Väsymys täyspäiväiseen työhön
Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin minulla? Olen kokopäiväisessä töissä. Työmatkoihin menee noin 45 min yhteen suuntaan. Olen aina ollut aamu-uninen. Jaksan juuri ja juuri herätä siten, että ehdin klo 9.00 töihin. Illalla on vaikea jaksaa olla yli viiteen töissä. Lähden joskus jo klo 16.00 kotiin, kun liukuman puitteissa voi lähteä. Kahdeksan tunnin (oikeasti 7.45 työaika) työpäivä tuntuu kohtuuttoman raskaalta. En jaksaisi olla niin kauan töissä. En jaksa. Arkipäivät ovat minulle vaan sitä, että käyn töissä, tulen illalla kotiin. Pari tuntia menee hoidellessa pyykkihuoltoa, syömisiä, valmistautumista seuraavaan päivään. Menen monesti jo klo 21.00 nukkumaan ja nukun yli seitsemään.
Ja syön vitamiineja, koitan harrastaa viikonloppuisin ja viikollakin urheilua, mutta työ vie viikolla kaiken energiani. Kadehdin välillä työttömiä, kotiäitejä, jotka saavat harrastaa ja viettää päivänsä kuten haluavat. Minulla menee arkipäivä, nukkumiseen, töihin ja itsensä palautumiseen töistä.
Olen toisiaan aina tarvinnut paljon unta ja palautumista päivän koitoksista. Elämä on siis minulla nukkumista, töitä, kotitöitä, urheilua...En jaksa edes kavereita tavata, kun arki vie kaiken voiman. Niin, olen kevyissä toimistotöissä. Osapäivätöihin minulla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta siirtyä. Harmittaa, että olen kiltti työmyyrä, joka pilaa elämänsä tekemällä töitä ja maksamalla veroja, kun tuolla ulkona arkena vetelehtii ihmisiä, joiden lorvimisen minäkin osaksi kustannan oman elämäni kustannuksella.
Olenko ainoa? Arjen uuvuttama.
Kommentit (55)
Älähän yleistä niitä vetelehtijöitä. Kaikki ei ole samasta muotista. Tällä hetkellä on ilman työtä moni sellainen jolla on hyvä työkokemus, hyvä koulutus ja tekis onnellisena vaikka sitä sun kammoamaa 7.45 t päivää. Mä voisin esimerkiksi heti tulla sinne. Jää vaan lorvimaan sinä kun se on niin ihanaa, saat nukkua niin pitkään ku huvittaa ja ei tarvi miettiä ostaako semmosen vai tämmösen käsilaukun ku kumpaankaan ei ole varaa.
Ei ole miestä eikä mahdollisuutta pienentää menoja, koska on velkaa. Aamuisin en ehtisi pyöräillä töihin, koska aikaa menisi yli tunnin. Nytkin on vaikea ehtiä julkisilla töihin.
Työni on mielenkiintoista ja pidän työstäni, mutta en jaksa tehdä töitä kahdeksaa tuntia. Olen monesti noin kuuden työtunnin jälkeen väsynyt, päivä ns. pulkassa. Jaksaisin tehdä sen kuusi tuntia töitä. En voi vaihtaa osapäiväiseen työhön. Minulle tulee monesti miinussaldoa, koska tulen myöhään töihin ja lähden aikaisin. Sitten joskus korjaan saldoa oikein urakalla edes nollille.
Olen puun ja kuoren välissä. Elämä menee hukkaan, en elä oikeaa elämää, vaan työmyyrän elämää. En ole suunniteltu sellaiseksi ihmiseksi, joka tekee 8 tuntia töitä päivässä. Miestä ei ole, jos olisikin, niin voisi edes siirtyä osapäivätyöhön tai hankkia lapsia ja roikkua kotona. Mies ei kuitenkaan ole vastaus ongelmaani.
Miten pystyn elämään tässä kahdeksasta - neljään tai yhdeksästä - viiteen -yhteiskunnassa, kun oikea elämänrytmini on ihan toisenlainen. Tarvitsen unta ja pitkään aamulla. Miten pystyn vähentämään unentarvettani, ilman että terveys ei mene?
Roikkua kotona... Sulla on erikoiset kuvitelmat siitä mitä elämä on kotona muutaman esim. alle 3v pikkulapsen kanssa. Saa tehdä mitä huvittaa päivisin, ei väsytä ja voi roikkua kotona.
Sulla ei ole muita huolehdittavana kuin itsesi. Ala tehdä vapaa ajalla jotain mielekästä mistä saat voimia. Tai sit irtisanoudu niin saat maistaa sitä ihanaa vapautta kotona ku ei oo töistä tietoa.
Mene terveystarkastukseen. Kuvittelisin että 10t unet (jos siis nukut säännöllisesti 21-7)r riittäisi terveelle aikuiselle. Ehkä pitäisi vaihtaa vaativampiin töihin. Jos aika tulee pitkäksi niin uudet haasteet voisi pitää mielenkiintoa paremmin yllä. Itselläni työelämässä on ollut ennemminkin se haaste että oho, joko kello on viisi. Iltaisin tietysti silti väsyttää, niinhän meitä kaikkia. Jopa kuulemma kotiäitejä.
Jos sulla on noin alhainen energiataso niin ei varmaan kannata haaveilla lastenhoidosta. Ne kun tuppaavat herättämään useita kertoja yössä monen vuoden ajan. Aamulla noustaan kukonlaulun aikaan ja kymmenen tunnin unet on haave vaan.
No jos olet sinkku niin ei pitäisi olla mahdotonta muuttaa lähemmäst työpaikkaa?
Sinkkuna voit myös jättää kaikki kotityöt viikonlopuksi. Teet sunnuntaisin ruokaa sen verran, että pärjäät arki-illat ja käytät take awayta tarvittaessa. Tapaa ystäviäsi liikunnan merkeissä (uimahallissa, jumpassa, salilla, lenkillä) tai ulkona syömässä niin säästyy kokkaamisen vaiva.
Sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla se oli syynä juuri kuvailemasi kaltaiseen tilaan. MUTTA, ennen kuin riemastut, niin varoitan: kun niitä arvoja mitataan, niin jos ne ovat viiterajoissa, lääkäri sanoo sinulle, että syy ei ole kilpirauhasessa. Mutta se ei aina pidä paikkaansa. Vajaatoiminta voi olla, vaikka arvot näyttäisivät muka hyviltä.
Kannattaa siis googlettaa aihetta ja etsiä sellainen lääkäri, joka osaa ottaa myös oireet tosissaan, ei vain katso arvoja. Ja ehdottomasti pitää mittauttaa kaksi arvoa ainakin, ei vain yhtä. Eli TSH ja T4V. Meinaavat joskus ottaa vain tuon TSH:n, mutta se ei yksin kerro mitään.
t. Parantunut
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 11:24"]
Sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla se oli syynä juuri kuvailemasi kaltaiseen tilaan. MUTTA, ennen kuin riemastut, niin varoitan: kun niitä arvoja mitataan, niin jos ne ovat viiterajoissa, lääkäri sanoo sinulle, että syy ei ole kilpirauhasessa. Mutta se ei aina pidä paikkaansa. Vajaatoiminta voi olla, vaikka arvot näyttäisivät muka hyviltä.
Kannattaa siis googlettaa aihetta ja etsiä sellainen lääkäri, joka osaa ottaa myös oireet tosissaan, ei vain katso arvoja. Ja ehdottomasti pitää mittauttaa kaksi arvoa ainakin, ei vain yhtä. Eli TSH ja T4V. Meinaavat joskus ottaa vain tuon TSH:n, mutta se ei yksin kerro mitään.
t. Parantunut
[/quote]
Minulla on noi kilppariarvot tosiaan mitattu ja viitearvojen sisällä arvot olivat, mutta jos se kuitenkin siitä johtuu.
Pointti tässä kuitenkin on se, että toiset ihmiset tarvitsevat enemmän unta ja heillä on ns. matala energiataso. Mä en jaksa vaan tätä saatanan elämänrytmiä, mun pitäisi saada tehdä etätöitä ja hoitaa asiani omaan aikaan, siihen ei tässä töissä kylläkään pysty. Pitää jaksaa joka saa..nan arkipäivä tulla tänne ja sitten taas iltamyöhällä raahautua kotiin vain, että voi taas kotona valmistautua seuraavaan työpäivään ja sama toistuu viikosta toiseen.
Katsoin juuri osa-aikatöitä, mutta niitäkään ei ole tarjolla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 11:34"]
t. Parantunut
[/quote]
Minulla on noi kilppariarvot tosiaan mitattu ja viitearvojen sisällä arvot olivat, mutta jos se kuitenkin siitä johtuu.
Pointti tässä kuitenkin on se, että toiset ihmiset tarvitsevat enemmän unta ja heillä on ns. matala energiataso. Mä en jaksa vaan tätä saatanan elämänrytmiä, mun pitäisi saada tehdä etätöitä ja hoitaa asiani omaan aikaan, siihen ei tässä töissä kylläkään pysty. Pitää jaksaa joka saa..nan arkipäivä tulla tänne ja sitten taas iltamyöhällä raahautua kotiin vain, että voi taas kotona valmistautua seuraavaan työpäivään ja sama toistuu viikosta toiseen.
Ap
[/quote]
Täällä kohtalotoveri! Tiedän tunteen paremmin kun hyvin. Mulla tekee myös kevyt toimistotyö tiukkaa olla 8-16 töissä ja mulla ei ole edes liukumaa, se tekee tästä vielä raskaamman tuntusta kun ei ole mitään joustoa työajoissa. Tekisin niin mielelläni osa-aikasta työtä, mutta sitä ei ole.
Työmatkakin sen 40 min suuntaansa kuten sullakin. Aamulla tuskaa herätä kun sillon parhaiten nukuttais. Viikonloppu ei riitä latautumaan edellisestä työviikosta :(( Mulla vaan vuokrakämppäkin eli mitään hyötyä tästä oravanpyörästä ei ole...
Tällä hetkellä lapsi ekalla ja teen lyhennettyä työviikkoa aamusin. Sen avulla olen jaksanut hyvin tämän talven kun on saanut tulla töihin myöhemmin. Pelottaa kun kesällä alkaa taas täysi työpäivä!
Periaatteessa ei ole syytä valittaa kun töitä on sopivasti, mutta kai mä vaan olen myös "matalan energian"-ihminen kun mulle riittäis vähempikin! Varsinkin kun tästä ei tällä hetkellä kartu edes vuokralla ollessa mitään omaisuutta. Aina tulot plus miinus nolla joka helvetin palkkapäivä... pahimmillaan menee miinukselle kun on pakko pitää autoa ja siihen menee rahaa ihan hitosti. Höh :(
Nelipäiväinen työviikko? Lyhennetty työpäivä 6 tuntia? Oletkos ehdottanut sellaista työnantajallesi? Puolisoni 48 v. tekee nelipäiväistä, koska hänellä on nivelrikko. (Sairaseläkekään kun ei ole hurmaava.) Näin hän jaksaa kauemmin työelämässä ja onneksi työnantaja on joustanut. Veroprossa laskee ja kompensoi tappiota.
ja jos ap on vielä lihava, on kilpirauhanen varmasti syynä.
jos menee oikealle lääkärille, osaa ne ottaa kaikki tarvittavat kokeet ja niistä varmasti näkee kilpirauhasen toiminnan.
Minulla sama tilanne. Matkoihin menee yhteensä noin 1.5 h päivässä. Olen tosin aamuvirkku eli lähden töihin jo kuuden aikaan.Töuden jälkeen uupunut ja illalla nukkumaan jo klo 21. Jäähän siinä toki vapaa-aikaa mutta väsymys päällimmäisenä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 11:34"]
t. Parantunut
[/quote]
Ap
[/quote]
Täällä kohtalotoveri! Tiedän tunteen paremmin kun hyvin. Mulla tekee myös kevyt toimistotyö tiukkaa olla 8-16 töissä ja mulla ei ole edes liukumaa, se tekee tästä vielä raskaamman tuntusta kun ei ole mitään joustoa työajoissa. Tekisin niin mielelläni osa-aikasta työtä, mutta sitä ei ole.
Työmatkakin sen 40 min suuntaansa kuten sullakin. Aamulla tuskaa herätä kun sillon parhaiten nukuttais. Viikonloppu ei riitä latautumaan edellisestä työviikosta :(( Mulla vaan vuokrakämppäkin eli mitään hyötyä tästä oravanpyörästä ei ole...
Tällä hetkellä lapsi ekalla ja teen lyhennettyä työviikkoa aamusin. Sen avulla olen jaksanut hyvin tämän talven kun on saanut tulla töihin myöhemmin. Pelottaa kun kesällä alkaa taas täysi työpäivä!
Periaatteessa ei ole syytä valittaa kun töitä on sopivasti, mutta kai mä vaan olen myös "matalan energian"-ihminen kun mulle riittäis vähempikin! Varsinkin kun tästä ei tällä hetkellä kartu edes vuokralla ollessa mitään omaisuutta. Aina tulot plus miinus nolla joka helvetin palkkapäivä... pahimmillaan menee miinukselle kun on pakko pitää autoa ja siihen menee rahaa ihan hitosti. Höh :(
[/quote]
Hei,
ei kai tätä tunnetta ja vaikeutta voi ymmärtää kukaan muu kuin toinen, jolla on sama tilanne (tai samankaltainen tilanne). Olen joskus yrittänyt tulla kahdeksaksi tai seiskaksi töihin, mutta se kostautuu sitten seuraavina päiviä, kun kroppa vaatii takaisin sen menetetyn yöunensa.
Kadehdin niitä ihmisiä, joilla on luonnostaan elämänrytmi sellainen, että ovat aamulla seiskalta virkeinä ja jaksavat valvoa vaikka kahteentoista yöllä, herätäkseen sitten taas seiskalta. Minä menen arkena viimeistäänkin kymmeneltä nukkumaan ja nukkuisin vaikka yhdeksään.
Väsyn myös helposti, jos on jotain seminaareja tai paljon kokouksia. Silloin tarvitse oman palautumisaikani.
Ap
Täällä yks väsynyt äiti-ihminen kylläkin. Työ 7.45-15.30 ja kokoajan uuden opettelua ja kiire. Kotona lapsen oppimisvaikeudet ja järkyt läksysessiot taisteluineen. Kilpparissa minulla häikkää. Lääkkeet tuntui alkavan puremaan tuossa talvella, mutta nyt taas tipuin kuoppaan.
Ajatus takkuaa ja nukahdan melkein pystyyn. Minulla se ongelma etten edes viikonloppuisin pysty nukkumaan, eli jatkuva väsymys vaivaa. Nukun arkena 22-6.15 ja viikonloppuna max 7 asti.
Olisinpa kotiäiti, niin voisi edes levätä päivällä. Talous ei anna periksi jäädä kotiin.
Voitko pienentää menojasi niin että pärjäisit vähemmällä rahalla eli siis vähemmällä työnteolla?