Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suuret ikäluokat haalivat itselleen etuja, jotka nuoret maksavat

Vierailija
18.04.2014 |

http://www.hs.fi/talous/a1397730148226?jako=624a86480d6e525babe50f44ee10a94d&ref=og-url&fb_action_ids=10152140917384412&fb_action_types=og.recommends

Tämä teksti on hieno ja tärkeä avaus suuren ikäluokan edustajalta. Ihan ensimmäisenä lääkkeenä mielestäni voisi laittaa välittömästi voimaan eläkekaton 3000 eur / kk inflaatiotarkistuksella.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 12:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:47"]

Hieman kaunisteltu tuo kolumni, korot eivät suurten ikäluokkien nuoruudessa olleet kohtuulliset nykymittapuulla, 10% esim.

[/quote]

Totta, mutta asunnot olivat puoli-ilmaisia. Nykyään pk-seudun peruskaksiot peruspaikoilla maksavat noin 200 tonnia. Keskimääräisellä 3000 palkalla maksamiseen menee laskennallisesti 15-20 vuotta aikaa, vaikka kuinka kiristelisi. Aikoinaan lainaa ei edes tainnut saada yli 5-10 vuodeksi, joten hinnat olivat vallan kohtuullisia.

[/quote]

Itse olen synt -50 ja kuulun vielä suuriin ikäluokkiin. Olen tehnyt koko ikäni töitä ja tulen samaan eläkettä pikkusen toista tonnia kuukaudessa. Kun lapset olivat pieniä, emme matkustelleet, oli opintolaina ja asuntovelka ja lasten päivähoitomaksut. Koko elämän olen elänyt säästäväisesti äidin neuvon mukaan. Paitako pitäisi antaa pois päältä, että nuoremmat ei kadehtisi.

Kuitenkin lapseni ja heidän ystävänsä näyttävät matkustelevan paljon, tekniikkaa talot täynnä, lapsilla uusimmat välineet ja vaatteet. Käyvät ravintolassa syömässä, siihen meillä ei koskaan ollut varaa.

Näyttäsi, että heillä on enemmän löysää rahaa ja kuitenkin koko ajan kuuluu valitusta. Mitä minun pienipalkkaisen pitäisi tehdä, ettei haukuttaisi ahneeksi!

[/quote]

Kerropa, millä alalla olet työskennellyt, jos tulet saamaan eläkettä pikkuisen toista tonnia. Työkaverini, jotka ovat perushoitajia pelkästään ja syntyneet 49-53 ja ovat tässä jääneet jo eläkkeelle ja jäämässä, saavat hekin eläkettä n. 1700 euroa. Minä laskin omani ja laskennallinen eläkkeeni eläkkeelle jäädessäni oli 1400 euroa. Lisäksi nämä työkaverit pääsee ja on päässeet eläkkeelle 57-62 vuotiana ja vielä virkeinä, joten tekevät paljon eläkkeellä keikkaa, saadakseen lisää rahaa. Kun minä vihdoin pääsen joskus eläkkeelle, olen taatusti jo niin vanha, etten jaksa keikkailemalla siihen 1400 euron eläkkeeseen tienata ulkomaanmatkarahaa

Vierailija
42/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat suurta ikäluokkaa. Molemmat melko vaatimattomista oloista kotoisin. Mutta silti onnistuivat omalla katkeamattomalla virkamiestyöurallaan hankkimaan:

- sataneliöisen arvokiinteistön kantakaupungista

- järvenrantamökin

- loma-asunnon Espanjasta

- uuden auton kolmen vuoden välein

Kaikki tämä velattomana jo ennen kuin täyttivät viisikymmentä. Nyt eläkkeellä ollessaan asuvat talvet Espanjassa ja eläkettä muuten maksetaan kummallekin saman verran kuin mitä minä saan käteen pätkätöistäni. Kuinka monelta valtion virkamieheltä onnistuisi sama tänä päivänä?

Onneksi vanhempani ovat tukeneet minua ja siskoani paljon. Ja tulevaisuudessa toki perintö kuittaa sukupolvien välistä epätasa-arvoa. Ei kuitenkaan kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:02"]

Vanhempani ovat suurta ikäluokkaa. Molemmat melko vaatimattomista oloista kotoisin. Mutta silti onnistuivat omalla katkeamattomalla virkamiestyöurallaan hankkimaan:

- järvenrantamökin

Kaikki tämä velattomana jo ennen kuin täyttivät viisikymmentä. Nyt eläkkeellä ollessaan asuvat talvet Espanjassa ja eläkettä muuten maksetaan kummallekin saman verran kuin mitä minä saan käteen pätkätöistäni. Kuinka monelta valtion virkamieheltä onnistuisi sama tänä päivänä?

Onneksi vanhempani ovat tukeneet minua ja siskoani paljon. Ja tulevaisuudessa toki perintö kuittaa sukupolvien välistä epätasa-arvoa. Ei kuitenkaan kaikilla.

[/quote]

Kannattaa muistaa, että edelleenkin keskimääräinen eläke on noin 1600 e/kk. Vanhempiesi kaltaisia eläkkeensaajia on alle 10% kaikista eläkkeensaajista, joista muuten iso osa on niitä suurten ikäluokkien edustajia.

Vierailija
44/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku luennoitsija käytti sanaa kiitorata aikaisemmasta tilanteesta koulutus- ja työmarkkinoilla tarkoittaen sitä, että ennen työllistyminen oli varmaa, vallankin jos oli kouluttautunut ja ura todennäköisesti jatkui noususuuntaisena. Mutta enää ei ole niin, koulutus ei takaa enää vakaata työuraa ja ilman koulutusta työllistyminen on vaikeaa, olipa kyse lähes mistä työstä tahansa.

Kyllä suuret ikäluokat ovat olleet onnekkaita. Mutta eivät asiat huonosti ole sen jälkeenkään syntyneillä.

Vierailija
45/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:56"]

Hieman kaunisteltu tuo kolumni, korot eivät suurten ikäluokkien nuoruudessa olleet kohtuulliset nykymittapuulla, 10% esim.

[/quote]

Totta, mutta asunnot olivat puoli-ilmaisia. Nykyään pk-seudun peruskaksiot peruspaikoilla maksavat noin 200 tonnia. Keskimääräisellä 3000 palkalla maksamiseen menee laskennallisesti 15-20 vuotta aikaa, vaikka kuinka kiristelisi. Aikoinaan lainaa ei edes tainnut saada yli 5-10 vuodeksi, joten hinnat olivat vallan kohtuullisia.

[/quote]

Itse olen synt -50 ja kuulun vielä suuriin ikäluokkiin. Olen tehnyt koko ikäni töitä ja tulen samaan eläkettä pikkusen toista tonnia kuukaudessa. Kun lapset olivat pieniä, emme matkustelleet, oli opintolaina ja asuntovelka ja lasten päivähoitomaksut. Koko elämän olen elänyt säästäväisesti äidin neuvon mukaan. Paitako pitäisi antaa pois päältä, että nuoremmat ei kadehtisi.

Kuitenkin lapseni ja heidän ystävänsä näyttävät matkustelevan paljon, tekniikkaa talot täynnä, lapsilla uusimmat välineet ja vaatteet. Käyvät ravintolassa syömässä, siihen meillä ei koskaan ollut varaa.

Näyttäsi, että heillä on enemmän löysää rahaa ja kuitenkin koko ajan kuuluu valitusta. Mitä minun pienipalkkaisen pitäisi tehdä, ettei haukuttaisi ahneeksi!

[/quote]

Kerropa, millä alalla olet työskennellyt, jos tulet saamaan eläkettä pikkuisen toista tonnia. Työkaverini, jotka ovat perushoitajia pelkästään ja syntyneet 49-53 ja ovat tässä jääneet jo eläkkeelle ja jäämässä, saavat hekin eläkettä n. 1700 euroa. Minä laskin omani ja laskennallinen eläkkeeni eläkkeelle jäädessäni oli 1400 euroa. Lisäksi nämä työkaverit pääsee ja on päässeet eläkkeelle 57-62 vuotiana ja vielä virkeinä, joten tekevät paljon eläkkeellä keikkaa, saadakseen lisää rahaa. Kun minä vihdoin pääsen joskus eläkkeelle, olen taatusti jo niin vanha, etten jaksa keikkailemalla siihen 1400 euron eläkkeeseen tienata ulkomaanmatkarahaa

[/quote]

Kekimääräine naisten eläke vuonna 2013 oli 1376 e/kk. Tätä suuremman eläkkeen sai vain noin 30% naisista. Superin tilastojen mukaan lähihoitajien eläke on alle tuon paitsi niillä harvoilla, joilla on katkeamaton työputki ilman vanhempainvapaita sieltä parikymppisestä nykypäivään.

Harva nainen tajuaa, että 3 vuotta kotona lasten kanssa alentaa eläkettä todella paljon.

Vierailija
46/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana minun laskennallinen eläke on näköjään 1100€. Sitä odotellessa.

Vierailija
47/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva nainen tajuaa, että 3 vuotta kotona lasten kanssa alentaa eläkettä todella paljon.

Niin, entä jatkuvat määräaikaisuudet ja niistä johtuvat katkokset työelämässä? Tilastojen mukaan yleisimpiä lisääntymisiässä olevilla naisilla. Tai monen naisvaltaisen alan keskitasoa matalammat palkat ja %-työsopimukset? Esim. tuttavani on tehnyt jo 7. vuotta 75%-sopimuksella töitä kun työnantaja ei enempää tunteja tarjoa.

Sanotaanko niin, että on aika onnekas, jos nykyään pystyy ylipäätään kikkailemaan tulevilla eläkkeillään ja maksimoimaan eläkkeen määrän. Saati sitten jos koko eläkejärjestelmä tässä vielä kaatuu (kuten useat proffat yliopistolla kivenkovaa väittävät opiskelijoille.)

Vierailija
48/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:56"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen erikoissairaanhoitaja ( nyk pelkkä sh ) ja olen työskennellyt suurimman osan työurasta päiväpkl:lla, joten palkkaani eivät nosta mitkään lisät : ( Olen vielä töissä ihan nostaakseni hieman eläkettäni.

Vierailija
49/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 09:17"]

http://www.hs.fi/talous/a1397730148226?jako=624a86480d6e525babe50f44ee10a94d&ref=og-url&fb_action_ids=10152140917384412&fb_action_types=og.recommends

Tämä teksti on hieno ja tärkeä avaus suuren ikäluokan edustajalta. Ihan ensimmäisenä lääkkeenä mielestäni voisi laittaa välittömästi voimaan eläkekaton 3000 eur / kk inflaatiotarkistuksella.

[/quote]

Näistä entisistä valtion johtajistahan oli vasta juttua hesarissa joiden eläke on hulppeat 30 000e / kk veronmaksajien varoista.

Vierailija
50/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:27"]

Niin, entä jatkuvat määräaikaisuudet ja niistä johtuvat katkokset työelämässä? Tilastojen mukaan yleisimpiä lisääntymisiässä olevilla naisilla. Tai monen naisvaltaisen alan keskitasoa matalammat palkat ja %-työsopimukset? Esim. tuttavani on tehnyt jo 7. vuotta 75%-sopimuksella töitä kun työnantaja ei enempää tunteja tarjoa.

Sanotaanko niin, että on aika onnekas, jos nykyään pystyy ylipäätään kikkailemaan tulevilla eläkkeillään ja maksimoimaan eläkkeen määrän. Saati sitten jos koko eläkejärjestelmä tässä vielä kaatuu (kuten useat proffat yliopistolla kivenkovaa väittävät opiskelijoille.)

[/quote]

Suurten ikäluokkien naiset joutuivat hoitamaan lapsensa kotona, koska päivähoitopaikkoja oli todella niukasti. 70-luvulla vain noin 30% lapsista oli päivähoidossa. Mietipä hetki, mitä se merkitsi eläkkeille.

Ja silloin 70-luvulla julkinen sektori oli aika suppea, pienyritykset työllisti toisin kuin nyt. Pätkätyöt oli jopa tavallisempia kuin tänään, koska työlainsäädäntö oli toisenlainen kuin nyt. Moni opettaja sai määräyskirjan vain vuodeksi kerrallaan jopa 30 vuoden ajan.

Vierailija
51/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- järvenrantamökin

[/quote]

Minä ja mieheni ollaan synnytty 1970-luvulla ja meillä on kaikki tuo jo nyt. Ei kyse ole sukupolvesta vaan siitä, mitä ratkaisuja tekee. Tosin emme asu Helsingissä - sekin yhteinen päätös.

Vierailija
52/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:45"]

- järvenrantamökin

[/quote]

Minä ja mieheni ollaan synnytty 1970-luvulla ja meillä on kaikki tuo jo nyt. Ei kyse ole sukupolvesta vaan siitä, mitä ratkaisuja tekee. Tosin emme asu Helsingissä - sekin yhteinen päätös.

[/quote]

Oletteko siis molemmat valtiolla 8-16 töissä? Jos ette, niin pointtini meni sinulta ohi.

Kyse oli nimittäin nyt siitä, että ihan perttiperusduunista julkisen puolen virkamies pystyi suurten ikäluokkien työelämässä ponnistamaan sellaisiin ansioihin, joihin nykyään pääsevät enää korkeastikoulutetut yritysmaailmassa työskentelevät uraohjukset.

Vierailija
53/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:27"]

[/quote]

Suurten ikäluokkien naiset joutuivat hoitamaan lapsensa kotona, koska päivähoitopaikkoja oli todella niukasti. 70-luvulla vain noin 30% lapsista oli päivähoidossa. Mietipä hetki, mitä se merkitsi eläkkeille.

Ja silloin 70-luvulla julkinen sektori oli aika suppea, pienyritykset työllisti toisin kuin nyt. Pätkätyöt oli jopa tavallisempia kuin tänään, koska työlainsäädäntö oli toisenlainen kuin nyt. Moni opettaja sai määräyskirjan vain vuodeksi kerrallaan jopa 30 vuoden ajan.

[/quote]

Juu, lisääntymisikäisen naisen turvaksi luotu työlainsäädäntö palveli vain hetken aikaa. Ennen sitä ei ollut, sitten se oli, ja sen jälkeen työnantajat oppivat kiertämään sitä. Paradoksaalista on se, että lainsäädäntö, jolla oli tarkoitus parantaa äitien asemaa työmarkkinoilla, onkin tosiasiallisesti vienyt monet naiset uudelleen määräaikaisuuksien piiriin. Naisia syytetään tällä hetkelläkin pienistä eläkkeistään, määräaikaisuuksistaan, siitä ettei lisääntymisikäisiä naisia haluta palkata (naiset syyttävät toinen toisiaan, kun työkaveri meni ja raskaantui saadessaan vakipaikan, niin nyt pomo ei uskalla vakinaistaa minua) koska työntekijän oikeudet ovat liian raskaat sille työnantajalle. No, ennen näitä lakiin määrättyjäkin oikeuksia, lisääntymisikäiset naiset olivat heikoilla. Ja niin ovat tosiasiallisesti nytkin. Moni synnyttää lapsen määräaikaisena ja siirtyy äitiysloman kautta kortistoon. Yleinen tarina tällä(kin) hetkellä.

Vierailija
54/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:02"]

- järvenrantamökin

[/quote]

[/quote]

Oletteko siis molemmat valtiolla 8-16 töissä? Jos ette, niin pointtini meni sinulta ohi.

Kyse oli nimittäin nyt siitä, että ihan perttiperusduunista julkisen puolen virkamies pystyi suurten ikäluokkien työelämässä ponnistamaan sellaisiin ansioihin, joihin nykyään pääsevät enää korkeastikoulutetut yritysmaailmassa työskentelevät uraohjukset.

[/quote]

Juuri noin.

Ja nuo virat, jotka ovat aikoinaan mahdollistaneet viranhaltijoille kaiken tuon, katoavat samalla kun viranhaltijat eläköityvät. Eli kaiken tuon on saattanut saada työllä, jota ei tehostetussa moodissa lainkaan tarvita, ei ainakaan sen 37.5h/vko. Eli se työ itsessään on saattanut koko ajan merkitä vain menoja valtiolle, eikä ole olut tuottavaa muutoin kuin sille palkansaajalle.

Vierailija
55/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:08"]

Kannattaa muistaa, että edelleenkin keskimääräinen eläke on noin 1600 e/kk. Vanhempiesi kaltaisia eläkkeensaajia on alle 10% kaikista eläkkeensaajista, joista muuten iso osa on niitä suurten ikäluokkien edustajia.

[/quote]Jo joka neljäs suomalainen saa eläkettä. Suuret ikäluokat tyhjentävät pajatson ja me, heidän lapsensa, emme pääse koskaan eläkkeelle.

Vierailija
56/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:29"]

Eihän nämä suuret ikäluokat ole olleet edes työelämässä vanhuuseläkeikään asti. Mekein kaikki ovat jääneet sairauden tai työttömyyden (vapaaehtoisen työttömyyden) vuoksi eläkkeelle alle 60 vuotiaina.

[/quote]Just näin. Kun yt neuvottelut alkoivat, niin kaikki yli 55 vuotiaat olivat heti käsi pystyssä että voisiko saada potkut ja pääsisi töttömyysputkeen. Sekin mahdollisuus on viety seuraavalta sukupolvelta pois.

Vierailija
57/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 15:29"]

Eihän nämä suuret ikäluokat ole olleet edes työelämässä vanhuuseläkeikään asti. Mekein kaikki ovat jääneet sairauden tai työttömyyden (vapaaehtoisen työttömyyden) vuoksi eläkkeelle alle 60 vuotiaina.

[/quote]Just näin. Kun yt neuvottelut alkoivat, niin kaikki yli 55 vuotiaat olivat heti käsi pystyssä että voisiko saada potkut ja pääsisi töttömyysputkeen. Sekin mahdollisuus on viety seuraavalta sukupolvelta pois.

[/quote]

Kai tiesit, että työttömyysputkea ei enää ole. Ei ole ollut vuosiin. Silti siitä puhutaan ja moni työtön petty todella pahasti kun he huomaavat, että 55v työttömäksi joutunut menettää 10 vuoden eläkekertymän. Se on 30% eläkkeestä!

Vierailija
58/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 16:08"]

[/quote]Jo joka neljäs suomalainen saa eläkettä. Suuret ikäluokat tyhjentävät pajatson ja me, heidän lapsensa, emme pääse koskaan eläkkeelle.

[/quote]

Jos katsoisit tilastoja tarkemmin niin huomaisit, että eläkkeensaajista vain 65% on täyttänyt 60v ja loput on esim. palstalaisten ikäisiä mielenterveyspotilaita tai perhe-eläkettä saavia lapsia.

Vierailija
59/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2014 klo 17:02"]

- järvenrantamökin

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olemme molemmat valtiolla töissä, mutta se työaika on 8.00 - 16.15. Mutta kuten kirjoitin: emme asu pääkaupunkiseudulla, joten elintasomme on aivan toisenlainen kuin Helsingissä korkeiden vuokrien kanssa kärvistelevillä.

Vierailija
60/115 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suotta tässä tulevista eläkkeistä kiistellään. 20 vuoden päästä nykyisenkokoisia eläkkeitä ei ole enää varaa maksaa, vaan kansaneläkkeen kokoinen eläke odottaa käytännössä kaikkia. Hyvä jos siihenkään on varaa.