En jaksa enää olla typin asiakkaana
Hän koittaa nyt pakottaa kehitysvammaisten työtoimintaan mua. Olen kieltäytynyt tästä kunniasta satoja kertoja silti tulee viikoittain puheluita että pitää mennä. Mun hermot ei enää kestä oon päättäny olla vastaamatta mihkään silläkään uhalla etten saa työttömyyskorvausta joka on säälittävä 200€!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aika typpiin reilu vkon päästä. Jo nyt ahdistaa ja pelottaa.
Älä mene oikeesti ne tuhoaa sun elämänilon. Niin kävi mulle kun sanoi etten ole opiskelukelpoinen vaan vammaisten pajalle töihin suoraan kyllä se masentaa.
Pakkohan minun on mennä. Muuten tulee karenssi
Ap vaikuttaa todella epävakaalta eli ymmärrän hyvin ettei hän voi mennä suoraan opiskelemaan. Kuntouttava on paras palvelu hänelle tällä hetkellä.
Tositarina typ-toiminnasta. Ja sossuista.
Olen korkeasti koulutettu, akateeminen nainen. Muutama vuosi sitten olin työttömänä, enkä yrityksistäni huolimatta löytänyt mitään työtä. Minulla on hyvä ammatti, mutta saman alan tekijöitä löytyy tästä yliopistokaupungista useita, eikä oman alan työpaikkoja ole. Tämä aiheutti minulle suurta surua, itkua ja murhetta. Olin onneton.
Erehdyin kertomaan asioitani naapurissani asuvalle sosiaalityöntekijälle, koska hän oli hyväntahtoinen, ystävällinen naapuri. Avauduin työttömyydestäni. Lopulta kirjaimellisesti itkin, vieläpä aika vuolaasti, koska olin surullinen ja turhautunut tilanteestani. Mitäpä tekee tämä ystävälliseksi, empaattiseksi kuvittelemani sossu? Hän ehdotti, että "pitäisikö sun mennä typ-toimintaan", "pitäisiköhän sinun mennä terveystarkastukseen"? Hän puhui siihen malliin, että "varmaan on jokin mielenterveysongelma ja työkyvyssäni puutteita". Loukkaannuin. Menin hiljaiseksi, koska itkuni ja suruni tulkittiin aivan väärin. En osannut puolustaa itseäni millään tavoin. Kuinka naapuri kehtasi tulla neuvomaan minua, aikuista naista, että mitä mun pitäisi tehdä. Olin kaivannut vain kuulijaa.
Työkyvyssäni ei ole ollut työttömyyden aikana mitään vikaa - ongelma on ollut oman alani työpaikkojen niukkuuus. Ja se, että korkeasti koulutettuna en ole saanut muuta työtä, en edes päiväkodin apulaisen paikkaa. Tämä vaikea tilanne itketti minua. Naapurin sossu tulkitsi kyyneleeni siten, että "typ-toiminta tekis sulle hyvää".
Sittemmin, pian tapauksen jälkeen, aloitin korkeastikoulutetuille työnhakijoille tarkoitetun kurssin. Kävin kurssia usemman kuukauden, ja samaan tein oman alani sijaisuuksia. Kurssiin kuului myös työharjoittelu erittäin mielenkiintoisessa tehtävässä. Sitten opiskelin työkkärin tuella lisätutkinnon, jonka ansiosta sain heti työpaikan omalta alaltani. Nyt olen jo toista vuotta tehnyt tätä rakastamaani työtä, eikä työkyvyssäni ole ollut moittimista. Päinvastoin, toivon saavani tehdä tätä työtä pitkään.
Long story short: ihmiset voivat tehdä aivan poskettoman vääriä käsityksiä ja johtopäätöksiä kanssaihmisistään. Vuolas itku keski-ikäisen työttömän naisen silmistä ei todellakaan tarkoita automaattisesti, että itkijällä olisi mielenterveysongelmia (luultavasti pikemminkin vaihdevuosiongelmia). Muuten, naapurin sossu oli mies....
Asioikaa noiden kanssa vain todisteellisesti ja kirjallisesti, ja lukekaa kaikki asiaa koskevat lait ennen kuin liikautatte eväännekään. Työkkäriviranomaisten toiminta ei aina ole lainmukaista.
Laiskuus ja flegmaattisuus voidaan poistaa psykiatrian keinoin. Käytännössä tämä perustuu asennekasvatukseen, asenteiden muuttamiseen ja rangaistus-palkitsemis menelmään.