Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enbusken autismi, miten voi olla?

Vierailija
05.12.2020 |

En tarkoita tätä ihmettelyä sellaisena, kuin janitavainon ketjuissa oli, kyllä minä uskon Enbuskella olevan elämää haittaava autismi, mutta en vaan tajua millaista se voi olla kun mies on tehnyt vuosikymmenet työtä mediassa ja ihmisten kanssa keskustellen. Siis hän on erinomainen keskustelija. Se ei käy yksiin sen kanssa, mitä olen autismista kuvitellut. Kuvittelin myös, että autismi todetaan jo pikkulapsilta tai ollaan toteamatta, ja sitten asia on taputeltu.

Eli jos Enbusken kaltainen keski-ikäinen ihminen diagnosoidaan autistiseksi, niin eikö tuo vähintään viittaa siihen, että autismi on hyvin alidiagnosoitu vaiva? Täytyykö tässä itsekin alkaa käydä oirelistaa läpi ja miettiä lääkäriin hakeutumista? Tai ei vain minun vaan kenen tahansa.

Kommentit (204)

Vierailija
181/204 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista melko varmasti enemmistö on autisteja. Viimeistään tämän luulisi tekevän diagnoisoimisen tarpeettomaksi.

Mm. Tämä pätee vahvasti:

"suomalaisen voi olla vaikea

ilmaista tunteitaan ja ymmärtää toisten

tunteita. Hänelle voi tuottaa vaikeuksia

tulkita toisten ihmisten ilmeitä ja eleitä."

:,D

Vierailija
182/204 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Autismin kirjo on alidiagnostoitu. Monet heistä ovat erityislahjakkaita tai huippuälykkäitä, eikä ympäristö välttämättä tule edes ajatelleeksi, että jotain poikkeamaa on. Meillä on taipumus vaan hyväksyä, että tuo on tuollainen, joissakin asioissa hieman erilainen. Älykkäät myös osaavat salata ongelmansa.

Nimenomaan. Erityisesti aspergerit ovat usein todella älykkäitä ja heillä on erityistä osaamista joltain tietyltä saralta. Enbusken älykkyysosamääräkin on muistaakseni Mensan rajan yli. Aspergerit voivat aivan hyvin pystyä työskentelemään ihmisten kanssa. Enbuske kuitenkin sanoi, että hän on esimerkiksi hankala kumppani, eikä hänen kanssaan voi kukaan asua. On kuulemma viisasteleva ja jäykkä omissa tavoissaan tms.

Pidän hyvänä, että lähiaikoina mm. Enbuske ja Ylppö ovat nostaneet Asbergerinsa esiin. Tämä tuo autismin kirjoa esiin tavalla joka ei leimaa meitä yhteen kehityshäiriöisen muottiin. Diagnoosi voi yhtä hyvin olla lahjakkaalla ja älykkäällä.

Tunnistan itseni Enbusken yllä olevasta kuvauksesta. Olen ollut 25 v asiantuntijatyössä, ja pystyn hyvin työskentelemään ihmisten kanssa, joskaan en voi sietää esimerkiksi valehtelua. Olenhan parhaimmillani juuri omalle kapealle alueelle uppoutuneena.

Olen myös hankala asuinkumppani, tai ehkä asuinkumppanit ovat hankalia minulle. Työajan ulkopuolella minun on oltava omassa ympäristössäni, jonka olen muokannut mahdollisimman vähän kuormittavaksi. Äänet, valot, värit, järjestys. Tapani ovat jäykät, mutta ovat sitä syystä. Vuosien mittaan olen hionut ja optimoinut ne sellaisiksi jotta selviydyn ja palaudun parhaiten. Rutiinit ovat tärkeitä. On esimerkiksi syötävä tietyistä astioista, tietyillä välineillä, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Olen ympäröinyt itseni ”oikeilla” asioilla ja on kestämätöntä jos joku rikkoo ympäristöäni. Omassa järjestyksessäni, omilla nikseilläni tunnen eläväni hyvää elämää ja erityisesti silloin kun voin keskittyä mahdollisimman paljon kiinnostukseni kohteisiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/204 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Autismin kirjo on alidiagnostoitu. Monet heistä ovat erityislahjakkaita tai huippuälykkäitä, eikä ympäristö välttämättä tule edes ajatelleeksi, että jotain poikkeamaa on. Meillä on taipumus vaan hyväksyä, että tuo on tuollainen, joissakin asioissa hieman erilainen. Älykkäät myös osaavat salata ongelmansa.

Nimenomaan. Erityisesti aspergerit ovat usein todella älykkäitä ja heillä on erityistä osaamista joltain tietyltä saralta. Enbusken älykkyysosamääräkin on muistaakseni Mensan rajan yli. Aspergerit voivat aivan hyvin pystyä työskentelemään ihmisten kanssa. Enbuske kuitenkin sanoi, että hän on esimerkiksi hankala kumppani, eikä hänen kanssaan voi kukaan asua. On kuulemma viisasteleva ja jäykkä omissa tavoissaan tms.

Pidän hyvänä, että lähiaikoina mm. Enbuske ja Ylppö ovat nostaneet Asbergerinsa esiin. Tämä tuo autismin kirjoa esiin tavalla joka ei leimaa meitä yhteen kehityshäiriöisen muottiin. Diagnoosi voi yhtä hyvin olla lahjakkaalla ja älykkäällä.

Tunnistan itseni Enbusken yllä olevasta kuvauksesta. Olen ollut 25 v asiantuntijatyössä, ja pystyn hyvin työskentelemään ihmisten kanssa, joskaan en voi sietää esimerkiksi valehtelua. Olenhan parhaimmillani juuri omalle kapealle alueelle uppoutuneena.

Olen myös hankala asuinkumppani, tai ehkä asuinkumppanit ovat hankalia minulle. Työajan ulkopuolella minun on oltava omassa ympäristössäni, jonka olen muokannut mahdollisimman vähän kuormittavaksi. Äänet, valot, värit, järjestys. Tapani ovat jäykät, mutta ovat sitä syystä. Vuosien mittaan olen hionut ja optimoinut ne sellaisiksi jotta selviydyn ja palaudun parhaiten. Rutiinit ovat tärkeitä. On esimerkiksi syötävä tietyistä astioista, tietyillä välineillä, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Olen ympäröinyt itseni ”oikeilla” asioilla ja on kestämätöntä jos joku rikkoo ympäristöäni. Omassa järjestyksessäni, omilla nikseilläni tunnen eläväni hyvää elämää ja erityisesti silloin kun voin keskittyä mahdollisimman paljon kiinnostukseni kohteisiini.

Se on ASPERGER! ASPERGER!

Vierailija
184/204 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leila Koo kirjoitti:

Se on ASPERGER! ASPERGER!

.

Ashrnger.

Vierailija
185/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pienenä oppikirjamallin mukainen as-lapsi. Sain kuitenkin koulussa hyviä numeroita lukuaineista, opin kaiken ulkoa ja olin hiljaisehko kiltti tyttö. Olen opetellut tietoisesti sosiaalisia tilanteita, en suinkaan sano aina mielipidettä suoraan. Ihmiset huomaavat minussa jotain poikkeavaa. Olen mielestäni sosiaalisilta taidoilta lähellä keskivertoa miestä, mutta näytteleminen vie paljon voimia. Toisaalta asioihin perehtyminen ja tiedonhankinta on minulle ilmeisesti helpompaa kuin monille. Niinpä pärjään ja jaksan töissä, vaikka työelämään liittyy paljon kuormittavaa.

Olen usein miettinyt saisinko diagnoosin. Nykyisin kaltaiseeni lapseen kiinnitettäisiin huomiota. En tiedä olisiko diagnoosista haittaa vai hyötyä.

Ulkoa oppiminen ei ole vielä älykkyyttä. Moni oppii ulkoa, mutta ei hahmota asioita. Tietenkin hyvä muisti helpottaa elämää paljon.

Missä kohtaa viestissä kerron olevani älykäs? En ole ollut älykkyystestissä, joten en tiedä. Kerroin asiasta juuri siksi, että kuten mainitset, hyvä muisti helpottaa elämää ja tekee normaalista käymisen vähemmän kuormittavaksi. Olen paikannut sen avulla muita puitteita ja esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa ihmiset pitävät siitä, että muistan yksityiskohtia heidän kertomistaan asioista. Se tulkitaan kiinnostukseksi.

Olen sekä opiskellut että työskentelen alalla, joka vaatii juuri erityisesti kokonaisuuksien ja rakenteiden hahmottamista, analyyttisyyttä ja ongelmanratkaisutaitoja. Olen matemaattisesti erittäin lahjakas eikä hyvä muisti auta vaikkapa kirjoittamaan ällää pitkästä matematiikasta. Onko se, että kerron olleeni tyttö, jolla oli hyvä muisti, osoitus siitä, että en varmastikaan ole älykäs? Todisteet myös Enbusken älykkyydestä puuttuvat. Hän on opiskellut jossain kansanopistossa. Hänellä on ominaisuuksia, jotka voidaan yhdistää älykkyyteen. Mitä niille nyt on tapahtunut, kun on ”paljastunut” mt-ongelmia ja neurologista poikkeavuutta?

Käytin omaa lausettasi esimerkkinä. En ottanut varsinaisesti kantaa älykkyyteesi tai sen poissaoloon. Se nyt vaan on niin että vaikka joku on aspergerin tai autismin kirjoilla, ei tarkoita vielä että hän olisi älykäs. Se oli pointtini. Ei sellainen autisti tai assi kenellä on vaikka poikkeuksellisen hyvä muisti tai olisi huippukyvykäs jossakin kapean alan osassa kerro vielä poikkeuksellisesta älykkyydestä. Valheellisesti tätä aina toitotetaan. 

Autisti tai assi voi olla myös laaja-alaisesti älykäs.

Voi tietysti, mutta ei automaattisesti, toisin kuin jotkut kuvittelevat. Tiedän kolme assia, joista yksi on keskivertoälykäs, yksi keskimääräistä älykkäämpi ja yksi heikkolahjainen.

Vierailija
186/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Enbuske vasta vähän aikaa sitten ilmoittanut olevansa bipoläärinen vai oliko se borderline. Montako diagnoosia äijältä mahtaa löytyä..

Vierailija
187/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole autismia vasn persoonallisuushäiriö, mitä olen jo vuosia seurannut. Epävakaalle on tyypillistä romahtaa joskus.

Vierailija
188/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjon ihmiset ovat kaikki kuitenkin omanlaisiaan kuten kuka tahansa ihminen. Minä olen esimerkiksi melkein täysin puhumaan kykenemätön, mutta kirjoittamalla kommunikoiva autisti.

Vierailija
189/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on asperger, ja kukaan muu ei edes tiedä siitä. Ei ole virallista diagnoosia, koska en ole jaksanut sellaista lähteä hakemaan. Tunnistan vain monista sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä asioista, etten ole ns. normaali. N28

En usko, että on, jos ei kerran ole diagnosoitu. Sosiaalisesti kömpelö ei ole automaattisesti autisti.

Vierailija
190/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila Koo kirjoitti:

PaSkanmarjat. Niissä on myös normaalia tyhmenpiäkin ihan samalla mitalla. Olet katsonut rainmanin liian monta kertaa. Lapsellinen kommentti.

Vierailija
191/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Enbuske vasta vähän aikaa sitten ilmoittanut olevansa bipoläärinen vai oliko se borderline. Montako diagnoosia äijältä mahtaa löytyä..

Biboilu on muotisairaus nykyään. Biboilu lisää katuskottavuutta. Kaikista trendikkäitä on olla bibotransu. Silloin on todella In!

Vierailija
192/204 |
24.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biboilu on muotisairaus nykyään. Biboilu lisää katuskottavuutta. Kaikista trendikkäitä on olla bibotransu. Silloin on todella In!

Bibo, panseksuaali ja adhd ja autismi. Ja ehkä vielä trans ja ateisti. Siinä cv:tä.

Vierailija
193/204 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AHHAAH NYT SITTEN TULEE YLLÄTYKSENÄ!

Siis mua niin ottaa päähän kuinka täällä palstalla kuvitellaan aina että työttömät tai nepsy ihmiset ovat jotenkin outoja, likaisia ja syrjäytyneitä. Sitten kun oikein joku näyttäytyy ja esittäytyy ja huomaatte että se on ihan samanalinen kuin te, niin ollaan että ohoooh

Sama musta ihmiset eivät ikimaailmassa uskoisi musta että olen työtön ja on add.

Tämä. Itse olen asperger eikä musta huomaisi sitä lainkaan koska en yleensä ota sitä puheeksi ja olen ns. oppinut keskustelemaan normaalisti... :D

Luuleeko ihmiset että asperger tarkoittaa että olet joku syrjäytynyt, tuolilla ees taas keikkuva kummajainen?

Kyllä. Itse sain diagnoosin aikuisiällä, ja sen jälkeen törmännyt monta kertaa kuvitelmaan että älyssäni olisi jotain vikaa (ÄO 146).

Neurotyypillisten käsitykset autismikirjosta ovat ihan ihmeellisiä. Tosielämässä vastaantulevia kirjolaisia he eivät tunnista sitten millään, juurikin sen tyyppisistä syistä kuin että osaa keskustella jankuttamatta, on normaaliälyinen, pukeutuu tavallisesti, käy töissä ja on perheellinen. Niin kuin aspergerit usein ovat.

Toisaalta, monien on myös vaikea ymmärtää sitä, että joillakin Asperger voi oikeasti olla rajoittava ja vammauttava, jos itsellään tai tutuillaan se on vain lievänä.

Vierailija
194/204 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ihminen jää toistuvasti kiinni kaikenlaisesta perseilystä ja ylipäätänsä kroonisesta kusipäisyydestä hän tulee kertomaan olevansa adhd tapaus tai sitten jollakin muulla tapaa pipi päästään. Tämä yleensä sitten, kun omat ja lainatut rahat on loppu. Sitten odotetaan, että kaikki pitäisi saada anteeksi, niin velat kuin omat sanomiset ja tekemiset.

Vierailija
195/204 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä tuttavan lapsella diagnosoitiin asperger vaikka lapsi on todella puhelias ja sosiaalinen. Testeissä ei saatu tarpeeksi pisteitä ADHD:lle vaikka hän on todella aktiivinen, nopealiikkeinen ja kärsimätön. Ilmeisesti Aspergeriin liittyi käsittääkseni lähinnä se tilanteisiin ylireagoiminen ja herkkänahkaisuus. Välillä kuormittuu liikaa ja voi olla joko agressiivinen, arvaamaton tai ei jaksa kuunnella tai olla hiljaa tms. Hän on kyllä useimmiten hyvä kommunikoimaan erinomaisesti. Tutustuu ihmisiin helposti ja varsinkin aikuiset tuntuu tykkäävän. Lapset taas yleensä alkavat vähän tarkemman tuntemisen jälkeen helposti vähän karsastamaan ja riitautumaan. Hän on rohkea ja pystyy aloittamaan leikkejä tuntemattomien tai kenen tahansa kanssa.

Joka tapauksessa käsitykseni aspergerista muuttui täysin.

Vierailija
197/204 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös vähän kaikissa ole enemmän tai vähemmän autismin piirteitä? Autismin kirjo, niinkuin puhutaan.

As-päivä tänään

Vierailija
198/204 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vähän kaikissa ole enemmän tai vähemmän autismin piirteitä? Autismin kirjo, niinkuin puhutaan.

As-päivä tänään

Häh?

Ja ei, autismin kirjolla ei tarkoiteta sitä, että vähän kaikissa ois enemmän tai vähemmänkin piirteitä, vaan sitä, että erilaiset autismin muodot on kaikki yhden diagnoosinimikkeen alla - esim. Asperger tulee poistumaan omana nimikkeenään, ja menee autismin kirjon alle. 

Vierailija
199/204 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo siitä olisi pitänyt huomata, miten hän laukoo erinäisiä asioita vailla mitään suodatinta.

Tuo voi viitata yhtä hyvin antisosiaaliseen persoonallisuuteen.

Vierailija
200/204 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa ihan diagnosoimattomalta skitsoilulta. Onko katsekontakti hyvä myös silloin hyvä kun on veitsellä sohaistu siihen?

Jos ei niin selvä merkki.....jostain.

Itseäni naurattaa aina kun mies sanoo kesken juttelun, että katso silmiin älä muualle. Niin tosiaan muista tapittaa herkeämättä.Buhahaa vaan olisko joku tuostakin vihjaillut jotain. Kyllä ne on naurettavia tyyppejä. Ne ketkä miehelle uskotelleet sitä ja tätä. Ei saa huijata yksinkertaista. Tai todennäköisesti itsekin ovat superyksinkertaisia. Uskovat omiin valheisiin.

P.s rikosten tekijöitä ei ikinä arvosteta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä