Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asuntolainaa myönnetään pienipalkkaiselle, mutta ei minulle?

Vierailija
18.04.2014 |

Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.

Tiedän ihmisiä, joille on vuoden sisään myönnetty suurempaakin lainaa, vaikka heidän tulonsa on pienet, eikä säästöjäkään ole ollut. Valtiontakauksella eli ei myöskään takaajista voi olla kyse.

Miksi minä en saa asuntolainaa? Onko se pärstäkertoimesta kiinni???

Kommentit (116)

Vierailija
81/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä tosiaan kannattaisi palstalla vuokra-asuntojen puolesta kiihkoilevien myös miettiä, olisi edes jotain antaa jälkikasvulle ja mahdollisuus päästä pois huonoista kaupungin vuokra-asunnoista tulevaisuudessa. Muuten lapset joutuvat jatkamaan samaa rataa kuin vanhempansa, mitä tällä palstalla on toitotettu aina. Omistusasuminen on siis jälkipolville mahdollisuus parantaa sosiaalista statustansa.

Paitsi sitten kun se omistusasunto on kuolevilla paikkakunnilla, jolloin asunnon arvo on olematon. Tässä tapahtuu nimittäin jakoa myös alueiden suhteen. Jos satut asumaan paikkakunnalla, josta lopetetaan teollisuus yms. työpaikat niin ei niillä asuntojen arvo laskee myös.

Helsingissä kaupungin vuokra-asunnot ei muuten välttämättä ole huonoja, koska uusille asuinalueille niitä rakennetaan omistusasuntojen lisäksi. Omistusasunnot taas ovat niin kalliita, ettei keskituloisilla niihin ole varaa tai eivät saa niin isoa lainaa.

Vierailija
82/116 |
20.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 06:23"]Sanot että enemmänkin pystyisit maksamaan mutta silti olet saanut säästöön vain 10 000€. Kuudessa vuodessa vain 10 000? eli vain 138€/kk elkä lomarahoja olenkaan säästöön taisitten vain lomarahat säästöössä. Palkastasi huimatta opintolainaakin on vielä 5000€ maksamatta.

itse olen yh ja palkka käteen noin 1500€. Siihen päälle lapsilä ja elatusmaksu. Pakollisia luluja oli lapsrn päivähoitomaksu noin 200€ ja siihen päälle vuokra vajaa 700€.  Sen lisäksi minulla oli maksettavana kaden ihmisen kulut. Sain joka kuukausi säästöön vähintään 350-500€/kk ja lomarahat. Säästeliäästi olin elänyt aina. Ei taevinnut siis pankkia sen ihmeemmin vakuuttaa että pystyn laittamaan. 1000€ /kk asumiseen. Pankki ehdotti kuukausi eräksi noin 650€/kk ja siihen yhtiövastike niin asumiskulut olisivat olleet noin 1000€/kk. Itse halusin heti korkeamman erä ja nyt maksan vielä korkeampaa eli reilu 900€/kk + vastike. Maksan myös kahden ihmisen kulut yksin pienemmästä palkasta kun sinä. Eli sanoisin että pankin mielestä suunnitelmasi ei kuulosta realistisilta sinulle.

[/quote]

Eli sulla menee palkka (1500) lähes kokonaan lainaan (900), vastikkeeseen (350) ja päivähoitomaksuun (200)? Lapsilisällä ja elarilla syötte, vaatetatte, liikutte ja harrastatte? Ei tuokaan kyllä mitenkään järkevältä kuulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ovat joutuneet tiukentamaan päätöksiä pankkilainasta. Se, miksi sinä et saanut lainaa on säästöjen tai takaajan puute.

Tarvittava rahamäärä on 120000, niin pankit vaatii sinulla on oltava säästäjä tai takaaja 10-30% tuosta summasta. Käy tekemässä pankin kanssa laskels, niin tiedät mitä uupuu.

Vierailija
84/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 16:38"]

150e ruokaan kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Vaikka lapsi syö koulussa, niin tuskin sulla on ilmaista ruokaa töissä? Meillä menee ainakin 600e kauppaan, jälkeläinen tosin teinipoika, mutta ei millään selvittäisi ruokakuapasta alle 400e kuussa. Pitäähän sieltä ostaa ruuan lisäksi pesuaineet, hygieniatuotteet ym.

Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin ja eikö kelpaa kuin kampaamotuotteet jne? Vai meneekö ihan oikeasti ruokakauppaan vai sinne ja johonkin muuhun kuukaudessa tuo 600€.

Jos tuo ylempi on kaksi henkeä eli yh ja teinipoika, niin suosittelen heille ostostapojen tarkastelua. Meillä on 5-henkinen perhe, aikuiset syövät myös lounaan kotona ja oman perheen lisäksi joka arkipäivä 1 - 3 muuta aikuista lounaalla. Silti ruokakauppaan menee 600 - 700 euroa kuukaudessa. Jos te saatte kahdestaan menemään yhtä paljon, niin se on ihan oma mokanne. Ja minä en edes etsi ja osta tarjousruokia enkä valitse halvinta ruokaa vaan suosin kaikessa kotimaista.

Meillä 6 henkeä ja ruokalasku lähentelee tonnia. Osa lapsista teini-iässä ja tämä ja urheilulliset harrastukset näkyvät ruoan kulutuksessa. Teemme joka päivä ruoan ja viikonloppuna 2.

Vierailija
85/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tosiaan liian vähän säästössä rahaa lainaa vastaan. Säästät n. 20 - 30 000 tonnia, ni jo pitäis laina irrota.

Vierailija
86/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on vuodelta 2014 eli eiköhän ap oo jo asuntonsa ostanut :)

Vierailija
87/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 12:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.04.2014 klo 06:23"]Sanot että enemmänkin pystyisit maksamaan mutta silti olet saanut säästöön vain 10 000€. Kuudessa vuodessa vain 10 000? eli vain 138€/kk elkä lomarahoja olenkaan säästöön taisitten vain lomarahat säästöössä. Palkastasi huimatta opintolainaakin on vielä 5000€ maksamatta.

itse olen yh ja palkka käteen noin 1500€. Siihen päälle lapsilä ja elatusmaksu. Pakollisia luluja oli lapsrn päivähoitomaksu noin 200€ ja siihen päälle vuokra vajaa 700€.  Sen lisäksi minulla oli maksettavana kaden ihmisen kulut. Sain joka kuukausi säästöön vähintään 350-500€/kk ja lomarahat. Säästeliäästi olin elänyt aina. Ei taevinnut siis pankkia sen ihmeemmin vakuuttaa että pystyn laittamaan. 1000€ /kk asumiseen. Pankki ehdotti kuukausi eräksi noin 650€/kk ja siihen yhtiövastike niin asumiskulut olisivat olleet noin 1000€/kk. Itse halusin heti korkeamman erä ja nyt maksan vielä korkeampaa eli reilu 900€/kk + vastike. Maksan myös kahden ihmisen kulut yksin pienemmästä palkasta kun sinä. Eli sanoisin että pankin mielestä suunnitelmasi ei kuulosta realistisilta sinulle.

Eli sulla menee palkka (1500) lähes kokonaan lainaan (900), vastikkeeseen (350) ja päivähoitomaksuun (200)? Lapsilisällä ja elarilla syötte, vaatetatte, liikutte ja harrastatte? Ei tuokaan kyllä mitenkään järkevältä kuulosta.

Niin kaikki ei tuhlaile. Miksi ei kuulosta järkevältä? Tällä hetkellä lapsi ekalukkalainen, joten päivähoitomaksu on vaihtunut iltapäiväkerhonmaksuun 80€/kk. Sähkö 30-35€/kk, puhelin ja netti 30€/kk, lapsen puhelimeen lataukseen noin enintään 4-5€/kk. Viimeksi latasin joulukuussa 20€ ja saldoa edelleenkin reilusti jäljellä. Sen jälkeen rahaa jää vielä reilu 400€. Ruokaan menee enintään noin 150€/kk. Vaatteet ostan pääasissa alesta samoin leluja jne.  Liikkuminen ei maksa mitään. Samoin lapsen harrastus. Siitä jää vielä säästöönkin ja päästään matkustamaankin.  

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin pakollinen asuntolainan lyhennys on pienempi, mutta tällä hetkellä maksan noin 900€/kk koska koen sen sopivaksi summaksi. Näin laina tulee nopeammin maksettua ja ehkä en joudu kokemaan ollenkaan kovempien korkojen aikoja.

150e ruokaan kahdelta ihmiseltä kuukaudessa? Vaikka lapsi syö koulussa, niin tuskin sulla on ilmaista ruokaa töissä? Meillä menee ainakin 600e kauppaan, jälkeläinen tosin teinipoika, mutta ei millään selvittäisi ruokakuapasta alle 400e kuussa. Pitäähän sieltä ostaa ruuan lisäksi pesuaineet, hygieniatuotteet ym.

Saahan sinne ruokakauppaan menemään niin paljon kuin rahaa kuin haluaa. Teinipoika varmasti syökin paljon enemmän kuin ekaluokkalainen. Ei ole ilmaistaruokaa töissä, otan usein miten eväät mukaan. Joskus käyn syömässä ryokalassa. Pesuaineet ei niin hirveästi maksa. Iso pussi astianpesukone tabletteja tarjouksessa noin 5€ riittää useammiksi kuukaudeksi. Samoin pyykinpesuneste pullo maksaa alle 5€ tarjouksesta saa 4 pulloa 10€. yksi pullo riittää hyvin pariksi kuukaudeksi. Nestesaippua 2€/ litra riittää pariksi kuukaudeksi. Shampoo noin 2-3€ tarjouksessa. pesuaineita voi ostaa useamman kerraalla kun otarjouksia niin ei tarvise niiden perässä juosta, jos sitä aiot seuraavaksi sanoa:) Ei ne pesuaineet niin ihmeitä maksa. Se on vaan ihmisten tapa perustellla suuria kauppalaskujaan.

Meneekö teillä paljon ruokaa roskiin ja eikö kelpaa kuin kampaamotuotteet jne? Vai meneekö ihan oikeasti ruokakauppaan vai sinne ja johonkin muuhun kuukaudessa tuo 600€.

Et ilmeisesti meikkaa, käytä koskaan hiusten muotoilutuotteita, osta polttimoita tai pattereita, terveyssiteitä, vessa/talouspaperia, lapselle askartelukamaa (meillä nuo ostetaan marketista), siivousaineita/liinoja tms. Ok. Lapsikaan ei syö lomilla kotona jolloin kulut suuremmat? Kuka hankkii lapselle vaatteet? Entä itsellesi? Synttärilahjat, lapsen ja kaverien? Anna mä arvaan, isä/mummo/pappa avustaa?

Vierailija
88/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kaikki ei tuhlaile. Miksi ei kuulosta järkevältä? Tällä hetkellä lapsi ekalukkalainen, joten päivähoitomaksu on vaihtunut iltapäiväkerhonmaksuun 80€/kk. Sähkö 30-35€/kk, puhelin ja netti 30€/kk, lapsen puhelimeen lataukseen noin enintään 4-5€/kk. Viimeksi latasin joulukuussa 20€ ja saldoa edelleenkin reilusti jäljellä. Sen jälkeen rahaa jää vielä reilu 400€. Ruokaan menee enintään noin 150€/kk. Vaatteet ostan pääasissa alesta samoin leluja jne.  Liikkuminen ei maksa mitään. Samoin lapsen harrastus. Siitä jää vielä säästöönkin ja päästään matkustamaankin.  

Kuten jo aikaisemmin sanoin niin pakollinen asuntolainan lyhennys on pienempi, mutta tällä hetkellä maksan noin 900€/kk koska koen sen sopivaksi summaksi. Näin laina tulee nopeammin maksettua ja ehkä en joudu kokemaan ollenkaan kovempien korkojen aikoja.

Saahan sinne ruokakauppaan menemään niin paljon kuin rahaa kuin haluaa. Teinipoika varmasti syökin paljon enemmän kuin ekaluokkalainen. Ei ole ilmaistaruokaa töissä, otan usein miten eväät mukaan. Joskus käyn syömässä ryokalassa. Pesuaineet ei niin hirveästi maksa. Iso pussi astianpesukone tabletteja tarjouksessa noin 5€ riittää useammiksi kuukaudeksi. Samoin pyykinpesuneste pullo maksaa alle 5€ tarjouksesta saa 4 pulloa 10€. yksi pullo riittää hyvin pariksi kuukaudeksi. Nestesaippua 2€/ litra riittää pariksi kuukaudeksi. Shampoo noin 2-3€ tarjouksessa. pesuaineita voi ostaa useamman kerraalla kun otarjouksia niin ei tarvise niiden perässä juosta, jos sitä aiot seuraavaksi sanoa:) Ei ne pesuaineet niin ihmeitä maksa. Se on vaan ihmisten tapa perustellla suuria kauppalaskujaan.

Et ilmeisesti meikkaa, käytä koskaan hiusten muotoilutuotteita, osta polttimoita tai pattereita, terveyssiteitä, vessa/talouspaperia, lapselle askartelukamaa (meillä nuo ostetaan marketista), siivousaineita/liinoja tms. Ok. Lapsikaan ei syö lomilla kotona jolloin kulut suuremmat? Kuka hankkii lapselle vaatteet? Entä itsellesi? Synttärilahjat, lapsen ja kaverien? Anna mä arvaan, isä/mummo/pappa avustaa?

Olisit heti kertonut, että teillä "ruokakauppalasku" sisältää ihan kaikki mahdolliset ostokset :) Vaatteita saisi kyllä kirpparilta usein halvemmalla, ihan vaan vinkkinä.

Vierailija
89/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuo joka aiemmin kommentoi, mutta:

-en osta meikkejä ruokakaupasta. Meikkeihinkään en saa kulumaan kuin muutaman kympin vuodessa, joten en pidä merkittänä kulueränä.

-minulla on tarkoituksella sellainen kampaus, joka näyttää hyvältä ilman muotoilutuotteita

-en osta terveyssiteitä, minulla on kuukuppi

-vessapaperia ostan, talouspaperia en. Pyykkikoneessa pestävät rätit ovat tahrojen pyyhkimistä varten.

-ostettavaa askartelukamaa? en ihan ymmärrä.

Vierailija
90/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi kerrot olevasi korkeakoulutettu? mitä se mihinkään vaikuttaa? pankillekkaan se ei merkkaa mitään.

En tiedä yrittikö pankkineiti olla vain mukava, kun sanoi että merkkaa. Esim. meille kyllä olisi annettu enemmänkin lainaa kuin halusimme, vaikka olemme molemmat määräaikaisissa pätkätöissä. Tämä kuulemma siksi kun on niin hyvät koulutukset molemmilla.

Vierailija
91/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:29"]

Nordea ja Aktia koluttu läpi. Nordeassa sain todella nuivan vastaanoton, vaikka heidän asiakkaana olen vuosikaudet ollut! Täytyypä siirtää säästötkin muualle!

Näin kävi meillekin Nordeassa. Saatiin sieltä huonoin lainatarjous sekä huonointa kohtelua. Ja asiakkaana ollaan oltu Pohjoismaiden Yhdyspankin ajoista alkaen!

Suomalaisten pankkiuskollisuus on hellyyttävän naiivia. Pankille ei ole mitään merkitystä sillä kuinka monta vuotta on ollut asiakkaana. Etenkin jos on tavallinen palkansaaja. Mitä isompi pankki (Nordea, Danske) niin sitä helpommin siellä ylenkatsotaan.

Suomessa on vaikka kuinka monta eri pankkia. Ihan oma vikanne jos on pakko käydä siellä isossa pankissa sen takia että mummokin oli jo Yhdyspankin/Postipankin asiakas jo 60-luvulla.

Vierailija
92/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama kokemus kuin monella muullakin. Nordeasta ei annettu edes lainatarjousta, joten pankin vaihto tuli. Meillä oli aiempia lainoja jo Nordeasta. Ja nyt sanoivat itsekin, että meillä on kyllä vakuudet kunnossa ja laskelmat myös, mutta eivät myönnä lainaa. Syyksi sanoivat, että lainatarve oli niin suuri, että riski on pankille liian suuri. Itse epäiltiin, että Nordea on aiemmin hävinnyt niin paljon rahaa liian löysällä lainanannolla, että siitä saavat nykyiset lainan pyytäjät maksaa. Ja oltiin itse asiassa jo aiemmin huomattu, että Nordeassa ei kannata mitään isoja talletuksia pitää, sillä se pankki voi vielä kaatua. Mutta onhan tuo pystyssä pysynyt.

Meidän lainahakemuksesta on vuosi aikaa. Ja jos tuosta on vielä tiukentunut, niin aika toivotantahan se varmasti monelle on. Mutta me vaihdettiin sitten osuuspankkiin, kun sieltä ihan mielellään lainattiin rahaa ja palveltiin muutenkin huolella ja hartaasti - vähän turhankin hartaasti = aikaavievästi :-)

Enemmän kannattaisi ehkä olla op:n kaatumisesta huolissaan, kun se on tunnetusti se pankki josta haetaan asuntolaina kun muualta ei saada. No ei siitäkään kyllä tarvi olla huolissaan, mutta jos tulee kunnon lama on op ensimmäinen pankki joka kaatuu. Juuri em syystä.

Vierailija
93/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin hyvät tulot ja säästöt. Miksi et maksa opintolainaa kokonaan pois? Saat sen summan säästettyä jo varmaan alle vuodessa ja velattomana kysyt uudestaan lainaa.

Me kilpailutettiin kaikki pankit.

Yksi nauroi ulos, yksi olisi antanut pienen lainan, yksi olisi tarjonnut koko talon remonttiin 2000e. Kunnes sitten löytyi pankki, joka myönsi ison lainan ja ison remonttirahan.

Vierailija
94/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidillesi on omaisuutta, oma koti, pyydä takaajaksi.

Minun vanhemilleni oli tärkeää etten asu vuokra-asunnossa vaan ostan oman kodin.

Heti kun pääsin töihin, aloin lyhentämään opintolainaa ja puolet meni säästöön plus asuin vanhempieni luona.

Sain säästettyä 10% nopeasti koska työmatkoihin meni paljon aikaa.

Ja kun vanhemmat vielä takasivat lainan, ei ollut mitään ongelmaa.

2 v matkustin junassa, onneksi ekan vuoden olin kirjoilla koulussa ja sain opiskelijahintaan lipun, totuin ettei liikaa tullut tuhlattua rahaa.

Ekana vuotena sitten tulikin tehtyä lisälyhennyks, mullekin pankki tyrkytti 30%, itse ehdotin 50% ja n 10 tonnin verran tein lisälyhennystä, koska en ollut oppinut tuhlaamaan.

Yritän nyt tehdä lisälyhennystä vähintään 200 e kk. Eihän se paljoa ole mutta kun töissä Yt-putket jatkuvat, parempi näin.

Ja maksa opintolaina pois. Ellet saa siitä 10 tonnista enemmän tuloja, mitä epäilen.

Vierailija
95/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin helposti lainaa parisataatuhatta. Kysyttiin useammasta pankista ja pystyttiin kilpailuttamaan korot. Tosin meillä oli 100 000 säästössä, eikä aiempaa velkaa. Mies on perusduunari, minä akateeminen pätkätyöläinen.

Vierailija
96/116 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota takaajia etenkään omia vanhempiasi.

Vaihda pankkia.

Vierailija
98/116 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (2008) ratkaisi vakituiset työpaikat. Oltiin tuolloin "siivooja ja talkkari", eli ei kummoiset tulot. Pieni pankki. Ei omarahoitusosuutta, talo takasi itsensä. Jo silloin Nordea oli turhan keikan maineessa.

Vierailija
99/116 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian vierestä, mutta minä myin muutama vuosi sitten rivitalo-osakkeenomistajat tappiolla (kaupungista joka on muuttotappikunta) ja velkaa siitä jäi maksettavaksi myynnin jälkeen. Tämä sitten muuttui luonnollisesti kulutusluotoksi.. no se ei asian pointti olekaan vaan se ettei ko pankki myöntänyt minulle pankkikorttiin lähimaksu ominaisuutta (noin 5-6vuotta sitten) koska olen riskiasiakas. Minulla on vakituinen työpaikka, luottotiedot tallella.

No, tästähän seurasi se että heti kun oli lainanmaksu tähän pankkiin loppunut vaihdoin pankkia ja sanomattakin on selvää, että lähimaksuominaisuus tuli pankkikorttiin kysymättä.

Aina ei vain ymmärrä

Vierailija
100/116 |
04.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaan menee enintään noin 150€/kk. Vaatteet ostan pääasissa alesta samoin leluja jne. Liikkuminen ei maksa mitään. Samoin lapsen harrastus. Siitä jää vielä säästöönkin ja päästään matkustamaankin.

Siis lapsi ja yksi aikuinen ruokakauppaan vain 150€/kk? Jos ostaa maitopurkin päivässä se tekee jo 37€/kk. Vähintäänkin jos syö ravitsemusoppien mukaan niin tuolla summalla ei terveellisesti ja monipuolisesti syödä. Ei vaikka kuinka olisi syksyllä ladannut pakastimen täyteen marjoja ja muita luonnon antimia. Yksi banaani maksaa parhaillaan n 20-30 senttiä ja tuohon päälle kun ostaa muut päivittäin suositeltavat tuotteet niin tiukkaa tekee ne hankkia 150€:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi