Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selitättekö lapsille mitä homo ja lesbo, entä

Vierailija
22.04.2014 |

selitättekö miksi jotkut ei niitä hyväksy?

Ja minkä ikäiselle asiasta kerrotte?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tämän että lapset eivät ole asiasta oikeastaan kummissaan, eli jos heille kertoo että jotkut tykkäävät miehistä ja jotkut naisista olivatpa mitä sukupuolta tahansa.

Homo sanan on meidän 6v tarkoittanut jotain renttua joka polttaa tupakkaa koska en ole aikaisemmin asiaa selittänyt.

Itse olen siis lesbo ja tämä on lapselleni aivan normaalia eikä ihmettele edes sitä, eikä suurin osa hänen kavereistaankaan. Jotkut taas ihmettelevät ja heille kerron myös tuosta että tytöt voivat tykätä tytöistä. Mutta jos sanaa homo tai lesbo ei kerro tai selitä laspselle niin ne tarkottavat ehkä jotain muuta...

Kiitos ajatuksista kuulen mielelläni lisää.

ap

Vierailija
2/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen kummitäti on lesbo ja lapsi on ihan pienestä asti tietänyt mitä tarkoittaa homo, lesbo ja hetero. Hänestä niinkuin kaikista muistakin normaaleista ihmisista on ihan on että ihminen on sen kanssa kenestä pitää.

lapsi tietää myös mitä tarkoittaa adoptio koska paras kaverinsa on musta ja hänet on adoptoitu. Tätä oli vähän vaikeampi selittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttäessä olen kertonut mitä homo ja lesbo ovat. Tosin olen aloittanut vastaamisen "yleensä mies ja nainen rakastavat toisiaan / menevät naimisiin..."

Vierailija
4/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten tarvitse edes tietää tarkallaan mitä homo tarkoittaa, kunhan vain ymmärtävät että se on jotain ilkeää eikä kukaan halua olla sellainen. Ja jos haukutaan homoksi, pitää sanoa että isäs oli sellainen kun sinut teki.

Niillä pärjää jo jonkin aikaa pihaleikeissä.

Vierailija
5/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selittänyt, kun lapsi on asiaa kysynyt. Olen kertonut, että suurin osa ihmisistä rakastuu vastakkaiseen sukupuoleen ja haluaa asua ja elää ja perustaa perhee vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa. Mutta on myös niitä, jotka rakastuvat samaa sukupuolta olevaan ja haluavat elää ja asua samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa. Olen puhunut myös siitä, että en ymmärrä, miksi jotkut syrjivät ihmisiä seksuaalisen suuntautumisen takia ja että en hyväksy mitään syrjimistä esim. seksuaalisuuden, ihonvärin, uskonnon, poliittisten ajatusten tai muun sellaisen tähden.

Meillä asia taisi nousta presidentinvaalikampanjan aikaan esille. Minusta oli todella outoa (ja jopa laitonta), että Suomesta löytyi ihmisiä, jotka omalla naamallaan kehtasivat tv:ssä sanoa, että eivät halua homoa presidentiksi nimenomaan tämän homouden takia. Puhuin tällöin asiasta myös lapselle.

Lapselle nämä asiat eivät koskaan ole olleet mitään ihmeellisiä tai maata mullistavia, ei ihmettele erityisesti homoja tai lesboja vaan pitää asiaa aika normaalina juttuna.

Vierailija
6/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen ajattelumalli ettei ketään tarttis haukkua mitenkään: ei takaisinkaan kuten 16 sanoo.

Mutta joo aiheesta sen verran että olen lapsille sanonut että joku on ulkonäöltään mitä on ja joku tykkää siitä silti, joku tykkää hoikasta ja toinen tukevasta. Eikä itse tartte näyttää joltain mitä ei ole.

Sama se on että joku tyttö tykkää tytöistä ja poika voi tykätä pojista. Minulla on 10- vuotias poika enkä ole vielä tähdentänyt sitä ettei kaikki sitten suvaitse sitä että tyttö tykkää tytöistä tai poika tykkää pojista. Minkäänlaiseksi haukkuminen ei ole koskaan hyvä, se että joku huutelee homoksi on minusta vähän vajaata: oli se jolle huudellaan seksuaaliselta suuntautumiseltaan homo tai hetero.

Oma poika ei ole vielä ketään tyttöä pussannut tai alkanut seurustelemaan kenenkään kanssa mutta poika tietää että saa ihastua ja olla jonkun kanssa. Jos se on poika niin se on poika.

Ihan muutaman viikon sisään poika itse otti jossain liikkeellä ollessamme aiheeksi itse sen että hän tietää mitä se "homo" tarkoittaa. Ja silloin taas puhuttiin siitä ihastumisesta ja miten kaikilla on joku josta tykkää. Itse varmaan opetan lapsilleni melko neutraalia tapaa lähestyä tunteitaan ja hyväksyä nimenomaan ensin ne omat tunteet, niissäkin on melkoisesti saati sitten alkaa ajattelemaan miten jokkut ei hyväksyisi. Itse ajattelen ettei toisien mielipiteitä voi juurikaan muuttaa ja niistä ei kannata välittääkään; minusta oleellista on oma elämä.

Mutta juu, varmasti otetaan sekin puheeksi ettei kaikki välttämättä hyväksy keneen ihastuu, varmaan luontainen aika kun kaveripiiriin alkaa muodostumaan pareja tai kotiin kantautumaan tyttöjä viettämään kesää. TAI jos tiedän että lapseni huutelisi homoksi.. Silloin myös keskustelu ihan aiheellista. Minua se lähinnä huvittaa jos joku alkaisi minua haukkumaan seksuaalisena suuntautumisena homoksi (minulla monta lasta), se on vähän kuin homolle huutelisi tämän olevan hetero -hä?

Vierailija
7/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vielä ei ole tullut tarvetta selittää noita sanoja. Vanhempi on joskus kysynyt, että miksi X asuu Y:n kanssa (molemmat samaa sukupuolta) ja olen sanonut, että asuvat yhdessä kuten isä ja äitikin asuvat yhdessä. Lapsi on tarkistanut että ai koska ovat rakastuneita, johon minä että justiinsa niin.

Homoja ja lesboja on niin ystävä- kuin perhepiirissäkin. Emme silti nosta asiaa esille, kuten emme nosta kenenkään heterouttakaan.

Vierailija
8/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 5-vuotiaille on selitetty, kun lapset ovat alkaneet itse kysellä. Omat lapset siis tuossa iässä alkaneet kysellä, kuulleet sanat jostakin. Yksityiskohtiin ei ole mielestäni ennen murrosikää syytä mennä näissä sen enempää kuin seksiasioissakaan. Itse olen sanonut tyyliin "homo on mies, joka tykkää toisesta miehestä". En erikseen sanoisi, että kaikki eivät homoja hyväksy, mutta jos lapsi kysyisi nimenomaan tätä, niin sanoisin, että jotkut ihmiset eivät hyväksy sellaisia, jotka ovat jollain tavalla erilaisia.

Vierailija
9/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa siitä oli puhuttava kun homon-huutelu pihalla alkoi. Vaikea mun on selittää, miksi jotkut eivät sitä hyväksy, kun en oikein ymmärrä niitä perusteluja itsekkään.

Vierailija
10/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidestä vuodesta ylöspäin täytyy opettaa käyttämään homo haukkumasanaa kaikkia kohtaan jotka eivät jostain syystä ole miellyttäviä tai joiden kanssa vain tulee erimielisyyttä. Sitä vain täytyy teroittaa että sana toimii miespuolisiin paremmin kuin mitä naisiin ja tyttöihin.

Lesbosanaa ei tarvitse selitellä sen erityisemmin. Voi vain sanoa että myös aikuiset tutkivat toistensa pimppejä siten kun lapsena olette salaa tehneet. Siitä ei sen enempää.

Vierailija
11/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitin, mutta en tyrkyttänyt omia mielipiteitäni.  Lapseni totesivat, että vähän outoa ja minäkin siihen, että en minäkään ymmärrä. Olen tottunut avioliittokäsitykseen, jossa mies ja nainen saavat yhdessä lapsia. Kerroin myös, että homous ja lesbous voi olla aivojen rakenteessa, mutta miten se syntyy, en tiedä. Sanoin, että on helpompi olla tavallinen hetero, varsinkin kun haluaa saada lapsiakin. Lapsistakin juuuri näin. Sanoin myös, että homot ja lesbot tuovat itseään nykyään paljon esille, mutta oikeasti suurin osa ihmisistä on heteroita.

Lapset 6 ja 8 vee.

Vierailija
12/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti selitän. Ja on meillä kysytty myös mitä tarkoittaa hetero. Ei siinä mitään seksiasioita tarvitse selvittää pienille lapsille, vaan kertoa, että jotku naiset tykkää naisista ja haluaa elää sen tykkäämänsä naisen kanssa jne.

Vierailija
13/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessa juu. Kyllä lapset oppineet jo asiat vähintäön ekanluokan jälkeen.

Lesbotellut ei sentään ole siskoani, joko on sen verran fiksu tai ei ole osannut yhdistellä miksi siskoni on sina naisen kanssa ja joskus pussailevat. Eivät tee itsrstään kyllä suurta numeroa. Saattaavat köllötellä sylikkäin.

Hyväksyntä asioihin en ole puuttunut/puhunut. Luonnollisesti tuo mun rakas "lepakko-sisko" on lesboutensa kanssa.

Vierailija
14/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin seuraava keskustelu: Lapsi: Äiti miksi tuolla pojalla on kaksi isää? Minä: Siksi kun jotkut miehet rakastuvat miehiin ja jotkut naiset naisiin ja sitten he elävät yhdessä samalla lailla kuin miehet ja naisetkin. Lapsi: Aha. Hei kato tätä pikkuautoa....

Vierailija
15/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alusta asti ollut itsestäänselvää jotta nainen ja nainen voi rakastaa toisia ja asua yhdessä. Vielä ei ole kysytty mistä lapset tulevat, mutta aikanaan kerron että siihen tarvii naisen ja miehen.

En tee siitä haloota niin ei lapsetkaan tee. Naapurissa asuu kaksi miestä jotka ovat yhdessä eikä lapset koskaan ole miettinyt sen olevan outoa

Vierailija
16/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kummisetä on homo, ja koska tyttö on pienestä pitäen tottunut asiaan ja kummin miesystävään, hän ei ole ikinä pitänyt asiaa kummallisena.

Vierailija
17/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on selitetty että jotkut tykkää pojista ja jotkut tytöistä. Ei tulisi mieleenkään ruveta selittelemään mistään aivokemioista tms 6 ja 7v lapsille aiheeseen liittyen Tosin meillä nämä asiat käytiin läpi juurikin 5 vuoden iässä. Jo 3v:nä nuo tiesivät että mistä lapset tulee, ei kuitenkaan selitetty mitenkään rumasti vaan ihan pimppi/pippeli meiningillä.

Ja on myös selitetty että isän/äidin tai sisarusten kanssa ei voi mennä naimisiin, ymmärsivät ilman muita selityksiä kyllä että miksi ei voi....

Vierailija
18/18 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu ja sanottu, ettei se ole Jumalan tarkoittama parisuhdemalli. Homoja on olemassa, eikä sille mitään voi, mutta sitä ei silti tule hyväksyä tai edistää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme