Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?

Vierailija
21.04.2014 |

Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.

Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuullut useammaltakin lääkäriltä, että hoitajien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Samoin yksi erikoishammaslääkäri sanoi, että inhottavimpia ja epäasiallisimmin käyttäytyviä potilaita ovat hoitajat!

Oletko ajatellut että näillä sinun arvostamillasi lääkäreillä ja sillä erikoishammaslääkärillä voi olla omat syynsä sanoa noin, esim. tarve tuntea itsensä paremmaksi koulutuksensa perusteella, ovat ehkä lähtöisin työläisperheistä ja tunteneet ikänsä alemmuutta jolloin sitten paremmuutta pyritään korostamaan hierarkisella ajattelulla. Lähtökohtaisesti voi oma suhtautuminen olla tympeää ja ylimielistä johon asiakas sitten vastaa samalla tavalla.

Vierailija
102/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vain voi olla tyhmä jonkun toisen mielestä, ei siihen tarvitse just sairaanhoitaja olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se AMK mikään korkea koulutus ole. Perus nykyään.

Vierailija
104/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pidetä tyhminä. Se joka niin ajattelee, on itse typerä. Mieti miltä tuntuu olla siistijä. Tykkään itse työstäni. Mielestäni se on tärkeää työtä ja minulle sopivan liikkuvaa ja itsenäistä. Mutta aina kun halutaan joku adjektiivi tyhmälle ja epäonnistuneelle tai hyväksi käytetylle, se on siivooja! Joku pomo puhui teeveessä että heidän työpaikalle tuli joku uusi vempele ja se on niin yksinkertainen, että jopa siivoojat osaavat sitä käyttää.

Vierailija
105/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:13"]

En pidä yleisesti ottaen tyhmänä, mutta eräs kokemus minulla kyllä on tyhmästä sairaanhoitajasta... Hän tuli mittaamaan verensokeriani (minulla ykköstyypin diabetes). Hän kysyy "onko sinulla käytössä pilleri vai insuulinipiikityshoito?" Vastaan "minulla on siis ykköstyypin diabetes, ei kakkostyypin." Hän sanoo "niin niin, mutta kumpi käytössä, pillerit vai insuliini?" Vastasin että "tottakai ykköstyyppiläisenä minulla on piikitykset, insuliini käytössä koska muuten ykköstyyppilänen KUOLEE! Vain kakkostyyppi voi syödä pillereitä tautiinsa" siihen hän vastasi vaan "aijaa ok". HEI HALOO?! Kuinka tyhmä sai olla kun ei tiedä edes ykkös ja kakkostyypin eroa kun on ihan eri taudit kyseessä!!!!! Luuli varmaan myös että olin saanut ykköstyypin diabeteksen karkkia syömällä... :DHUOH! T: autoimmuunisairas pienestä asti

Et sitten voinut vaan ensimmäisenä vastata että pistoshoitoinen vaan oli pakko päästä näpäyttämään. :D

Joskus oppi menee perille kantapään kautta parhaiten.

Vierailija
106/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sellaisia hoitsuja tyhmänä, joka ei kuuntele asiakasta ja luulee, että kauheella tohinalla asiat jotenkin sujuvat - no ei suju. Juuri sillä kiirehtimisellä ja olettamuksella saadaan yleensä aikaan vain kasaantuvat hoitotarvetta, yhteydenottoja jne., jotka kuormittaa enemmän hlöstöä kuin se, että malttaa pysähtyä kuuntelemaan eikä kaahota kuin kana ilman päätä eteenpäin.

Vierailija
107/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro.

Vierailija
108/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja vastuuntuntoisia, harkitsevia, niin vaativaa työ on. Yhtään virhettä ei saisi sattua.

Yhteen asiaan toivoisin parannusta: sairaanhoitajat voisivat olla lempeämpiä. Olen nähnyt todella ala-arvoisen töykeää käytöstä sairaanhoitajalta. Kyynistääkö työ vai onko kyse siitä, että alalle halutaan kovaluontoisia ihmisiä?

Ehkäpä työ vaatii nykypäivänä kovapäisyyttä jotta sitä jaksaa.Olen ollut sairaanhoitaja aiemmin.Muiden mukaan olin ystävällinen ja empaattinen hoitaja.Mutta se nähtiin usein tehottomana ja tarpeettomana työn kannalta.Hoitotyötä ohjaa raha ja kovat Lean-arvot.Ne empaattisetkin hoitajat kyynistyvät ja väsyvät kun mikään ei tunnu riittävän.

Vierailija
109/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä sekä sh:na että lääkärinä. Kouluttauduin jälkimmäiseen kun enää jaksanut sitä tyyliä vuorovaikuttaa. Nyt ero on kuin yöllä ja päivällä kollegojen suhteen.

Hoitajilla on tapana etsiä hyväksyntää tiimissä päivittelemällä omaisten, potilaiden ja työkavereiden asioita. Näen sen vähän ämmämäisenä ja epävakaana tapana saada hyväksyntää ja olantaputusta. Huokailua, silmienpyörittelyä, selän takana puhumista. Tuntuu että mitä pitkäaikaisempia asiakkaita, sen vähemmän työssä on stimulaatiota ja se pitää hakea draamasta. Palvelutalot ovat pahimpia, akuuttipuolella ja kirurgiassa taas on pakko olla työkeskeisiä ja turha läyhääminen jää. Yleisesti voin sanoa että akuuttipuolen hoitajissa on eniten niitä mukavia tyyppejä.

Haluan sanoa että taidollisesti hoitajat ovat Suomessa parempia kuin monessa muussa maassa. Mutta kaikki vuideosastolla potilaana pitkään olleet saa kyllä käsityksen mitä kulissien takana tapahtuu kun väkisinkin kuulee kaikkea turhaa. Ehkä moni muu terveydenhuollon ammattiryhmä onkin suojassa arvostelulta kun ovat vain ohimenevästi kontaktissa asiakkaaseen 😉

Vierailija
110/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan oikeasti tapahtunut, ettei kukaan ala väittää, että on keksitty juttu. Kollegani todisti tuota konkreettisesti. Eräs jalkojenhoitajakoulutuksesta opiskelupaikan saanut kysyi opiskeluaikanaan järkyttyneenä, pitääkö hänen ihan oikeasti koskea ihmisten jalkoihin, jos hän toimii jalkojenhoitajana. Tuo nyt on varmaan aika ääriesimerkki, mutta kaikenlaista sitä näkee.

Vierailija
111/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ap sekoita nyt sairaanhoitajia lähihoitajiin? Ovat hiukan eri vaatimustasoilla sekä opiskelussa että työssä.

Millähän tavalla lähihoitajat ovat mielestäsi eri vaatimustasolla? Samat tentit, osaaminen, lääkeluvat. Samaa duunia tehdään, eri nimikkeellä vaan. Myötähäpeän kommenttiasi ja toivon että joutuessasi sairaalahoitoon kohtaat vain sairaanhoitajia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä