Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?

Vierailija
21.04.2014 |

Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.

Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:19"]

Pitäkööt vaikka tymänä, 4 kiloeuron palkka kyllä kompensoi...

[/quote]

Olenkin aina ajatellut, että ne juhlapyhä, -ilta- ja yötyölisät ovat helposti ansaittua rahaa. Ilmeisesti totta.

Vierailija
2/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:26"]

Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"

[/quote]

Eli yhden koulukaverisi vuoksi leimaat yhden ammattikunnan tyhmäksi? Tässä tapauksessa epäilen jonkun muun kuin sairaanhoitajan älykkyyttä.

[/quote] No en sanoisi, että sairaanhoitajat ovat tyhmiä, mutta esim. lääkikseen, oikikseen ja humanistiseen tiedekuntaankin pääseminen EDELLYTTÄÄ jo tiettyä älykkyystasoa, sairaanhoitajat valitaan muilla kuin älyllisillä perusteilla. Tuskimpa sairaanhoito-opistossa kaikilla on ällän yo-papereita. On kai sairaanhoitajalla vastuuta, mutta lääkärillä on sitä kymmenkertaisesti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, että seinään ruuvataan AMK kyltti ja tehdään samoja hommia kuin ennenkin, mitään muuta. Varmasti siellä on fiksuakin porukkaa, mutta se heikoin porukka on todella heikkoa.

Vierailija
4/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:24"]

Lääkäriä ja sairaanhoitajaa EI tule verrata, täysin eri ammatit eikä hyvä sh ole "melkeinpä lääkäri" vaan hyvä sh. Lääkärin työ on erilaista ja esim lääkärin on helpompi käyttäytyä hillitysti potilaan kohdalla, jos hän tapaa tämän 3min aamukierrolla kun sh:n on jaksrttava kuunnella potilasta 8-10 tuntia.

[/quote]

Juuri näin lääkärin homma on vaativaa aivoja vaativaa hommaa, kun sairaanhoitajan suorittavaa työtä.

Vierailija
5/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa ja aivottomampaa työtä terkka tekee kuin sh. Mietippä nyt vaikka leikkurin sh vs mikä tahansa th. Hmm. Niimpä.

Vierailija
6/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on johdatteleva. Ei, en pidä sairaanhoitajia tyhminä. Varsinkin tunneäly olisikin toivottavaa useimmissa sairaanhoitajan töissä. Samoja töitä tehdään hyvin monenlaisilla lahjakkuusrakenteilla.

Vierailija
7/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:59"]

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen ennakkoluuloon sairaanhoitajia kohtaan. Tradenomeja ja insinöörejä sen sijaan kyllä pidetään yleisesti tyhminä.

[/quote]  eh..heh..kummatkohan pärjäävät paremmin Mensa-testeissä? Insinöörit vai hoitsut?

Vierailija
8/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:53"]

No jaa, ei tuo nyt niin kanamainen kommentti ollut. Monet asiakkaat/potilaat eivät välttämättä tiedä hoitaako heitä milloin sairaanhoitaja, milloin lähihoitaja. Sairaanhoitajilla on tosi tiukka koulutus. Tosin selvästi on kuulemma eroja missä oppilaitoksessa opiskelee.

Valitettavan mnellei lähihoitajaksi opiskelevalle ko. työ on se viimeinen vaihtoehto, kun muuallekaan ei pääse.

Toki ei pitäisi yleistää. Molemmista ryhmistä löytyy sekä työnsä osaajia että niitä muita. onneksi on sentään ihmisiä, jotka jaksavat hoitotyötä tehdä ja vielä pienellä palkalla.

[/quote]

Olen lähihoitaja ja meillä oli kouluun kyllä tiukat psykologiset soveltuvuustestit. Kouluun haki 1200, sisään pääsi 35. Lähihoitajakoulutus oli elämäni rankin ja stressaavin koulutus, aiempia tutkintoja löytyy pari kappaletta. Kyseessä ont odela tiivis ja vaativa koulutus, joka vaatii sen, että ollaan suurinpiirtein naimisissa koulun kanssa koko opiskeluajan, eikä muuta elämää ole. Opiskelutovereina oli mm. akateemisesti koulutettujakin, jotka olivat myös alaa vaihtamassa. En tiedä mistä tulee tuo myytti, että lähihoitajaksi on helppo päästä, tai että lähihoitajaksi kouluttaudutaan jos ei muualle päästä. Tämä ei nimittäin todellakaan pidä paikkaansa ainakaan pääkaupunkiseudulla ja toivon, ettei tuollaista harhaa levitettäisi. Ei ole kenenkään etu, että ketään sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tai heidän koulutustaan vähäåtellään ja aliarvioidaan. Lähihoitajakoulut ovat tiukimpia seuloja keskiasteen oppilaitoksista ja opiskelu on todella rankkaa (verrattuna muihin ammattikouluihin, kokemusta on), noin puolet opiskelijoista keskeyttävät, koska eivät kestä opiskelustressiä. Kyse on puhtaasti omista mielikuvistasi ja tiedonpuutteestasi, kun haluat uskoa ja uskotella, että lähihoitajan ammatti on jokin heppoinen ammatti, johon on helppo päästä ja opiskella.

Ei ole oikein, että on pakko nokitella lähihoitajia jotta voisit ylentää sairaanhoitajat. Ja vain siksi, että pelkäät ihmisten pitävän sairaanhoitajia tyhminä bimboina, pitää lähihoitajat leimata, että huomio kiinnittyisi pois sairaanhoitajista. Se on oikeesti todella kanamaista touhua, sanoit mitä sanoit. Todella typerää, miten naisvaltaisilla aloilla naiset kilpailevat ja nokkivat toisiaan. Me ei tarvita sellaista enää tässä nykymaailmassa. Me tarvitaan sen sijaan enemmän naisten välistä sisaruutta ja solidaarisuutta.

[/quote]
No mutta kun lähihoitajaksi pääsee ja joskus jopa joutuu kaikki. Jos jollekulle ei keksitä mitään muuta ammattia niin katsos opiskeleps lähihoitajaksi. Kaikki alkoholiongelmaiset työnvieruksujat epäsosiaaliset ym sopivat hyvin lähihoitajaksi. Lähihoitajaksi voi lisäksi opiskella niin monella eri tavalla päivä ilta monimuoto te-keskuksen avustuksella päivärahalla jne. Ja kyllä he ovat kaikki ihan saman lähihoitajakoulutuksen käpikäyneitä.

Vierailija
9/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:26"]

Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"

[/quote]

Eli yhden koulukaverisi vuoksi leimaat yhden ammattikunnan tyhmäksi? Tässä tapauksessa epäilen jonkun muun kuin sairaanhoitajan älykkyyttä.
[/quote]
No johan tuossa ylhäällä kerrotaan useista samanlaisista.
Olet siis sairaanhoitaja koska et ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
10/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajissa on valtavat tasoerot. Toiset toimivat todella itsenäisesti ja käyvät melkein lääkreistä. Toiset eivät pitkästä työurastaan huolimatta ole oppineet välttämättä mitään. Enne hoitajia pidettiin lääkärien pikku apulaisina. Nykyaikainen korkeasti koulutettu sairaanhoitaja on oman alansa erityisosaaja, mikäli nauttii työstään ja on halukas kehittymään siinä.

Vierailija
11/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Tyhmiä nimenomaan on erityisesti päivystyksissä ja tehoilla.

Vierailija
12/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys ja ammatti eivät korreloi suoraan keskenään. Usein pyrkyryys ja pätemisentarve määrittävät paljon voimakkaammin koulutustasoa ja uraa. Jokainen normaalijärkinen pystyisi kyllä pusertamaan itsellensä esim. akateemisen tutkinnon, kaikki eivät vain viitsi tai halua.

Vierailija
13/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä. 

t. metriletti -77

Vierailija
14/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:23"]

Toivottavasti ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja vastuuntuntoisia, harkitsevia, niin vaativaa työ on. Yhtään virhettä ei saisi sattua.

Yhteen asiaan toivoisin parannusta: sairaanhoitajat voisivat olla lempeämpiä. Olen nähnyt todella ala-arvoisen töykeää käytöstä sairaanhoitajalta. Kyynistääkö työ vai onko kyse siitä, että alalle halutaan kovaluontoisia ihmisiä?

[/quote]

Ehkä monesti niillä lempeillä ja empaattisilla pää ei kestä ihmisten kärsimyksen katselemista vuodesta toiseen...

Vierailija
15/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hoitaja on vaarantanut potilaani hengen sanomalla, että marevan-lääkitystä voi itse säädellä niin, että saadaan IRN-arvo sopivaksi hammaslääkärikäyntiä varten. Potilaalla keinoläppä ja INR tulee olla yli 3, ei sitä todellakaan lähdetä itse säätelemään. Onneksi hammaslääkäri soitti minulle vielä tarkistaakseen, että varmastiko on neuvottu oikein. Hoitajat, jos ette tiedä varmasti niin älkää sanoko mitään! Menkää kysymään lääkäriltä. En tehnyt tästä sen isompaa juttua, mutta otin itse hoitajan puhutteluun ja kerroin, että potilas olisi voinut kuolla tämän neucon takia. En usko, että tekee samaa virhettä uudestaan.

Vierailija
16/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset nyt päästävät suustaan kaikenlaista. Ehkä ei aina tiedetä ihan tarkkaan siitä mistä puhutaa, vaan jotain sinne suuntaan. Urani aikana olen kerinnyt kuulla vaikka sun minkälaista kommenttia, osa puoliksi vitsillä heitettyä, osa tosissaan. Olen anestesiahoitaja leikkaussalissa. Meillä oli kerran leikkaus meneillään paikallispuudutuksessa ja jutusteltiin potilaan kanssa siinä mukavia. Tuli puheeksi nukutus ja potilas totesi, että olen siinä vierellä ihan vaan siltä varalta jos hänet nukutettaisiin. Hän myös kertoi siinä samalla olevansa pahoillaan, ettei minulla ollut nyt sen leikkauksen aikana töitä. Vastasin jotain ympäripyöreää, vaikka hieman hymyilytti (hyvällä tavalla). Minähän oli siinä hoitanut koko ajan työtäni: antanut kipulääkettä ja vähän rauhoittavaa, tarkkaillut elintoimintoja, valmistautunut seuraavaan leikkaukseen, auttanut instrumenttipuolta, kirjannut, yms. En kokenut tarvetta alkaa kertomaan hänelle työni tarpeellisuudesta, tärkeintä tietää itse mitä tekee.

Mielestäni nämä sairaanhoitajista lausutut kommentit kertovat enemmän sanojistaan, kuin minusta tai sairaanhoitajista. Suosittelen samaa suhtautumistapaa myös muille

Vierailija
17/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
18/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:05"]Minä olen kuullut useammaltakin lääkäriltä, että hoitajien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Samoin yksi erikoishammaslääkäri sanoi, että inhottavimpia ja epäasiallisimmin käyttäytyviä potilaita ovat hoitajat!

Olen siinä samaa mieltä, että lääkärien kanssa yleensä on huomattavasti helpompi tulla toimeen. Lähes kaikki kuuntelevat ja ymmärtävät puhetta, osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä toimi asenteellisesti. Koskaan en ole törmännyt riehuvaan ja huutavaan lääkäriin, mutta hoitajilta on vaikka mitä käytöstä nähnyt.

Tiedän, että hoitajissa on paljon fiksuja ja hyviä tyyppejä, mutta sitten on paljon niitä muitakin. Nämä jälkimmäiset ovat melkoinen syöpä koko ammattiryhmälle. 

Heidän vuoksensa hoitajat eivät ole ammattiryhmänä auktoriteettiasemassa, kuten lääkärit ovat. 

Lohdutuksen sana kuitenkin kaikille hyville hoitajille. Me asiakkaat kyllä huomataan teidän erinomaisuutenne, ja usein myös annetaan siitä myönteistä palautetta. Niin suoraan kuin muitakin reittejä. 
[/quote]

Tiedän myös erään erikoishammaslääkärin joka ajattelee noin mutta on myös muuten kateellinen ja itseriittoinen ihminen joten ei siitä sen enempää. Enemmän taitaa hoitoalan henkilökunnan keskinäisissä suhteissa olla tätä hierarkia-ajattelua, th:t ja kätilöt pitävät itseään parempina, sh:sta tehon yms hoitajat taas ovat olevinaan fiksumpia kuin hoitajat vaikkapa sis.tautien osastolla. Ihmisillä on tarve tällaiseen itsensä korottamiseen. Eiköhän samaa löydy muissakin ammattiryhmissä?

Vierailija
19/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä yleisesti ottaen tyhmänä, mutta eräs kokemus minulla kyllä on tyhmästä sairaanhoitajasta... Hän tuli mittaamaan verensokeriani (minulla ykköstyypin diabetes). Hän kysyy "onko sinulla käytössä pilleri vai insuulinipiikityshoito?" Vastaan "minulla on siis ykköstyypin diabetes, ei kakkostyypin." Hän sanoo "niin niin, mutta kumpi käytössä, pillerit vai insuliini?" Vastasin että "tottakai ykköstyyppiläisenä minulla on piikitykset, insuliini käytössä koska muuten ykköstyyppilänen KUOLEE! Vain kakkostyyppi voi syödä pillereitä tautiinsa" siihen hän vastasi vaan "aijaa ok". HEI HALOO?! Kuinka tyhmä sai olla kun ei tiedä edes ykkös ja kakkostyypin eroa kun on ihan eri taudit kyseessä!!!!! Luuli varmaan myös että olin saanut ykköstyypin diabeteksen karkkia syömällä... :DHUOH! T: autoimmuunisairas pienestä asti

Vierailija
20/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:13"]

En pidä yleisesti ottaen tyhmänä, mutta eräs kokemus minulla kyllä on tyhmästä sairaanhoitajasta... Hän tuli mittaamaan verensokeriani (minulla ykköstyypin diabetes). Hän kysyy "onko sinulla käytössä pilleri vai insuulinipiikityshoito?" Vastaan "minulla on siis ykköstyypin diabetes, ei kakkostyypin." Hän sanoo "niin niin, mutta kumpi käytössä, pillerit vai insuliini?" Vastasin että "tottakai ykköstyyppiläisenä minulla on piikitykset, insuliini käytössä koska muuten ykköstyyppilänen KUOLEE! Vain kakkostyyppi voi syödä pillereitä tautiinsa" siihen hän vastasi vaan "aijaa ok". HEI HALOO?! Kuinka tyhmä sai olla kun ei tiedä edes ykkös ja kakkostyypin eroa kun on ihan eri taudit kyseessä!!!!! Luuli varmaan myös että olin saanut ykköstyypin diabeteksen karkkia syömällä... :DHUOH! T: autoimmuunisairas pienestä asti

[/quote]

Selkeä aloittelijan moka, mutta sun käytös ollut kyllä typerää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme