Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaanhoitajia pidetään tyhminä?

Vierailija
21.04.2014 |

Mua jaksaa aina ihmettyttää se, että sairaanhoitajien oletetaan olevan jotenkin yksinkertaisia. Kyseessä on kuitenkin tätä nykyä korkeakoulutasoinen tutkinto, eikä esim. AMKin käyneitä insinöörejä, tradenomeja jne. tunnuta pitää yhtään niin tyhjäpäisinä.

Pidätkö Sinä sairaanhoitajia tyhminä? Jos pidät, niin miksi?

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan pidä. Sairaanhoitajat tekevää tärkeää työtä.

Vierailija
62/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, enpä ole tällaseen ilmiöön törmännyt. Myös mun mies, joka on lääkäri, usein erityisesti kehuu oman osastonsa sairaanhoitajia, joista etenkin vanhemmat ja pidempään työelämässä olleet omaavat kattavat tiedot ja taidot :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajiksi ja sairaanhoitajiksi hakeutuu niin paljon sitä blondityyppiä, että se yleistää tämän. Yläkoulun vitosen matikalla mennään jakelemaan ja annostelemaan lääkkeitä, niin ei paljon naurata...

Vierailija
64/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan törmännyt tuollaiseen ennakkoluuloon sairaanhoitajia kohtaan. Tradenomeja ja insinöörejä sen sijaan kyllä pidetään yleisesti tyhminä.

Vierailija
65/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tadenomi :( hehh..

Vierailija
66/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut useammaltakin lääkäriltä, että hoitajien juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Samoin yksi erikoishammaslääkäri sanoi, että inhottavimpia ja epäasiallisimmin käyttäytyviä potilaita ovat hoitajat!

Olen siinä samaa mieltä, että lääkärien kanssa yleensä on huomattavasti helpompi tulla toimeen. Lähes kaikki kuuntelevat ja ymmärtävät puhetta, osaavat ajatella omilla aivoillaan eivätkä toimi asenteellisesti. Koskaan en ole törmännyt riehuvaan ja huutavaan lääkäriin, mutta hoitajilta on vaikka mitä käytöstä nähnyt.

Tiedän, että hoitajissa on paljon fiksuja ja hyviä tyyppejä, mutta sitten on paljon niitä muitakin. Nämä jälkimmäiset ovat melkoinen syöpä koko ammattiryhmälle. 

Heidän vuoksensa hoitajat eivät ole ammattiryhmänä auktoriteettiasemassa, kuten lääkärit ovat. 

Lohdutuksen sana kuitenkin kaikille hyville hoitajille. Me asiakkaat kyllä huomataan teidän erinomaisuutenne, ja usein myös annetaan siitä myönteistä palautetta. Niin suoraan kuin muitakin reittejä. 

Vierailija
67/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokikin oikeasti vaativaa työtä tekevät sairaanhoitajat ovat fiksuja, pitäähän niiden olla. Mutta kyllä minusta kertoo jotain ihmisestä, jos käy kolme ja puolivuotta koulua ja hakeutuu vanhainkotiin sairaanhoitajaksi. Rahkeet ei riitä oikeisiin töihin, niinpä ollaan suojatyössä vanhainkodissa. En arvosta tippaakaan vanhustenhoidossa työskenteleviä sairaanhoitajia, en ammatillisesti, enkä kyllä oikein ihmisenäkään. 

Vierailija
68/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän heitä tyhminä vain koska he ovat hotoalalla. Itse en enää ole.

Vierailija
69/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkööt vaikka tymänä, 4 kiloeuron palkka kyllä kompensoi...

Vierailija
70/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen takia, että on tullut tavattua sellaisia joilla on selvästi jotain puutteita ajattelukyvyssä?

Vierailija
71/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:39"]

En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä. 

sh

[/quote]

Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.

[/quote]

Sepä se. Sairaanhoitajilla on jotenkin kusi noussut päähän. Itse lomitin pari vuotta sitten eräässä laitoksessa sen vuoksi, että sain kokemusta mielenkiinnosta siltä alalta. Opiskelin lakia, mutta halusin kesätyöpaikan kotipaikkakunnaltani. Pääsin siis kahdeksi kuukaudeksi hoitoapulaiseksi. Osaston esimies oli sairaanhoitaja ja hän oli niin alentuva, ettei tosikaan. Lässytti ja hyvä kun ei tavuttanut minulle uuden työntekijän vastaanottokaavaketta. En kertonut, mitä opiskelen, mutta ei hän kyllä kysynytkään. Haukkui vain lähihoitajia ja hoitoapulaisia ja huokaili ja valitteli, kuinka raskasta on olla ainoana sairaanhoitajana tällaisessa paikassa. Monta asiaa huomasin, mitä hän teki väärin ja mistä hänellä ei ollut tietoa, mutta minun tehtäväni ei ollut niistä huomauttaa.

Ylihoitajan kanssa työsuhteen loputtua sitten keskustelin ja käskin tilintarkastajien käydä tsekkaamassa tilit ja kuitit ja laskut tuossa paikassa, koska sairaanhoitajalla ei ollut mitään käsitystä niistä, vaikka osaston rahaliikenne kulki hänen käsiensä kautta.

Vierailija
72/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajia on monentasoisia ja kokemus tuo syvyyttä osaamiseen.On ns.teknisiä hoitajia sitten hyvin empaattisia ja sitten superosaajia ja organisoijia.Yleensä perheen pyöritys antaa eväitä pyörittää asioita myös työelämässä.Itse en tuo ammattiani esille koska en jaksa vapaa-ajalla kuunnella ihmisten sairauksia.Miehille en kerro ollenkaan raflassa työstäni-heti alkavat rasvaiset jutut ja poikamainen hekottelu.

Vierailija
73/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:05"]

Tokikin oikeasti vaativaa työtä tekevät sairaanhoitajat ovat fiksuja, pitäähän niiden olla. Mutta kyllä minusta kertoo jotain ihmisestä, jos käy kolme ja puolivuotta koulua ja hakeutuu vanhainkotiin sairaanhoitajaksi. Rahkeet ei riitä oikeisiin töihin, niinpä ollaan suojatyössä vanhainkodissa. En arvosta tippaakaan vanhustenhoidossa työskenteleviä sairaanhoitajia, en ammatillisesti, enkä kyllä oikein ihmisenäkään. 

[/quote]

Kaikkea sitä kuulee. Itse toivon, että vanhustenhoitoon saataisiin lisää päteviä henkilöitä, lisää sairaanhoitajia, lisää geriatreja jne. 

Vierailija
74/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset ovat yleensä monisairaita (siis varsinkin hoidossa olevat) ja siten tiedon pitää olla laajempi kuin jollsin spesifillä osastolla, kuten dialyysillä.

Vierailija
75/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut, että sairaanhoitajia yleisesti pidettäisiin jotenkin tyhminä. Yleensä niin väitetään lähäreistä. 

sh

[/quote]

Yleisesti? En ole koskaan kuullut muiden kuin sairaanhoitajien haukkuvan lähihoitajia. Mikä ihmeen ammattien välinen kateus ja kanatappelu sekin, ei ole selvinnyt. Hirveän lapsellista "me ollaankin ylempänä ku te, vaikka samalla alalla ollaankin hähäähhää". Voi hyvä tavaton.. Ja sama juttu sitten terveydenhoitajat ja kätilöt alenkatsovat sairaanhoitajia ja pitävät alempitasoisina. Ja yhdessä pitäisi tehdä töitä? Ei hyvää päivää.

[/quote]

No älä mulle silmille hypi. Omaa kantaani en tässä asiassa nyt mainostanut, vaan sitä millaisia asenteita kuulee. Ihan samalla tavalla haukutaan vartijoita vs. poliisit. Ensihoitajat puolestaan ovat wannabe-pikkulääkäreitä. OPettajat kuivia ja huumorintajuttomia. Papit pervoja juoppoja. Lähestulkoon joka ammttiryhmästä on omat stereotypiansa, ei niistä kannata nokkiinsa ottaa. Omalla työllään voi laatunsa allekirjoittaa ja osoittaa mös ennakkoluulot vääriksi vähintäänkin omalla kohdallaan.

Vierailija
76/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 14:44"]

sh

[/quote]

[/quote]

Sepä se. Sairaanhoitajilla on jotenkin kusi noussut päähän. Itse lomitin pari vuotta sitten eräässä laitoksessa sen vuoksi, että sain kokemusta mielenkiinnosta siltä alalta. Opiskelin lakia, mutta halusin kesätyöpaikan kotipaikkakunnaltani. Pääsin siis kahdeksi kuukaudeksi hoitoapulaiseksi. Osaston esimies oli sairaanhoitaja ja hän oli niin alentuva, ettei tosikaan. Lässytti ja hyvä kun ei tavuttanut minulle uuden työntekijän vastaanottokaavaketta. En kertonut, mitä opiskelen, mutta ei hän kyllä kysynytkään. Haukkui vain lähihoitajia ja hoitoapulaisia ja huokaili ja valitteli, kuinka raskasta on olla ainoana sairaanhoitajana tällaisessa paikassa. Monta asiaa huomasin, mitä hän teki väärin ja mistä hänellä ei ollut tietoa, mutta minun tehtäväni ei ollut niistä huomauttaa.

Ylihoitajan kanssa työsuhteen loputtua sitten keskustelin ja käskin tilintarkastajien käydä tsekkaamassa tilit ja kuitit ja laskut tuossa paikassa, koska sairaanhoitajalla ei ollut mitään käsitystä niistä, vaikka osaston rahaliikenne kulki hänen käsiensä kautta.

[/quote]

Tässäpä olikin kattava ja tieteellinen tutkimustulos. Johtopäätöksenä siis, että sairaanhoitajilla on kusi noussut päähän.

Vierailija
77/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oli teho-osastolla ja yksi sairaanhoitajista oli kyllä blondi sanalla sanoen, mutta muut ihan ok.

Vierailija
78/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:25"]

sh

[/quote]

[/quote]

[/quote]

mielenkiintoinen paikka, jos kesätyöntekijä käy käskemässä tilintarkastajia tsekata tilit :)

Vierailija
79/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sairaanhoitajat eivät ole tyhmiä, mutta pirun hulluja, kun jaksaavat tehdä sitä työtä. Teen siis itsekin sairaalassa töitä, tosin labran puolella. Mutta päivittäin työssä käyn päivystyksessä ja osastoilla näytteitä hakemassa. Hurjaa on kyllä nähdä, miten monta asiaa sairaanhoitajien tulee hallita työssään ja siihen vielä päälle kiire. Huh! Nostan hattua teille!

Vierailija
80/111 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen niin fiksuja kuin vähemmän fiksuja sairaanhoitajakin, mutta ei minusta kukaan pidä yleisesti ottaen tyhminä.

Eihän se AMK-koulutus tietenkään mikään kovin korkea koulutus ole, eikä sairaanhoitajan ammatti mikään statusammatti. Itse olen akateemisesti koulutettu, ja silti jotkut ovat ihmetelleet, miksi en opiskellut 'hienompaa' alaa, kun pärjäsin hyvin koulussa. Ihmiset nyt ihmettelevät mitä milloinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi