Väsymys täyspäiväiseen työhön
Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin minulla? Olen kokopäiväisessä töissä. Työmatkoihin menee noin 45 min yhteen suuntaan. Olen aina ollut aamu-uninen. Jaksan juuri ja juuri herätä siten, että ehdin klo 9.00 töihin. Illalla on vaikea jaksaa olla yli viiteen töissä. Lähden joskus jo klo 16.00 kotiin, kun liukuman puitteissa voi lähteä. Kahdeksan tunnin (oikeasti 7.45 työaika) työpäivä tuntuu kohtuuttoman raskaalta. En jaksaisi olla niin kauan töissä. En jaksa. Arkipäivät ovat minulle vaan sitä, että käyn töissä, tulen illalla kotiin. Pari tuntia menee hoidellessa pyykkihuoltoa, syömisiä, valmistautumista seuraavaan päivään. Menen monesti jo klo 21.00 nukkumaan ja nukun yli seitsemään.
Ja syön vitamiineja, koitan harrastaa viikonloppuisin ja viikollakin urheilua, mutta työ vie viikolla kaiken energiani. Kadehdin välillä työttömiä, kotiäitejä, jotka saavat harrastaa ja viettää päivänsä kuten haluavat. Minulla menee arkipäivä, nukkumiseen, töihin ja itsensä palautumiseen töistä.
Olen toisiaan aina tarvinnut paljon unta ja palautumista päivän koitoksista. Elämä on siis minulla nukkumista, töitä, kotitöitä, urheilua...En jaksa edes kavereita tavata, kun arki vie kaiken voiman. Niin, olen kevyissä toimistotöissä. Osapäivätöihin minulla ei ole taloudellisesti mahdollisuutta siirtyä. Harmittaa, että olen kiltti työmyyrä, joka pilaa elämänsä tekemällä töitä ja maksamalla veroja, kun tuolla ulkona arkena vetelehtii ihmisiä, joiden lorvimisen minäkin osaksi kustannan oman elämäni kustannuksella.
Olenko ainoa? Arjen uuvuttama.
Kommentit (55)
Niin, minullakin tuli mieleen, että voisiko ap tehdä jotain iltapainoitteisempaa työtä? Tyyliin että työt alkaisi 10-12...
AP, oletko varma ettet selviäisi pienemmällä palkalla? Huomioithan, että osapäiväisenä myös veroprosenttisi laskisi hieman. Olen melko varma, että onnistuisit myös säästämään menoistasi jos jaksaisit nyt alkuun tehdä jonkinlaisen summittaisen laskelman. Tarkasta voisitko vaihtaa halvempaan puhelinliittymään (esim. nettiyhteys kokonaan pois puhelimesta) ja halvempaan (=hitaampaan) laajakaistayhteyteen. Myös vesilaskussa monilla olisi säästämisen mahdollisuus, samoin esim. saunavuoroissa yms.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 16:58"]
Niin, minullakin tuli mieleen, että voisiko ap tehdä jotain iltapainoitteisempaa työtä? Tyyliin että työt alkaisi 10-12...
[/quote]
Ap täällä. Nyt ip viiden jälkeen tuntuu, että on piristynyt ja on parhaimmillaan työntekoon. Iltaa kohden aina piristyy, kunnes sitten menee nukkumaan aikaisin, koska pitää yrittää herätä aikaisin. Ihanne työaika olisi mulle varmaan klo 10 ->.
Jotain osa-aikaista pitäisi alkaa tekemään tai saada vähän aikaa edes huilata.
AP
Etkö voisi vain mennä aiemmin nukkumaan ap?. Kirjoitinkin tuossa jo että minäkään en tunnu jaksavan vaikka olen aamuvirkku. Menen sänkyyn klo 21 ja herään vähön ennen kuutta. Töiden jälkeen olen aivan naatti ja saatan ottaa päikkäritkin. Olen todella matalan energiatason omaava ihminen. Kilpparin vajis on ja lääkitys mutta en silti jaksa.
Voitko tehdä etätöitä? Itse teen yhden päivän viikossa etänä kotona ja se auttaa ihan tavattomasti, kun yhtenä päivänä voin päättää itse ajankäytöstäni ja työmatkaan kuluva aika jää pois.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:44"]
Etkö voisi vain mennä aiemmin nukkumaan ap?. Kirjoitinkin tuossa jo että minäkään en tunnu jaksavan vaikka olen aamuvirkku. Menen sänkyyn klo 21 ja herään vähön ennen kuutta. Töiden jälkeen olen aivan naatti ja saatan ottaa päikkäritkin. Olen todella matalan energiatason omaava ihminen. Kilpparin vajis on ja lääkitys mutta en silti jaksa.
[/quote]
Miten paljon aikaisemmin voisin enää mennä nukkumaan. Joskus menen tosiaankin klo 20.30 nukkumaan ja olen tullut suunnilleen klo 18.00 - 18.30 kotiin. Viimeistään menen nukkumaan siinä klo 22.00, mutta harvoin, ehkä kerran viikossa tai pe, kun la voi nukkua myöhempään. Elämä lipuu tähän ruljanssiin, mulla ei ole ns. elämää: töitä, bussissa/ metrossa istumista, vaatehuoltoa, ruoka, suihku, vähän kirjan lukua sängyssä...Ja sitten samaa viikosta toiseen ja taas samaan, kunnes eläkeikä tulee, jos nyt sinne asti edes pääsee.
Ap
Kannattaa katsoa myös ruokavaliotaan. Mitä syöt? paljon hiilareita? Saatko tarpeeksi vitamiineja ruoasta? Juotko tarpeeksi vettä?
Uudestaan kilpparitutkimuksiin. Ei tuo ole hyvän kuuloista.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:52"]Kannattaa katsoa myös ruokavaliotaan. Mitä syöt? paljon hiilareita? Saatko tarpeeksi vitamiineja ruoasta? Juotko tarpeeksi vettä?
Uudestaan kilpparitutkimuksiin. Ei tuo ole hyvän kuuloista.
[/quote]
ei se kilppari nyt aina se syy ole kaikkeen. Minulla on lääkitys vaivaan ja arvot kohdallaam silti kärsin ap:n kuvaamasta olosta. Tosin voihan tämä tauti taustalla silti vaikuttaa. Eilenkin nukuin 10h yöllä,.olin valveilla pari tuntia ja menin 4h päiväunille.
ihmettelen näitä oireita, väsymystä yms. mä olen kärsinyt kohta 30 v kilpirauhasen vajaatoiminnasta, tai siis en ole kärsinyt, kun lääkitys on kohdallaan. en ole nukkunut kunnolla 20 vuoteen ja silti vaan aina jaksaa, kun on pakko. mä olenki old schoolin edustaja, liekö syy siinä?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:20"]ihmettelen näitä oireita, väsymystä yms. mä olen kärsinyt kohta 30 v kilpirauhasen vajaatoiminnasta, tai siis en ole kärsinyt, kun lääkitys on kohdallaan. en ole nukkunut kunnolla 20 vuoteen ja silti vaan aina jaksaa, kun on pakko. mä olenki old schoolin edustaja, liekö syy siinä?
[/quote]
tuossajoku mainitsikin ihmisten erilaiset vireystasot aivan luonnostaan. Jotkut pärjäävät 5h yöunilla ja pursuavat energiaa. Toiset taas eivät. Itse kuulun jälkimmäisiin. En vain fyysisesti jaksa vaikka kuinks yritän tsempata.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 12:44"]
[/quote]
Millaiset arvot sinulla on? TSH:n tulisi olla 1 tai alle ja T4V saisi olla viiterajojen ylimmässä kolmanneksessa, jos muuten vielä on oireita, kuten väsymystä.
Itselläni on thyroxinin lisäksi T3-hormonilääkitys Liothyronin, se sisältää tosiaan T3-hormonia, joksi Throxinin sisältämän T4-hormonin pitää elimistön soluissa ensin muuntua. Joskus tämä muunto ei suju aivan optimaalisesti ja silloin T3-hormoni voi viedä pois loputkin oireet.
Suosittelen, että jos on vajaatoiminta, ette usko, kun lääkäri katselee arvoista, että kaiken pitäisi olla kunnossa! Jos ei ole, niin jotain voi yleensä vielä tehdä, eli ainakin nuo yllämainitut asiat. T3-hormonilla ei ole Suomessa myyntilupaa, siksi se on huonommin tunnettu (vaikka ei saisi, kun miettii miten iso määrä kilpirauhaspotilaita meillä on ja iso osa heistäkin on alihoidettu. Ei vain Thyroxinin suhteen vaan sitten tämän T3:n suhteen myös.)
Mistä olet saanut tuon t3-lääkityksen? Saako ihan terveyskeskuslääkäriltä? Se voisi minuakin auttaa kun on uupumusta hyvistä viitearvoista huolimatta.
26, siis onko sulle määrätty ulkomailla suomessa kiellettyä tuotetta?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:20"]
ihmettelen näitä oireita, väsymystä yms. mä olen kärsinyt kohta 30 v kilpirauhasen vajaatoiminnasta, tai siis en ole kärsinyt, kun lääkitys on kohdallaan. en ole nukkunut kunnolla 20 vuoteen ja silti vaan aina jaksaa, kun on pakko. mä olenki old schoolin edustaja, liekö syy siinä?
[/quote]
Moni thyroxinia syövä nukkuu huonosti, varsinkin jos T4V pidetään muun hyvinvoinnin takia suht ylhäällä, olen havainnut vertaistukipalstoilla. Siihenkin se T3 on auttanut ainakin minua. Tämä tällaisena mietintämyssyyn pistettävänä vinkkinä.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:32"]
26, siis onko sulle määrätty ulkomailla suomessa kiellettyä tuotetta?
[/quote]
Suomessa on määrätty, mutta ei tk-lääkärin toimesta, vaan Mehiläisen endokrinologin.
Ei hyvän tähen. Mitä ihmeen pyykkihuoltoa ja kaupassakäyntiä lapsettomalla sinkulla on muka joka päivä? Kun mä olin sinkku ja lapseton, pesin koneellisen pyykkiä kerran viikossa! Sähän voit mennä vaikka seitsemältä nukkumaan, jos haluat!
Pakko sanoa ettei sulla ole todellisesta väsymyksestä mitään kokemusta.
T: Kokopäiväisessä työssä käyvä neljän lapsen äiti
Eikä T3-hormoni ole "Suomessa kielletty" aine, vaan se tarvitsee ns. erityisluvan, jonka lääkäri kirjoittaa ja apteekki hakee Fimealta. Thyroxinin kanssa yhdistelmänä T3-hormoni on eri asia kuin kiistelty T3-only hoito, johon en mene sen enempää, koska se ei ole minun elämääni. Monet yksityiset endot määräävät tätä ns. yhdistelmähoitoa, jossa saadaan sekä T4:ää että T3:a.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:35"]
Ei hyvän tähen. Mitä ihmeen pyykkihuoltoa ja kaupassakäyntiä lapsettomalla sinkulla on muka joka päivä? Kun mä olin sinkku ja lapseton, pesin koneellisen pyykkiä kerran viikossa! Sähän voit mennä vaikka seitsemältä nukkumaan, jos haluat!
[/quote]
Turpa kiinni asioista, joista sulla ei selvästikään ole käsitystä. Eli väsymys itsenäisenä, elimellisenä vaivana.
[quote author="Vierailija" time="14.04.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Siis, ap:lla on yksi teini-ikäinen lapsi. Lapsi on helppo ja jo kovin itsenäinen. Työ ja ns. väärä elämänrytmi väsyttää. Lomilla ja silloin, kun saan herätä oman rytmini mukaan, jaksan kotona vaikka mitä, kun ei ole tätä helvetin työtä pilaamassa elämää ja luontaista rytmiä.
Ap
Ap
Jospa löytyisi jostain iltatyö? Ja /tai liikunnallinenkin ehkä, jolloin ei tarvitsisi vapaalla niin heilua. Kai se toimistotyö puuduttaa kuitenkin, vaikka kivaakin olisi - pitää olla pirteä ihminen tai sikainnoissaan, ettei alkaisi päivä painaa. Saati sitten, jos terveydessä kuitenkin on joku ongelma tai on iltavirkku luonnostaan tai muuten flegmaatikko. Onhan hevosissakin sähäköitä ja suorastaan puisevia yksilöitä. Mutta en minä siihen tyytyisi, sinne endokrinologin juttusille lähtisin minäkin.
Minustakin ap vaikuttaa vähintäänkin alakuloiselta, ehkä masentuneelta, mutta tietysti pitkä väsymyskin tekee sen. Toisaalta, väsymys johtaa masennukseen, ja se masentuneenkin väsymys on täyttä totta - vaikka saisi jonkun energiapiikin hetkeksi, sitten tippuu senkin edestä, koska ei ole voimia käsitellä kaikkia vastaantulleita asioita, kenties aivokemiakin heilahtaa jotenkin niin, että välittäjäaineet loppuu kesken tms.