole kielellisesti lahjakas eikä äo ole kuin alle 97.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan testienkin mukaan älykäs. Se harmittaa kun en ole kovinkaan viisas :(

Vierailija
444/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä älykkäänä esiintyvä ilmeisesti luulee, että älykäs ihminen voi pelkällä älyllään PÄÄTELLÄ asioita, joista ei tiedä yhtään mitään. Nauran itseni tärviölle.

Oletko kuullut termeistä korrelaatio, yleistys, systeemi? Sitähän se älykkyys osittain myös on, jonkun ei tarvitse selittää sinulle kaikkea, eikä kaiken tiedon ei tarvitse tulla ulkopuolelta. Osaa itse yhdistellä, soveltaa, vertailla, siirtää systeemit kontekstista toiseen ja samalla huomioida kontekstin mahdollinen vaikutus vain muutamia esimerkkejä käyttääkseni.... kyllä terävällä päättelyllä usein voi arvata melko oikein, koska ihan mille vain asialle on yleensä syy-seuraussuhde tai sitten jokin yleisesti tunnettu poikkeama.

Monet keksijätkin ovat päätelleet jotain mitä eivät ole tienneet. Sitten se on tiedetty.

445/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan kiukkuinen ja turhautunut kun tajuaa mitä va-ka-jak-kakkeja muut on.

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
446/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄO 135. Luulen että helpompaa olisi jos ÄO olisi 105-115 koska maailma rakastaa keskivertoa. Kaikkea pitää miettiä liian perusteellisesti, ja jos joku asia ei tarjoa tarpeeksi haastetta mielelle, siihen tylsistyy välittömästi.  Haluaisin enemmän ystäviä joiden kanssa käydä teknisempiä vuoropuheluita. Työelämässä näkynyt siten että olen tehnyt ilman koulutusta töitä joihin muut käyvät 3-5 vuotta kouluja. Se ilo tästä on, että jos haluan ymmärtää jonkun asian, usein myös ymmärrän sen. Iso miinus se että asiat jotka ei kiinnosta, on todella hankala suorittaa. Olen kokenut vaikeuksia yliopistossa, koska en aiemmin ole oppinut opiskelemaan. Ei koskaan ole tarvinnut.  Yliopistoon menin sisään aika vaivattomasti ilman lukiota ilmaantumalla pääsykokeisiin. 

Niin näyttää rakastavan mutta tyhmiä ei rakasta kukaan. Paitsi Jeesus.

Vierailija
447/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietittekö koskaan, missä ovat nämä kaikki alle 120, saati alle 100- ihmiset? Kun omissa tuttavissa on vain normaalin älykkäitä korkeakoulutettuja, niin hirveän vaikea ymmärtää, että missä muualla kuin ehkä kehitysvamma-laitoksissa (ja sielläkin osa on älykkäitä, on vain erilaista älykkyyttä) näitä alle 100 äo-ihmisiä tapaa. 

Ovat he näitä, jotka viettävät pubeissa kaiket päivät? Ja sielläkin osa on älykkäitä... Ja muka puolet suomalaista on alle 100, vaikea uskoa kun ei sivua omaa elämää.

Täällä minä olen alle 100 älykkyysosamäärällä varustettu ihminen enkä käy koskaan pubeissa enkä ole kehitysvammalaitoksessa! Matalapalkka-aloilla ja ammattikouluissa voit törmätä mutta et korkeakouluissa.

Vierailija
448/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaltainen_nousisi kirjoitti:

Koko ajan kiukkuinen ja turhautunut kun tajuaa mitä va-ka-jak-kakkeja muut on.

Olet varmaan mun mies kun se ei kestä tyhmiä.

Vierailija
449/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä älykkäänä esiintyvä ilmeisesti luulee, että älykäs ihminen voi pelkällä älyllään PÄÄTELLÄ asioita, joista ei tiedä yhtään mitään. Nauran itseni tärviölle.

Oletko kuullut termeistä korrelaatio, yleistys, systeemi? Sitähän se älykkyys osittain myös on, jonkun ei tarvitse selittää sinulle kaikkea, eikä kaiken tiedon ei tarvitse tulla ulkopuolelta. Osaa itse yhdistellä, soveltaa, vertailla, siirtää systeemit kontekstista toiseen ja samalla huomioida kontekstin mahdollinen vaikutus vain muutamia esimerkkejä käyttääkseni.... kyllä terävällä päättelyllä usein voi arvata melko oikein, koska ihan mille vain asialle on yleensä syy-seuraussuhde tai sitten jokin yleisesti tunnettu poikkeama.

Monet keksijätkin ovat päätelleet jotain mitä eivät ole tienneet. Sitten se on tiedetty.

Myös deduktiivinen päättely mahdollistaa "ennustamisen" ja "arvaamisen" kun päättelyllä voi päätyä välttämättä toteen, vaikkei itse asiaa tuntisi. Joidenkin ihmisten ajattelu noudattelee tällaista mallia, mutta erittäin tärkeää siinä on osata valita oikea ehtolauseke tosi-epätosi -väittämälle, jottei erehdy pitämään ajatus- taui argumentaatiovirhettä validina johtopäätelmänä. Miten sitten tiedät että ehto on oikea? No, päättelyllä :)

Vierailija
450/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko maailmassamme muka jossakin viisautta? Mitä viisaus sitten on? Onkohan ajattelun tutkimus liian abstraktia? Ja kuinka ajassamme voidaan edes puhua, saati tutkia viisautta?

Vierailija
451/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat paljon viisaampia kuin me aikuiset uskommekaan.

Vierailija
452/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen epätasaisesti älykäs; kielellisesti lahjakas ja matemaattisesti surkeat 120 äo vastaavalla tasolla. Nautin assosiatiivisesta, luovasta kielen ja sanojen pyörittelystä toisen nopeasti hoksaavan henkilön kanssa. Päänsisäinen maailmani on kuin sekatavarakauppa, jossa yritän konmarittaa ilmiöitä kategorioittain ja mielelläni uppoudun mielenmaisemaani. Arkiset velvollisuudet teen puolipakolla, jotta elämä oli sujuvampaa. Ärsyynnyn monimutkaisten ilmiöiden yksinkertaistamisesta, esimerkkinä moni ihmisen käyttäytymiseen liittyvä asia ok tällainen ilmiö, jota pitäisi pystyä tarkastelemaan monella eri tasolla: intra- ja interpersoonallisesti, ryhmäilmiönä, biologian näkökulmasta, yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsoen jne. Esimerkiksi koronaa koskevassa keskustelussa diskurssi on pääosin ylsiulotteista: jolloin unohtuu kokonaisuuden tarkastelu-kun tuijotetaan laput silmillä vain koronan leviämistä-eikä huomioida muita terveysvaikutuksia, talousvaikutuksia jne.. Puuh. En jaksa tätäkään selittää juurta jaksain...

No siis politiikka on vähän sellaista, että siinä bruukataan käyttämään vain parasta argumenttia.

Tosin näkyvillä olevista poliitikoista näyttäytyy minulle, että järkiargumenteilla ratsastaa enää Hjallis Harkimo, Kristillisten edustajat ja Jussi Halla-Aho

Ja en pidä Harkimoa erityisen fiksuna, mutta ainakaan hän ei ratsasta silmiä sulkevalla, käsittämättömällä naivismilla suurimpana tavoitteenaan joku abstrakti maailmanhali.

Sait mut nauramaan-sinä politikoiva kursiivi. Pointtini oli kyseenalaistaa nykyistä koronapolitiikkaa. Vai ostatko 100%:sti nykyiset linjaukset?

Ostan.

Oi! Ystävän kanssa ollaan puhuttu, että kyllä ne koronarajoitukset tasapäistävät, mutta vilpittömästi toivon, että itse, lähipiirini, sekä myös muut kaikki selviäisivät niistä, sekä kaikesta muusta koronaan liittyvistä mahdollisimman ongelmitta.

Juuri koronarajoitusten kaltaisien vaikeiden kysymysten takia meillä on poliitikot, joiden työtä tuollaisista asioista vastuun kantaminen on.

Ei ole mielekästä, saati järkevää, ottaa kantaa ajankohtaiseen kuolemanvakavan tilanteen hoitoon, sillä ihminen kyllä sitten jälkiviisaana muistaisi, mitä olisi mennyt asiasta sanomaan vielä silloin, kun kaikki oli hyvin.

Muutenkin, hyviin tapoihin kuuluu antaa aikaa vaikeiden asioiden arviointiin.

Esimerkiksi hirmutekoihin, kuten kansalaissodan hirveyksiin täällä, on annettu mennä se kohteliaat 100 vuotta, (sillä asianosaiset ovat jo melko varmasti kaikki nukkuneet pois), ennen kuin niitä ikävimpiä asioita revitään auki.

Tämä on sivistynyt, kohtelias ja oikea tapa lähestyä asiaa.

Kuitenkin, jotkut sivistymättömät poliitikkomme syöttivät tätä meillä noin sen 100 vuoden asioiden juuri hyvin selvittämistä täällä argumenttina sille, että venäläiset rohkaistuisivat ottamaan tuoreemmat, Stalinin aikaan liitetyt hirmuteot, esiin käsittelyyn, "kun olemme itse niin onnistuneesti ja hienosti käsitelleet juuri kansalaissodan kipeitä asioita".

Ehkä kuitenkin se avain tuollaisten asioiden käsittelyyn sielläkin olisi se 100 vuoden jäähdyttelyajan jälkeen. 

Melko vulgaaria käyttää keppihevosena argumenttia samanmoisten asioiden onnistumiseen käsittelyyn täällä, täysin käsittämättä, että se käsittelyyn otettava aika täysin vastaavissa tapauksissa on ehkä juuri se tae niiden asioiden onnistuneeseen ja sivistyneeseen käsittelyyn.

Muuten, pidän Jan Vapavuorta sydämellisenä, lämpimänä ja järkevänä poliitikkona, kuten myös Presidenttiämme Sauli Niinistöä.

Sanna Marinista olen tehnyt havainnon, että hän näyttää vähintäänkin melko hyvältä joka ainoassa julkaistussa kuvassa, - tukka on aina säkenöivä! - ja valitettavasti ehkä tällaisen kyvykkyyden painopiste syrjäyttää politiikassa ja kansan suosiossa ehkä täysin asiaosaamisaiheet.

Jos haluat koronatilanteeseen paradoksia, niin mietipä kuinka 'sivistynyt länsi' viis veisaakin koronan tarttuvasta luonteesta silloin, kun radikaali murto-osa venäläisistä on kaduilla Aleksei Navalnyi -tilanteen takia.

Ja siihen, että oikeastaan ihmiset taitavat valtaosin olla lännessä tuohtuneita Navalnyista, "koska hän on niin hyvännäköinen", - oikeastaan varmaan täysin piittaamatta, millaista ajatuksenkulkua tai polittista kyvykkyyttä hän sitten edustaakaan.

'Länsi' on innostuneen täpinöissään, kun hän haastaa status quon, - ja on hyvännäköinen.

En malta olla mainitsematta, että Aleksei Navalnyi saattaa olla Venäjän Sanna Marin - ihmiset ovat täysin täpinöissään hänen kuvaedustavuudestaan, - minäkin -, ja hänen todellinen sopivuutensa päätöksentekoasemaan saattaa ihmisten mielissä silti tästä syystä täysin vääristyä.

r-ssyytesi näkyy näillä pitkillä marin-navalnyi-höpötyksillä, mee vuittuun meidän foorumilta

Vierailija
453/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset pelastavat maailman, jos aikuiset antavat heille siihen mahdollisuuden.

Vierailija
454/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi entinen lapsinero, moro. Opin lukemaan ja laskemaan kolmivuotiaana ja ÄO:ni tutkittiin myöhemmin lapsuudessa, sekä kävin itse vielä itse aikuisena tarkistuttamassa tulokset, jotka olivat sitä 130 pisteen luokkaa.

Koulu oli helppoa, mutta se ei opettanut minua motivoituneeksi tai ahkeraksi. Kun asiat olivat itsestäänselviä ja opettajien aika kului häirikköjen kaitsemiseen, slubailin kaikki tasot läpi näkemättä vaivaa mihinkään muuhun kuin harrastuksiini ja runoihin. Lukiosta ulos C:n papereilla ja keskiarvolla 8.5.

ÄO:n korkeus on mielestäni harhaa, sillä en ole ollut koskaan mm. sosiaalisesti lahjakas. Sillä taidolla on mielestäni esim. helpompi työllistyä, kun osaa toimia oikein jo työhaastattelussa.  

Korkeakoulutus on hankittu, mutta olisin mielummin vaikka kukkakauppias tai joogaohjaaja. Haluan olla mielummin onnellinen kuin älykäs menestyjä, saada tasaisia tuloja joilla riittää tulemaan toimeen.

Vierailija
455/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsistani on keskivertoa älykkäämpi. Hän ahdistuu koulussa, sillä ei ymmärrä miksi siellä opetetaan vain itsestäänselvyyksiä ja vielä kerrataan niitä ihan hirveästi.

Tilanne on oikeasti tuskastuttava enkä tiedä miten hän jaksaa suorittaa peruskoulun kun kouluun meneminen ja tehtävien tekeminen aiheuttama valtavasti ahdistusta. Hän haluaisi oppia uutta eikä aina vaan kerrata itsestäänselvyyksiä.

Koulusta ei ole herunut ymmärrystä. Jokaisen on tehtävä samat tehtävät. Haasteita ei ole saanut vaikka on monta kertaa pyydetty.

Vapaa-ajalla lapsi on alkanut tekemään tehtäviä isoveljen lukiokirjoista. Sillä tavalla näyttää saavan ahdistuksen hetkeksi pois. Kun saa edes vähän älyllistä haastetta.

Nyt etäaikaan olisi tarjolla kaikenlaista tiedekerhoa sun muuta kotiin, esim. Heurekalla. Lisäksi voisi keksiä jonkun koulusta ulkopuolisen projektin.

On olemassa "lahjakas lapsi" -nettisivusto, jossa on vinkkejä siihen, miten lahjakasta lasta voi tukea.

Lapsena aina kateellisena katselin niitä jenkkiohjelmien kouluissa vilahtelevia tiedeprojekteja, joissa tehtiin vaikka joku tulivuori tmv. Koulussa ei ollut mitään tuollaista aikanaan, en tiedä onko nyt? Jos ei, ehkä tällaista voisi lapsen omista mielenkiinnon kohteista viritellä kotiin. Voisi olla myös vanhemman ja lapsen yhteinen juttu?

Vierailija
456/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap, ei tuo äo ole edes harvinainen, esim. lääkäreillä kuulemma usein 130 tai yli. Olet siis aika tavallinen korkeastikoulutettu, tai saanut vaan enemmän hyvää opetusta jos vertaa vaikka afrikkalaisiin. Afrikassa olisit joku maanviljelijän 4. vaimo, vuohipaimen tms. Länsimaalaiset yleensäkin ymmärtää kokoemuksen takia nuo äo testikokeet ja mitä siinä haetaan vastauksiksi, ei siis ole kyse jostain erityisälykkyydestä, vaan testin ymmärtämisestä, mitä siinä haetaan.

Mutta saattaisi olla, että yksi niistä afrikkalaisen vuohipaimenen vaimoista saisi hommat toimimaan paremmin kuin toiset. Kymmenen vuoden jälkeen yhdellä vaimoilla onkin iso lauma omia vuohia, vähän paremmin pärjäävät lapset ja tuottavat pellot, joilla ruokkia niitä lapsia. Oli äo testattu tai ei, ja oli se mitä tahansa suhteessa tyypilliseen länsimaalaisen tai aasialaisen tulokseen.

Näin se lienee käytännössä.

Olen itse hoitanut koulutuksen ja uran kaikki loistavin arvosanoin.

Vanhemmillani ei ollut mahdollisuutta mihinkään koulutukseen. Silti he perustivat menestyvän yrityksen ilman mitään alkupääomia, omaisuutta, koulutusta tai edes vanhempia. Toinen hoiti teknisen ja toinen bisnespuolen. Mihin he olisivatkaan pystyneet nykyisen peruskoulun ja ilmaisen akateemisen koulutuksen aikoina.

Älykkyys on periytyvää, lapseni on huomattavan lahjakas teknisesti ja matemaattisesti. Olenkin keskittynyt enemmän pitämään huolta hänen sosiaalisista taidoistaan, yleisestä elämänhallinnasta ja paineen hallinnasta.

Nähdäkseni tärkeämpää on, ettei hän mene burnoutiin, ja pystyy mukavaan normaaliin arkeen, huoleni ei ole niinkään, etteikö hän pärjäisi opinnoissa ja työssä.

Vierailija
457/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsistani on keskivertoa älykkäämpi. Hän ahdistuu koulussa, sillä ei ymmärrä miksi siellä opetetaan vain itsestäänselvyyksiä ja vielä kerrataan niitä ihan hirveästi.

Tilanne on oikeasti tuskastuttava enkä tiedä miten hän jaksaa suorittaa peruskoulun kun kouluun meneminen ja tehtävien tekeminen aiheuttama valtavasti ahdistusta. Hän haluaisi oppia uutta eikä aina vaan kerrata itsestäänselvyyksiä.

Koulusta ei ole herunut ymmärrystä. Jokaisen on tehtävä samat tehtävät. Haasteita ei ole saanut vaikka on monta kertaa pyydetty.

Vapaa-ajalla lapsi on alkanut tekemään tehtäviä isoveljen lukiokirjoista. Sillä tavalla näyttää saavan ahdistuksen hetkeksi pois. Kun saa edes vähän älyllistä haastetta.

Nyt etäaikaan olisi tarjolla kaikenlaista tiedekerhoa sun muuta kotiin, esim. Heurekalla. Lisäksi voisi keksiä jonkun koulusta ulkopuolisen projektin.

On olemassa "lahjakas lapsi" -nettisivusto, jossa on vinkkejä siihen, miten lahjakasta lasta voi tukea.

Lapsena aina kateellisena katselin niitä jenkkiohjelmien kouluissa vilahtelevia tiedeprojekteja, joissa tehtiin vaikka joku tulivuori tmv. Koulussa ei ollut mitään tuollaista aikanaan, en tiedä onko nyt? Jos ei, ehkä tällaista voisi lapsen omista mielenkiinnon kohteista viritellä kotiin. Voisi olla myös vanhemman ja lapsen yhteinen juttu?

Heurekassa on kaikkia kivoja tiedepaketteja myynnissä. Myös kesäkursseja. Leluhyllystä kannattaa etsiä mm sähköasennuspaketteja, vaikeampia legoja, robotteja.

Lukioon mennessä Päivölän opiston matematiikkalinja on ihan varteenotettava vaihtoehto. Siellä edetään ihan eri tahtiin, ja saa asua asuntolassa kaltaistensa joukossa siellä mm valmistaudutaan matematiikka- ja tiedekilpailuihin yhdessä. Sinne on sitten pääsykokeet jo nyt keväällä.

Vierailija
458/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja sanoo olleensa älykkyystestissä. Hän on saanut tuloksesi 125 ja kuuluvansa sen perusteella noin korkeimpaan 10%. Jokainen voi helposti ja nopeasti googlaamalla tuon taulukon todeta, että näin todella on. 125 pistettä on enemmän kuin noin 90% testiin osallistuneista on saanut.

Sen jälkeen viestiketju täyttyy viesteistä, jossa milloin kukakin toteaa, että tuo ei ole mitenkään harvinaista, ihan tavallinen lukuhan tuo on, enpä usko että aloittaja on älykäs vähän nokkela vain, siis melko suuri osa ihmisistähän saa tuon luvun.

Ovatko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä, että eivät käsitä tilastoista mitään?

Jos koulussa on 200 oppilasta ja heistä kahdella kymmenellä on vähintään tuo älykkyys, niin eihän se nyt kovin harvinaiselta vaikuta. Ihan hyvä älykkyshän tuo on, mutta sillä saisi jo kerhon pystyyn sinne kouluun.

Jossitellaan, että siinä koulussa olisi 20 oppilaalla keltainen känken reppu, luuletko, että sitä repun pitäjää pidettäisiin harvinaisena tapauksena? Entä eikö tuota reppua pidettäisi aika tavallisena reppuna siellä koulussa? Vähän väliä joku näkyisi sen reppunsa kanssa.

Eivät he ole jakautuneet tasaisesti lukioon, vaan ainakin minun lukioaikana olivat (olimme) kaikki samalla matikkaluokalla. Toki ei mistään yksisarvisista puhuta, mutta kukaan ei pitänyt taviksina.

Matikkaluokalla siksi, että ainakin silloin se oli varmin tie eteenpäin koulutukseen.

Vierailija
459/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 31v korkeakoulutettu ja töissä koulutustani vastaavissa tehtävissä teknillisellä alalla. Mensan testissä ÄO 145.

Tunnen itse olevani sosiaalisesti kömpelö, joskaan kanssaihmiset eivät ole tästä samaa mieltä. Huomaan usein keskusteluissa, että ajatuksen kulkuni on erilainen ja saatan puhua monimutkaisista asioista ikään kuin itsestään selvyytenä ja ymmärtää vasta keskustelun edetessä, ettei muut saaneet kiinni siitä mitä yritin sanoa. Huomaan, että sanon usein keskustelussa oman ajatteluni johtopäätöksiä ja sen jälkeen tuntuu, ettei muut ymmärrä yhtään missä mennään.

Olen viime aikoina löytänyt kuitenkin uusia tuttavuuksia, joiden kanssa keskustelu on tuntunut luontevalta.

Looginen-/matemaattinen ajattelutapani on muihin verrattuna erilaista ja olen siitä kuullut, vaikka en itse pidä sitä mitenkään outona.

Suoritin koulut keskivertoarvosanoin, mutta en koskaan tehnyt juuri työtä koulun eteen. Kävin luennoilla ja yleensä ymmärsin niiden pohjalta, mistä on kyse ja se riitti.

Vierailija
460/1386 |
24.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta sen enempää kantaa kenenkään älykkyyteen, niin pääsääntöisesti ihmiset, jotka valittavat, että eivät siedä tyhmiä ihmisiä ovat itsekeskeisiä paskoja.