Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoitus

Vierailija
05.12.2020 |

Voiko pesän ilmoittaja toimia toisena uskottuna miehenä vai tarvitaanko aina kaksi uskottua miestä pesän ilmoittajan lisäksi?

Jotkut ovat tehneet perukirjan itse, kun ovat esim. olleet vanhempansa kuoltua ainoita pesän osakkaita (ei leskeä tai muita lapsia). Onko tässäkin tapauksessa lapsi kuitenkin hankkinut jostain kaksi kaveria uskotuiksi miehiksi vai miten tämä menee käytännössä?

Kommentit (30)

Vierailija
2/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä Espanjaa, mutta myös ketsuaa käytetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimissään tarvitaan kaksi henkeä perunkirjoitukseen; kaksi uskottua miestä, joista toinen voi olla pesän ilmoittaja.

Vierailija
4/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne uskotut miehet ovat vähän kuin todistajat. Periaatteessa heille pitäisi esittää kaikki kuitit ym. tositteet kuolinpesän raha-asioista, mutta käytännössä voi vaikka pyytää pari naapuria kahville ja ottaa samalla nimet paperiin, ei heiltä kukaan mitään jälkeenpäin kysele. Pesän ilmoittaja ei voi olla samalla uskottu mies, eivätkä sellaisiksi kelpaa myöskään pesän osakkaiden puolisot tai muut sukulaiset.

Vierailija
5/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun poliisi on käynyt ovellasi nauramassa kyyneleillesi he yrittävät kaikkensa, ettet sitä saa tehtyä. Helpompi on vetää naru kaulaan. Vuoden voi hakea armonaikaa, jolloin kannattaa kostaa kaikki kokemansa vääryys.

Vierailija
6/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä googlannut itsekin, mutta en ole löytänyt yhtään sivua, jolla tämä asia olisi sanottu yksiselitteisesti. Luin myös Perintökaaren läpi mutta en löytänyt sieltäkään vastausta.

Vierailija
7/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne uskotut miehet ovat vähän kuin todistajat. Periaatteessa heille pitäisi esittää kaikki kuitit ym. tositteet kuolinpesän raha-asioista, mutta käytännössä voi vaikka pyytää pari naapuria kahville ja ottaa samalla nimet paperiin, ei heiltä kukaan mitään jälkeenpäin kysele. Pesän ilmoittaja ei voi olla samalla uskottu mies, eivätkä sellaisiksi kelpaa myöskään pesän osakkaiden puolisot tai muut sukulaiset.

Tässä ainakin loppu on väärin. Sen verran olen onnistunut selvittämään itse, että uskotuksi mieheksi kelpaa myös pesän osakas tai hänen sukulaisensa.

Apå

Vierailija
8/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, pesän ilmoittaja voi olla myös uskottu mies.

Vierailija
9/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juuri perun. Laitoin itseni toiseksi uskotuksi mieheksi, ja siskoni toiseksi.

Olen siis ainoa osakas ja täten myös pesän ilmoittaja. On muuten helvetinmoinen ongelma tuo, jos täytyy yksinäisen etsiä kaksi allekirjoittajaa. Et löydä mistään. Ihan tuntemattomillekaan ei viitsisi omaa talouttaan avata kokonaan.

Vierailija
10/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetät paljon, jos lähdet tuohon mukaan. Omapa on valintasi.

Vierailija
11/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein itse ja varmuudeksi oli kaksi ulkopuolista uskottuina. Hyvin helppo käytäntö.

Vierailija
12/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista propagandaa Suomen poliisit juuri levittävät. Minä varoitin sinua ap.

Vierailija
13/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein juuri perun. Laitoin itseni toiseksi uskotuksi mieheksi, ja siskoni toiseksi.

Olen siis ainoa osakas ja täten myös pesän ilmoittaja. On muuten helvetinmoinen ongelma tuo, jos täytyy yksinäisen etsiä kaksi allekirjoittajaa. Et löydä mistään. Ihan tuntemattomillekaan ei viitsisi omaa talouttaan avata kokonaan.

Normaalille ihmiselle ei ole mikään ongelma löytää lähipiiristään kahta ihmistä allekirjoittamaan paperia. Jos tämä on ongelmallista niin täytyy elämän olla aika yksinäistä. Usein myös hautaustoimistot voivat kirjoittaa perunkirjoituksen ja tällöin heiltä löytynee työntekijät allekirjoittamaan sen.

Vierailija
14/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällaiset ole lakimiehille ihan peruskauraa? Tarviiko tehdä ongelmaa siitä, ettei tunne luotettavia kavereita?

Minä toimin äidin kuoltua pesän ilmoittajana, kun olin toiminut hänen edunvalvojanaankin. Parin juristin kanssa hoidettiin homma ja perinnönjakokin saatiin tehtyä samalla kerralla. Vaikka meillä oli ihan perus simppeli tapaus, kolme lasta ja ei riitoja, niin ei siitä minusta haittaa ollut että siinä oli juristit neuvomassa ja tarkistamassa tärkeät yksityiskohdat. Kyllä tuollaisesta nyt mielellään muutaman satasen maksaa, ettei tarvitse sitten jäädä arvuuttelemaan menikö kaikki oikein.

Vierailija
15/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten nimittäin kestää se, kun pankki tarkastaa perukirjan. Varsinkin, jos vainajan tili on eri kunnassa ja pankissa kuin oma tili. Ei ole kiireisen hommaa kuolinpesän hoito.

Vierailija
16/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällaiset ole lakimiehille ihan peruskauraa? Tarviiko tehdä ongelmaa siitä, ettei tunne luotettavia kavereita?

Minä toimin äidin kuoltua pesän ilmoittajana, kun olin toiminut hänen edunvalvojanaankin. Parin juristin kanssa hoidettiin homma ja perinnönjakokin saatiin tehtyä samalla kerralla. Vaikka meillä oli ihan perus simppeli tapaus, kolme lasta ja ei riitoja, niin ei siitä minusta haittaa ollut että siinä oli juristit neuvomassa ja tarkistamassa tärkeät yksityiskohdat. Kyllä tuollaisesta nyt mielellään muutaman satasen maksaa, ettei tarvitse sitten jäädä arvuuttelemaan menikö kaikki oikein.

Tässä tapauksessa ei tee mieli maksaa lakimiehelle muutamaa satasta siitä, että hän kirjoittaa paperille kahden tilin saldot ja hautauskulut. Osaan kyllä tehdä sen itsekin. Yritän vain selvittää, pystymmekö hoitamaan tämän mieheni kanssa kaksistaan vai tarvitaanko paikalle joku kolmaskin. Sukuselvitykset ym. on jo hoidettu.

Vierailija
17/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli S-pankki, kertoi että menee X-viikkoa! Siis perukirjan tarkastukseen.

Se voi tarkoittaa kuukautta, kahta, kolmea.

X-viikkoa.

Vierailija
18/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa ei tee mieli maksaa lakimiehelle muutamaa satasta siitä, että hän kirjoittaa paperille kahden tilin saldot ja hautauskulut. Osaan kyllä tehdä sen itsekin. Yritän vain selvittää, pystymmekö hoitamaan tämän mieheni kanssa kaksistaan vai tarvitaanko paikalle joku kolmaskin. Sukuselvitykset ym. on jo hoidettu.

Juu ei kannata maksaa. Netissä lukee kyllä monessa paikkaa, että osakas voi olla myös uskottu mies.

Minilex esim on aika hyvä.

Vierailija
19/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautauksen hoitanut hautaustoimisto hoitaa sen todennäköisesti edullisesti. Se on ikävää jos itse tekee jonkun virheen papereita tehdessä. Eikä kannata olla niin perintörahan perään että itkee muutamasta satasesta

Vierailija
20/30 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ei kannata maksaa. Netissä lukee kyllä monessa paikkaa, että osakas voi olla myös uskottu mies.

Minilex esim on aika hyvä.

Joo, se on ollut koko ajan täysin selvää, että pesän osakas voi olla uskottu mies. Sen sijaan en ole löytänyt mistään (paitsi täältä parista vastauksesta - mutta toisaalta myös ristiriitaisia vastauksia) sitä tietoa, voiko pesän ilmoittaja olla uskottu mies.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi