Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi asuntolainaa myönnetään pienipalkkaiselle, mutta ei minulle?

Vierailija
18.04.2014 |

Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.

Tiedän ihmisiä, joille on vuoden sisään myönnetty suurempaakin lainaa, vaikka heidän tulonsa on pienet, eikä säästöjäkään ole ollut. Valtiontakauksella eli ei myöskään takaajista voi olla kyse.

Miksi minä en saa asuntolainaa? Onko se pärstäkertoimesta kiinni???

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy jostain toisesta pankista.

Vierailija
2/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle valtio takaa asuntolainan? Lainan saamiseksi pitää olla joko säästöjä tai takaajat osalle asunnon myyntiarvosta (20-30%). Lainaa ei siis yleensä myönnetä 100%:sti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kerrot olevasi korkeakoulutettu? mitä se mihinkään vaikuttaa? pankillekkaan se ei merkkaa mitään.

Vierailija
4/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy toisesta paNkista

Vierailija
5/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kysynyt useammasta pankista?

Vierailija
6/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monesta pankista olet kysynyt? Yksi kaveri kertoi, että Nordeassa eivät ollenkaan ottaneet huomioon sitä, että hän oli pärjännyt 1500 euron vuokran kanssa ja omaa rahaakin oli yli puolet asunnon hinnasta. Tuijottivat vaan, että nää menot on liian isot tuloihin nähden :-o No sai lainan fiksummasta pankista ja maksaa nyt vastiketta + lainaa jotain alta 700€/kk.

Yleisesti pankeissa vaaditaan 10% omarahoitusosuutta, joten säästöjä kasvattamalla tilanteesi paranee kyllä. 

Vierailija
7/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa kysyä toisesta pankista!! Miehelleni aikanaan naurettiin Nordeassa, kun haki lainaa (siis oikeasti virkailija nauroi!?) ja syy oli liian pienet tulot..kuulemma nettotuloista korkeintaa 30% saa mennä lainanlyhennykseen?

Vierailija
8/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittaja kysynyt monestakin pankista?

Vierailija
9/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se valitettavasti merkkaa, onko kouluttautunut (ts. mahdollisuudet suurempaan palkkaan) vai ei. Vaikka ei se ole absoluuttinen totuus, että korkeakoulutettu tienaisi enemmän kuin vain peruskoulun käynyt. Asenteestahan ja mielenkiinnosta kehittyä ja pyrkiä eteenpäin työelämässä se on kiinni. Mutta pankkeja ei yleensä se asenne kiinnosta vaan faktat.

Vierailija
10/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ovat kuulleet akateemisesta työttömyydestä, joka on kovasti nousussa.

Vierailija
11/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pankista kiinni.

Vierailija
12/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea ja Aktia koluttu läpi. Nordeassa sain todella nuivan vastaanoton, vaikka heidän asiakkaana olen vuosikaudet ollut! Täytyypä siirtää säästötkin muualle!

Vierailija
13/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:14"]

Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.

Tiedän ihmisiä, joille on vuoden sisään myönnetty suurempaakin lainaa, vaikka heidän tulonsa on pienet, eikä säästöjäkään ole ollut. Valtiontakauksella eli ei myöskään takaajista voi olla kyse.

[/quote]

taidat olla sosiaalipuolen korkeasti koulutettu kun täällä tuommosta kyselet edes ;)

Vierailija
14/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ihmiset säästöistään huutele, joten voi olla hyvinkin mahdollista, että nämä pienituloiset, mitä se sitten kenellekin tarkoittaa, ovat säästöjensä ansiosta lainan saaneet.

Vierailija
15/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankeilla on useita kriteerejä millä päättävät kuka lainaa saa ja kuka ei, esim:

-Kuinka iso laina on kyseessä, pienen lainan saa helpommin mitä ison lainan.

-Onko yksi vai kaksi maksajaa, sinkun taloudessa tulot tippuvat heti jos esim. jää työttömäksi tai joutuu sairaspäivärahalle, pariskunnalla taas jää sen toisen palkka käyttöön vaikka toinen "menettäisi tulonsa".

-Mikä on ammatti, esim. sairaanhoitajille on töitä koko ajan tarjolla, sitten taas jos on esim. joku "lankapuhelinten korjamista" opiskellut jolla on nyt työpaikka, niin luultavaa on että jos duuni menee alta niin uutta ei helposti löydy.

-Millainen on "pankkihistoriasi", jollakin on kuussa tonnin nettotulot ja on siitä huolimatta saanut säästöön muutamassa vuodessa kymppitonnin, toisella taas on viiden tonnin nettotulot mutta säästöjä ei ole lainkaan.

-Ikävä tosiasia on myös se, että (pienillä paikkakunnilla) perhetausta voi myös vaikuttaa, jos on tiedossa että lainan hakijan perheellä on ns. rahaa takana, se laina irtoaa helpommin vert. tiedetään että lainan hakijan koko suku on varattomia juoppoja, noissahan kaikki tuntevat kaikki jne.

Vierailija
16/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:26"]Todellakin kannattaa kysyä toisesta pankista!! Miehelleni aikanaan naurettiin Nordeassa, kun haki lainaa (siis oikeasti virkailija nauroi!?) ja syy oli liian pienet tulot..kuulemma nettotuloista korkeintaa 30% saa mennä lainanlyhennykseen?

[/quote].

Lisäys:op:ssa ei mitään ongelmaa :)

Vierailija
17/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:20"]miksi kerrot olevasi korkeakoulutettu? mitä se mihinkään vaikuttaa? pankillekkaan se ei merkkaa mitään.

[/quote]

Voisiko merkata vaikka sen kautta, että tietyillä ns. korkeakoulutusaloilla työpaikat ovat kuitenkin edelleenkin vielä suhteellisen turvassa suhdanteilta? Kyllä, myös duunari voi tienata hyvin, mutta usein sellaisilla aloilla, joilla laskusuhdanne näkyy heti.

AP:n tilanteessa kyllä pyydetty lainasumma vaikuttaa suurelta yksin hoidettavaksi noilla tuloilla. Tuossa ei oikeasti jää hirveästi pelivaraa, jos yhtiövastikkeet ja korkotaso nousevat.

Vierailija
18/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:14"]Olen ihmetellyt asiaa. Olen kolmekymppinen korkeakoulutettu nainen. Olen vakituisessa työsuhteessa, töitä tehnyt vakituisesti 24-vuotiaasta saakka (sitä ennen opiskelujen ohella). Palkkani tällä hetkellä on (okei, vain) 3100 euroa, nettoan hieman yli pari tonnia. Säästöjä on kertynyt noin 10k euroa. Opintolainaa toki on vielä 5k e, joten periaatteessa säästöjä vain puolet. Ei ikinä minkäänlaisia maksuhäiriöitä. Pankki ei myönnä minulle ensiasuntoon 120k euron lainaa. Maksan vuokraa tällä hetkellä 1000 euroa kuussa ja enemmänkin pystyisin maksamaan.

[/quote]

En tiedä. Itsellenihän lainaa tuputtaisivat joka pankista ja vähän väliä tulee kutsuja lainantarjontoihin ja lainakeskusteluihin. Säästötililläni on kyllä mukavasti rahaa 26 vuoden säästämisen jälkeen ja veroton kuukausiansioni on 3250€/kk mikä on mielestäni hyvä ja siitä jää paljon säästöön. Olen valmistunut lukiosta, ammattikoulusta ja ammattikorkeakoulusta. Töissä olen ollut noin 8 vuotta. Velkoja eikä luottotietomerkintöjä minulla ei ole.

Vierailija
19/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:26"]

Todellakin kannattaa kysyä toisesta pankista!! Miehelleni aikanaan naurettiin Nordeassa, kun haki lainaa (siis oikeasti virkailija nauroi!?) ja syy oli liian pienet tulot..kuulemma nettotuloista korkeintaa 30% saa mennä lainanlyhennykseen?

[/quote]

Miksi miehesi sitten halusi liian suuren lainan? Ei tainnut taloudelleen tehdä stressitestejä itse. Mitäs meinasi tehdä, jos joutuu työttömäksi tai korot nousevat lähelle 10%? 

Vierailija
20/116 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 20:20"]

Kenelle valtio takaa asuntolainan? Lainan saamiseksi pitää olla joko säästöjä tai takaajat osalle asunnon myyntiarvosta (20-30%). Lainaa ei siis yleensä myönnetä 100%:sti.

[/quote]Kannatti tulla kommentoimaan jos on aiheesta noinkin pihalla ettei tiedä edes valtion takauksesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän