Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pahaa siinä on, että antaa lapselle "liikaa" lahjoja?

Vierailija
06.12.2020 |

Onko tämä jotain suomalaista kursailu mentaliteettia vai mikä on ajatuksena taustalla? Myönnän, ennen kun itselläni oli lapsia niin katsoin kieroon kun sukulaislapsille pukki toi niska vääränä lahjakasseja mutta nyt kun on omia lapsia niin ajatus on tässäkin muuttunut.

Meillä on kaksi lasta ja molemmat saavat meiltä vanhemmilta n. 6-8 lahjaa ja muilta sukulaisilta ehkä yhteensä 4-5, eli lahjoja tulee n. 10-15. Kaveri Somessa juuri kirjoitti kuinka 3-5 lahjaa on sopiva määrä, enempi on ehdottomasti liikaa.

Vaikka meidän lapset saavatkin sen 15 lahjaa, osaavat he olla kiitollisia jokaisesta ja jaksavat avata ja leikkiä jokaisella niillä. (Lahjoja myös availlaan meillä päivän mittaan.) Mistä siis kumpuaa ajatus, että lapset olisi kamalia lellipentuja jotka ei arvosta mitään?

Mainittakoon vielä, että juuri muutoin emme osta lapsille kalliita leluja tai vehkeitä, kirpparilta saatamme ostaa parit kirjat vuodessa tai Prismasta värityskirjat, ja aivan yhtä kiitollisia lapset on niistäkin. Ja varsinkin nyt korona-aikaan ei ole edes millään kirpparilla tullut käytyä niin sekin vähä on nyt loistanut poissaolollaan..

Kommentit (372)

Vierailija
361/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaraa ei saisi olla lapsella, mutta vanhemmilla kuitenkin kallis harrastus kalliine välineineen ja viimeisen päälle uusi omakotitalo kaikkine uusine kalusteineen. Alakoululaisen pitää vaikka siivota monta tuntia, että saa pari euroa, että voidaan mennä kirppikseltä ostamaan joku lelu. Joulunakaan ei saa olla kuin muutama pieni paketti. Hiukan epäsuhtaista, koska eipä se uuden talon rakentamisesta aiheutunut hiilijalanjälki lapsen leluista pihtaamalla hyvity. En tiedä onko edes kyse siitä, arvailen vain kun niin moni tuntuu perustelevan asiaa ekologisuudella. Tai sitten hekin ajattelevat näin, että lapsuuden kuuluukin olla ankeaa, kuten joku aiemmin ehdotti.

Meillä lapset saa jouluna paljon lahjoja, itsekin olen lapsena saanut ja osaan arvostaa silti muutakin kuin materiaa. En ymmärrä miten joululahjat ja läheisten rakkaus olisivat toisensa poissulkevia asioita?

Vierailija
362/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ymmärtää lasten osalta, mutta ei aikuisten. Aikuisenkin pitää saada saman verran kuin lapsen? Eräs mies on kyseessä? Mies pysyy pikkulapsena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samaa mieltä ap:n kanssa. Lapset ei mene kehuista, lahjoista ja sellaisesta hyvästä hemmottelusta pilalle. Päin vastoin, usein ne itse paljon rakkautta ja huomiota ja välittämistä saaneet ihmiset osaavat sitä antaa myös muille, niukan ja ankean lapsuuden eläneet taas kasvavat koviksi itsekin.

Vierailija
364/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat mammat vouhottavat ilmastonmuutoksesta ja turhasta krääsästä, mutta tilaavat pikavipeillä Kiinasta sitä krääsää, ja paljon.

Puhdistaakseen omaa tuntoaan kun on taas tullut tuijoteltua kännykkää, vaikka lapsi huutaa kun ei saa unta ja nälkäkin on. Kerran vuodessa annetut lahjukset tuovat " puhtaan oman tunnon"

Vierailija
365/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei mahtuisi se tavara. Itse annan lapselleni myös käytettynä hankittuna lahjoja, koska mielestäni maailmassa on jo tarpeeksi tavaraa ja lapsen on hyvä oppia mentaliteetti että käytetty ei ole uutta huonompi.

Sukulaisäiti haluaa antaa lapselleen tosi paljon lahjoja. Tämä lapsi oli tosi pettynyt eräänä jouluna, kun avasimme yhdessä lahjat mummolassa ja meidän lapsi saikin häntä enemmän paketteja (koska hän oli saanut jo suurimman osan omassa kodissaan). Siitä tuli olo että lapsi oli liian fiksoitunut lahjoihin ja niiden määrään.

Vierailija
366/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen samaa mieltä ap:n kanssa. Lapset ei mene kehuista, lahjoista ja sellaisesta hyvästä hemmottelusta pilalle. Päin vastoin, usein ne itse paljon rakkautta ja huomiota ja välittämistä saaneet ihmiset osaavat sitä antaa myös muille, niukan ja ankean lapsuuden eläneet taas kasvavat koviksi itsekin.

Tuo on totta että kehut, hellyys ja rakkaus ovat tosi tärkeitä lapsille eikä niitä voi liikaa antaa. Mutta tavara ei ole rakkautta eikä korvaa sitä. Olen todistanut tapauksia jossa vähävarainen yh joka ei jaksa huomioida lastaan arjessa ostaa kulutusluotolla kalleimmat prinsessanuket ja merkkivaatteet. Tai päihdevanhemmat ostavat kyllä valtavasti lahjoja mutta eivät anna lapselle raitista joulua. Enkä nyt sano että vain huono vanhempi ostaa paljon lahjoja, vaan että lahjojen määrä ei tarkoita hyvää ja rakastavaa vanhemmuutta.

Vierailija
367/372 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta että kehut, hellyys ja rakkaus ovat tosi tärkeitä lapsille eikä niitä voi liikaa antaa. Mutta tavara ei ole rakkautta eikä korvaa sitä. Olen todistanut tapauksia jossa vähävarainen yh joka ei jaksa huomioida lastaan arjessa ostaa kulutusluotolla kalleimmat prinsessanuket ja merkkivaatteet. Tai päihdevanhemmat ostavat kyllä valtavasti lahjoja mutta eivät anna lapselle raitista joulua. Enkä nyt sano että vain huono vanhempi ostaa paljon lahjoja, vaan että lahjojen määrä ei tarkoita hyvää ja rakastavaa vanhemmuutta.

siis alapeukutatteko mun väitettä että tavara ei korvaa rakkautta? :D

Vierailija
368/372 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vielä ala-asteikäisille on helppo ostaa monta, monta hyödyllistäkin lahjaa. Mutta entä kun lapset ovat 15v tyttö 17v poika. Kumpikaan ei halua mitään ns turhaa. Tarkkoja ovat pukeutumiseon suhteen. Jonkun vaatteen , itse valitsemansa haluavat, rahaa tilille. Niitä sukkia , lakanoita ja uöasuja on. No juu, ei musiikkia eikä kirjoja ,kun kaikki voi napata netistä. Kuulemma turhaa hankkia nurkkiin noita tavaroita.

Kännykkät ja läppärit toimii ja pakko toimiakin jo koulun takia. Netflix meillä on ympäri vuoden käytössä. Harrastusjutut kunnossa on.

Koettakaa keksiä

Kaunis jouluinen kynttilä, karkkeja ja leffaliput :)

Vierailija
369/372 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuri lahjamäärä ei itsessään ole välttämättä pahaksi.

Mutta jos lapsen suhtautuminen lahjoihin on se, että niitä on liian vähän ja ne ovat liian halpoja, niin sitten on kyllä korjausliikkeen aika.

Vierailija
370/372 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan todella vastuutonta ostaa aina lisää turhaa ja edesauttaa kerskakulutusta. Viiden minuutin laimea ilo jouluna ei korvaa sitä että luontoa on tuhottu täysin turhan takia. Siltä samalta lapselta se lopulta on pois, ja hänen jälkeläisiltään.

Ja lisäksi on syytä miettiä mitä sillä ylenmääräisellä ostelulla haluaa täyttää ja korjata? Lapsi olisi yhtä onnellinen paljon vähemmästäkin.

Vierailija
371/372 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään pahaa, lapsen täytyy saada kaikki mitä hän haluaa. Lapsella on oltava koti jossa on rahaa. Köyhyys traumatisoi lapsia.

Vierailija
372/372 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha totuttaa johinkin järjettömään määrään. Oikein oksettaa kun näkee videoita jenkkilasten synttäreiltä tai jouluja, niillä lahjoja on kymmenen potenssiin meikäläisten määrät. Ei kukaan osaa enää arvostaa mitään jos tavaraa työnnetään kohtuuttomia määriä.

Lapsille riittää hyvin ihan max 5 lahjaa, yksikin hyvä olisi riittävä. Paremmin keskittyy siihen mitä saa. 

Meilläkin tuli aina aivan liikaa lahjoja, vaikkei itse ostettu synttäreille kuin kuin yksi lahja. 

Meillä poika ei kerran jaksanut avata kaikkia kaverilahjoja, seuraavana päivänä lahjan antaja tuli käymään ja loukkaantui kun hänen lahjaansa ei oltu avattu, en ollut huomannut sen tavararöykkiön keskeltä.  Nykyisin rajoittaisin kyllä jotenkin, vaikka kimppalahjat olisivat parempia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme