Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa siinä on, että antaa lapselle "liikaa" lahjoja?

Vierailija
06.12.2020 |

Onko tämä jotain suomalaista kursailu mentaliteettia vai mikä on ajatuksena taustalla? Myönnän, ennen kun itselläni oli lapsia niin katsoin kieroon kun sukulaislapsille pukki toi niska vääränä lahjakasseja mutta nyt kun on omia lapsia niin ajatus on tässäkin muuttunut.

Meillä on kaksi lasta ja molemmat saavat meiltä vanhemmilta n. 6-8 lahjaa ja muilta sukulaisilta ehkä yhteensä 4-5, eli lahjoja tulee n. 10-15. Kaveri Somessa juuri kirjoitti kuinka 3-5 lahjaa on sopiva määrä, enempi on ehdottomasti liikaa.

Vaikka meidän lapset saavatkin sen 15 lahjaa, osaavat he olla kiitollisia jokaisesta ja jaksavat avata ja leikkiä jokaisella niillä. (Lahjoja myös availlaan meillä päivän mittaan.) Mistä siis kumpuaa ajatus, että lapset olisi kamalia lellipentuja jotka ei arvosta mitään?

Mainittakoon vielä, että juuri muutoin emme osta lapsille kalliita leluja tai vehkeitä, kirpparilta saatamme ostaa parit kirjat vuodessa tai Prismasta värityskirjat, ja aivan yhtä kiitollisia lapset on niistäkin. Ja varsinkin nyt korona-aikaan ei ole edes millään kirpparilla tullut käytyä niin sekin vähä on nyt loistanut poissaolollaan..

Kommentit (372)

Vierailija
61/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa, 5-10 lahjaa on ok, mutta sitten alkaa mennä jo yli ja tuo 2-3 lahjaa on ehkä liian vähän leikki-ikäiselle lapselle, ei siinä pääse oikein sellaiseen fiilikseen että sain kasan lahjoja jos niitä on vain se kaksi, ja jos sattuu ettei nekään ole sitten niitä joita on eniten toivonut.

Vanhemmalle lapselle joka ei toivo enää leluja ja toiveet on kalliimpia riittää pari kolme lahjaa jos ne on sitten niitä joita lapsi on toivonut, ehkä voi kääräistä näön vuoksi vielä jonkun karkkilaatikon yhdeksi lisäpaketiksi ja ehkä jonkun käytännöllisemmän jutun, vaikka kivan vaatteen, niin on vähän muutakin kuin tasan ne kaksi jotka tavallaan jo arvaa että siinä on nyt se mun peli jota toivoin ja toisessa paketissa uusi kännykkä jota olen pitkään toivonut.

Yleensäkin turhan krääsän haaliminen on tyhmää, ei ole hyväksi kenellekään että tavaraa kertyy liikaa.

Vierailija
62/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tasan sitä, mitä tarkoitat ilmaisulla "liikaa". Esimerkiksi, jos velkaannut liikaa sen takia. Tai lahjat vievät liikaa tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän neuroottista ajatella lahjoja lukumäärinä...

Vierailija
64/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vielä ala-asteikäisille on helppo ostaa monta, monta hyödyllistäkin lahjaa. Mutta entä kun lapset ovat 15v tyttö 17v poika. Kumpikaan ei halua mitään ns turhaa. Tarkkoja ovat pukeutumiseon suhteen. Jonkun vaatteen , itse valitsemansa haluavat, rahaa tilille. Niitä sukkia , lakanoita ja uöasuja on. No juu, ei musiikkia eikä kirjoja ,kun kaikki voi napata netistä. Kuulemma turhaa hankkia nurkkiin noita tavaroita.

Kännykkät ja läppärit toimii ja pakko toimiakin jo koulun takia. Netflix meillä on ympäri vuoden käytössä. Harrastusjutut kunnossa on.

Koettakaa keksiä

No, spotify premium, elokuvalippuja, kokemuksia muutenkin. Keikkaliput ja majoitus, jos asutte maalla. Kauneudenhoitoa, esimerkiksi eka kosmetologikäynti, muutenkin teinin iholle sopivia hoitotuotteita. Pojallekin joku kiva tuoksu ja suihkusaippua.

Pelejä tietokoneelle tai konsolille, ja mieluisa konsoli - kaikki teinit pelaa ainakin joskus.

Yleensä teineillä on ainakin joku mielenkiinnonkohde, esim. omani pitää Marvelin sarjakuvista, eikä niitä kyllä "napata netistä", mutta Marvel comicsilla on hyvä nettisaitti, jonne voi ostaa lukuoikeuden.

Kyllä tuon ikäisillä tarpeita on, ne vaan pitää kaivaa esille.

Vierailija
65/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan noilla ketkä esim.kommentoi, että lapsi rikkoo tahalleen jotain niin saa uuden niin itsellään ollenkaan lapsia?En tiedä ketään kuka toimisi noin..meillä lapset saavat paljon lahjoja..yleensä niistä suurin osa on ollut elämyksiä, mutta nyt kun rajoitukset jyllää en viittinyt ostaa kun yhdet huvipuistoliput kesälle. Isommilla on juurikin kalliimpia toiveet, uusi pleikkari ja siihen tarvikkeita on tulossa..ja siitä nyt on iloa pitkään teineille. Kuitenkin kuluttaakkin pitäisi, ei maailma pyöri valitettavasti niin, että kukaan ei osta mitään..

Vierailija
66/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä isovanhempi. Mielelläni hemmottelen lapsenlapsiamme. Tänä vuonna kyllästyneet vanhemmat ovat määränneet vain kolme lahjaa kummallekin kersalle. Nyt joutuu todella miettimään hyvät lahjat, kun herätekrääsää ei voi ostaa.

Vierailija
67/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on tavaraa, mutta kyllä ne niitä käyttävätkin. Vähän on tullut hommattua sellaista mikä ei muksuja kiinnostaisi.

Olen myös hyvätuloinen, on mahdollisuus ostaa myös aika lailla mitä tykkäävät. Nyt selkeästi isoin lahja on vanhemmalle tytölle iso Lego-setti. On toivottu ja hän tykkää niitä koota. En mä oikein näe miksi mä en sitä ostaisi, kun kerta voin.

Samoin olen hommannut suksia ja muita urheiluvälineitä sen mukaan kun on ollut kiinnostusta ja halua. Urheilullisia ovat ja lahjakkuuttakin joihinkin lajeihin on, en ymmärrä miksi en ostaisi ja tukisi liikunnallisuutta.

Vierailija
68/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kuinka jo alle kouluikäisille lapsille on annettu naurettavan suuri läjä joululahjoja, kun vanhemmat ovat yrittäneet ostaa heidän kiintymystään. Sitten lapset aukovat paketteja ja viskelevät lahjojaan lattialle silmät päässä virikkeiden määrästä pyörien, ja rikkovat tallomalla osan lahjoistaan saman tien, kun eivät muista viskelleensä niitä lattialle. Sellainen ei ole lapselle hyväksi. Sanoisin alle viisivuotiaalle sopivan maksimissaan viisi lahjaa, ja no oikeastaan korkeintaan yksi lahja ikävuotta kohden siitä eteenpäin kymmeneen saakka.

Vierailija
69/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä! Musta oli ihana ostaa heille paljon lahjoja pienenä. Silti heistä on tullut fiksuja nuoria joilla on rahankäyttö hallussa. Tänä vuonna 16v sanoi että ei tarvitse lahjaksi mitään. Kaikkea tarpeellista on ja ei halua mitään turhaa.

quote=Vierailija]Kyllä vielä ala-asteikäisille on helppo ostaa monta, monta hyödyllistäkin lahjaa. Mutta entä kun lapset ovat 15v tyttö 17v poika. Kumpikaan ei halua mitään ns turhaa. Tarkkoja ovat pukeutumiseon suhteen. Jonkun vaatteen , itse valitsemansa haluavat, rahaa tilille. Niitä sukkia , lakanoita ja uöasuja on. No juu, ei musiikkia eikä kirjoja ,kun kaikki voi napata netistä. Kuulemma turhaa hankkia nurkkiin noita tavaroita.

Kännykkät ja läppärit toimii ja pakko toimiakin jo koulun takia. Netflix meillä on ympäri vuoden käytössä. Harrastusjutut kunnossa on.

Koettakaa keksiä[/quote]

Vierailija
70/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan noilla ketkä esim.kommentoi, että lapsi rikkoo tahalleen jotain niin saa uuden niin itsellään ollenkaan lapsia?En tiedä ketään kuka toimisi noin..meillä lapset saavat paljon lahjoja..yleensä niistä suurin osa on ollut elämyksiä, mutta nyt kun rajoitukset jyllää en viittinyt ostaa kun yhdet huvipuistoliput kesälle. Isommilla on juurikin kalliimpia toiveet, uusi pleikkari ja siihen tarvikkeita on tulossa..ja siitä nyt on iloa pitkään teineille. Kuitenkin kuluttaakkin pitäisi, ei maailma pyöri valitettavasti niin, että kukaan ei osta mitään..

Tiedän jopa aikuisia siipeilijöitä, jotka rikkovat vanhan puhelimensa tai kuulokkeensa tai silmälasinsa ja sitten ostattavat uudet jollakin tekosyyllä toisella. Olen riidellyt asiasta lasten kanssa, joiden on mielestään pakko saada uusi playstation heti tilalle, jos entinen "sattumalta" menee rikki heti, kun uusi playstation julkaistaan.

Vierailija
71/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla on tavaraa, mutta kyllä ne niitä käyttävätkin. Vähän on tullut hommattua sellaista mikä ei muksuja kiinnostaisi.

Olen myös hyvätuloinen, on mahdollisuus ostaa myös aika lailla mitä tykkäävät. Nyt selkeästi isoin lahja on vanhemmalle tytölle iso Lego-setti. On toivottu ja hän tykkää niitä koota. En mä oikein näe miksi mä en sitä ostaisi, kun kerta voin.

Samoin olen hommannut suksia ja muita urheiluvälineitä sen mukaan kun on ollut kiinnostusta ja halua. Urheilullisia ovat ja lahjakkuuttakin joihinkin lajeihin on, en ymmärrä miksi en ostaisi ja tukisi liikunnallisuutta.

Ei kai kukaan ole sanonut ettei voisi ostaa legopakettia ja suksia, mutta jos ostat kymmenen pakettia legoja ja kymmenet sukset, niin se on liikaa. Tai jos ostat legopaketin ja suksien lisäksi 20 pakettia turhaa krääsää.

Vierailija
72/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se nyt lapsena ihan huippua saada isot kasat lahjoja!

Meilläkin on aina saanut. Lahjavuori on joskus ollut ihan järjetön kun on kolmen lapsen ja aikuisten paketit samassa.

Nyt lapsia on neljä mutta lahjamäärä taitaa varsinkin tänä vuonna jäädä vähäiseksi. Lahjatoiveet kalliimpia niin siksi.

Lapset ovat jo teinejä. Tai kaksi teiniä ja yksi esiteini. Kuopus on 3-vuotias mutta hän on sellainen että riittää pari lahjaa kunhan ovat mielenkiintoisia. Kyllä hän enemmän saa silti kun isovanhempien lahja ja kummin lahja.

Itse olen laittanut paketteihin myös käyttötavaraa eli pesuaineita, tuoksuja, vaatetta ja suklasta. Ne tietysti nostaa lahjamäärää.

Tylsää olisi se jos jouluna saisi vain pari lahjaa. Ellei sitten tosiaan ole joku suuri hankinta, esim tietokone.

Vierailija
73/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta turhaa ostaa jouluna kaikki vuoden tavarat. Meillä ostetaan pitkin vuotta tarpeen mukaan. Mutta tee ihmeessä niin kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
74/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse lapsi, joka sai jouluisin aina paljon lahjoja. Muistan monen lapsuuden jouluaaton päättyneen meidän lasten totaaliseen väsymiseen / riehumiseen / yms.  riitelyyn. Ns. "normaali" lahjamäärä meillä oli lapsille noin 25 - 30 lahjaa per lapsi. 

Omien lasten suhteen päätimme, että liika on liikaa ja meillä lahjoja olisi noin 5 - 10 per lapsi. Leikki-ikäisenä lapset harvoin jaksoivat edes tuota määrää avata, vaan lahjoja jäi avaamattomina lojumaan nurkkiin.

Nykyään alakouluikäiset lapset saavat noin 5 - 7 lahjaa per lapsi. Määrä on meille sopiva. Kukaan ei väsy liikaa, saatuja lahjoja arvostaa, jne. 

Omakohtaisesti lapsena koettuna ja omia lapsiani seurattuani, olen samaa mieltä siitä, että tietynlainen "niukkuus" on hyväksi lapselle. Itselläni oli aikoinaan varmaan yli 30 nukkea, enkä oikein arvostanut niistä yhtäkään. Omalla tytölläni on ollut tasan kolme nukkea, joista yksi on erityisen rakas. :)

Vierailija
75/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin lapsena myös paljon lahjoja mutta ihan normaali aikuinen minusta (ja kaikista sisaruksista) tuli. Osaan säästää enkä osta hetken mielijohteesta asioita.

Joulu on kerran vuodessa vaan, silloin saa vetää överiksi. Jos vuoden muina päivinä opettaa lapsille rahan ja kulutuksen tarkoituksen niin en usko, että yhdestä päivästä menee pilalle.

Relatkaa, taitaa tosiaan olla jotain suomalaista perinnettä taustalla. "Ettei pentu nyt vaan ylpistyisi liikaa!"

Vierailija
76/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapsena tottunut saamaan paljon lahjoja, enkä ole niitä edelleenkään vailla. Minulla on ollut ja on edelleen hyvät, rakastavat vanhemmat, eikä heidän ole tarvinnut lahjomalla saada hyvää mieltä aikaiseksi.

Tuttavani vanhemmat olivat riitaisia, mutta jouluna hyviteltiin huonoa arkea lahjavuorella. Sama tuttavani on aikuisenakin vailla kalliita lahjoja ja loukkaantuu kuin pikkulapset, jos lahjat eivät ole mieluisia.

Olen opettanut lapseni nauttimaan arjesta ja hyväksymään kaikki lahjat kauniilla kiitoksella, ettei heistä tule kiittämättömiä.

Vierailija
77/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saa 20 pakettia per lapsi ja mä mietin että liian vähän 🤔

Vierailija
78/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain lapsena aina paljon joululahjoja. Se oli aivan ihanaa. Paketeista tuli myös sukkia, shampoota ja suklaata, mutta en nähnyt sitä mitenkään huonona. Lapsuuden jouluista on jäänyt niin ihanat ja kauniit muistot, että vielä aikuisenakin pääsen joulun tunnelman avulla edes kerran vuodessa oikein kunnolla irti arjesta.

Vierailija
79/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskari-ikäinen saanee noin 15 lahjaa. En kyllä näe miten se olisi ”vuori”. Viime vuonna mahtui yhteen kestokassiin (no, yksi ei mahtunut, kun oli isompi legopaketti). Mukana on aina vaatteita ja muuta hyödyllistä. Tänä vuonna ei ole tulossa mitään ”kiinakrääsää”. Nintendo, siihen pelejä, legoja, pari lautapeliä, yökkäri, Tatua ja patua jne. Tuohon Nintendokamaan paloi melko paljon rahaa, mutta koska tämä koronakurimus vaan jatkuu ja jatkuu, päätettiin vähän hemmotella. (Koska mihinkään ei pääse, niin on edes jotain kivaa tekemistä kotona).

Vierailija
80/372 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ajat muuttuvat kun lapsuudessa Anttilan lahjat oli välillä himoitumpia statuslahjoja kun niin halpakaupaksi tuolloin moni451 mieltänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan