Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SYY on VANHEMMISSA, kun lapsi ei viihdy koulussa!

Vierailija
17.04.2014 |

Olen luokanopettaja ja olen useammin kuin kerran huomannut, että lapsen kouluviihtymättömyyden takana ovat vanhemmat. Mielestäni kotikasvatuksella ja sieltä tulevilla asenteilla on suuri vaikutus lapseen. Tälläkin viikolla selvittelin yhden oppilaani kanssa läksyjen laiminlyömistä, jota oli jo jatkunut pitkään. Oppilas on muutenkin erittäin koulukielteinen. Hänen kommenteistaan ja perusteluistaan paistaa se, että vanhemmat eivät arvosta koulutusta. . Lapsi kommentoi läksyjen tekemättömyyttä näin: ”isi on sanonut että tässä maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin helvetin läksyt”. Oppilas ei viihdy koulussa ja riitaantuu helposti luokkatoverien kanssa. Oppilaan vanhemmista toisen olen tavannut kerran, eivätkä he vaivaannu tulemaan vanhempieniltoihin.

Oletteko miettineet mitä suustanne päästätte lastenne kuullen?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:49"]Vanhempani kannattavat koulua ja ovatkin hyvissä ammateissa. Meitä ei kyllä ole koskaan pakotettu kouluja käymään vaan olemme saaneet valita omat polkumme. Itse vihasin ja vihaan koulua vielä tänäkin päivänä, koska en kestänyt sitä jokapäiväistä kiusaamista kesälomia myöten, mihin opettajat eivät saaneet mitään muuta kuin lisää paskaa aikaan. "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Koita martta kestää".

vanhempani yrittivät, mutta opettajat ei. Miksiköhän olin ja olen koulukielteinen?

[/quote]

Koska sinulla on edelleen asennevamma.

[/quote]

asennevammako? Minä joka meinasin tappaa itseni ysillä kun asioihin ei tullut mitään muutosta, vaikka kiusaajien vanhemmat olivat joka kerta kuvioissa mukana. Opettajat silittivät kiusaajien päitä ja sulkivat silmänsä ja korvansa aivan täysin sille mitä minulle tehtiin. 9 vuotta joka päivä _koulussa_ ja minulla on asennevamma kun en koulusta tykkää. Asia selvä. Lapselleni en ole maalannut kauhukuvia, ainoastaan kiusaamisesta olen puhunut, ja jos häntä kiusataan, auta armias minkä huutosaarnan koulussa tulen pitämään.

Vierailija
62/77 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 15:28"]Onhan se totta, että lapset näyttää naamallaan kodin asenteen heti. Oikein nassusta näkee, mitä on kotona puhuttu. Mutta kyllä opettajissakin ongelmatapauksia on. Minusta ydinongelma on siinä, että opettajat ei kaikki vieläkään ymmärrä, että lapsi on vanhemmilleen rakkain, arvokkain ja ainutlaatuisin. Ei se tarkoita, ettei ikäviä asioita voi puhua, mutta vanhempia ja lasta tulee kunnioittaa. Vanhemmat (tunnistan itsestänikin omieni suhteen) on yliherkkiä lastensa suhteen ja se täytyy opettajankin ymmärtää. Itse ajattelen niin, että minulle on annettu suuri vastuu siinä, että ihmiset luottavat tärkeimmän asiansa elämässään käsiini.

[/quote]Tajuan käsityksesi täysin . Olen opettaja ja koululaisen äiti. Pidän tärkeänä hyvää vuorovaikutusta vanhemman, opettajan ja lapsen kesken.Vaikka oppilas ei olisikaan ns hyvä koulussa, pyrin suhtautumaan häneen ystävällisellä asenteella. Opetan murkkuikäisiä. Monenlaista puhetta kuulee ja hommat eivät aina suju, mutta nuori ymmärtää asiallista puhetta ja että häneen suhtaudutaan inhimillisesti. Vanhempien kanssa ei ole ollut isoja ongelmia koskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:25"]

--

VOISITTEKO UNOHTAA HETKEKSI NE KIUSAAMISTARINAT?

Tarkoitus oli, että tässä keskustellaan muista kouluviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä, erityisesti vanhempien vaikutuksesta siihen. Jos jollain on tästä kokemuksia niin jakakaa ihmeessä. ON PÄIVÄN SELVÄÄ ETTEI KUKAAN VIIHDY KOULUSSA JOS ON KIUSATTU.

[/quote]
Keskustelun aiheena oli syyllistää vanhempia huonoista kouluasenteista (SYY on VANHEMMISSA...) ja aloitusviesti tekeekin sen melko kärkkäästi, joten on ihan luonnollista, että ihmiset nostavat muitakin syitä kouluviihtyvyyteen. Ja koulukiusaaminen on valitettavasti erittäin iso osa sitä, riippumatta siitä sysäämmekö sen tässä keskustelussa syrjään vai ei. 

Ihmettelen ylipäätään: mikäli tarjotaan muita näkökulmia kuin vanhempien kelvottomuutta oppitehtävässään, naputetaan suurin piirtein sormella pöydän pintaa tärkeästi ja muistutetaan, että "Tässä nyt ei keskusteltu siitä". 

Niin. Ehkä olemme kaikki huomanneet, että tässä pitäisi nyökytellä vanhempien huonolle kouluasenteelle ja sen siirtämistä omiin lapsiinsa. Vaan kun asiassa on useampia puolia, ja minusta on ihan järkevää tuoda niitä esille. Minä olen tuonut tässä esille niin koulukiusaamista sekä mahdotonta oppimisympäristöä huumaavine metelineen, olemattomien kurinpitoineen ja ylisuurine luokkakokoineen. Ovatko nämäkin vähäteltäviä asioita, "joista ei nyt keskustella"? Nuo asiat ainakin muokkasivat omaa kouluviihtyvyyttäni, omien vanhempieni ansiota on se että kuitenkin menin kouluun, enkä esim. jäänyt bussista aikaisemmin ja maleksinut kylillä koulupäivän verran.

Vierailija
64/77 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset eivät saa kotoa kannustusta koulunkäyntiin, niin eikö muka opettajalla ole mitään keinoa motivoida lapsia? Eikö opettaja voi kertoa, että kouluun panostamalla voi jättää itselleen enemmän vaihtoehtoja sille, mitä aikuisena opiskelee? Eikö opettaja voi kertoa, että yhteiskunnassamme on käynnissä rakennemuutos, jonka seurauksena erityisesti työpaikat, joihin ei vaadita mitään koulutusta, ovat vähentyneet dramaattisesti?

Jos nämä asiat tuntuvat lapsille vaikeilta hahmottaa, eikö opettaja voi kertoa, että luuserit eivät saa pillua? 

Vierailija
65/77 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 17:11"]Jos lapset eivät saa kotoa kannustusta koulunkäyntiin, niin eikö muka opettajalla ole mitään keinoa motivoida lapsia? Eikö opettaja voi kertoa, että kouluun panostamalla voi jättää itselleen enemmän vaihtoehtoja sille, mitä aikuisena opiskelee? Eikö opettaja voi kertoa, että yhteiskunnassamme on käynnissä rakennemuutos, jonka seurauksena erityisesti työpaikat, joihin ei vaadita mitään koulutusta, ovat vähentyneet dramaattisesti?

Jos nämä asiat tuntuvat lapsille vaikeilta hahmottaa, eikö opettaja voi kertoa, että luuserit eivät saa pillua? 

[/quote]Kyllä koulussa puhutaan em asioista varmaan todella paljon. Eri asia välittävätkö oppilaat ja vanhemmat. Opettajien syyllistäminen on ikiaikainen keino kun lapsi ei käyttäydy kunnolla ja kapinoi koulua vastaan. Silloin juuri vanhempien positiivista tukea tarvitaan ja yhteydenpitoa kouluun eikä opettajien haukkumista ja omien katkeruuksien levitystä.

Vierailija
66/77 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä sitten, kun opettajalla on asennevamma ja haukkuu väärin perustein lapsen ja vanhemman keskellä koulunkäytävää toisten oppilaiden kuullen. Ja tosiaan syyttää heitä vielä valehtwlijoiksi. Kuinka rakentaa arvostusta tämän jälkeen.

Vierailija
67/77 |
09.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista!:)

Terveisin ap

Vierailija
68/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se. Kyllä kodin kasvatus eli arvojen ja asenteiden siirto lapselle on se kodin tärkein anti. Millainen suhtautuminen on kouluun ja opettajiin, miten läksyt on tehty jne. Vanhempien nega asenne heijastuu lapsen kautta kouluun tunnille. Tämä on faktaa. T. Toinen ope, työssä 19 v

Syy on aina opettajan.

Ei ihme että lapsia ei kiinnosta koulunkäynti. Kun siellä ei osata opettaa.

Tällä hetkellä on paljon ulkomaista nettikoulutusta joissa asiat opetetaan paljon mielenkiintoisemmin ja tehokkaammin.

Suomalainen koulu on jäänne jostain 1950-luvulta!

Vierailija
69/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein ymmärrä miten siellä voi viihtyä. Isot tilat, meteliä, paljon ihmisiä, pakkotahtisuus, istutaan pulpetissa ja tuijotetaan seinää tunti kun joku edessä lätisee monotoonisesti, seisotaan pihalla kylmässä koska pakko, tehdään asioita koska on pakko. Pakko, pakko, pakko.

Miten sielultaan kuollut pitää olla että tuosta saa revittyä jotain kivaa tai mielekästä?

Vierailija
70/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viimevuosina kuullut kerrottavan, kuinka Suomessa koulu on monille lapsille ainoa turvallinen paikka. Ainoa paikka jossa lapsi saa ruokaa, kesäisin ruokaa jaettiin leikkipuistoissa tässä kympin ja onnellisten maassa. Viime kesä oli poikkeus.

Vierailija
71/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se. Kyllä kodin kasvatus eli arvojen ja asenteiden siirto lapselle on se kodin tärkein anti. Millainen suhtautuminen on kouluun ja opettajiin, miten läksyt on tehty jne. Vanhempien nega asenne heijastuu lapsen kautta kouluun tunnille. Tämä on faktaa. T. Toinen ope, työssä 19 v

No joo... Minulla on tytär, joka vihaa koulua. Mutta hänellä on kaksi isompaa veljeä, joista vanhin opiskelee jo teknillisessä korkeakoulussa ja toinen on lukion toisella. Eivät varsinaisesti koskaan ole rakastaneet koulua, mutta oppiminen on ollut heille pienestä asti helppoa ja varsinkin yläasteella ja lukiossa on tullut jo ihan lempiaineitakin.

Tytär on vielä ala-asteella ja kaikki takkuaa; sosiaaliset tilanteet, lukeminen sekä laskeminen. Nyt pitkän väännön jälkeen lapsella aletaan vihdoinkin tutkimaan dyslexiaa ja dyskalkulia, selviä adhd-piirteitäkin hänellä on. Pääsi tänä kouluvuonna pienryhmään lukemisen osalta ja se vähensi selvästi stressiä eikä välttämättä enää itke(!) kouluun lähtöä.

On raukka ilmeisesti perinyt multa ad(h)d:een, mutta lisäksi siis tuon lukihäiriön. On osannut peitellä tilannetta aika pitkään kovapäisellä luonteellaan ja uskomattomalla mieliuvituksellaan. Mutta aika paljon vahinkoa on jo tullut: koulusta on tullut negatiivinen paikka, eikä hän enää ihan luota opettajiin. Ilmoitin mahdollisista ad(h)d:en liittyvistä ongelmista jo heti ensimmäisellä luokalla opettajalle, mutta eipä minua ihan hirvittävän tosissaan otettu.

Kotona olen yrittänyt pitää positiivista ilmapiiriä yllä liittyen uuden oppimiseen, mutta tytär ei suostu oikein ottamaan minulta mitään vastaan. Itsekseen taas oppii kaikenlaista. Kuten englanninkielen, alkoi viisi-vuotiaana katsomaan englannin kielisiä filmejä ja on nyt todella sujuva siinä täydellisellä aksentilla (pystyy vaihtamaan Amerikan ja englannin englannin välillä tietoisesti) ja laajalla sanavarastolla. Muutenkin sanavarastonsa on ikäisiään keskimääräistä laajempi. On myös hyvin liikunnalinen ja oppinut uskomattomia temppuja sitkeällä harjoittelulla.

Mutta inhoaa siis auktoriteetteja ja kapinoi sääntöjä vastaan. Ihan fiksu, mutta ei helpoin luonne. Ja itse siis vanhempana rakastan uuden oppimista ja luetaan kaikki kotona paljon.

Harmi jos opettaja lokeroi lapsen liian helposti. Niillä lapsilla voi olla ihan omia, sisäisiä taistelujaan menossa ihan riippumatta siitä millaiset vanhemmat ovat (vaikka vanhempien negatiivinen asenne, tai tietämättömyys(!) eivät tietenkään helpota tilannetta). Antakaa lapsille aina vain uusia mahdollisuuksia ilman ennakkoluuloja.

Vierailija
72/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 11:19"]

On olemassa paljon tutkimuksia siitä, mitkä seikat vaikuttavat kouluviihtyvyyteen. Näitä useita kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä on kouluun, oppilaaseen, tovereihin ja kotiin liittyvät tekijät. Niitä onkin tässä keskustelussa nostettu esille, mutta tarkoituksena oli keskustella juuri kotiin liittyvistä tekijöistä ja unohtaa esimerkiksi kiusaamis yms. tapaukset. Kaikkihan sen tietävät, että kiusaaminen vaikuttaa koulussa viihtymiseen.

VOISITTEKO UNOHTAA HETKEKSI NE KIUSAAMISTARINAT?

Tarkoitus oli, että tässä keskustellaan muista kouluviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä, erityisesti vanhempien vaikutuksesta siihen. Jos jollain on tästä kokemuksia niin jakakaa ihmeessä. ON PÄIVÄN SELVÄÄ ETTEI KUKAAN VIIHDY KOULUSSA JOS ON KIUSATTU.

Kiusaaja viihtyy. Maamme pyörii kiusaajien ehdoilla.

Vierailija
73/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 10:49"]Vanhempani kannattavat koulua ja ovatkin hyvissä ammateissa. Meitä ei kyllä ole koskaan pakotettu kouluja käymään vaan olemme saaneet valita omat polkumme. Itse vihasin ja vihaan koulua vielä tänäkin päivänä, koska en kestänyt sitä jokapäiväistä kiusaamista kesälomia myöten, mihin opettajat eivät saaneet mitään muuta kuin lisää paskaa aikaan. "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Koita martta kestää".

vanhempani yrittivät, mutta opettajat ei. Miksiköhän olin ja olen koulukielteinen?

Koska sinulla on edelleen asennevamma.

asennevammako? Minä joka meinasin tappaa itseni ysillä kun asioihin ei tullut mitään muutosta, vaikka kiusaajien vanhemmat olivat joka kerta kuvioissa mukana. Opettajat silittivät kiusaajien päitä ja sulkivat silmänsä ja korvansa aivan täysin sille mitä minulle tehtiin. 9 vuotta joka päivä _koulussa_ ja minulla on asennevamma kun en koulusta tykkää. Asia selvä. Lapselleni en ole maalannut kauhukuvia, ainoastaan kiusaamisesta olen puhunut, ja jos häntä kiusataan, auta armias minkä huutosaarnan koulussa tulen pitämään.

Osui ja upposi. T: kiusaaja

P.S Pyyhi vaahto pois suupielistä.

Vierailija
74/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa se koulu päivitettäisiin ensin tälle vuosituhannelle, niin lapsoset voisivat viihtyä siellä hiukka paremmin. Ja jos opettajina olisi vähän muitakin kuin niitä nipottavia kympin tyttöjä. Vai mistä johtuu, että miesopettajat ovat oppilaiden suosiossa..?

Tälle vuosituhannelle päivittämisessähän kaikki on pieleen mennyt. Inkluusiot ja integraatiot tuhosivat hyvin toimivan systeemin. Ei pitäisi korjata, jos ei ole vikaa.

Vierailija
75/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa se koulu päivitettäisiin ensin tälle vuosituhannelle, niin lapsoset voisivat viihtyä siellä hiukka paremmin. Ja jos opettajina olisi vähän muitakin kuin niitä nipottavia kympin tyttöjä. Vai mistä johtuu, että miesopettajat ovat oppilaiden suosiossa..?

Tälle vuosituhannelle päivittämisessähän kaikki on pieleen mennyt. Inkluusiot ja integraatiot tuhosivat hyvin toimivan systeemin. Ei pitäisi korjata, jos ei ole vikaa.

Suomi on pian kehitysmaiden tasolla, lapsemme eivät osaa enää lukea.

Vierailija
76/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani eivät puhuneet koulussa viihtymisestä muistaakseni mitään. Perusoletus oli, että koulua on kuitenkin käytävä ja opiskella ja oppia täytyy. Viihdytään sitten muualla.

Vierailija
77/77 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani eivät puhuneet koulussa viihtymisestä muistaakseni mitään. Perusoletus oli, että koulua on kuitenkin käytävä ja opiskella ja oppia täytyy. Viihdytään sitten muualla.

Ei ennen puhuttu työssä viihtymisestäkään, töissä käytiin leivän saamiseksi pöytään. Nyt pitää kaikessa olla lystiä, mikään ei saa rasittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi