Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enbusken autismi, miten voi olla?

Vierailija
05.12.2020 |

En tarkoita tätä ihmettelyä sellaisena, kuin janitavainon ketjuissa oli, kyllä minä uskon Enbuskella olevan elämää haittaava autismi, mutta en vaan tajua millaista se voi olla kun mies on tehnyt vuosikymmenet työtä mediassa ja ihmisten kanssa keskustellen. Siis hän on erinomainen keskustelija. Se ei käy yksiin sen kanssa, mitä olen autismista kuvitellut. Kuvittelin myös, että autismi todetaan jo pikkulapsilta tai ollaan toteamatta, ja sitten asia on taputeltu.

Eli jos Enbusken kaltainen keski-ikäinen ihminen diagnosoidaan autistiseksi, niin eikö tuo vähintään viittaa siihen, että autismi on hyvin alidiagnosoitu vaiva? Täytyykö tässä itsekin alkaa käydä oirelistaa läpi ja miettiä lääkäriin hakeutumista? Tai ei vain minun vaan kenen tahansa.

Kommentit (204)

Vierailija
41/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää aspergerit on todella rasittavia

Vierailija
42/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän hän ole erinomainen keskustelija, kuten ap väittää. Samanlainen jankuttaja ja omasta katsontokannastaan kiinni pitävä kuten kaikki autistit. Yrittänyt vain opetella ihmisten tavoille."

Juurikin näin. 

Greta Thunberg toinen esimerkki , asperger, jonka ilmastoaktivismiin keskittyminen nosti masennuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

se joku minna Nuorgam ja se rusettipää huokuvat aspergeria ja autismia

Vierailija
44/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen kuten Enbuske työpaikan sosiaalisista kuvioista. Mua myös pidetään tosi usein jotenkin outona. Nettitesteistä en kuitenkaan koskaan ole saanut kovia as-pisteitä, eikä ole vaikea katsoa silmiin. Sosiaalinen kanssakäyminen on tosi raskasta kuitenkin. Luultavasti itseni kohdalla vaikuttaa se että olen introvertti, ja että minua kiusattiin koulussa. Jotenkin se vammautti toimintani sosiaalisissa ympyröissä. Tai sitten olenkin aspergerpiirteinen. En mene tavallisen juoruilevan naisen muottiin vaikka voin esittää sellaista jonkun aikaa.

Monelle ihmiselle - jopa alan ammattilaiselle - voi tulla yllätyksenä se, että Asperger-ihminen osaa katsoa silmiin. Samoin meitä luullaan huumorintajuttomina. Tunnen yhden As-ihmisen, jolta ensin evättiin Asperger-diagnoosi, ihan vain sen vuoksi, että hän katsoo ihmisiä silmiin ja hänellä on (hieman omaperäinen, mustahko) huumorintaju. Hän myös osaa nauraa itselleen, sillä tilannekomiikka on hänellä yhtä hyvin hallussa kuin sanallinenkin komiikka. 

Eiköhän nuo piirteet ole ihan yleisiä asseilla, myös silmiin oppii katsomaan, kun harjoittelee tarpeeksi ja ottaa niitä läääkkeitä.

Mitä lääkkeitä? Oletko tehnyt mullistavan lääkekeksinnön ja keksinyt As-lääkkeen?  Johan sinulle kuuluisi ihan lääketieteen Nobelin palkinto. :D 

Aspergeriuteen ei ole olemassa lääkitystä. ADHD:hen on, mutta ei autisminkirjoon - valitettavasti, sanoisi oman As-diagnoosini tehnyt psykiatrini. Asseja voi auttaa vain valmentamalla, eikä aina tarvitse sitäkään silloin, kun toiminnanohjauksessa ei ole ongelmia. Oikeastaan muuta ei sitten olekaan tarjolla kuin toiminnanohjausta, mikä on tietenkin tyhjää parempi. 

Vierailija
45/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se minna Nuorgam ja se rusettipää huokuvat autismia ja aspergeria, eivät kylläkään kuulu niihin älykkäisiin autisteihin

Vierailija
46/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä yksinkertaisuus!

Autismin kirjoon kuuluu monia muotoja. Enbuskella asperger. Sitäkin on montta erilaista tyyppiä.

Lisäksi Enbuske kertoo masennuksesta ja maniasta, eli hän on bipolaari - kaksisuuntainen mielialahäir

Vierailija
47/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtijutuissa puhutaan autismin kirjosta, mikä tosiaankin olisi ihan oikea termi sitten, kun uudempi lääketieteellinen luokitustapa saataisiin myös Suomessa käyttöön. Siihen asti puhutaan virallisesti Aspergerista ja autismista ym. 

Tätä uudistusta on nyt odotettu vuosia, mutta mitään ei vain tapahdu täällä Suomessa. Muualla maailmassa tämä uudempi autismin kirjo -diagnoosi on jo yleisesti käytössä ja sen vuoksi varmaan myös Suomessa on jo ruvettu käyttämään epävirallisesti autismin kirjo -termiä. Onkin erittäin todennäköistä, että myös Enbuskella on F84.5  Aspergerin oireyhtymä -diagnoosi eikä autismin kirjo.

Tuomas Enbuske on älykäs, sanavalmis ja ilmeisen hankala ihminen, kuten hän on itse luonnehtinut itseään. Olin vielä hetki sitten ihan varma, että hänellä olisi ollut ainakin pari akateemista yhteiskunnallista tutkintoa takanaan, mutta näköjään hän on päätynyt toimittajaksi vähäisemmällä koulutuksella. 

Hänen aspegeriutensa ilmeisesti esiintyy hankalana persoonallisuutena. Iltasanomien jossakin jutussa hän on kertonut kotinsa sotkuisuudesta. Todennäköisesti hänellä on melko pahoja toiminnanohjauksen ongelmia. 

Minä sain Asperger-diagnoosin kaksi vuotta sitten 58-vuotiaana sen jälkeen, kun lapseni sai saman diagnoosin 24-vuotiaana. Me molemmat olemme älykkäitä. Tämän enempää en halua kertoa aikuisesta lapsestani, mutta minulla on hyvin laaja akateeminen loppututkinto. Uuden oppiminen on minulle hyvin helppoa, kunhan olen motivoitunut opiskeluun. Yleensä riittääkin, että olen kiinnostunut uudesta asiasta. Minua kiinnostaa oman ammattialani lisäksi miltei kaikki maan ja taivaan välillä, joten tämä ei ole tuottanut ongelmia.

Olen työskennellyt omalla alallani siitä lähtien kun sain yliopistotutkintoni valmiiksi. Työni on kuitenkin osoittautunut minulle hyvin kuormittavaksi. Stressaannun helposti vaikka työ onkin mielestäni tärkeää ja mielekästä.  Olen tarkka, toisinaan suorastaan pikkutarkka ja saatan juuttua pieniin yksityiskohtiin niiden kiinnostavuuden vuoksi. Uppoudun helposti tutkimaan erilaisia työhöni liittyviä ilmiöitä syvemmin kuin olisi tarpeellista. Työhöni kuuluu paljon ylitöitä, jotka koen uuvuttavina niiden mielekkydestä huolimatta. Viikonloput eivätkä pitkätkään lomat riitä toipumaan työn aiheuttamasta stressistä. 

Työn kuormittavuutta lisää nopeatempoisuuden lisäksi erilaiset aistiyliherkkyydet (melu, valaistus, hajut, ym.) sekä isoissa ihmisjoukoissa työskentely.  Asperger-ihmisille on tyypillistä erilaiset sosiaaliset rajoittuneisuudet. Vaikka ihmisjoukoissa työskentely on hankalaa, tulen hyvin toimeen tilanteissa, joissa olen tekemisissä yhden tai pienen ihmisjoukon kanssa.

Myös minulla on toiminnanohjauksen ongelmia, kuten Enbuskella oletettavasti. Tämä näkyy kodissani ajoittaisena epäjärjestyksenä, joka pahimpina uupumiskausinani on yltynyt suorastaan kaaokseksi. Samoin erilaisten projektien käynnistämisessä on ongelmia, sillä minulla on toisinaan vaikeaa edeltäkäsin hahmottaa projektin sisältö ja tavoitteet yksityiskohtien seasta. Olen kuitenkin myös luova ja taiteellinen, ja yleensä keksin ratkaisut erilaisiin ongelmiin joko yksin tai muiden ihmisten avulla. Kirjoittaminen on ollut aina minulle mieluisaa ja helppoa. On myös sellaisia Asperger-ihmisiä, jotka kiinnostuvat matematiikasta ja muista luonnontieteistä. Oma lapseni on tästä hyvä esimerkki. 

Saatan myös innostua pitämään pitkiä monologeja minua kiinnostavista aiheista. Jo tämän vastaukseni venyminen näinkin pitkäksi on hyvä esimerkki taipumuksistani monologeihin. 

Stressaantumisesta seuraa usein työuupumus. Myös masennus on hyvin yleistä Asperger-ihmisillä, samoin kuin muutkin mielenterveysongelmat. 

Mä olen viime aikoina epäillyt että kuulun kirjoon jollain tasolla, mutta osaan aika hyvin luovia ihmisten kanssa. Toisaalta en koe kuuluvani mihinkään yhteisöihin ja minua on aina pidetty vähän omituisena, ja monet muille tavalliset sosiaaliset kuviot ovat minulle todella vaikeita ymmärtää. Kaikesta huolimatta olen ihan pidettyä seuraa, eikä koskaan tarvitse istua lounaalla yksin.

Mutta tämä kirjoitus kolahtaa kyllä aika voimakkaasti. Voin allekirjoittaa kaiken. Ei perhana. Hämmentävää. Vähän sanattomaksi vetää.

Vierailija
48/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen kuten Enbuske työpaikan sosiaalisista kuvioista. Mua myös pidetään tosi usein jotenkin outona. Nettitesteistä en kuitenkaan koskaan ole saanut kovia as-pisteitä, eikä ole vaikea katsoa silmiin. Sosiaalinen kanssakäyminen on tosi raskasta kuitenkin. Luultavasti itseni kohdalla vaikuttaa se että olen introvertti, ja että minua kiusattiin koulussa. Jotenkin se vammautti toimintani sosiaalisissa ympyröissä. Tai sitten olenkin aspergerpiirteinen. En mene tavallisen juoruilevan naisen muottiin vaikka voin esittää sellaista jonkun aikaa.

Monelle ihmiselle - jopa alan ammattilaiselle - voi tulla yllätyksenä se, että Asperger-ihminen osaa katsoa silmiin. Samoin meitä luullaan huumorintajuttomina. Tunnen yhden As-ihmisen, jolta ensin evättiin Asperger-diagnoosi, ihan vain sen vuoksi, että hän katsoo ihmisiä silmiin ja hänellä on (hieman omaperäinen, mustahko) huumorintaju. Hän myös osaa nauraa itselleen, sillä tilannekomiikka on hänellä yhtä hyvin hallussa kuin sanallinenkin komiikka. 

Eiköhän nuo piirteet ole ihan yleisiä asseilla, myös silmiin oppii katsomaan, kun harjoittelee tarpeeksi ja ottaa niitä läääkkeitä.

Mitä lääkkeitä? Oletko tehnyt mullistavan lääkekeksinnön ja keksinyt As-lääkkeen?  Johan sinulle kuuluisi ihan lääketieteen Nobelin palkinto. :D 

Aspergeriuteen ei ole olemassa lääkitystä. ADHD:hen on, mutta ei autisminkirjoon - valitettavasti, sanoisi oman As-diagnoosini tehnyt psykiatrini. Asseja voi auttaa vain valmentamalla, eikä aina tarvitse sitäkään silloin, kun toiminnanohjauksessa ei ole ongelmia. Oikeastaan muuta ei sitten olekaan tarjolla kuin toiminnanohjausta, mikä on tietenkin tyhjää parempi. 

Vai niin, asperger-tuttuni ottaa kyllä runsaasti erilaisia lääkkeitä mm. Ketipinoria ja jos hän jostain syystä alkaa pämppäämään eli ryyppäämään eikä muista ottaa lääkkeitä, hän joutuu psykoosiin. 

Vierailija
49/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtijutuissa puhutaan autismin kirjosta, mikä tosiaankin olisi ihan oikea termi sitten, kun uudempi lääketieteellinen luokitustapa saataisiin myös Suomessa käyttöön. Siihen asti puhutaan virallisesti Aspergerista ja autismista ym. 

Tätä uudistusta on nyt odotettu vuosia, mutta mitään ei vain tapahdu täällä Suomessa. Muualla maailmassa tämä uudempi autismin kirjo -diagnoosi on jo yleisesti käytössä ja sen vuoksi varmaan myös Suomessa on jo ruvettu käyttämään epävirallisesti autismin kirjo -termiä. Onkin erittäin todennäköistä, että myös Enbuskella on F84.5  Aspergerin oireyhtymä -diagnoosi eikä autismin kirjo.

Tuomas Enbuske on älykäs, sanavalmis ja ilmeisen hankala ihminen, kuten hän on itse luonnehtinut itseään. Olin vielä hetki sitten ihan varma, että hänellä olisi ollut ainakin pari akateemista yhteiskunnallista tutkintoa takanaan, mutta näköjään hän on päätynyt toimittajaksi vähäisemmällä koulutuksella. 

Hänen aspegeriutensa ilmeisesti esiintyy hankalana persoonallisuutena. Iltasanomien jossakin jutussa hän on kertonut kotinsa sotkuisuudesta. Todennäköisesti hänellä on melko pahoja toiminnanohjauksen ongelmia. 

Minä sain Asperger-diagnoosin kaksi vuotta sitten 58-vuotiaana sen jälkeen, kun lapseni sai saman diagnoosin 24-vuotiaana. Me molemmat olemme älykkäitä. Tämän enempää en halua kertoa aikuisesta lapsestani, mutta minulla on hyvin laaja akateeminen loppututkinto. Uuden oppiminen on minulle hyvin helppoa, kunhan olen motivoitunut opiskeluun. Yleensä riittääkin, että olen kiinnostunut uudesta asiasta. Minua kiinnostaa oman ammattialani lisäksi miltei kaikki maan ja taivaan välillä, joten tämä ei ole tuottanut ongelmia.

Olen työskennellyt omalla alallani siitä lähtien kun sain yliopistotutkintoni valmiiksi. Työni on kuitenkin osoittautunut minulle hyvin kuormittavaksi. Stressaannun helposti vaikka työ onkin mielestäni tärkeää ja mielekästä.  Olen tarkka, toisinaan suorastaan pikkutarkka ja saatan juuttua pieniin yksityiskohtiin niiden kiinnostavuuden vuoksi. Uppoudun helposti tutkimaan erilaisia työhöni liittyviä ilmiöitä syvemmin kuin olisi tarpeellista. Työhöni kuuluu paljon ylitöitä, jotka koen uuvuttavina niiden mielekkydestä huolimatta. Viikonloput eivätkä pitkätkään lomat riitä toipumaan työn aiheuttamasta stressistä. 

Työn kuormittavuutta lisää nopeatempoisuuden lisäksi erilaiset aistiyliherkkyydet (melu, valaistus, hajut, ym.) sekä isoissa ihmisjoukoissa työskentely.  Asperger-ihmisille on tyypillistä erilaiset sosiaaliset rajoittuneisuudet. Vaikka ihmisjoukoissa työskentely on hankalaa, tulen hyvin toimeen tilanteissa, joissa olen tekemisissä yhden tai pienen ihmisjoukon kanssa.

Myös minulla on toiminnanohjauksen ongelmia, kuten Enbuskella oletettavasti. Tämä näkyy kodissani ajoittaisena epäjärjestyksenä, joka pahimpina uupumiskausinani on yltynyt suorastaan kaaokseksi. Samoin erilaisten projektien käynnistämisessä on ongelmia, sillä minulla on toisinaan vaikeaa edeltäkäsin hahmottaa projektin sisältö ja tavoitteet yksityiskohtien seasta. Olen kuitenkin myös luova ja taiteellinen, ja yleensä keksin ratkaisut erilaisiin ongelmiin joko yksin tai muiden ihmisten avulla. Kirjoittaminen on ollut aina minulle mieluisaa ja helppoa. On myös sellaisia Asperger-ihmisiä, jotka kiinnostuvat matematiikasta ja muista luonnontieteistä. Oma lapseni on tästä hyvä esimerkki. 

Saatan myös innostua pitämään pitkiä monologeja minua kiinnostavista aiheista. Jo tämän vastaukseni venyminen näinkin pitkäksi on hyvä esimerkki taipumuksistani monologeihin. 

Stressaantumisesta seuraa usein työuupumus. Myös masennus on hyvin yleistä Asperger-ihmisillä, samoin kuin muutkin mielenterveysongelmat. 

Mä olen viime aikoina epäillyt että kuulun kirjoon jollain tasolla, mutta osaan aika hyvin luovia ihmisten kanssa. Toisaalta en koe kuuluvani mihinkään yhteisöihin ja minua on aina pidetty vähän omituisena, ja monet muille tavalliset sosiaaliset kuviot ovat minulle todella vaikeita ymmärtää. Kaikesta huolimatta olen ihan pidettyä seuraa, eikä koskaan tarvitse istua lounaalla yksin.

Mutta tämä kirjoitus kolahtaa kyllä aika voimakkaasti. Voin allekirjoittaa kaiken. Ei perhana. Hämmentävää. Vähän sanattomaksi vetää.

Väitän et ko. Kokemus kuvastaa reilusti yli joka toisen suomalaisen naisen sielunmaisemaa.

Vierailija
50/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Enbuskella on Asperger.

Kun seuraa hetken hänen Twitteriään, niin tämä on aika selkeä. Ei se ole fiksuudesta ja argumentaatiosta pois, mutta se on tietynlaista yksioikoisuutta.

Ei autismi ole kehitysvamma, mutta monella hankalasti autismin kirjolaisella on lisäksi kehitysvamma.

Vierailija
51/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, autismi on aikuisilla ihmisillä alidiagnosoitu. Lievät autismin kirjon piirteet jää hyvin helposti diagnosoimatta. Asperger-ihminen on usein älykäs ja oppii esittämään "normaalimpaa", kuten Enbuskekin kertoo tehneensä koko elämänsä. Silti Enbusken olemus ja puhetapa ovat antaneet viitteitä aspergerista/autismista.

Miten olemus ja puhetapa ovat antaneet viitteitä? En ole kyllä huomioinut.

Olemus, joka on aika vihaisen näköinen. Ja onhan hän ollutkin vihainen, kun on uhkaillut ainakin yhtä naista. Puhe on ollut omasta mielestään tietäväistä ja pikkuvanhaa. Hän on laukonut asioita ilman kritiikkiä.

Vierailija
52/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut pienenä oppikirjamallin mukainen as-lapsi. Sain kuitenkin koulussa hyviä numeroita lukuaineista, opin kaiken ulkoa ja olin hiljaisehko kiltti tyttö. Olen opetellut tietoisesti sosiaalisia tilanteita, en suinkaan sano aina mielipidettä suoraan. Ihmiset huomaavat minussa jotain poikkeavaa. Olen mielestäni sosiaalisilta taidoilta lähellä keskivertoa miestä, mutta näytteleminen vie paljon voimia. Toisaalta asioihin perehtyminen ja tiedonhankinta on minulle ilmeisesti helpompaa kuin monille. Niinpä pärjään ja jaksan töissä, vaikka työelämään liittyy paljon kuormittavaa.

Olen usein miettinyt saisinko diagnoosin. Nykyisin kaltaiseeni lapseen kiinnitettäisiin huomiota. En tiedä olisiko diagnoosista haittaa vai hyötyä.

Kun AS-ihmiset ovat usein älykkäämpiä kuin muut tai vähintään keskitasoa. Miksi kaikki luulevat, että Asperger olisi joku kehitysvamma tai, että olisi jotenkin tyhmä?

Lainasit minun kirjoitustani. En ottanut kantaa aspergereiden älykkyyteen vaan siihen, että outoudestani huolimatta olin sellainen lapsi, joka ei herättänyt 80-luvulla mitään huomiota. Ei ollut koulunkäyntiongelmia tai häiriökäyttäytymistä. Enbuskella on ikätoverinani ollut varmasti sama tilanne. Miksi olisi alettu neurologisiin tutkimuksiin vain siksi, että lapsi on kummallinen ja pikkuvanha. Omasta tai Enbusken älykkyydestä en tiedä. Minulla on yliopistotutkinto alalla, jonne on vaikea päästä. Epätasainen kykyprofiili taitaa olla tyypillistä, ainakin minulla on sellainen.

Haluaisin tarjota tähän 80-luvulla toimineen opettajan näkökulman. On hyvin todennäköistä, että erikoiseen käyttäytymiseesi, pikkuvanhuuteesi ja ahkeruuteesi on kiinnitetty huomiota ja todennäköisesti sinusta on myös keskusteltu opettajainhuoneessa tai rehtorin kansilassa epävirallisesti (kahden kesken). Sitten on todettu, että kaltaisiasi ihmisiä on ollut aina, mutta oikeaa nimeä ei ole löytynyt ilmiölle.  Todennäköisesti on myös sovittu, että kaltaistasi oppilasta seurataan (huolestuneena) varmuuden vuoksi, jotta mahdollisiin ongelmiin (kiusaamistilanteisiin, myötätuntoni on ollut aina kiusattujen, hiljaisten ja erityislaatuisten As-lasten puolella vaikka silloin vielä minulla ei ollut ilmiölle nimeä ) voitaisiin puuttua ajoissa. 

Onneksi 80-luvulta on päästy niin pitkälle, että nykyään on tarjolla diagnosoinnin lisäksi erilaisia tukitoimia.

Vierailija
53/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäkin olen +40 nainen, jaminulla on yliopistotutkinto ja äskettäin diagnosoitu adhd. Ei tunnettu adhd:ta kun olin lapsi ja nuori. En voi aloitta lääkitystä terveydellisistä syistä, enkä aloittaisi muutenkaan. Olen pärjännyt siksi, että olen älykäs.

Vierailija
54/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olis uskonut, että Enbuskella olis Aspergerin oireyhtymä. Sehän on kuitenkin sosiaalisesti aika sulava tyyppi ja on taitava näyttelemään, esim. esittämään olevansa jotain mieltä jostain asiasta, vaikkei oikeasti olekaan.

No osaahan Enbuske silloin esittää "normaaliakin".

Monilla autisteilla on huono itsetunto ja se entisestään heikentää sosiaalista sujuvuutta. Enbuskella on periaatteessa hyvä itsetunto, hänellä on rohkeutta.

Ero Sallin kanssa otti koville, ja mies mureni.

Vierailija
55/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtijutuissa puhutaan autismin kirjosta, mikä tosiaankin ol1isi ihan oikea termi sitten, kun uudempi lääketieteellinen luokitustapa saataisiin myös Suomessa käyttöön. Siihen asti puhutaan virallisesti Aspergerista ja autismista ym. 

Asperger on jo poistunut luokituksesta Suomessakin ja korvaantunut autismin kirjolla.

Toiseksi olet normaali.

"Autismikirjon diagnoosit muuttuvat tämänhetkisen tiedon valossa vuonna 2022, jolloin erilliset diagnoosit poistuvat ja tilalle tulee yksi sateenvarjodiagnoosi "autismikirjon häiriö". "

Lähde: Autismiliitto

https://www.autismiliitto.fi/autismikirjo

Jos toinen on kaksi vuotta sitten saanut diagnoosinsa niin luulisi olevan pätevä diagnoosi.

Eri

Vierailija
56/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku Enbuskea Kiss Fm:n ajoilta? Se niiden aamutiimi oli meillä töissä aina päällä. Luulin silloin tai oikeastaan olen aina luullut, että hänellä on ikäänkuin rooli olla kaikesta eri mieltä. Silloin jo Henkan ja Jennin jutustelu oli ”normaalia” ja Enbuske oli aina jotenkin änkyrä vastaanvänkääjä.

Vierailija
57/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkka ja Jennahan on pari

Vierailija
58/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitän et ko. Kokemus kuvastaa reilusti yli joka toisen suomalaisen naisen sielunmaisemaa.

No sekin voi olla kyllä totta :D

Vierailija
59/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, kaikkialla tosiaan aina sanotaan tuosta silmiin katsomisen vaikeudesta. Miten asperger sulla sitten ilmenee?

Ja muista julkkiksista, onhan vaikka Maj Karman laulaja asperger, heitä on paljon

Vierailija
60/204 |
05.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olis uskonut, että Enbuskella olis Aspergerin oireyhtymä. Sehän on kuitenkin sosiaalisesti aika sulava tyyppi ja on taitava näyttelemään, esim. esittämään olevansa jotain mieltä jostain asiasta, vaikkei oikeasti olekaan.

No osaahan Enbuske silloin esittää "normaaliakin".

Monilla autisteilla on huono itsetunto ja se entisestään heikentää sosiaalista sujuvuutta. Enbuskella on periaatteessa hyvä itsetunto, hänellä on rohkeutta.

Ero Sallin kanssa otti koville, ja mies mureni.

Suurimmalla osalla ihmisistä on huono itsetunto. Ennen vastauksia haettiin luonnehoroskoopeista, nyt kaikki vastaukset löytyvät diagnooseista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän