Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enbusken autismi, miten voi olla?

Vierailija
05.12.2020 |

En tarkoita tätä ihmettelyä sellaisena, kuin janitavainon ketjuissa oli, kyllä minä uskon Enbuskella olevan elämää haittaava autismi, mutta en vaan tajua millaista se voi olla kun mies on tehnyt vuosikymmenet työtä mediassa ja ihmisten kanssa keskustellen. Siis hän on erinomainen keskustelija. Se ei käy yksiin sen kanssa, mitä olen autismista kuvitellut. Kuvittelin myös, että autismi todetaan jo pikkulapsilta tai ollaan toteamatta, ja sitten asia on taputeltu.

Eli jos Enbusken kaltainen keski-ikäinen ihminen diagnosoidaan autistiseksi, niin eikö tuo vähintään viittaa siihen, että autismi on hyvin alidiagnosoitu vaiva? Täytyykö tässä itsekin alkaa käydä oirelistaa läpi ja miettiä lääkäriin hakeutumista? Tai ei vain minun vaan kenen tahansa.

Kommentit (204)

Vierailija
1/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Enbusken lapsuuden aikoina varmastikaan tehty diagnooseja ihan kenelle vaan. Nehän on ollut tabu.

Vierailija
2/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös vähän kaikissa ole enemmän tai vähemmän autismin piirteitä? Autismin kirjo, niinkuin puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo on alidiagnostoitu. Monet heistä ovat erityislahjakkaita tai huippuälykkäitä, eikä ympäristö välttämättä tule edes ajatelleeksi, että jotain poikkeamaa on. Meillä on taipumus vaan hyväksyä, että tuo on tuollainen, joissakin asioissa hieman erilainen. Älykkäät myös osaavat salata ongelmansa.

Vierailija
4/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, autismi on aikuisilla ihmisillä alidiagnosoitu. Lievät autismin kirjon piirteet jää hyvin helposti diagnosoimatta. Asperger-ihminen on usein älykäs ja oppii esittämään "normaalimpaa", kuten Enbuskekin kertoo tehneensä koko elämänsä. Silti Enbusken olemus ja puhetapa ovat antaneet viitteitä aspergerista/autismista.

Vierailija
5/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjo sisältää paljon muutakin kuin yhden tietyn tyyppisen oirekuvan. Asperger voi olla vain lievästi "outo".

Vierailija
6/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin on alidiagnosoitu vaiva. Varsinkin naisilla. Ties kuinka monia aikuisia on ilman diagnoosia ja pärjäävät ihan hyvin, tai sitten eivät pärjää ja ihmettelevät syytä.

Enbuskellahan on lievä autismi eli asperger. Sellaiset voivat tosiaan olla ihan hyviäkin keskustelijoita. Ovat monesti älykkäitä. Ei se silti poista sitä, ettei välttämättä ymmärrä ihmisiä ja on ongelmia ihmissuhteissa.

Vierailija
7/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on asperger, ja kukaan muu ei edes tiedä siitä. Ei ole virallista diagnoosia, koska en ole jaksanut sellaista lähteä hakemaan. Tunnistan vain monista sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyvistä asioista, etten ole ns. normaali. N28

Vierailija
8/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole erinomainen keskustelija, kuten ap väittää. Samanlainen jankuttaja ja omasta katsontokannastaan kiinni pitävä kuten kaikki autistit. Yrittänyt vain opetella ihmisten tavoille.

Toimittajan tehtävä kyseenalaistaa.

Vierailija
9/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHHAAH NYT SITTEN TULEE YLLÄTYKSENÄ!

Siis mua niin ottaa päähän kuinka täällä palstalla kuvitellaan aina että työttömät tai nepsy ihmiset ovat jotenkin outoja, likaisia ja syrjäytyneitä. Sitten kun oikein joku näyttäytyy ja esittäytyy ja huomaatte että se on ihan samanalinen kuin te, niin ollaan että ohoooh

Sama musta ihmiset eivät ikimaailmassa uskoisi musta että olen työtön ja on add.

Vierailija
10/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään olis uskonut, että Enbuskella olis Aspergerin oireyhtymä. Sehän on kuitenkin sosiaalisesti aika sulava tyyppi ja on taitava näyttelemään, esim. esittämään olevansa jotain mieltä jostain asiasta, vaikkei oikeasti olekaan.

Vierailija
11/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Enbuske tekee kyllä hallaa aspergereillekin, kyllä hänellä on selkeästi muutakin taustalla. Eivätkä kaikki assit tai autistit ole älykkäitä kuin ihan kapealla alalla, mutta muuten ihan perustasoa. Kyllä oikeaan älykkyyteen tarvitaan muutakin kuin pienen siivun tietämys esimerkiksi siitä miten sähkö toimii. Sitten on vielä nämä joilla on niin hyvä muisti, että he hämäävät tällä jo tiettyjä ihmisiä. Pseudoälykkyyttähän tuo on.

Vierailija
12/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ap luulee että autismi on vain tietynlainen ongelma ja vain tietyillä ihmisillä.

Autismisin kirjon piirteitä on  useilla ihmisillä, ollut aina, eikä niitä edes ulkopuoliset huomaa.

Puhdas autismi on kokonaan eri asia.

Vierailija
13/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole erinomainen keskustelija, kuten ap väittää. Samanlainen jankuttaja ja omasta katsontokannastaan kiinni pitävä kuten kaikki autistit. Yrittänyt vain opetella ihmisten tavoille.

Ite olen aina ajatellut, että tuo on pelkästään omaksuttu rooli, päätellen jo siitä, että Enbuske esiintyy milloin minkäkin mielipiteen kiihkeänä kannattajana ja ottaa asioihin usein vuorotellen ristiriitaisia kantoja. Oon ajatellut, että se tarkoin laskelmoitua toimintaa, jolla tarkoituksella halutaan herättää tunteita ja keskustelua yleisössä.

Vierailija
14/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, ei ole älykästä pitää omasta katsontakannastaan kiinni, varsinkin jos faktat eivät tue sitä. Tai se että jos kyse on vain mielipiteestä, pitää ymmärtää että muillakin on niitä. Oikeasti älykäs ymmärtää nämä, ovat vielä aika helppoja sisäistää.

Vierailija
15/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suurempi ongelma Enbuskella on tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö, kuin autisminkirjon piirteet.

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön takiahan Enbuske sairaalaan joutui, ei suinkaan noiden autismiskirjon piirteiden takia.

Autistmi juttuja ei hoideta psykiatrisessa sairaalassa, vaan neurologisella osastolla tavallisissa sairaaloissa.

Vierailija
16/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa se selittääkin jotain, ihmettelin joskus kun olin yhdessä paikassa ja tuntui siltä että joku tuijottaa, katsoin ja se oli tämä henkilö. Siinä se toljotti. Mainittakoon että en ole millään muotoa sen näköinen että kenelläkään olisi mitään syytä minua katsoa tai edes huomata.

Vierailija
17/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut pienenä oppikirjamallin mukainen as-lapsi. Sain kuitenkin koulussa hyviä numeroita lukuaineista, opin kaiken ulkoa ja olin hiljaisehko kiltti tyttö. Olen opetellut tietoisesti sosiaalisia tilanteita, en suinkaan sano aina mielipidettä suoraan. Ihmiset huomaavat minussa jotain poikkeavaa. Olen mielestäni sosiaalisilta taidoilta lähellä keskivertoa miestä, mutta näytteleminen vie paljon voimia. Toisaalta asioihin perehtyminen ja tiedonhankinta on minulle ilmeisesti helpompaa kuin monille. Niinpä pärjään ja jaksan töissä, vaikka työelämään liittyy paljon kuormittavaa.

Olen usein miettinyt saisinko diagnoosin. Nykyisin kaltaiseeni lapseen kiinnitettäisiin huomiota. En tiedä olisiko diagnoosista haittaa vai hyötyä.

Vierailija
18/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Enbusken älykkyys ole teiltä pois. Ja hyvä muistikin on älykkyyttä. Jos muistat jonkun asian = tiedät asian.

Vierailija
19/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan, ei ole älykästä pitää omasta katsontakannastaan kiinni, varsinkin jos faktat eivät tue sitä. Tai se että jos kyse on vain mielipiteestä, pitää ymmärtää että muillakin on niitä. Oikeasti älykäs ymmärtää nämä, ovat vielä aika helppoja sisäistää.

Älä höpise.

Ärhäkkää ja monipuolista keskustelua ei edes synny, elleivät keskustelijat ole asioista montaa mieltä ja perustele  omaa näkemystään kunnolla.

Mitä keskustelua siitä sellainen olisi, jos kaikki olisivat aina samaa mieltä asioista ja hymistelivät yhdestä suusta koko ajan samaa asiaa?

Mielipiteitä saa olla puolesta ja vastaan, ei mielipiteiden tarvitse olla täyttä tieteellistä faktaa, nehän ovat juuri ja vain sen ihmisen omia mielipiteitä asioista.

Vrt. uskonto,politiikka, talous jne.  Eivät edes lääkärit ole samaa kaikista asioista ja siitä, miten joitain tiettyä sairautta hoidetaan oikein.

Vierailija
20/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittajan tehtävä kyseenalaistaa.

Voi olla sen takia tätä ei ole heti havaittu, mutta itse olen monta kertaa laittanut merkille, että tuo Enbuske on aika hankalan oloinen persoona ja mielipiteet todella kummallisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän