Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asuntolainaa myönnetään pienipalkkaiselle, mutta ei minulle?

Vierailija
18.04.2014 |

Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.

Tiedän ihmisiä, joille on vuoden sisään myönnetty suurempaakin lainaa, vaikka heidän tulonsa on pienet, eikä säästöjäkään ole ollut. Valtiontakauksella eli ei myöskään takaajista voi olla kyse.

Miksi minä en saa asuntolainaa? Onko se pärstäkertoimesta kiinni???

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

37 lisää vielä, että ulkopuolinen ei takuulla olisi uskonut, että meillä oli noinkin paljon säästöjä. Ihan itse kovalla työllä säästetty, turha olla katkera:)

Vierailija
42/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 21:16"]

37 lisää vielä, että ulkopuolinen ei takuulla olisi uskonut, että meillä oli noinkin paljon säästöjä. Ihan itse kovalla työllä säästetty, turha olla katkera:)

[/quote]

Ei ketään kiinnosta paljonko teillä oli säästöjä, joten vaikea kenenkään olla katkera.

Miksi pässit ehdotatte sitä ASP-lainaa vaikka jo ensimmäisessä viestissä totesi ikänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 21:16"]

[/quote]

Ei ketään kiinnosta paljonko teillä oli säästöjä, joten vaikea kenenkään olla katkera.

Miksi pässit ehdotatte sitä ASP-lainaa vaikka jo ensimmäisessä viestissä totesi ikänsä.

[/quote] koska ap on kolmekymppinen. Jos on nopea, ehtii avaamaan kyseisen tilin ennen kuin täyttää 31. ;)

Vierailija
44/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sun palkka häävi ole. Mulla on samaa luokkaa ja ei se mihinkään meinaa riittää. Mulla kyllä mä olen sillä asuntolainat saanut.

ps. En ole korkeasti koulutettu.

Vierailija
45/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti avaamaan asp-tili! Lainan voi ottaa jo, kun puolet tarvittavista talletuksista on tehty, jos jatkaa talletuksia vielä sen jälkeen ne tarvittavat neljä vuosineljännestä. Hopihopi! Asp:ssä on hyviä etuja, esim. ilmainen valtiontakaus koko lainasummalle, korkokatto tietyn korkotason ylittävälle osuudelle ja alhainen marginaali. Lisäksi talletuksille maksetaan lisäkorkoa.

Vierailija
46/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 21:29"][quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 21:16"]

[/quote]

[/quote] Aloituksessahan ap ihmettelee miksi hän ei saa ja pienituloiset saa, johon vastasin. Kaikki pienituloiset kun ei ole persaukisia :)

Vierailija
47/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi! Mulla samansuuruiset nettotulot (brutto lähes 4000 e mutta autoetu nostaa veron pilviin). 120 000 on itsellänikin lainan tarve. Tuon summan pitäisi kestää (ainakin Nordean mukaan) takaisinmaksukyky 20 vuoden maksuajalla 6 prosentin korolla. Lisääpä siihen yhtiövastike ja muut asumiskulut, mahdolliset remontit jos taloyhtiö on vanha jne. Onhan se fakta että aika tiukille saattaa tilanne mennä. Itse olen laskenut että optimi lainamäärä näillä tuloilla on 80 000, mutta mitäpä sillä sitten saa...ei niin mitään! 

Mulla olis mahdollista tuo 120 000 ottaa jos vanhemmat antaa vakuudeksi omaisuuttaan. Eipä vaan tee mieli pyytää. 

Kai mä ostan jonkun 40 neliön yksiön ja elän siinä lapsen ja koiran kanssa. Muuhun kun ei ole varaa.

Vierailija
48/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan, ettei palkka ole häävi, mutta teen työtä, josta pidän ja jos teen työni hyvin, voin mahdollisesti edetä. Eihän se eteneminen kiveen ole kirjoitettu, mutta ainakin yritän parhaani! Olen nainen, ja valitettavasti alalla vallitsee miesvalta. Miespuolinen kollegani tienaa tuhat euroa enemmän, vaikka lähtökohdat melko samat ja työpanos ehkä jopa minua huonompi (ei ota hommaa niin tosissaan ja tekee huolimattomuusvirheitä). Jaa, että miksikö tyydyn vähempään? Niin se vaan tällä alalla (ja monella muulla) valitettavasti vielä menee. Mutta palatakseni laina-asiaan, olen valmis säästämään vaikka kymmenen vuotta, jotta saan oman asunnon. asp täytynee hankkia! Olen siis muutamaa päivää vajaa kolmekymppinen.

Vierailija
49/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä sitä tietää, vaikka tässä säästäessä tulisi joku ukko vastaan, jonka kanssa voisi jakaa tämän taakan? :)

Vierailija
50/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit on tällä hetkellä aivan helvetin nihkeitä antamaan lainaa varakkaammillekin. Meillä omarahoitusosuus oli 50% ja rahat oli tilillä odottamassa ja silti Nordeassa oli niin nuivaa että vaihdettiin OP:hen. Ja oltiin Nordean asiakkaita ja asuntolainan maksajia viimeiset 7 vuotta. Ilmeisesti vaikuttaa aika paljon siitä henkilöstä jonka kanssa asioi. Eli aloittajalle; käy läpi kaikki pankit, siis myös Handelsbanken, Tapiola, Hypo jne. Maksaa vaivan jos se laina jostain irtoaa ja aina kannattaa yrittää.

Vierailija
51/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:20"]

miksi kerrot olevasi korkeakoulutettu? mitä se mihinkään vaikuttaa? pankillekkaan se ei merkkaa mitään.

[/quote]

Korkeakoulutus ennustaa parempaa palkkakehitystä.

Vierailija
52/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 06:23"]

Sanot että enemmänkin pystyisit maksamaan mutta silti olet saanut säästöön vain 10 000€. Kuudessa vuodessa vain 10 000? eli vain 138€/kk elkä lomarahoja olenkaan säästöön taisitten vain lomarahat säästöössä. Palkastasi huimatta opintolainaakin on vielä 5000€ maksamatta.

itse olen yh ja palkka käteen noin 1500€. Siihen päälle lapsilä ja elatusmaksu. Pakollisia luluja oli lapsrn päivähoitomaksu noin 200€ ja siihen päälle vuokra vajaa 700€.  Sen lisäksi minulla oli maksettavana kaden ihmisen kulut. Sain joka kuukausi säästöön vähintään 350-500€/kk ja lomarahat. Säästeliäästi olin elänyt aina. Ei taevinnut siis pankkia sen ihmeemmin vakuuttaa että pystyn laittamaan. 1000€ /kk asumiseen. Pankki ehdotti kuukausi eräksi noin 650€/kk ja siihen yhtiövastike niin asumiskulut olisivat olleet noin 1000€/kk. Itse halusin heti korkeamman erä ja nyt maksan vielä korkeampaa eli reilu 900€/kk + vastike. Maksan myös kahden ihmisen kulut yksin pienemmästä palkasta kun sinä. Eli sanoisin että pankin mielestä suunnitelmasi ei kuulosta realistisilta sinulle.

[/quote]

Kaikki ei tiedä lapsilisien ja elatusmaksujen määrää, joten selventäisi jos laittaisit suoraan paljonko saat palkkaa ja tukia käteen. :)

[/quote]

Tukia en saa yhtään. Palkkaa saan käteen 1500€. Lapsilisä ja elatusmaksu (lapsen isä maksaa) yhteensä noin 300€. Eli kaikki tulot käteen vajaa 1800€/kk. Siitä maksan siis kaden ihmisen, omani ja lapsenu, kulut.

Vierailija
53/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 06:23"]Sanot että enemmänkin pystyisit maksamaan mutta silti olet saanut säästöön vain 10 000€. Kuudessa vuodessa vain 10 000? eli vain 138€/kk elkä lomarahoja olenkaan säästöön taisitten vain lomarahat säästöössä. Palkastasi huimatta opintolainaakin on vielä 5000€ maksamatta.

itse olen yh ja palkka käteen noin 1500€. Siihen päälle lapsilä ja elatusmaksu. Pakollisia luluja oli lapsrn päivähoitomaksu noin 200€ ja siihen päälle vuokra vajaa 700€.  Sen lisäksi minulla oli maksettavana kaden ihmisen kulut. Sain joka kuukausi säästöön vähintään 350-500€/kk ja lomarahat. Säästeliäästi olin elänyt aina. Ei taevinnut siis pankkia sen ihmeemmin vakuuttaa että pystyn laittamaan. 1000€ /kk asumiseen. Pankki ehdotti kuukausi eräksi noin 650€/kk ja siihen yhtiövastike niin asumiskulut olisivat olleet noin 1000€/kk. Itse halusin heti korkeamman erä ja nyt maksan vielä korkeampaa eli reilu 900€/kk + vastike. Maksan myös kahden ihmisen kulut yksin pienemmästä palkasta kun sinä. Eli sanoisin että pankin mielestä suunnitelmasi ei kuulosta realistisilta sinulle.

[/quote]

Eli sulla menee palkka (1500) lähes kokonaan lainaan (900), vastikkeeseen (350) ja päivähoitomaksuun (200)? Lapsilisällä ja elarilla syötte, vaatetatte, liikutte ja harrastatte? Ei tuokaan kyllä mitenkään järkevältä kuulosta.

[/quote]

Niin kaikki ei tuhlaile. Miksi ei kuulosta järkevältä? Tällä hetkellä lapsi ekalukkalainen, joten päivähoitomaksu on vaihtunut iltapäiväkerhonmaksuun 80€/kk. Sähkö 30-35€/kk, puhelin ja netti 30€/kk, lapsen puhelimeen lataukseen noin enintään 4-5€/kk. Viimeksi latasin joulukuussa 20€ ja saldoa edelleenkin reilusti jäljellä. Sen jälkeen rahaa jää vielä reilu 400€. Ruokaan menee enintään noin 150€/kk. Vaatteet ostan pääasissa alesta samoin leluja jne.  Liikkuminen ei maksa mitään. Samoin lapsen harrastus. Siitä jää vielä säästöönkin ja päästään matkustamaankin.  

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin pakollinen asuntolainan lyhennys on pienempi, mutta tällä hetkellä maksan noin 900€/kk koska koen sen sopivaksi summaksi. Näin laina tulee nopeammin maksettua ja ehkä en joudu kokemaan ollenkaan kovempien korkojen aikoja.

Vierailija
54/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile Nooa Säästöpankkia.

Vierailija
55/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:15"]

tätä tosiaan kannattaisi palstalla vuokra-asuntojen puolesta kiihkoilevien myös miettiä, olisi edes jotain antaa jälkikasvulle ja mahdollisuus päästä pois huonoista kaupungin vuokra-asunnoista tulevaisuudessa. Muuten lapset joutuvat jatkamaan samaa rataa kuin vanhempansa, mitä tällä palstalla on toitotettu aina. Omistusasuminen on siis jälkipolville mahdollisuus parantaa sosiaalista statustansa.

Paitsi sitten kun se omistusasunto on kuolevilla paikkakunnilla, jolloin asunnon arvo on olematon. Tässä tapahtuu nimittäin jakoa myös alueiden suhteen. Jos satut asumaan paikkakunnalla, josta lopetetaan teollisuus yms. työpaikat niin ei niillä asuntojen arvo laskee myös.

Helsingissä kaupungin vuokra-asunnot ei muuten välttämättä ole huonoja, koska uusille asuinalueille niitä rakennetaan omistusasuntojen lisäksi. Omistusasunnot taas ovat niin kalliita, ettei keskituloisilla niihin ole varaa tai eivät saa niin isoa lainaa.

No ainakin mun laskuopin mukaan 90 000 euroakin on enemmän kuin ei mitään. Vaikka asunnon arvo olisi vähäinenkin, voi sitä kuitenkin käyttää esim. vakuutena lainaneuvotteluissa.

Vierailija
56/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kilpailutti ensimmäisen asuntolainansa olisiko ollut viidessä eri pankissa. Kaikkialta muualta olisi saanut ihan kunnolla lainaa, Sampo-pankista kiellettiin laina kokonaan. Ei mitään hajua miksi.

Vierailija
57/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:15"]

tätä tosiaan kannattaisi palstalla vuokra-asuntojen puolesta kiihkoilevien myös miettiä, olisi edes jotain antaa jälkikasvulle ja mahdollisuus päästä pois huonoista kaupungin vuokra-asunnoista tulevaisuudessa. Muuten lapset joutuvat jatkamaan samaa rataa kuin vanhempansa, mitä tällä palstalla on toitotettu aina. Omistusasuminen on siis jälkipolville mahdollisuus parantaa sosiaalista statustansa.

Paitsi sitten kun se omistusasunto on kuolevilla paikkakunnilla, jolloin asunnon arvo on olematon. Tässä tapahtuu nimittäin jakoa myös alueiden suhteen. Jos satut asumaan paikkakunnalla, josta lopetetaan teollisuus yms. työpaikat niin ei niillä asuntojen arvo laskee myös.

Helsingissä kaupungin vuokra-asunnot ei muuten välttämättä ole huonoja, koska uusille asuinalueille niitä rakennetaan omistusasuntojen lisäksi. Omistusasunnot taas ovat niin kalliita, ettei keskituloisilla niihin ole varaa tai eivät saa niin isoa lainaa.

No ainakin mun laskuopin mukaan 90 000 euroakin on enemmän kuin ei mitään. Vaikka asunnon arvo olisi vähäinenkin, voi sitä kuitenkin käyttää esim. vakuutena lainaneuvotteluissa.

Juuri näin. Jostain syystä av-mammat ei vain tätä tunnu ymmärtävän.

Vierailija
58/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 06:23"]Sanot että enemmänkin pystyisit maksamaan mutta silti olet saanut säästöön vain 10 000€. Kuudessa vuodessa vain 10 000? eli vain 138€/kk elkä lomarahoja olenkaan säästöön taisitten vain lomarahat säästöössä. Palkastasi huimatta opintolainaakin on vielä 5000€ maksamatta.

[/quote]

Eli sulla menee palkka (1500) lähes kokonaan lainaan (900), vastikkeeseen (350) ja päivähoitomaksuun (200)? Lapsilisällä ja elarilla syötte, vaatetatte, liikutte ja harrastatte? Ei tuokaan kyllä mitenkään järkevältä kuulosta.

[/quote]

Niin kaikki ei tuhlaile. Miksi ei kuulosta järkevältä? Tällä hetkellä lapsi ekalukkalainen, joten päivähoitomaksu on vaihtunut iltapäiväkerhonmaksuun 80€/kk. Sähkö 30-35€/kk, puhelin ja netti 30€/kk, lapsen puhelimeen lataukseen noin enintään 4-5€/kk. Viimeksi latasin joulukuussa 20€ ja saldoa edelleenkin reilusti jäljellä. Sen jälkeen rahaa jää vielä reilu 400€. Ruokaan menee enintään noin 150€/kk. Vaatteet ostan pääasissa alesta samoin leluja jne.  Liikkuminen ei maksa mitään. Samoin lapsen harrastus. Siitä jää vielä säästöönkin ja päästään matkustamaankin.  

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin pakollinen asuntolainan lyhennys on pienempi, mutta tällä hetkellä maksan noin 900€/kk koska koen sen sopivaksi summaksi. Näin laina tulee nopeammin maksettua ja ehkä en joudu kokemaan ollenkaan kovempien korkojen aikoja.

[/quote]

150e ruokaan kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Vaikka lapsi syö koulussa, niin tuskin sulla on ilmaista ruokaa töissä? Meillä menee ainakin 600e kauppaan, jälkeläinen tosin teinipoika, mutta ei millään selvittäisi ruokakuapasta alle 400e kuussa. Pitäähän sieltä ostaa ruuan lisäksi pesuaineet, hygieniatuotteet ym.

Vierailija
59/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

150e ruokaan kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Vaikka lapsi syö koulussa, niin tuskin sulla on ilmaista ruokaa töissä? Meillä menee ainakin 600e kauppaan, jälkeläinen tosin teinipoika, mutta ei millään selvittäisi ruokakuapasta alle 400e kuussa. Pitäähän sieltä ostaa ruuan lisäksi pesuaineet, hygieniatuotteet ym.

[/quote]

Saahan sinne ruokakauppaan menemään niin paljon kuin rahaa kuin haluaa. Teinipoika varmasti syökin paljon enemmän kuin ekaluokkalainen. Ei ole ilmaistaruokaa töissä, otan usein miten eväät mukaan. Joskus käyn syömässä ryokalassa. Pesuaineet ei niin hirveästi maksa. Iso pussi astianpesukone tabletteja tarjouksessa noin 5€ riittää useammiksi kuukaudeksi. Samoin pyykinpesuneste pullo maksaa alle 5€ tarjouksesta saa 4 pulloa 10€. yksi pullo riittää hyvin pariksi kuukaudeksi. Nestesaippua 2€/ litra riittää pariksi kuukaudeksi. Shampoo noin 2-3€ tarjouksessa. pesuaineita voi ostaa useamman kerraalla kun otarjouksia niin ei tarvise niiden perässä juosta, jos sitä aiot seuraavaksi sanoa:) Ei ne pesuaineet niin ihmeitä maksa. Se on vaan ihmisten tapa perustellla suuria kauppalaskujaan.

Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin ja eikö kelpaa kuin kampaamotuotteet jne? Vai meneekö ihan oikeasti ruokakauppaan vai sinne ja johonkin muuhun kuukaudessa tuo 600€.

Vierailija
60/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:38"]

[/quote]

Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin ja eikö kelpaa kuin kampaamotuotteet jne? Vai meneekö ihan oikeasti ruokakauppaan vai sinne ja johonkin muuhun kuukaudessa tuo 600€.

[/quote]

Jos tuo ylempi on kaksi henkeä eli yh ja teinipoika, niin suosittelen heille ostostapojen tarkastelua. Meillä on 5-henkinen perhe, aikuiset syövät myös lounaan kotona ja oman perheen lisäksi joka arkipäivä 1 - 3 muuta aikuista lounaalla. Silti ruokakauppaan menee 600 - 700 euroa kuukaudessa. Jos te saatte kahdestaan menemään yhtä paljon, niin se on ihan oma mokanne. Ja minä en edes etsi ja osta tarjousruokia enkä valitse halvinta ruokaa vaan suosin kaikessa kotimaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä