Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?
Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.
Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?
Kommentit (111)
En tietenkään pidä tyhminä! Se olisi tyhmää. Joukko on hyvin kirjava, mutta aivan tyhmä ei edes pääse opiskelemaan saati selviä sairaanhoitajaopinnoista. Itse olen aineenope.
Omasta subjektiivisestä kokemuksesta kokemuksesta voisin sanoa, että se terävin ja haasteita kaipaavin joukko hakeutuu tehoille, leikkureihin, lasten erikoissairaanhoitoon, päivystykseen ym. Jostain vuodeosastoilta löytyy sitten vähän sellaista hitaampaa porukkaa. Toki poikkeuksiakin on, ja paljon, mutta noin kärjistäen... Enkä ole ainoa joka on tätä mieltä.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:59"]
Omasta subjektiivisestä kokemuksesta kokemuksesta voisin sanoa, että se terävin ja haasteita kaipaavin joukko hakeutuu tehoille, leikkureihin, lasten erikoissairaanhoitoon, päivystykseen ym. Jostain vuodeosastoilta löytyy sitten vähän sellaista hitaampaa porukkaa. Toki poikkeuksiakin on, ja paljon, mutta noin kärjistäen... Enkä ole ainoa joka on tätä mieltä.
[/quote]
Mä en sanois että terävin (merkityksessä älykkäin) joukko löytyy mainitsemiltasi paikoilta. Oma tuntumani on, että siellä on vahvimmat (ja joskus myös vaikeimmat) persoonat, jotka eivät jaksa vuodeosastojen rutiineja ja hereillä olevia potilaita, joita pitää kohteliaasti palvella. Vuodeosastojen tempo voi olla hitaampaa, mutta siellä on käytettävä älyä vähän eri tavalla. Potilaita on myös moninverroin useampi yhdellä hoitajalla kuin vaikkapa teholla. Siellä saattaa istua yksi hoitaja yhden tai ehkä kahden potilaan luona koko vuoron. Sekin on vaativaa, mutta on myös vaativaa jakaa huomionsa 15 potilaalle, päättää kuka tarvitsee mitäkin ja missä järjestyksessä ja hätätilanteessa toimia erittäin nopeasti oikein.
En näe älykkyyseroja eri paikkojen hoitajissa. Työn tempo ja vaatimukset ja potilasmateriaali on vain erilaista. Kaikilla työpaikoilla erottuvat ne todella älykkäät ja syvälle pyrkivät hoitajat, joista tulee arvostettuja osaston tukipylväitä. Sellaiseksi voi tulla hyvin vaikka jonkun parjaamalla ja halveksumalla vanhusten pitkäaikaisosastolla. Siihen ei tarvita seksikästä teho-osastoa ympäristöksi.
Sairaanhoitajissa on paljon tasoeroja. Jotkut kävisivät hyvin melkeinpä lääkäristä jo nuorempana. Toiset eivät taas ole oppineet mitään, vaikka työhistoriaa olisi yli 30 vuotta.
Sh
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:21"]
Et kai ap sekoita nyt sairaanhoitajia lähihoitajiin? Ovat hiukan eri vaatimustasoilla sekä opiskelussa että työssä.
[/quote]
Olipa kanamainen kommentti.
[/quote]
No jaa, ei tuo nyt niin kanamainen kommentti ollut. Monet asiakkaat/potilaat eivät välttämättä tiedä hoitaako heitä milloin sairaanhoitaja, milloin lähihoitaja. Sairaanhoitajilla on tosi tiukka koulutus. Tosin selvästi on kuulemma eroja missä oppilaitoksessa opiskelee.
Valitettavan mnellei lähihoitajaksi opiskelevalle ko. työ on se viimeinen vaihtoehto, kun muuallekaan ei pääse.
Toki ei pitäisi yleistää. Molemmista ryhmistä löytyy sekä työnsä osaajia että niitä muita. onneksi on sentään ihmisiä, jotka jaksavat hoitotyötä tehdä ja vielä pienellä palkalla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:39"]
En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä.
sh
[/quote]
Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Sepä se. Sairaanhoitajilla on jotenkin kusi noussut päähän. Itse lomitin pari vuotta sitten eräässä laitoksessa sen vuoksi, että sain kokemusta mielenkiinnosta siltä alalta. Opiskelin lakia, mutta halusin kesätyöpaikan kotipaikkakunnaltani. Pääsin siis kahdeksi kuukaudeksi hoitoapulaiseksi. Osaston esimies oli sairaanhoitaja ja hän oli niin alentuva, ettei tosikaan. Lässytti ja hyvä kun ei tavuttanut minulle uuden työntekijän vastaanottokaavaketta. En kertonut, mitä opiskelen, mutta ei hän kyllä kysynytkään. Haukkui vain lähihoitajia ja hoitoapulaisia ja huokaili ja valitteli, kuinka raskasta on olla ainoana sairaanhoitajana tällaisessa paikassa. Monta asiaa huomasin, mitä hän teki väärin ja mistä hänellä ei ollut tietoa, mutta minun tehtäväni ei ollut niistä huomauttaa.
Ylihoitajan kanssa työsuhteen loputtua sitten keskustelin ja käskin tilintarkastajien käydä tsekkaamassa tilit ja kuitit ja laskut tuossa paikassa, koska sairaanhoitajalla ei ollut mitään käsitystä niistä, vaikka osaston rahaliikenne kulki hänen käsiensä kautta.
[/quote]
mielenkiintoinen paikka, jos kesätyöntekijä käy käskemässä tilintarkastajia tsekata tilit :)
[/quote]
Miksi ei, jos potilaiden lompakoista puuttuu rahaa ja laskelmat eivät täsmää. Jos potilaiden rahoilla on ostettu kalliita farkkuja, mutta niitä farkkuja ei löytynyt mistään. Syömässä oli käyty, mutta kuitteja ei löytynyt ja joku ihmetteli, että henkilökunta oli maksattanut potilaille ruokansa ja juomansa. Potilaiden rahoilla ostettiin herkkuja osastolle, mutta henkilökunta söi herkut itse.
Miksi ei lomittaja voi käydä ylihoitajalle sanomassa, että tilintarkastaja ei olisi pahitteeksi kyseiselle paikalle. Vai toimisitko sinä niin, että alkaisit matkaan siihen hommaan ja lakaisisit maton alle, jos asukkaiden lompakoista puuttuu koko ajan rahaa ja joudutaan keksimään ja korjailemaan aina tilejä, miksi sieltä yhtäkkiä puuttuu 50 euroa tms.
Minun moraalini ei sitä kestänyt. Minusta sillä osastolla oli paljon hämärää rahankäytössä. Tällaisen asian voi käydä ilmoittamassa kuka tahansa. Työntekij tai omainen, jos alkaa epäillä, että rahankäytössä on jotain ongelmaa ja tavaroita, joita on ostettu potilaan nimiin, ei löydy mistään ja ne on kuitenkin tiliotteesta tilitetty.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:08"]
En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä.
sh
[/quote]
Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Sepä se. Sairaanhoitajilla on jotenkin kusi noussut päähän. Itse lomitin pari vuotta sitten eräässä laitoksessa sen vuoksi, että sain kokemusta mielenkiinnosta siltä alalta. Opiskelin lakia, mutta halusin kesätyöpaikan kotipaikkakunnaltani. Pääsin siis kahdeksi kuukaudeksi hoitoapulaiseksi. Osaston esimies oli sairaanhoitaja ja hän oli niin alentuva, ettei tosikaan. Lässytti ja hyvä kun ei tavuttanut minulle uuden työntekijän vastaanottokaavaketta. En kertonut, mitä opiskelen, mutta ei hän kyllä kysynytkään. Haukkui vain lähihoitajia ja hoitoapulaisia ja huokaili ja valitteli, kuinka raskasta on olla ainoana sairaanhoitajana tällaisessa paikassa. Monta asiaa huomasin, mitä hän teki väärin ja mistä hänellä ei ollut tietoa, mutta minun tehtäväni ei ollut niistä huomauttaa.
Ylihoitajan kanssa työsuhteen loputtua sitten keskustelin ja käskin tilintarkastajien käydä tsekkaamassa tilit ja kuitit ja laskut tuossa paikassa, koska sairaanhoitajalla ei ollut mitään käsitystä niistä, vaikka osaston rahaliikenne kulki hänen käsiensä kautta.
[/quote]
mielenkiintoinen paikka, jos kesätyöntekijä käy käskemässä tilintarkastajia tsekata tilit :)
[/quote]
Miksi ei, jos potilaiden lompakoista puuttuu rahaa ja laskelmat eivät täsmää. Jos potilaiden rahoilla on ostettu kalliita farkkuja, mutta niitä farkkuja ei löytynyt mistään. Syömässä oli käyty, mutta kuitteja ei löytynyt ja joku ihmetteli, että henkilökunta oli maksattanut potilaille ruokansa ja juomansa. Potilaiden rahoilla ostettiin herkkuja osastolle, mutta henkilökunta söi herkut itse.
Miksi ei lomittaja voi käydä ylihoitajalle sanomassa, että tilintarkastaja ei olisi pahitteeksi kyseiselle paikalle. Vai toimisitko sinä niin, että alkaisit matkaan siihen hommaan ja lakaisisit maton alle, jos asukkaiden lompakoista puuttuu koko ajan rahaa ja joudutaan keksimään ja korjailemaan aina tilejä, miksi sieltä yhtäkkiä puuttuu 50 euroa tms.
Minun moraalini ei sitä kestänyt. Minusta sillä osastolla oli paljon hämärää rahankäytössä. Tällaisen asian voi käydä ilmoittamassa kuka tahansa. Työntekij tai omainen, jos alkaa epäillä, että rahankäytössä on jotain ongelmaa ja tavaroita, joita on ostettu potilaan nimiin, ei löydy mistään ja ne on kuitenkin tiliotteesta tilitetty.
[/quote]
niin, sinulle riittää, että keskustelet asiasta ylihoitajan kanssa - meillä toimittiin niin, että tuollaisessa tilanteessa asiasta tehtiin rikosilmoitus ja asia hoidettiin loppuun asti. kultaseni, on muitakin, jotka asioihin puuttuvat mutta eivät tee siitä noin suurta numeroa ja mielenkiintoista on se, heti epäilet muiden moraalia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 18:53"]
No jaa, ei tuo nyt niin kanamainen kommentti ollut. Monet asiakkaat/potilaat eivät välttämättä tiedä hoitaako heitä milloin sairaanhoitaja, milloin lähihoitaja. Sairaanhoitajilla on tosi tiukka koulutus. Tosin selvästi on kuulemma eroja missä oppilaitoksessa opiskelee.
Valitettavan mnellei lähihoitajaksi opiskelevalle ko. työ on se viimeinen vaihtoehto, kun muuallekaan ei pääse.
Toki ei pitäisi yleistää. Molemmista ryhmistä löytyy sekä työnsä osaajia että niitä muita. onneksi on sentään ihmisiä, jotka jaksavat hoitotyötä tehdä ja vielä pienellä palkalla.
[/quote]
Olen lähihoitaja ja meillä oli kouluun kyllä tiukat psykologiset soveltuvuustestit. Kouluun haki 1200, sisään pääsi 35. Lähihoitajakoulutus oli elämäni rankin ja stressaavin koulutus, aiempia tutkintoja löytyy pari kappaletta. Kyseessä ont odela tiivis ja vaativa koulutus, joka vaatii sen, että ollaan suurinpiirtein naimisissa koulun kanssa koko opiskeluajan, eikä muuta elämää ole. Opiskelutovereina oli mm. akateemisesti koulutettujakin, jotka olivat myös alaa vaihtamassa. En tiedä mistä tulee tuo myytti, että lähihoitajaksi on helppo päästä, tai että lähihoitajaksi kouluttaudutaan jos ei muualle päästä. Tämä ei nimittäin todellakaan pidä paikkaansa ainakaan pääkaupunkiseudulla ja toivon, ettei tuollaista harhaa levitettäisi. Ei ole kenenkään etu, että ketään sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia tai heidän koulutustaan vähäåtellään ja aliarvioidaan. Lähihoitajakoulut ovat tiukimpia seuloja keskiasteen oppilaitoksista ja opiskelu on todella rankkaa (verrattuna muihin ammattikouluihin, kokemusta on), noin puolet opiskelijoista keskeyttävät, koska eivät kestä opiskelustressiä. Kyse on puhtaasti omista mielikuvistasi ja tiedonpuutteestasi, kun haluat uskoa ja uskotella, että lähihoitajan ammatti on jokin heppoinen ammatti, johon on helppo päästä ja opiskella.
Ei ole oikein, että on pakko nokitella lähihoitajia jotta voisit ylentää sairaanhoitajat. Ja vain siksi, että pelkäät ihmisten pitävän sairaanhoitajia tyhminä bimboina, pitää lähihoitajat leimata, että huomio kiinnittyisi pois sairaanhoitajista. Se on oikeesti todella kanamaista touhua, sanoit mitä sanoit. Todella typerää, miten naisvaltaisilla aloilla naiset kilpailevat ja nokkivat toisiaan. Me ei tarvita sellaista enää tässä nykymaailmassa. Me tarvitaan sen sijaan enemmän naisten välistä sisaruutta ja solidaarisuutta.
Vaihtelee paljon. Tiedän sellaisia sairaanhoitajia, jotka ovat tehneet vaativaa työtä, joutuneet ottamaan paljon vastuuta ja kehittämään ammattitaitoaan. Usein he hallitsevat jopa lääketieteeseen liittyvää arviointia hyvin pitkälle ja osaavat toimia itsenäisesti osana hoitoketjua.
Valitettavasti alalla on myös paljon epämotivoituneita ihmisiä, jotka eivät hallitse työtään kunnolla, ovat epävarmoja monista asioista eivätkä osaa ottaa vastuuta tekemästään työstä tai päätöksistä. Usein tällaiset ihmiset ajautuvat samoille työpaikoille.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:15"]
sh
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
niin, sinulle riittää, että keskustelet asiasta ylihoitajan kanssa - meillä toimittiin niin, että tuollaisessa tilanteessa asiasta tehtiin rikosilmoitus ja asia hoidettiin loppuun asti. kultaseni, on muitakin, jotka asioihin puuttuvat mutta eivät tee siitä noin suurta numeroa ja mielenkiintoista on se, heti epäilet muiden moraalia.
[/quote]
Vaikutat itse sellaiselta hoitajalta, joka panee omaan taskuun, kun mahdollista. Nimittelemällä alentuvasti kultaseksi, yrität saada peiteltyä ongelman. Ylihoitaja hoitaa asian eteen päin ja tilit tarkastetaan ja jos on jotain merkkiä rikoksesta, niin sitten tehdään rikosilmoitus.
Minä koin lomittajana, että asian tarkastusvastuu kuuluu osaston esimiehen esimiehelle.
Kultaseni ;)
Mun mielestäni yksinkertaisin, helpoin ja nopein tapa paljastaa OMA tyhmyytensä on haukkua muita tyhmäksi. Siinä vaan osoittaa, ettei itse ymmärrä erilaisia ajattelutapoja tai kykene näkemään asioita erilaisilta kanteilta. Kerroksellisuutta, seurannaisvaikutuksia jne...
Arvelen, että usein haukutaan tyhmäksi, jos pettyy johonkin tai kokee tulleensa kohdelluksi töykeästi. Heikon itsetunnon omaavat saattavat myös tyhmitellä herkästi muita. Yritetään sillätavalla mitätöidä toisia.
Olen monta kertaa kuullut sanottavan, että joku on "vain sairaanhoitaja". Oman kokemuksen mukaan sote-alan korkeakoulutukinnon suorittaneita pidetään vaja-älyisinä, "joiden työt voi tehdä kuka vaan". Olin aiemmin sote alalla AMK-tutkinnon suorittaneena töissä ja pidin täten itsekin itseäni tyhmempänä ja etten muihin töihin pystyisi tyhmyyteni takia. Päätin kuitenkin sitten todistaa uskomukseni omasta tyhmyydestäni itselleni vääräksi ja opiskelin insinööriksi. Nyt opiskelen vielä diplomi-inssiksi tähän perään ja hyvin olen pärjännyt, vaikka sote-alan kasvatti olenkin. :)
En ole ikinä kuullut, että sairaanhooitajia pidettäisiin tyhminä.
Mutta aina on olemassa "viisaita" ihmisiä, jotka itseään ylentääkseen haukkuvat/pitävät muita tyhminä ja varsinkin niitä joita kadehtivat, koska tietävät, etteivät koskaan itse pystyisi kyseiseen työhön.
Yleensä se, että pidetään jotakin (yleensä naisvaltaista alaa) ammattia tyhmien ihmisten ammattina juontaa juurensa siihen, että halutaan halveksia ja alentaa ihmisiä ja sillä pönkittää omaa egoa.
Ihmisen joka on sinut itsensä kanssa, ei tarvitse alentaa muita/toisten ammattia, korostaakseen itseään.
Nämä sairaanhoitajien/lähihoitajien haukujat vaan yrittää saada itselleen paremman mielen ja kuvittelevat, että eivät sitten itse ole niitä penaalin huonoimpia, kun on vielä nuo hoitajat.
T: tuntematon potilas, jolla kunnioitus hoitajia kohtaan katossa, kun on sairaalassa ollut hoidettavana aivoverenvuodon takia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:29"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:26"]
Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"
Eli yhden koulukaverisi vuoksi leimaat yhden ammattikunnan tyhmäksi? Tässä tapauksessa epäilen jonkun muun kuin sairaanhoitajan älykkyyttä.
No johan tuossa ylhäällä kerrotaan useista samanlaisista.
Olet siis sairaanhoitaja koska et ymmärrä lukemaasi?
No tuo lukio, josta tuo kommentoija itsekin on ylioppilaaksi kirjoittanut taitaa olla hyvin huono tasoinen ja opetuksessa vikaa, kun sieltä on maailmalle lähtenyt useita(ja kaikki myöhemmin sh valmistuneita?) noin huonosti pärjääviä opiskelijoita noinkin paljon, kun tuo kommentoija tietää . (Mistä muuten tietää, että ovat noin huonosti pärjänneet lukiossa, vai ovatko kaikki hänen kavereitaan? Yleensä samanlaiset/tyyppiset ihmiset ystävystyy ;) )
Minä puolestani tiedän ihan hyvin kirjoituksista selvinneitä ja ihan eka kerralla vielä, mutta eivät he ole päässeet lukemaan sairaanhoitajiksi, vaikka ovat hakeneet useamman kerran.
Millariikka on tehnyt omalla esimerkillään merkittävää työtä muodostaakseen sairaanhoitajista mielikuvaa tyhminä ja yhteistyökyvyttöminä ihmisinä, joiden kanssa kukaan ei halua olla missään tekemisissä, ellei ole pakko. Tätä täydentää stailaus pubiruusun näköiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä.sh
Menee vähän off-topicin puolelle, mutta etenkin vanhushuollossa tällainen on valitettavan ja yllättävän yleistä. Ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa, mutta juurikin että vanhuksen menoihin on hivutettu myös hoitavalle taholle kuuluvia kustannuksia. Jos on vaikka käyty vanhuksen kanssa ulkona syömässä niin pistetään koko lasku ilman kummempia erittelyitä vanhuksen piikkiin (vaikka syömässä olisi ollut hoitaja ja hoitajan kouluikäinen lapsi). Ja kuitteja hukassa jne.
Missäköhän noin toimitaan? Olen työskennellyt useissa hoitokodeissa ympäri Suomen enkä koskaan törmännyt tuollaiseen.
InsinööriExHoitaja kirjoitti:
Olen monta kertaa kuullut sanottavan, että joku on "vain sairaanhoitaja". Oman kokemuksen mukaan sote-alan korkeakoulutukinnon suorittaneita pidetään vaja-älyisinä, "joiden työt voi tehdä kuka vaan". Olin aiemmin sote alalla AMK-tutkinnon suorittaneena töissä ja pidin täten itsekin itseäni tyhmempänä ja etten muihin töihin pystyisi tyhmyyteni takia. Päätin kuitenkin sitten todistaa uskomukseni omasta tyhmyydestäni itselleni vääräksi ja opiskelin insinööriksi. Nyt opiskelen vielä diplomi-inssiksi tähän perään ja hyvin olen pärjännyt, vaikka sote-alan kasvatti olenkin. :)
Osaatko sanoa kumpi vaatii mielestäsi enemmän älyä: hoitajaopinnot vai DI-opinnot?
Minä aloin ajatella niin vasta kun tajusin miten moni heistä vastusti koronarokotteita.
Nyt sitten tämä ahneus ja joukkoirtisanoutuminen vahvisti ajatuksen. Joukkoliikkeistä nauttivia sopuleita.
Mun mielestä sairaanhoitajan tutkinto oli helppo läpihuutojuttu. Ei juurikaan vaikeampi kuin ammattikoulu. Koulu kyllä puski läpi kaikki opiskelijat vaikka väkisin.
Itsekin nyt opiskelen terveysalalla ja hoitajista on paljon kokemusta teiniajan pakkohoitoajalta. Joistakin jäi aika junttimainen ja pikkusieluinen kuva, mikä saattoi jollakin tapaa vaikuttaa salaa omiinkin käsityksiin. Toisaalta samaa voisi sanoa lääkäreistä, joita näki tietysti paljon vähemmän (koska lääkäreitä on vähemmän!) mutta joissa oli myös paljon epäpäteviä omassa kontekstissaan.
Huhujen mukaan hoitoalalla on töitä ja hoitoala ei suoranaisesti painota mitään yksittäistä lahjakkuuden lajia, joten voi ajatella että monenlaisia ihmisiä menee sinne, joista moni ei loista missään yksittäisessä asiassa. Se ei sinänsä tee tyhmäksi vaan keskinkertaiseksi. Ehkä osalle keskinkertaisista ihmisistä se opiskelupaikka varmasti työllistävällä alalla on taisteltu oman kapasiteetin äärirajoille menemällä ja se näkyy sitten työpaikalla myös.
-Mies 29v-