Väsymys täyspäiväiseen työhön
Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin minulla? Olen kokopäiväisessä töissä. Työmatkoihin menee noin 45 min yhteen suuntaan. Olen aina ollut aamu-uninen. Jaksan juuri ja juuri herätä siten, että ehdin klo 9.00 töihin. Illalla on vaikea jaksaa olla yli viiteen töissä. Lähden joskus jo klo 16.00 kotiin, kun liukuman puitteissa voi lähteä. Kahdeksan tunnin (oikeasti 7.45 työaika) työpäivä tuntuu kohtuuttoman raskaalta. En jaksaisi olla niin kauan töissä. En jaksa. Arkipäivät ovat minulle vaan sitä, että käyn töissä, tulen illalla kotiin. Pari tuntia menee hoidellessa pyykkihuoltoa, syömisiä, valmistautumista seuraavaan päivään. Menen monesti jo klo 21.00 nukkumaan ja nukun yli seitsemään.
Ja syön vitamiineja, koitan harrastaa viikonloppuisin ja viikollakin urheilua, mutta työ vie viikolla kaiken energiani. Kadehdin välillä työttömiä, kotiäitejä, jotka saavat harrastaa ja viettää päivänsä kuten haluavat. Minulla menee arkipäivä, nukkumiseen, töihin ja itsensä palautumiseen töistä.
Olen toisiaan aina tarvinnut paljon unta ja palautumista päivän koitoksista. Elämä on siis minulla nukkumista, töitä, kotitöitä, urheilua...En jaksa edes kavereita tavata, kun arki vie kaiken voiman. Niin, olen kevyissä toimistotöissä. Osapäivätöihin minulla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta siirtyä. Harmittaa, että olen kiltti työmyyrä, joka pilaa elämänsä tekemällä töitä ja maksamalla veroja, kun tuolla ulkona arkena vetelehtii ihmisiä, joiden lorvimisen minäkin osaksi kustannan oman elämäni kustannuksella.
Olenko ainoa? Arjen uuvuttama.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:55"]
jess, medikalisoidaan laiskuus
[/quote]
Ja seuraavaksi tyhmyys
Ehkä olet palanut loppuun? Masentunut? Mulla tulee kans jaksoja elämässä, jolloin tuntuu että elämä on vain yhtä hiton raatamista. Silloin tiedän että tarvitsen pienen irtioton arjesta. Viikon vaikka kun keskittyy vain itseensä ja tekee jotain mistä pitää, niin taas jaksaa
Olen kärsinyt myös masennuksesta, jolloin en jaksanut nousta ollenkaan sängystä ylös. En tehnyt ruokaa, siivonnut yms. Mutta siihen auttoi lääkitys ja terapia. :)
mun kilpirauhasongelmat alkoivat 80-luvun alussa ja silloin niitä hoiti sisätautilääkäri. en ole ikinä kuullutkaan endokrinologista.
oppia ikä kaikki.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:24"]Minulla sama tilanne. Matkoihin menee yhteensä noin 1.5 h päivässä. Olen tosin aamuvirkku eli lähden töihin jo kuuden aikaan.Töuden jälkeen uupunut ja illalla nukkumaan jo klo 21. Jäähän siinä toki vapaa-aikaa mutta väsymys päällimmäisenä.
[/quote]
voinhan mäkin toki olla laiska pelkästään mutta tarvitseeko laiska sikeäö unta 10-12 h vuorokaudessa vai pelkkää sohva selässä makoilua. Joskys olen myös joutunut töistä kotiin ajaessani jäämäön p-paikalle hetkeksi nukkumaan. Työmatkaa 45min.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 14:05"]
Ehkä olet palanut loppuun? Masentunut? Mulla tulee kans jaksoja elämässä, jolloin tuntuu että elämä on vain yhtä hiton raatamista. Silloin tiedän että tarvitsen pienen irtioton arjesta. Viikon vaikka kun keskittyy vain itseensä ja tekee jotain mistä pitää, niin taas jaksaa
Olen kärsinyt myös masennuksesta, jolloin en jaksanut nousta ollenkaan sängystä ylös. En tehnyt ruokaa, siivonnut yms. Mutta siihen auttoi lääkitys ja terapia. :)
[/quote]
Ehkä voi olla uupumustakin, mutta taustalla on myös se, että minulle ei yksinkertaisesti sovi kahdeksasta - neljään -arkirytmi. Olen ehkä uupunut siihen, että elämässä ei tunnu olevan muuta kuin töitä ja sitten muita arkiaskareita: laskut, kauppa...
Joskus haaveilen, että laitan ranttaliksi ja heittäydyn sossun armoille. Sitten elelen rauhallista elämää kotona, käyn välillä uimassa, kirjastossa, ulkoilemassa, siivoisin rauhassa päivällä ja välillä päikkärit.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 14:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:24"]Minulla sama tilanne. Matkoihin menee yhteensä noin 1.5 h päivässä. Olen tosin aamuvirkku eli lähden töihin jo kuuden aikaan.Töuden jälkeen uupunut ja illalla nukkumaan jo klo 21. Jäähän siinä toki vapaa-aikaa mutta väsymys päällimmäisenä.
[/quote]
voinhan mäkin toki olla laiska pelkästään mutta tarvitseeko laiska sikeäö unta 10-12 h vuorokaudessa vai pelkkää sohva selässä makoilua. Joskys olen myös joutunut töistä kotiin ajaessani jäämäön p-paikalle hetkeksi nukkumaan. Työmatkaa 45min.
[/quote]
Tosiaan ap:llakin väsymys on ihan konkreettista, fyysistä. Aamulla juuri seiskan kahdeksan välillä olisi se syvimmän unen aika, mutta silloin saatana pitää nousta ylös ja illalla unimatti tulee jo yhdeksältä, konkreettinen väsymys siis...Ei minusta tämä ole laiskuutta, vaan jotain muuta tää on. Teidän, että ei ole normaalia. Joku sairaus varmaankin.
AP
Jää vuorotteluvapaalle. Nyt kun ehtojakaan ri olevielä tiukennettu. Seuraat vuoden miltä elämä maistuu.
joo siitä vaan sossuna elätettäväksi. kun ei normaalielämä sovi.
yhyy, hävetkää tai hakeutukaan hoitoon
Jos nyt ihan totta puhutaan, niin en usko että suurimmalle osalle ihmisistä 8h työpäivä on liian pitkä. Useissa tutkimuksissa on todettu, että työnteon tehokkuus parani huomattavasti lyhyemmillä työpäivillä. Oletko ihan varma, ettet pystyisi tekemään lyhyempää päivää? Oletko kysynyt työnantajalta? Omista menoista pystyy yleensä aina karsimaan, jos on ihan pakko.
Itse en jaksaisi tehdä tyttä työpäivää, tosin tähän vaikuttaa myös sairastamani krooninen sairaus. Olen vakaasti päättänyt, että teen 5-6 tunnin päiviä kunhan valmistun. Valitettavasti työelämä vain on sellaista, että en tiedä miten tämä onnistuu käytännössä. Mutta toisaalta, eivät asiat muutu ennen kuin muutosta aletaan vaatia.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 14:31"]
Jos nyt ihan totta puhutaan, niin en usko että suurimmalle osalle ihmisistä 8h työpäivä on liian pitkä. Useissa tutkimuksissa on todettu, että työnteon tehokkuus parani huomattavasti lyhyemmillä työpäivillä. Oletko ihan varma, ettet pystyisi tekemään lyhyempää päivää? Oletko kysynyt työnantajalta? Omista menoista pystyy yleensä aina karsimaan, jos on ihan pakko.
Itse en jaksaisi tehdä tyttä työpäivää, tosin tähän vaikuttaa myös sairastamani krooninen sairaus. Olen vakaasti päättänyt, että teen 5-6 tunnin päiviä kunhan valmistun. Valitettavasti työelämä vain on sellaista, että en tiedä miten tämä onnistuu käytännössä. Mutta toisaalta, eivät asiat muutu ennen kuin muutosta aletaan vaatia.
[/quote]
Äh, siis piti kirjoittaa että USKON, että suurimmalle osalle ihmisistä 8h työpäivä on liian pitkä :)
Olisko ruokavaliossa tarkistettavaa?
Jätä sokerit ja turhat hiilihydraatit pois. Enemmän kasviksia.
Toisaalta, onhan (vielä) mahdollista jäädä töistä pois. Kyllähän työtön elää aivan mukavaa elämää. Saa nukkua tarpeeksi, harrastaa, tehdä rauhassa kotitöitä. Se on valinta.
Olen sinkku ja kolmekymppinen. Olen tosi väsynyt, sairauteni (joka ei ole psyykkinen) ja siihen tarvitsemani lääkityksen takia. 4-6 tuntia olisi minulle hyvä työaika, mutta se ei ole valitettavasti mahdollista. Saan kuudessa tunnissa aikaan saman kuin monet muut kahdeksassa, joten hölmöä pilkkiä toimistossa ne kaksi viimeistä tuntia. En mielestäni ole laiska.
Ap:n unirytmiongelman takana saattaa piillä joku kortisoliongelma tai ainakin erilaisuus. Tosin jos kilpparihormonit on pielessä se heijastuu helposti muihinkin hormoneihin. Kortisolia erittyy eniten aamulla 7-9 välillä ja se auttaa heräämisessä. Jos sulla erittyy vasta vähän myöhemmin tai aamueritys on pientä... *pohtii*
Ap kuulostaa apealta ja toivottomalta. Masennus?
Miten ap sun paino ja ruokavalio?
Itse kuljen bussimatkat 1,5 h/suunta. On päivätyö toimistossa ja kaksi teiniä. Väsyttää aika ajoin ihan helvetisti muttei auta muu kuin kestää. Ap:n tulisi löytää työstään ja elämästään se mielekkyys. Niinkuin joku aiemmin sanoi moni ottaisi tuon työn ilolla vastaan.
Ota ap vuorotteluvapaata taikka jotakin. Tee Sinä Itse tuolle olotilallesi jotakin
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:44"]
Etkö voisi vain mennä aiemmin nukkumaan ap?. Kirjoitinkin tuossa jo että minäkään en tunnu jaksavan vaikka olen aamuvirkku. Menen sänkyyn klo 21 ja herään vähön ennen kuutta. Töiden jälkeen olen aivan naatti ja saatan ottaa päikkäritkin. Olen todella matalan energiatason omaava ihminen. Kilpparin vajis on ja lääkitys mutta en silti jaksa.
[/quote]
Miten paljon aikaisemmin voisin enää mennä nukkumaan. Joskus menen tosiaankin klo 20.30 nukkumaan ja olen tullut suunnilleen klo 18.00 - 18.30 kotiin. Viimeistään menen nukkumaan siinä klo 22.00, mutta harvoin, ehkä kerran viikossa tai pe, kun la voi nukkua myöhempään. Elämä lipuu tähän ruljanssiin, mulla ei ole ns. elämää: töitä, bussissa/ metrossa istumista, vaatehuoltoa, ruoka, suihku, vähän kirjan lukua sängyssä...Ja sitten samaa viikosta toiseen ja taas samaan, kunnes eläkeikä tulee, jos nyt sinne asti edes pääsee.
Ap
[/quote]
Miten paljon sä tarttet aikaa ihan vaan itsellesi?
Ja kyllä, olen väsynyt ja joka aamu unet jää liian vähäiseksi. Teen täytttä työaikaa, hoidan kahta lasta illat, koska mies pääsee vasta illemmalla töistä (vie lapset myöh hoitoon), kuskaan lapsia harrastuksiin ja harrastan itsekin.
Olisin ÄÄRIMMÄISEN onnellinen, jos voisin lukea JOSKUS VÄHÄN kirjaa.
Hassua, että lapseton jaksaa valittaa. Mene lääkäriin, jos et ole terve. Muuten olet vain laiska.
Ymmärrän sinua, koska itsekin tarvitsen paljon unta. Nukun viikolla riittämättömästi, koska työni on jokseenkin stressaavaa. Yleensä saan viikonloppuisin kuitattua univelat. Pidätkö työstäsi? Olisiko mahdollista muuttaa lähemmäs työpaikkaa tai hakea töitä lähempää kotia? Voisit säästää tunnin päivässä muuhun. Tai voisitko vaikka kerran-pari viikossa kulkea työmatkat liikuntaa ja ulkoilua samalla saaden fillarilla (tuskin, jos työmatka on 50km autolla, mutta pääkaupunkiseudulla 45min julkisilla kulkemisen sijaan fillari on yleensä hyvä vaihtoehto)? Entä olisiko mahdollista jakaa kotityötaakkaa?
mä nukuin huonosti 20 v, silti kävin kokopäivätöissä. se on vaan pakko jaksaa, jos ei ole taloudellisesti mahdollista tehdä lyhyempää päivää. eikö ap:llä ole miestä, joka voi tehdä kotihommia?
jess, medikalisoidaan laiskuus