Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?
Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.
Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:13"]
En pidä yleisesti ottaen tyhmänä, mutta eräs kokemus minulla kyllä on tyhmästä sairaanhoitajasta... Hän tuli mittaamaan verensokeriani (minulla ykköstyypin diabetes). Hän kysyy "onko sinulla käytössä pilleri vai insuulinipiikityshoito?" Vastaan "minulla on siis ykköstyypin diabetes, ei kakkostyypin." Hän sanoo "niin niin, mutta kumpi käytössä, pillerit vai insuliini?" Vastasin että "tottakai ykköstyyppiläisenä minulla on piikitykset, insuliini käytössä koska muuten ykköstyyppilänen KUOLEE! Vain kakkostyyppi voi syödä pillereitä tautiinsa" siihen hän vastasi vaan "aijaa ok". HEI HALOO?! Kuinka tyhmä sai olla kun ei tiedä edes ykkös ja kakkostyypin eroa kun on ihan eri taudit kyseessä!!!!! Luuli varmaan myös että olin saanut ykköstyypin diabeteksen karkkia syömällä... :DHUOH! T: autoimmuunisairas pienestä asti
[/quote]
Et sitten voinut vaan ensimmäisenä vastata että pistoshoitoinen vaan oli pakko päästä näpäyttämään. :D
Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:26"]
Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"
[/quote]
Eli yhden koulukaverisi vuoksi leimaat yhden ammattikunnan tyhmäksi? Tässä tapauksessa epäilen jonkun muun kuin sairaanhoitajan älykkyyttä.
Tyhmä on tyhmä, oli sitten sairaanhoitaja tai insinööri. Tunnen molempia, sekä tyhmiä että fiksuja, koulutus ei itsessään mitään takaa.
Kummallisesti noihinkin koulutuksiin tuntuu pässejä pääsevän vaikka seula on muka niin tiukka - vai onko se niin, että pakko on ottaa kehnompaakin opiskelijaporukkaa kun ei älykkäämpiä riitä? Töitä nyt kuitenkin sairaanhoitajilla riittää, insinööreistä taas taitaa olla nyt laman aikana ylitarjontaa vaikka niistäkin oli hetki sitten pula. Ja niinhän noita sairaanhoitajiakin joku vuosi takaperin lähti sankoin joukoin ulkomaille töihin kun ei kotimaassa duunia saanut.
Mutta kuten aloitin, on niitä olemassa sekä idiootteja että fiksujakin sairaanhoitajia, ihan niin kuin on muutenkin ihmisiä - mitään tuollaista stereotypiaa ei ole tullut koskaan minulle vastaan. Sairaanhoitaja on hieno ja arvostettava ammatti, kiitos teille kaikille tekemästänne työstä - myös niille tölskeille ja empatiakyvyttömille ja vähän hölmöille.
[/quote]
Aika kummallista. Oliko kaverisi motivoitunut lukiossa? Jos vähänkään lukiossa yrittää, selviää kyllä normaalilla aikataululla.
Jotenkin hän on sitten osoittautunut sopivaksi pääsykoetestauksessa. Eikö siellä ole jotain suorituskykytestejäkin?
Se mikä minua sairaanhoitohenkilöstössä hieman arveluttaa on, että jos huonot valmiudet ja tiedot omaavalla sairaanhoitajalla sattuu olemaan myös huono itsetunto, niin se saattaa tuottaa tarvetta näyttää että osaa, vaikka pitäisi pyytää neuvoa muilta. Tai kun virhe on jo sattunut, ei sitten uskalla myöntää sitä. Tulee mieleen tuttuni, joka meni lääkäriin jonkin ison haavan kanssa. Sairaanhoitaja oli valmistellut haavaa lääkärin operaatiota varten. Sitten lääkäri oli saapunut ja kysynyt sairaanhoitajalta, joko hän puhdisti haavan, johon sairaanhoitaja oli vastannut että kyllä puhdisti. Tuttuni mielestä sairaanhoitaja ei kuitenkaan ollut ollenkaan puhdistanut haavaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:21"]
En pidä yleisesti ottaen tyhmänä, mutta eräs kokemus minulla kyllä on tyhmästä sairaanhoitajasta... Hän tuli mittaamaan verensokeriani (minulla ykköstyypin diabetes). Hän kysyy "onko sinulla käytössä pilleri vai insuulinipiikityshoito?" Vastaan "minulla on siis ykköstyypin diabetes, ei kakkostyypin." Hän sanoo "niin niin, mutta kumpi käytössä, pillerit vai insuliini?" Vastasin että "tottakai ykköstyyppiläisenä minulla on piikitykset, insuliini käytössä koska muuten ykköstyyppilänen KUOLEE! Vain kakkostyyppi voi syödä pillereitä tautiinsa" siihen hän vastasi vaan "aijaa ok". HEI HALOO?! Kuinka tyhmä sai olla kun ei tiedä edes ykkös ja kakkostyypin eroa kun on ihan eri taudit kyseessä!!!!! Luuli varmaan myös että olin saanut ykköstyypin diabeteksen karkkia syömällä... :DHUOH! T: autoimmuunisairas pienestä asti
[/quote]
Et sitten voinut vaan ensimmäisenä vastata että pistoshoitoinen vaan oli pakko päästä näpäyttämään. :D
[/quote]
Enhän mä sillä näpäyttänyt kun vastasin että minulla on ykköstyypin diabetes. Ajattelin, että ehkä hän ei tiedä kumpi minulla on. Näpäytin vasta kun hän siihen vielä jatkoi että niin mutta mikä hoito... Kai nyt siinä vaiheessa pitäisi tajuta mitä itse on kysymässä! Ihan perustietoja, ja vielä koulutuksen saanut ihminen. Eikö edes sairaanhoitajaltakaan saa vaatia että tietäisi mikä on autoimmuunisairaus ja mikä elämäntapasairaus? Kyllä on kriteerit matalat.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:37"]
[/quote]
[/quote]
Enhän mä sillä näpäyttänyt kun vastasin että minulla on ykköstyypin diabetes. Ajattelin, että ehkä hän ei tiedä kumpi minulla on. Näpäytin vasta kun hän siihen vielä jatkoi että niin mutta mikä hoito... Kai nyt siinä vaiheessa pitäisi tajuta mitä itse on kysymässä! Ihan perustietoja, ja vielä koulutuksen saanut ihminen. Eikö edes sairaanhoitajaltakaan saa vaatia että tietäisi mikä on autoimmuunisairaus ja mikä elämäntapasairaus? Kyllä on kriteerit matalat.
[/quote]
Vaikka sh on tuossa tehnyt pienen mokan, on tuo sinun pätemisen tarve kyllä vähän huvittavaa. Vrt. olen juuri ostanut uuden Bemarin ja joku kysyy onko se etu- vai takavetoinen. Jankkaan vaan se on bemari shaatana, bemari ei ole koskaan etuvetoinen, se on Baijerin ylpeys eikä mikään Nissani!!1
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:05"]Minä olen kuullut useammaltakin lääkäriltä, että hoitajien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Samoin yksi erikoishammaslääkäri sanoi, että inhottavimpia ja epäasiallisimmin käyttäytyviä potilaita ovat hoitajat!
Olen siinä samaa mieltä, että lääkärien kanssa yleensä on huomattavasti helpompi tulla toimeen. Lähes kaikki kuuntelevat ja ymmärtävät puhetta, osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä toimi asenteellisesti. Koskaan en ole törmännyt riehuvaan ja huutavaan lääkäriin, mutta hoitajilta on vaikka mitä käytöstä nähnyt.
Tiedän, että hoitajissa on paljon fiksuja ja hyviä tyyppejä, mutta sitten on paljon niitä muitakin. Nämä jälkimmäiset ovat melkoinen syöpä koko ammattiryhmälle.
Heidän vuoksensa hoitajat eivät ole ammattiryhmänä auktoriteettiasemassa, kuten lääkärit ovat.
Lohdutuksen sana kuitenkin kaikille hyville hoitajille. Me asiakkaat kyllä huomataan teidän erinomaisuutenne, ja usein myös annetaan siitä myönteistä palautetta. Niin suoraan kuin muitakin reittejä.
[/quote]
Ehkäpä ne lääkärit ei huuda ja riehu, kun heillä ei ole niin kova paine tehdä töitä hulluun tahtiin. Lääkäripula-aikana työpaikat niiailee lääkäreille ja hoitajia pompotetaan taipumaan ties mihin.
Olen ollut mukana lääkäri-hoitaja"tiimeissä" ja kyllä se lääkäri useammin se kpää on ollut. Käyttäydytään ylimielisesti, mutta potilaalle ollaan mielin kielin. Saatetaan potilaan aikaan piilokeljuilla hoitajalle asioiden kautta, joita potilas ei ymmärrä...
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:12"]
Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.
[/quote]
Pari asiaa, jotka omaan käsitykseeni ovat vaikuttaneet: hoitajien konservatiivisuus, asenne ettei toimintatapoja voi järkeistää, koska "aina on tehty näin", kotkotus ja motkotus kahvitauoilla, ristiriitaisuus - esim. ollaan henkeen ja vereen yksityisyyttä suojaamassa tietojärjestelmissä, mutta mikään ei estä intiimien potilastietojen huutamista keskellä käytävää toiselle hoitsulle kaiken kansan kuullen, ja ennen muuta se, ettei osata lääkelaskuja. Ihan pelottaa tulla vanhaksi ja ehkä joutua hoitajien armoille.
Käykää joskus katsomassa lähimmässä amk:ssa sairaanhoitajaopiskelijoiden menoa. Sen jälkeen ymmärrätte miksi jotkut saattavat pitää sairaanhoitajia tyhminä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vaikka sh on tuossa tehnyt pienen mokan, on tuo sinun pätemisen tarve kyllä vähän huvittavaa. Vrt. olen juuri ostanut uuden Bemarin ja joku kysyy onko se etu- vai takavetoinen. Jankkaan vaan se on bemari shaatana, bemari ei ole koskaan etuvetoinen, se on Baijerin ylpeys eikä mikään Nissani!!1
[/quote]
Ja jos joku kysyy on kuitenkin ehkä vähän eri asia kun jos joku alan ammattilainen kysyisi... Kyllähän minäkin näille kaikille ihmisille jotka aina kyselevät olenko syönyt karkkia niin paljon että sain tämän taudin jne vastaan joka hemmetin kerta ihan asiallisesti. Kai voi edes sh:lta odottaa jotain tietoja, mutta EI. Menee hermot kun aina minulta kysellään todella loukkaavasti taudistani "no mitäs söit niin paljon herkkuja!" "No mitäs aiheutit sen itsellesi!" Jne, joten ehkä ymmärrätte että kun ei edes sairaanhoitaja tiedä mitään niin joskus se pinna palaa kun koko elämänsä saa samaa p*askaa kuunnella kaikilta, kokoajan.
[/quote]
Luokkakaverisi on varmaan sitten persoonaltaan sopiva sairaanhoitajaksi. Ei ne lääkelaskut mitään rakettitiedettä ole, itse asiassa ne on todella helppoja. Ne oppii hallitsemaan, vaikka olisi vähän huonompikin matematiikassa. Ahkeruudella pärjää sairaanhoitajakoulutuksessa, sen olen huomannut itseni ja kavereiden kohdalla. Kaikki sh-opiskelijathan eivät edes ole lukiopohjalta. Ehkä luokkakaveriasikin kiinnostaa opiskelu nyt enemmän, kun ala on mieluinen ja hän oikeasti jaksaa lukea ja paneutua, vaikka lukiossa ei jaksanutkaan. Onhan hän voinut kasvaakin niistä lukioajoista ja nyt oppinut ymmärtämään opiskelun tärkeyden.
[/quote]
Usko tai älä, niin itse tunnen ihan vastaavan tapauksen joka on nykyään hyvin tienaava akateeminen. Kaikenlisäksi vielä varsin arvostetulla alalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:09"]
[/quote]
Usko tai älä, niin itse tunnen ihan vastaavan tapauksen joka on nykyään hyvin tienaava akateeminen. Kaikenlisäksi vielä varsin arvostetulla alalla.
[/quote]
Voihan olla, että lukiossa ei ole pärjännyt esim. laiskuuden (ei tyhmyyden) takia, mutta on sittemmin ryhdistäytynyt, päässyt sisään korkeakouluun kiinnostavalle alalle ja opiskelu on alkanutkin maistua. Ei se lukiomenestys kaikkea kerro.
Tunnen n. 5 sairaanhoitajaa siviilissä. Kaksi heistä on miehiä, ihan fiksuja ok kavereita. Mutta nämä kolme naista... Huh huh. Kaksi on töissä lasten teholla - kummallakin vaikeuksia selvitä edes omien lasten kanssa. Toinen vaihtaa miehiä kuin sukkia ja toinen selittelee facebook-seinällään mm. miten lasten rokottaminen on turhaa?!?! Ja tämä kolmas on ihan pahin tapaus.... Kyllä pidän hoitsuja tyhminä.
Tunnen sekä tyhmiä että fiksuja sairaanhoitajia.
Kyllä joskus saa ihmetellä että miten joku on voinut saada opinnot läpi kun on niin tyhmä. Luulatavasti opetellut asioita ulkoa niin että pääsee kokeista läpi, mutta sen jälkeen unohtanut kaiken tai ei osaa soveltaa mitään oppimaansa käytäntöön.
Lääkäriä ja sairaanhoitajaa EI tule verrata, täysin eri ammatit eikä hyvä sh ole "melkeinpä lääkäri" vaan hyvä sh. Lääkärin työ on erilaista ja esim lääkärin on helpompi käyttäytyä hillitysti potilaan kohdalla, jos hän tapaa tämän 3min aamukierrolla kun sh:n on jaksrttava kuunnella potilasta 8-10 tuntia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:12"]Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.
[/quote] Ap, totaa... Pitäiskö ihmisten olla samaa mieltä sun kanssa? Eli pitäiskö ihmisten olla haukkumatta sairaanhoitajia? Kaikilla on kuule eri mielipiteet sairaanhoitajista yms.. Et sinä meihin ihmisiin (jotka ei pidä sairaanhoitajista) voi vaikuttaa. Joten anna olla.
Tarkoitan tuolla nyt sitä, että ihmisillä on eri mielipiteitä tästä asiasta. Eli SINÄ, ap, et päätä tykkäämmekö sairaanhoitajista vai emme.
-N23-
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
Voihan olla, että lukiossa ei ole pärjännyt esim. laiskuuden (ei tyhmyyden) takia, mutta on sittemmin ryhdistäytynyt, päässyt sisään korkeakouluun kiinnostavalle alalle ja opiskelu on alkanutkin maistua. Ei se lukiomenestys kaikkea kerro.
[/quote]
Ei voi. Kyseinen henkilö oli jo lukiossa varsin kunnianhimoinen ja yritti kyllä menestyä ja tehdä töitä. Lukio läpäistiin samalla metodilla kuin korkeakoulukin, eli kovalla yrityksellä ja uusintatenteillä. Korkeakolussa kuulemani mukaan usein onnistui myös selittely ja opintosuoritteiden kuittaaminen "kiertoteitse" (esim. ylimääräisten töiden tekeminen ja proffan tutkimuksessa/julkaisutyössä avustaminen).
[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:05"]Minä olen kuullut useammaltakin lääkäriltä, että hoitajien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Samoin yksi erikoishammaslääkäri sanoi, että inhottavimpia ja epäasiallisimmin käyttäytyviä potilaita ovat hoitajat!
Olen siinä samaa mieltä, että lääkärien kanssa yleensä on huomattavasti helpompi tulla toimeen. Lähes kaikki kuuntelevat ja ymmärtävät puhetta, osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä toimi asenteellisesti. Koskaan en ole törmännyt riehuvaan ja huutavaan lääkäriin, mutta hoitajilta on vaikka mitä käytöstä nähnyt.
[/quote] itsellä päinvastaiset kokemukset, lääkärit osaa olla todella outoja ja syyllistäviä, hoitajat kuuntelee paremmin ja on enemmän samalla viivalla eikä tule sellainen olo että pitää puolustella itseään kun on sairaus tai oireita.