Miksi asuntolainaa myönnetään pienipalkkaiselle, mutta ei minulle?
Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.
Tiedän ihmisiä, joille on vuoden sisään myönnetty suurempaakin lainaa, vaikka heidän tulonsa on pienet, eikä säästöjäkään ole ollut. Valtiontakauksella eli ei myöskään takaajista voi olla kyse.
Miksi minä en saa asuntolainaa? Onko se pärstäkertoimesta kiinni???
Kommentit (116)
Vaikea sanoa ap...me ollaan miehen kanssa duunareita ja ollaan maksettu omaa asuntoa pankille jo 21v. Viimeksi saatiin talolaina 170 000e 8v sitten ja tässä sitä vielä hetken maksellaan.
Luulen ettei näytä hyvältä, että sulla on opintolainaa jäljellä vielä. Kannattanee maksaa se pois alta?
Kyllä se vaan vakuuksista on kiinni. 120 tonnin asunto kelpaa lainaansa 70% vakuudeksi, eli muuta vakuutta, rahoitusta tai takaus pitäis olla 36.000€:n summalle.
Nyt on menossa kansa jako niihin jotka omistaa asuntonsa ja niihin jotka ei omista. Tämä jako tulee olemaan myös periyvää, sillä ikusesti vuokralla asuneet eivät pysty myöskään antamaan vakuuksia lastensa lainoille, toisin kuin omistusasujat, joilla on aina se oma asunto joka kelpaa hienosti vakuudeksi myös jälkikasvun lainoille.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:36"]
Luulen ettei näytä hyvältä, että sulla on opintolainaa jäljellä vielä. Kannattanee maksaa se pois alta?
[/quote]
No en usko että se kauheasti vaikuttaa. Itsellä saman verran opintolainaa eikä se mitenkään lainan saantia vaikeuttanut.
Ei pankit nykyään anna lainaa, riskifaktori on liian korkea. Parempi vaan jatkaa tuhnuttelua ylikalliissa vuokraluukussa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:30"]
Ei kaikki ihmiset säästöistään huutele, joten voi olla hyvinkin mahdollista, että nämä pienituloiset, mitä se sitten kenellekin tarkoittaa, ovat säästöjensä ansiosta lainan saaneet.
[/quote]Sitä ei myöskään usein kerrota, jos mamma ja pappa ovat vähän avustaneet...
Meilläkin oli taloa rakentaessa vanhempien talo lainan panttina, mutta se vapautui sitten kun talo oli valmis ja riitti itse lainansa vakuudeksi. Tuskin olisi saatu rakennettua ilman tuota vakuuden lainaisapua.
Lisäyksenä olen digialalla, koulutukseni on kaupallinen. Asun Helsingissä kantakaupungissa, mutta asunto olisi tarkoitus ostaa kauempaa, myös Vantaa ja Espoo huomioiden. Olen duunariperheestä, isäni on kuollut, äitini pienituloinen. Onhan se epäreilua, jos pankit eivät rehelliselle, ahkerasti työtä tekevälle lainaa myönnä, vaikka lainaturvankin olisin valmis ottamaan.
No mutta kaipa niillä pienituloisilla tutuillani on ollut monien tuhansien säästöt tai sukupuussa joku aatelinen.
Ehkäpä käyn vielä OP:ssa, mutta jos sieltäkin näytetään pitkää nenää, niin kaipa minun on vuokralaisena pysyttävä ja kateellisena katseltava, kuinka koko lähipiirini omistusasunnoissansa asuvat.
Pankit ovat kiristäneet luotonantoa ja tarvitaan ainakin se 10 % omaa rahaa, todennäköisesti sinkun kohdalla pankki laskee vielä tiukemmin. That's it, kun sulla on se 12 000 euroa ja ei opintovelkaa niin eiköhän ole paremmat saunat.
Mikä paikkakunta? Kyllä noilla tuloilla ja rahatilanteella pitäisi saada esim. Nordeasta..
Myös se vaikuttaa, jos on joku maksu (esim. opintolainan lyhennys) ollut myöhässä tmvs. Kehottaisin siirtymään Helsingin pankkikonttoriin, voit vaihtaa konttoria vaikka et asukaan paikkakunnalla. Täällä uskoisin että ainakin saat noilla tuliolla.
Itselläni samat tulot, miehellä 4 000 ja yhteistä säästöä 13000. Tuolla olisimme saaneet 330 000 euroa lainan Helsingin Nordeasta. Myös pankkivirkailija merkitsee aika paljon, suosittelen menemään suoraan pääpankkiin, siellä virkailijalla on paremmat valtuudet kuin pienissä pankeissa.
Jos olet ensiasunnon ostaja Kannattaa avata siellä opssa asp-tili.
Jos tosissaan haluat oman asunnon, muuta nyt halvimpaan mahdolliseen asuntoon, jonka löydät ja vedä kulutuksesi minimiin lähivuosiksi. Maksa pois asuntolainasi ja säästä vähintään 10% toivomasi asunnon hinnasta. Pikaisesti arvioiden yksin asuva sinkku voisi pystyä laittamaan noista tuloista noin tonnin kuussa, jos sen aikaa malttaa pystyy välttämään kaikkia ylimääräisiä menoja ja elämään pihisti. (Väliaikaisesti vuoden pari pystyy lykkäämään hankintoja, kuten huonekaluja, silmälaseja, vanhoilla vaatteilla moni pärjää aikansa ja tuon aikaa jaksaa muutenkin pihistellä.) Vuodessa sulla olisi opintolaina maksettu ja säästössä n. 12000 €, kahdessa vuodessa 24000 €. Jos nykyinen asuntosi ei ole halpa, muutosta tulisi kuluja ja alussa kaikkia kuluja ei saa välttämättä alas heti, tai arvioni säästämismahdollisuuksista ja halvimmasta asunnosta voi olla optimistinen, joten tuo on varmaan yläkanttiin, mutta silti pari vuotta pitäisi riittää 10-15%:n omarahoitusosuuden säästämiseen, jolloin lainan saaminen on jo paljon helpompaa. Lisäksi säästämistahti todistaisi pankille kykysi säästää ja siten maksaa lainaakin.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:26"]
Todellakin kannattaa kysyä toisesta pankista!! Miehelleni aikanaan naurettiin Nordeassa, kun haki lainaa (siis oikeasti virkailija nauroi!?) ja syy oli liian pienet tulot..kuulemma nettotuloista korkeintaa 30% saa mennä lainanlyhennykseen?
[/quote]
Miksi miehesi sitten halusi liian suuren lainan? Ei tainnut taloudelleen tehdä stressitestejä itse. Mitäs meinasi tehdä, jos joutuu työttömäksi tai korot nousevat lähelle 10%?
[/quote]Tässä maassa on kyllä isompiakin ongelmia jos korot olisi 10%. Sanotaan että ne voi olla joskus hetkellisti noin 5%. Yksinäisen nuoren voi kyllä olla mahdoton saada lainaa ilman että vakuudet on kunnossa.
Rahasta olen ollut aina tarkka eli mitään maksuja ei ole koskaan ollut myöhässä. Opintolainalyhennyserä menee automaattisesti tililtä. Ehkäpä maksan sen nyt kokonaisuudessaan pois (minäkin luulin, ettei sen pitäisi hirveästi vaikuttaa asuntolainanottoon, ja onhan siinä pieni korko, joten olen ajatellut, että halvemmaksi tulee maksella sitä pikkuhiljaa pois ja säästää asuntoon). Enemmänkin olisi säästöjä ellen olisi maksanut yli 8000 euron digitaalisen alan lisäkoulutusta.
Ehkä siis vielä muutama vuosi säästämistä, ja uusi yritys.
Avaa asp-tili, saat lainan taatusti kun 10% lainasummasta on kasassa.
Tuskin opintolainalla olisi merkitystä, jos säästöjä olisi enemmän. Mutta säästöt - lainat laskun lopputulos lienee se mikä eniten merkkaa, ja siitä tulos on tällä hetkellä aika pieni, kun säästöjä ei ole tuon enempää. Jos saat rahalle parempaa korkoa muualta, tuskin on pankille merkitystä säästätkö vai maksatko lainaa ensin, kunhan teet jomman kumman.
Tiukalle säästödieetille siis! Pystyn tekemään keikkahommiakin omien töiden lisäksi, josta voisin saada vielä 500 euroa/kk ylimääräistä eli tuo 1000 euroa kuussa säästöön kuulostaa mahdolliselta, ehkä vielä enemmänkin! Tosin "omalle" elämälle ei paljon jää aikaa, mutta tahto saada oma pesä on kova! Kiitokset kommentoijille! Kyllä tästä suunta on vaan ylöspäin :) Enää ei harmita!
Meidän nelihenkisen perheen netto oli vähemmän 2 vuotta sitten, mutta meillä oli rahaa 25000 ja konkreettinen takaus 10000 eurolle. Lainaa saatiin 175000 :)
Meidän nelihenkisen perheen netto oli vähemmän 2 vuotta sitten, mutta meillä oli rahaa 25000 ja konkreettinen takaus 10000 eurolle. Lainaa saatiin 175000 :)
37 lisää vielä, että ulkopuolinen ei takuulla olisi uskonut, että meillä oli noinkin paljon säästöjä. Ihan itse kovalla työllä säästetty, turha olla katkera:)
Valtiontakaus riittää, jos on vähintään 10% säästöjä. 10000 € (saati 5000 €) ei ole kymmentä prosenttia 120 000 €:sta.
Jatka säästämistä, niin eiköhän se lainakin irtoa.