Perunkirjoitus
Voiko pesän ilmoittaja toimia toisena uskottuna miehenä vai tarvitaanko aina kaksi uskottua miestä pesän ilmoittajan lisäksi?
Jotkut ovat tehneet perukirjan itse, kun ovat esim. olleet vanhempansa kuoltua ainoita pesän osakkaita (ei leskeä tai muita lapsia). Onko tässäkin tapauksessa lapsi kuitenkin hankkinut jostain kaksi kaveria uskotuiksi miehiksi vai miten tämä menee käytännössä?
Kommentit (30)
Elikkä siis osakas voi totta kai olla myös pesän ilmoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällaiset ole lakimiehille ihan peruskauraa? Tarviiko tehdä ongelmaa siitä, ettei tunne luotettavia kavereita?
Minä toimin äidin kuoltua pesän ilmoittajana, kun olin toiminut hänen edunvalvojanaankin. Parin juristin kanssa hoidettiin homma ja perinnönjakokin saatiin tehtyä samalla kerralla. Vaikka meillä oli ihan perus simppeli tapaus, kolme lasta ja ei riitoja, niin ei siitä minusta haittaa ollut että siinä oli juristit neuvomassa ja tarkistamassa tärkeät yksityiskohdat. Kyllä tuollaisesta nyt mielellään muutaman satasen maksaa, ettei tarvitse sitten jäädä arvuuttelemaan menikö kaikki oikein.
Tässä tapauksessa ei tee mieli maksaa lakimiehelle muutamaa satasta siitä, että hän kirjoittaa paperille kahden tilin saldot ja hautauskulut. Osaan kyllä tehdä sen itsekin. Yritän vain selvittää, pystymmekö hoitamaan tämän mieheni kanssa kaksistaan vai tarvitaanko paikalle joku kolmaskin. Sukuselvitykset ym. on jo hoidettu.
Hautauksen hoitanut hautaustoimisto hoitaa sen todennäköisesti edullisesti. Se on ikävää jos itse tekee jonkun virheen papereita tehdessä. Eikä kannata olla niin perintörahan perään että itkee muutamasta satasesta
Meillä perunkirjoitus maksoi 150 euroa, kun perukirja teetettiin hautaustoimistossa. Eipähän tarvinnut jännittää, meneekö kaikki oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällaiset ole lakimiehille ihan peruskauraa? Tarviiko tehdä ongelmaa siitä, ettei tunne luotettavia kavereita?
Minä toimin äidin kuoltua pesän ilmoittajana, kun olin toiminut hänen edunvalvojanaankin. Parin juristin kanssa hoidettiin homma ja perinnönjakokin saatiin tehtyä samalla kerralla. Vaikka meillä oli ihan perus simppeli tapaus, kolme lasta ja ei riitoja, niin ei siitä minusta haittaa ollut että siinä oli juristit neuvomassa ja tarkistamassa tärkeät yksityiskohdat. Kyllä tuollaisesta nyt mielellään muutaman satasen maksaa, ettei tarvitse sitten jäädä arvuuttelemaan menikö kaikki oikein.
Tässä tapauksessa ei tee mieli maksaa lakimiehelle muutamaa satasta siitä, että hän kirjoittaa paperille kahden tilin saldot ja hautauskulut. Osaan kyllä tehdä sen itsekin. Yritän vain selvittää, pystymmekö hoitamaan tämän mieheni kanssa kaksistaan vai tarvitaanko paikalle joku kolmaskin. Sukuselvitykset ym. on jo hoidettu.
Hautauksen hoitanut hautaustoimisto hoitaa sen todennäköisesti edullisesti. Se on ikävää jos itse tekee jonkun virheen papereita tehdessä. Eikä kannata olla niin perintörahan perään että itkee muutamasta satasesta
Tässä tapauksessa tilanne on niin yksinkertainen, että virheen mahdollisuus on olematon. Lisäksi minulla on pitkä kokemus niin edunvalvojana kuin yhdistyksen taloudenhoitajana toimimisesta, joten raha-asioiden hoito on minulle helppoa. Ainoastaan tämä yksi kysymäni asia on epäselvä.
Ap
En oikein ymmärrä, kuka muukaan pesänilmoittajana voisi toimia kuin osakas, pienessä ja yksinkertaisessa pesässä. Kuka hän olisi?
https://perukirjanetissa.fi/perunkirjoituksen-uskottu-mies/
Verottaja hyväksyy pesän osakkaat uskottuina miehinä, mutta maistraatti ei. Jos aiot hyväksyttää perukirjan maistraatissa, tulee uskottujen miesten olla esteettömiä (=ulkopuolisia) henkilöitä. Perukirja tulee hyväksyttää maistraatissa esimerkiksi pankkia tai kuolinpesän kiinteistön myyntiä varten.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja hyväksyy pesän osakkaat uskottuina miehinä, mutta maistraatti ei. Jos aiot hyväksyttää perukirjan maistraatissa, tulee uskottujen miesten olla esteettömiä (=ulkopuolisia) henkilöitä. Perukirja tulee hyväksyttää maistraatissa esimerkiksi pankkia tai kuolinpesän kiinteistön myyntiä varten.
Ei täydy, jos on tarjota ehjä virkatodistusten ketju vainajasta. Maistraatin hyväksyntä ei ole pakollinen.
Minilexissä lukee selvästi, että osakas eli perillinen voi olla ilmoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkistä! Tämä oli ensimmäinen näkemäni sivu, jossa yksikäsitteisesti sanotaan, että uskottu mies ja pesän ilmoittaja voivat olla sama henkilö. Tosin tässäkin tekstissä on sikäli virheellistä tietoa, että oikeasti perukirjaa ei ole pakko hyväksyttää maistraatissa pankkia varten. Tällöin vain pankille pitää toimittaa perukirjan lisäksi virkatodistukset ja sukuselvitys, jos pesän osakasluetteloa ei ole vahvistettu maistraatissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei olisi mitään logiikkaa jos molempia tahoja olisi välttämätöntä käyttää jokaisen kuolinpesän yhteydessä. Taitaakin olla niin että maistraatti tai siis nykyinen digi ja väestötietovirasto ei sotkeennu kuolinpesien asioihin ollenkaan mikäli osakkaat ovat kaikki täysi-ikäisiä.
Pankkiahan kiinnostaa lähinnä vain se virkatodistusten ketju.
Perinnöt taas ovat verottomia 20 000 euroon saakka. Jos perinnön arvo jää tuon alle, niin ei ole verottajan kanssa niin tarkkaa kun perintö on verovapaa joka tapauksessa.