Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?

Vierailija
21.04.2014 |

Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.

Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:26"]

Onne tyhmiä vai mitä mitä mieltä olette siitä että lukiokaverini joka aikanaan kävi lukioa 5 vuotta ja reputti kaikki aineet paitsi äidinkielen. Pääsi läpi vasta kolmannella yrittämällä ja aineet oli siis lyhyt matikka a-englanti b-ruotsi ja joku reaaliaine. Niin ja tosta vaan oli sitten sopivaa ainesta sairaanhoitajaksi. Monta samanlaista tyyppiä on myös nykyään sairaanhoitajana. Mitenkä ihmeessä osaavat laskea esim lääkelaskuja kun ei ole minkäänlaista älyä laskemiseen. Niin ja tuo em henkilö kertoi saaneensa lääkelaskukokeen läpi ja siinä pitää olla kaikki oikein. Tietenkin haloo. Kysyin monesko yrityskerta oli. Niin neljäs. Eli joka neljäs potilas saa oikein lääkkeet"

[/quote]

Luokkakaverisi on varmaan sitten persoonaltaan sopiva sairaanhoitajaksi. Ei ne lääkelaskut mitään rakettitiedettä ole, itse asiassa ne on todella helppoja. Ne oppii hallitsemaan, vaikka olisi vähän huonompikin matematiikassa. Ahkeruudella pärjää sairaanhoitajakoulutuksessa, sen olen huomannut itseni ja kavereiden kohdalla. Kaikki sh-opiskelijathan eivät edes ole lukiopohjalta. Ehkä luokkakaveriasikin kiinnostaa opiskelu nyt enemmän, kun ala on mieluinen ja hän oikeasti jaksaa lukea ja paneutua, vaikka lukiossa ei jaksanutkaan. Onhan hän voinut kasvaakin niistä lukioajoista ja nyt oppinut ymmärtämään opiskelun tärkeyden.  
[/quote
Luokkakaverillani oli yksi sairaanhoitajilta vaadittava piirre eli ilkeys pahanpuhuminen ja aivan kiveenhakattu tarve tonkia toisten asioita ä. On siellä entisaikana ehtinyt käydä läpi kaikkien mahdollisten ihmisten potilastiedot. Ai meinasi ihan unohtua: hän oli jo valmiiksi todella lihava.

Vierailija
42/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:59"]

Helpompaa ja aivottomampaa työtä terkka tekee kuin sh. Mietippä nyt vaikka leikkurin sh vs mikä tahansa th. Hmm. Niimpä.

[/quote]

Niin, paitsi terveydenhoitajatutkinnon suorittamalla saa myös sairaanhoitajan pätevyyden. Siispä kun saivarrellaan, voi se mikä tahansa th olla myös se leikkurin sh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyyn en osaa ottaa kantaa, mutta valitettavan moni tapaamani sairaanhoitaja on ollut kovin töykeä ja hyökkäävän oloinen potilaita kohtaan, usein sellaisia kuumakalle-luonteita. Empaattisuudella ja rauhallisuudella on tuossa ammatissa isompi merkitys kuin haluaisi uskoakaan, ainakin perinteisemmässä potilastyössä. Omaisten ja potilaan hätä jäävät lääkärien häiiäsistyä usein kokonaan hoitajien harteille, joten vastuu on iso

Vierailija
44/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:13"]Tunnen pari niin tyhjäpäistä sairaanhoitajaa, että olen ihan oikeasti pohtinut miten ovat voineet aikanaan saada paperit ulos. Mutta en ulota tätä ajatusta koko ammattikuntaan tietenkään.
[/quodont worry, be happy keep cool and take it easy iam a nurse.

Vierailija
45/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:39"]

En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä. 

sh

[/quote]

Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.

[/quote]

Sepä se. Sairaanhoitajilla on jotenkin kusi noussut päähän. Itse lomitin pari vuotta sitten eräässä laitoksessa sen vuoksi, että sain kokemusta mielenkiinnosta siltä alalta. Opiskelin lakia, mutta halusin kesätyöpaikan kotipaikkakunnaltani. Pääsin siis kahdeksi kuukaudeksi hoitoapulaiseksi. Osaston esimies oli sairaanhoitaja ja hän oli niin alentuva, ettei tosikaan. Lässytti ja hyvä kun ei tavuttanut minulle uuden työntekijän vastaanottokaavaketta. En kertonut, mitä opiskelen, mutta ei hän kyllä kysynytkään. Haukkui vain lähihoitajia ja hoitoapulaisia ja huokaili ja valitteli, kuinka raskasta on olla ainoana sairaanhoitajana tällaisessa paikassa. Monta asiaa huomasin, mitä hän teki väärin ja mistä hänellä ei ollut tietoa, mutta minun tehtäväni ei ollut niistä huomauttaa.

Ylihoitajan kanssa työsuhteen loputtua sitten keskustelin ja käskin tilintarkastajien käydä tsekkaamassa tilit ja kuitit ja laskut tuossa paikassa, koska sairaanhoitajalla ei ollut mitään käsitystä niistä, vaikka osaston rahaliikenne kulki hänen käsiensä kautta.

[/quote]

mielenkiintoinen paikka, jos kesätyöntekijä käy käskemässä tilintarkastajia tsekata tilit :)

[/quote]

Miksi ei, jos potilaiden lompakoista puuttuu rahaa ja laskelmat eivät täsmää. Jos potilaiden rahoilla on ostettu kalliita farkkuja, mutta niitä farkkuja ei löytynyt mistään. Syömässä oli käyty, mutta kuitteja ei löytynyt ja joku ihmetteli, että henkilökunta oli maksattanut potilaille ruokansa ja juomansa. Potilaiden rahoilla ostettiin herkkuja osastolle, mutta henkilökunta söi herkut itse.

Miksi ei lomittaja voi käydä ylihoitajalle sanomassa, että tilintarkastaja ei olisi pahitteeksi kyseiselle paikalle. Vai toimisitko sinä niin, että alkaisit matkaan siihen hommaan ja lakaisisit maton alle, jos asukkaiden lompakoista puuttuu koko ajan rahaa ja joudutaan keksimään ja korjailemaan aina tilejä, miksi sieltä yhtäkkiä puuttuu 50 euroa tms.

Minun moraalini ei sitä kestänyt. Minusta sillä osastolla oli paljon hämärää rahankäytössä. Tällaisen asian voi käydä ilmoittamassa kuka tahansa. Työntekij tai omainen, jos alkaa epäillä, että rahankäytössä on jotain ongelmaa ja tavaroita, joita on ostettu potilaan nimiin, ei löydy mistään ja ne on kuitenkin tiliotteesta tilitetty.

[/quote]

Menee vähän off-topicin puolelle, mutta etenkin vanhushuollossa tällainen on valitettavan ja yllättävän yleistä. Ei ehkä ihan tuossa mittakaavassa, mutta juurikin että vanhuksen menoihin on hivutettu myös hoitavalle taholle kuuluvia kustannuksia. Jos on vaikka käyty vanhuksen kanssa ulkona syömässä niin pistetään koko lasku ilman kummempia erittelyitä vanhuksen piikkiin (vaikka syömässä olisi ollut hoitaja ja hoitajan kouluikäinen lapsi). Ja kuitteja hukassa jne.

Vierailija
46/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oks ap pannu edes merkillevet sh lla on tiukat psykologiset testit esim.daadaa

Vierailija
47/111 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisissa ammattiryhmissä on ikäväkyllä vähän tällaista leimaa havaittavissa.
Nainenhan ei lähtökohtaisesti ole tyhmä, vaan hieman eritavalla varustettu kuin mies...

Vierailija
48/111 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
49/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari niin tyhjäpäistä sairaanhoitajaa, että olen ihan oikeasti pohtinut miten ovat voineet aikanaan saada paperit ulos. Mutta en ulota tätä ajatusta koko ammattikuntaan tietenkään.

Vierailija
50/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä, enkä ole kuullut, että kukaan muukaan pitäisi.

Vierailija
51/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä enkä edes tiennyt, että tuollainen stereotypia on olemassa. 

Vierailija
52/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ap sekoita nyt sairaanhoitajia lähihoitajiin? Ovat hiukan eri vaatimustasoilla sekä opiskelussa että työssä.

Vierailija
53/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä. Kukaan tyhjäpää ei voisi työskennellä esim. teho-osastolla, ensiavussa tai neonataaliosastolla sairaanhoitajana.

Vierailija
54/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja vastuuntuntoisia, harkitsevia, niin vaativaa työ on. Yhtään virhettä ei saisi sattua.

Yhteen asiaan toivoisin parannusta: sairaanhoitajat voisivat olla lempeämpiä. Olen nähnyt todella ala-arvoisen töykeää käytöstä sairaanhoitajalta. Kyynistääkö työ vai onko kyse siitä, että alalle halutaan kovaluontoisia ihmisiä?

Vierailija
55/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:21"]

Et kai ap sekoita nyt sairaanhoitajia lähihoitajiin? Ovat hiukan eri vaatimustasoilla sekä opiskelussa että työssä.

[/quote]

En valitettavasti sekoita lähihoitajiin... Olen siis itse viittä vaille valmis sairaanhoitaja ja kouluunhaku prosessista lähtien kuunnellut omituisia kommentteja siitä, että "eikö rahkeet riitä vaativampiin hommiin" ja "sairaanhoitajiksi alkavat ne, jotka eivät lääkikseen pääse".

Sairaanhoitajakoulutusta pidetään monen ihmisen taholta jostain syystä myös ihan suojakoulutuspaikkana, johon pääsee kaikki tyhmemmätkin hakijat. Oon useiden ihmisten kohdalla törmännyt myös ajatukseen, että muut AMK-tason terveydenhuollon ammattilaiset, kuten kätilöt, ensihoitajat ja terveydenhoitajat, olisivat keskimäärin jotenkin sairaanhoitajia fiksumpaa sakkia.

Kiva kuulla, että täällä on fiksummin ajattelevaa ja paremmin tietävää sakkia! Joskus vaan tympii niin perhanasti, kun koulutukseni vuoksi minut leimataan heikkolahjaiseksi ilman mitään perusteluja. Mua ei haittaa ulkonäön tai persoonan arvostelu, mut ai että toi älykkyyden arvostelu menee tunteisiin :D

T: AP

Vierailija
56/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki sairaanhoitajat ole tyhmiä. Jotkut ovat, ja lisäksi voi olla vaikka minkälaista henkistä kremppaa vaivana, mikä entisestään heikentää ymmärtämistä. Esimerkiksi tässä ketjussa sairaanhoitajaja esiintyvän kyky käsitellä informaatiota vaikuttaa melko mielenkiintoiselta. 

http://www.vauva.fi/keskustelu/3966568/ketju/asiakkaat_oletteko_tahallaan_inhottavia_asiakaspalvelutilanteissa

Vierailija
57/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:23"]

Toivottavasti ovat keskimääräistä älykkäämpiä ja vastuuntuntoisia, harkitsevia, niin vaativaa työ on. Yhtään virhettä ei saisi sattua.

Yhteen asiaan toivoisin parannusta: sairaanhoitajat voisivat olla lempeämpiä. Olen nähnyt todella ala-arvoisen töykeää käytöstä sairaanhoitajalta. Kyynistääkö työ vai onko kyse siitä, että alalle halutaan kovaluontoisia ihmisiä?

[/quote]

Olen samaa mieltä! Omassa opiskelijaryhmässäni on ihmisiä, jotka ovat avoimesti sitä mieltä, että "ihmiset on perseestä" ja myöntävät olevansa kylmiä ja epäsosiaalisia. Osastoilla näkee myös paljon sairaanhoitajia, joilla on työn ihmisläheisyys käsitteenä hukassa. Onneksi näiden ihmisten vastapainoksi sairaanhoitajina on myös paljon lempeitä ja hyväsydämisiä, aidosti välittäviä ammattilaisia! Itse olen ainakin opiskeluaikana saanut paljon hyvää palautetta ihmisläheisyydestä ja toivon todella, ettei täysi työelämään siirtyminen tee minusta kyynistä, viileää ja etäistä.

AP

Vierailija
58/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:21"]

[/quote]

Olipa kanamainen kommentti.

Vierailija
59/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä. MIelestäni hoitajia ei yhdistä MIKÄÄN, paitsi ehkä sosiaalinen luonne. Poikkeuksellisen paljon meihin mahtuu kyllä ilkeitä ja vallanhalusia selkäänpuukottajia.

Yhtä paljon kuitenkin aidosti sydämellisiä ja lämpösiä, nokkelia ja nopeita ihmisiä. Riippuu varmasti työpaikast millaisia ihmisiä niihin hoitajiksi hakeutuu. Ihan erilaisia ihmisiä on tk:n vuodeosastolla tai kotisairaanhoidossa, kuin yliopistosairaalan teholla, päivystyksessä tai vaikka lastensairaaloissa. Hyvin kirjava joukko ihmisiä olemme.

sh

Vierailija
60/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:39"]

En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä. 

sh

[/quote]

Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi