Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla ei ole sisäistä tarvetta saada lapsia?

Vierailija
02.12.2020 |

Tai jos näet lapsia, ne eivät erityisemmin herätä mitään tunteita, siinä missä aikuisetkaan?
Mulle lapsetkin on vain ihmisiä. Samanlaisia niistä kasvaa aikanaan kun mitä me ollaan nyt.

Eläimistä sen sijaan hellyn joka kerta kun näen.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän monista tuntemistani eri-ikäisistä lapsista. Vauvan sylissä pitäminen tuntuu hyvältä. Vaipan vaihtaminen ei ole erityisen ällöä, ja tuntuu hyvältä hoivata olentoa, joka on hoivasta riippuvainen.

En halua kantaa kehossani lasta, enkä halua ottaa riskiä, että jäisin yksin huoltamaan kasvavaa ihmisenalkua. Minulla on vaativa kutsumusammatti, nautinnollinen rakkauselämä ja rakkaiden ystävien ja kollegoiden verkosto. En aio yrittää lasta.

N42

Vierailija
42/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puolestani tykkään paljon lapsista ja lapset ovat mielestäni söpöjäkin, mutta riittäkö se? Ei todellakaan. Ajatus siitä, että oma arkielämä pitäisi uudelleenjärjestää palvelemaan yhteiskunnan normien mukaista lastenkasvatuksen jaloa tarkoitusta, tappaa kyllä tehokkaasti kaiken sentimentaalisuuden aiheen ympäriltä. En ole myöskään vakuuttunut, että lisääntyminen tähän maailmaan on eettisesti oikein, vaikka muiden päätöksiä en haluakaan tuomita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin aloituksessa kuvattu ihminen, pitäisin Vauvapalstalla hengaamista säälittävänä.

Vierailija
44/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä lisääntyy "koska muutkin" ja pelkäävät jäävänsä jostain paitsi.

Vahinkoja on myös iso osa lapsista.

Vierailija
45/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sopii sitten miettiä, miksi se tuntuu aina niin tärkeältä kertoa, miten vauvat on inhottavia ja rumia, eikä niitä tietenkään voi erottaakaan toisistaan. Että mistä se kertoo.

Puhutaan sitä kaikesta mahdollisesta muustakin, niin miksi tämä asia olisi poikkeus? Tabu aihe, hyvä että jotkut uskaltaa sen sanoa, tai no kirjoittaa...

-eri

No juurihan minä puhuin siitä, siis kehotin miettimään, mistä se johtuu. En nyt ihan ymmärrä, miten se voi tabu olla, kun tällä palstalla ihan kaikki lapsi- tai vauva-aiheiset ketjut ovat täynnä tuota yököttelyä.

Ei kakarat ainoa asia ole mitä osa ihmisistä inhoksuu. Miksipä sitä syytä siis pitäisi sen paremmin alkaa pohtimaan, mikä siellä taustalla voisi olla. Monen kohdalla ei varmaan ole edes mitään syytä. Sitä kannattaa myös pohtia.

Ne sun kakaras on saman lajin edustajia kuin sinä. Ihmisyhteisöt ovat menestyneet ja kasvaneet vain lisääntymisen kautta. Ihmisen jälkeläinen on erittäin avuton etenkin etenkin ensimmäiset vuodet, mutta pitkään sen jälkeenkin, toisin kuin muiden eläinten poikaset, jotka kehittyvät täysikasvuisiksi nopeammin. Tämä on johtanut kulttuuriin, jossa täysikasvuiset ihmiset keskimäärin pitävät lapsista ja haluavat huolehtia niistä. Se kuuluu evoluutioon, koska avuton ihmislapsi on tarvinnut runsaasti huolenpitoa selvitäkseen ja jatkaakseen taas sukua.

Että tältä pohjalta on ihan hyvä miettiä, miksi niin moni kokee painavaa tarvetta puhua vauvoista ja lapsista korostetun karkeasti ja rumasti. Minä uskon, että se liittyy osittain vauvojen avuttomuuteen ja sen herättämiin kauhun tunteisiin (minäkin olen ollut tuollainen), osittain siihen, että lapset vievät huomiota pois itsestä ja osittain siihen, että kun ihmiset nykyään kasvavat vailla kontaktia suurempaan joukkoon eri-ikäisiä lapsia, eri kehitysvaiheet ovat vieraita eikä hoivaamista opita. Tuohon avuttomuuden tunteeseen liittyy myös se, että vauva herättää yleensä sen hoivaajissa rakkauden tunteita (jotka siis ovat evoluution tuotetta, koska se ihmisen jälkeläinen on ´ todella avuton ja hankala, ja se olisi monessa tilanteessa helpompi vain unohtaa jonnekin kuin raahata mukana), ja nämä tietenkin tuntuvat monista kiusallisilta.

Voi älkää jauhako siitä biologisesta äidinrakkaudesta! Oma äiti on ilmielävä todiste äidistä jolle jäi syttymättä hormonit ja lapseen kohdistuva rakkaus. Katuu vieläkin sitä kun sortui lisääntymään.

Minä käsittelin viestissäni ihmisen evoluutiota, en juuri sinun äitiäsi. Olen pahoillani, että sinulla oli vaikea lapsuus, mutta toivottavasti ymmärtäisit myös sen, että kun puhutaan ihmislajin historiasta, siihen mahtuu aika monta erilaista yksilöä.

En muuten maininnut viestissäni sanaa "äidinrakkaus" tai edes sanaa "äiti".

Vierailija
46/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä sopii sitten miettiä, miksi se tuntuu aina niin tärkeältä kertoa, miten vauvat on inhottavia ja rumia, eikä niitä tietenkään voi erottaakaan toisistaan. Että mistä se kertoo.

Puhutaan sitä kaikesta mahdollisesta muustakin, niin miksi tämä asia olisi poikkeus? Tabu aihe, hyvä että jotkut uskaltaa sen sanoa, tai no kirjoittaa...

-eri

No juurihan minä puhuin siitä, siis kehotin miettimään, mistä se johtuu. En nyt ihan ymmärrä, miten se voi tabu olla, kun tällä palstalla ihan kaikki lapsi- tai vauva-aiheiset ketjut ovat täynnä tuota yököttelyä.

Ei kakarat ainoa asia ole mitä osa ihmisistä inhoksuu. Miksipä sitä syytä siis pitäisi sen paremmin alkaa pohtimaan, mikä siellä taustalla voisi olla. Monen kohdalla ei varmaan ole edes mitään syytä. Sitä kannattaa myös pohtia.

Ne sun kakaras on saman lajin edustajia kuin sinä. Ihmisyhteisöt ovat menestyneet ja kasvaneet vain lisääntymisen kautta. Ihmisen jälkeläinen on erittäin avuton etenkin etenkin ensimmäiset vuodet, mutta pitkään sen jälkeenkin, toisin kuin muiden eläinten poikaset, jotka kehittyvät täysikasvuisiksi nopeammin. Tämä on johtanut kulttuuriin, jossa täysikasvuiset ihmiset keskimäärin pitävät lapsista ja haluavat huolehtia niistä. Se kuuluu evoluutioon, koska avuton ihmislapsi on tarvinnut runsaasti huolenpitoa selvitäkseen ja jatkaakseen taas sukua.

Että tältä pohjalta on ihan hyvä miettiä, miksi niin moni kokee painavaa tarvetta puhua vauvoista ja lapsista korostetun karkeasti ja rumasti. Minä uskon, että se liittyy osittain vauvojen avuttomuuteen ja sen herättämiin kauhun tunteisiin (minäkin olen ollut tuollainen), osittain siihen, että lapset vievät huomiota pois itsestä ja osittain siihen, että kun ihmiset nykyään kasvavat vailla kontaktia suurempaan joukkoon eri-ikäisiä lapsia, eri kehitysvaiheet ovat vieraita eikä hoivaamista opita. Tuohon avuttomuuden tunteeseen liittyy myös se, että vauva herättää yleensä sen hoivaajissa rakkauden tunteita (jotka siis ovat evoluution tuotetta, koska se ihmisen jälkeläinen on ´ todella avuton ja hankala, ja se olisi monessa tilanteessa helpompi vain unohtaa jonnekin kuin raahata mukana), ja nämä tietenkin tuntuvat monista kiusallisilta.

Useat sanovat inhoavansa myös juoppoja, vaikka ovathan hekin saman lajin edustajia meidän kaikkien kanssa... eli miksipä lapsia kohtaan ei saisi kokea negatiivisia tunteita. Ei sama lajiryhmä missään eläinkunnassa tee automaattisesti sitä, että saman lajin kanssa ei ajauduttaisi konflikteihin tai muihin kielteisiin tunteisiin. Se mihin kielteiset tunteet johtavat, on tärkeämpi asia. (eli että ei hakata tai tapeta lasta eikä juoppoa vain omien negatiivisten tunteiden takia). Se, että lapsi on viaton, ei lisää usealla tämän aihealueen itsessään tunnistavilla ihmisillä sitä empatian tunnetta, mitä selkeästi haet viestissäsi.

Aivan, mutta jos puhutaan ihmisen evoluutiosta ja sen vaikutuksesta käytökseen ja asennoitumiseen, miten juopot ja lapset mielestäsi vertautuvat toisiinsa?

En muuten viitannut lapsiin sanalla "viaton".

Vierailija
47/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Useat sanovat inhoavansa myös juoppoja, vaikka ovathan hekin saman lajin edustajia meidän kaikkien kanssa... eli miksipä lapsia kohtaan ei saisi kokea negatiivisia tunteita. Ei sama lajiryhmä missään eläinkunnassa tee automaattisesti sitä, että saman lajin kanssa ei ajauduttaisi konflikteihin tai muihin kielteisiin tunteisiin. Se mihin kielteiset tunteet johtavat, on tärkeämpi asia. (eli että ei hakata tai tapeta lasta eikä juoppoa vain omien negatiivisten tunteiden takia). Se, että lapsi on viaton, ei lisää usealla tämän aihealueen itsessään tunnistavilla ihmisillä sitä empatian tunnetta, mitä selkeästi haet viestissäsi.

Aivan, mutta jos puhutaan ihmisen evoluutiosta ja sen vaikutuksesta käytökseen ja asennoitumiseen, miten juopot ja lapset mielestäsi vertautuvat toisiinsa?

Sillä tavoin sinulle on helpompi näyttää konkreettinen esimerkki siitä, että eivät ihmiset automaattisesti saman lajin edustajina kaikista lajin yksilöistä pidä tai halua alkaa heitä hoivaamaan, kun mietiskelit, että mistä tällainen tuntemus kumpuaa. Sille, ettei pidä jostakin, ei välttämättä ole mitään evoluutioperäistä syytä. Mutta jos lapsista tykkäämättömyyden syyn tahtoo evoluutiosta etsiä, niin sen voisi ajatella siten, että lapset ovat riski omalle selviytymiselle (et pääse juoksemaan vihollista karkuun, sinulla menee aikaa auttaa jälkeläisesikin puuhun yms.) Itse en ajattele siis asiaa näin, mutta koska olet evoluutiosta kiinnostunut, niin piittaamattomuus lapsiin saattanee löytyä tuosta. Huom. saattaa.

Vierailija
48/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin aloituksessa kuvattu ihminen, pitäisin Vauvapalstalla hengaamista säälittävänä.

Vauvapalsta?

Vierailija
49/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuin olisit saanut vähän rakkautta lapsena.

Vierailija
50/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vahva sisäinen tarve säilyä lapsettomana ja pysyä mahdollisimman kaukana lapsiperhehelvetistä.

Vierailija
51/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan ollut mitään sisäsyntyistä tarvetta lapsille. Mutta silti lapseni ovat olleet parasta elämässäni!

Vierailija
52/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt lapsista. Eivät ole söpöjä ollenkaan. Ja todellakin mun silmään vauvat näyttävät punakoilta ja ryppyisiltä ja rumilta. En ole koskaan halunnut hoitaa lapsia enkä pidä siitä, kun mulle tyrkytetään jotain "söpöä" vauvaa syliin. Kissat ja kissanpennut ovat suloisia ja niitä hoidan mieluusti. Voisin lisääntyä mikäli mies ottaisi hoitovastuun. Mitään vauvakuumetta mulla ei kyllä ole. N39

Vierailija
53/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Sillä tavoin sinulle on helpompi näyttää konkreettinen esimerkki siitä, että eivät ihmiset automaattisesti saman lajin edustajina kaikista lajin yksilöistä pidä tai halua alkaa heitä hoivaamaan, kun mietiskelit, että mistä tällainen tuntemus kumpuaa. Sille, ettei pidä jostakin, ei välttämättä ole mitään evoluutioperäistä syytä. Mutta jos lapsista tykkäämättömyyden syyn tahtoo evoluutiosta etsiä, niin sen voisi ajatella siten, että lapset ovat riski omalle selviytymiselle (et pääse juoksemaan vihollista karkuun, sinulla menee aikaa auttaa jälkeläisesikin puuhun yms.) Itse en ajattele siis asiaa näin, mutta koska olet evoluutiosta kiinnostunut, niin piittaamattomuus lapsiin saattanee löytyä tuosta. Huom. saattaa.

Niin, en mä väittänytkään, että syynä lapsi-inholle olisi evoluutio, eikä se nyt oikein voi ollakaan, kun lapsi-inho yhteiskunnallisena ilmiönä on niin nuori. Jos nyt saan vielä korostaa, niin en puhu tässä yksilöistä, vaan laajemmista asioista.

Enkä sanonut, että ihmiset pitäisivät automaattisesti saman lajin edustajista, eivät tietenkään pidä, vaan että ihmiselle on kehittynyt suojeleva ja positiivinen suhtautuminen lapsiin, koska lapset ovat konkreettisesti yhteisön tulevaisuus.

Ehkä tästä ei oikein synny keskustelua, kun saamani kommentit liittyvät lähinnä asipihin, joita en ole kurjoittanut :D

Vierailija
54/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tykännyt lapsista. Eivät ole söpöjä ollenkaan. Ja todellakin mun silmään vauvat näyttävät punakoilta ja ryppyisiltä ja rumilta. En ole koskaan halunnut hoitaa lapsia enkä pidä siitä, kun mulle tyrkytetään jotain "söpöä" vauvaa syliin. Kissat ja kissanpennut ovat suloisia ja niitä hoidan mieluusti. Voisin lisääntyä mikäli mies ottaisi hoitovastuun. Mitään vauvakuumetta mulla ei kyllä ole. N39

Hommaa kotimies 😂

Ukotkin ulkoistaa kotiäideille lähestulkoon kaiken.

Vierailija
55/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös noin 80 % vauvapalstailijoista vastaa sun kuvaustasi?

Suurimmalla osalla lapsia.

Vierailija
56/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös noin 80 % vauvapalstailijoista vastaa sun kuvaustasi?

Suurimmalla osalla lapsia.

Oho, mistäs sulle on tällainen tieto tullut?

Vierailija
57/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän sama, paitsi että lapset herättää lähinnä negatiivisia tunteita. Vähän niinkuin vaikka humalaiset tai muuten huonostikäyttäytyvät tai äänekkäät aikuiset. Lapset eivät mielestäni myöskään ole söpöjä. Sellaisia ryppyisiä nahkaperunoita varsinkin vauvana.

Ihmisvauva on ruma!:D ei ollenkaan söpö.

Eivät ole ihmisvauvat rumia. 

No kyllä ne vaan on. Ja kaikki ihan saman näköisiä. 

No varmasti on, jos on rillit rasvaisia sormenjälkiä täynnä. Aivan samalla tavalla, kun säkin näytät ihan samalta kuin sun naapuri.

No varmasti olisi rillit täynnä limaisia sormenjälkiä lasten lähellä, mutta onnekseni minulla ei ole silmälaseja.

No ehkä sitten kannattaa käydä näöntarkastuksessa tai sitten karistaa tuo ihmeellinen asenne, että vauvat eivät ole ihmisiä siinä missä muunikäiset. Jos nyt jo vauvasta erottaa ihan selvästi sukunäön (tai jopa ultrakuvasta), niin miten ne voivat olla samannäköisiä.

No ei varmasti erota vauvoja jostain ultrakuvista :D Ei ainakaan tavan mammeli tai isuli. Ja kyllä omaan silmääni vauvat näyttävät ihan samalta. Sama pää jossa tojottaa pari haiventa, ryppyinen otsa, pikkuautonenä, hailakat silmät ja mutrusuu. Ja nämä ovat kiinni jättipäässä, joka on kiinni kippuraisessa kehossa.

Miten niin "ei varmasti"? Mun esikoinen oli ultrakuvassa ihan mun näköinen, samanlainen suu ja leuka. Ja olikin vauvana ja taaperona ihan samannäköinen kuin minä saman ikäisenä.

Onkohan sulla kasvosokeus tai jotain?

Sun esikoinen oli ultrakuvissa ihan sun näkönen? Nyt kyllä ihmetyttää jotta minkä näköinen sä oikein oot jos muistutat ultrakuvaa...

Vierailija
58/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän sama, paitsi että lapset herättää lähinnä negatiivisia tunteita. Vähän niinkuin vaikka humalaiset tai muuten huonostikäyttäytyvät tai äänekkäät aikuiset. Lapset eivät mielestäni myöskään ole söpöjä. Sellaisia ryppyisiä nahkaperunoita varsinkin vauvana.

No varmasti on, jos on rillit rasvaisia sormenjälkiä täynnä. Aivan samalla tavalla, kun säkin näytät ihan samalta kuin sun naapuri.

No varmasti olisi rillit täynnä limaisia sormenjälkiä lasten lähellä, mutta onnekseni minulla ei ole silmälaseja.

No ehkä sitten kannattaa käydä näöntarkastuksessa tai sitten karistaa tuo ihmeellinen asenne, että vauvat eivät ole ihmisiä siinä missä muunikäiset. Jos nyt jo vauvasta erottaa ihan selvästi sukunäön (tai jopa ultrakuvasta), niin miten ne voivat olla samannäköisiä.

No ei varmasti erota vauvoja jostain ultrakuvista :D Ei ainakaan tavan mammeli tai isuli. Ja kyllä omaan silmääni vauvat näyttävät ihan samalta. Sama pää jossa tojottaa pari haiventa, ryppyinen otsa, pikkuautonenä, hailakat silmät ja mutrusuu. Ja nämä ovat kiinni jättipäässä, joka on kiinni kippuraisessa kehossa.

Miten niin "ei varmasti"? Mun esikoinen oli ultrakuvassa ihan mun näköinen, samanlainen suu ja leuka. Ja olikin vauvana ja taaperona ihan samannäköinen kuin minä saman ikäisenä.

Sun esikoinen oli ultrakuvissa ihan sun näkönen? Nyt kyllä ihmetyttää jotta minkä näköinen sä oikein oot jos muistutat ultrakuvaa...

Ok, sä et oo selvästikään nähnyt koskaan 4d-ultrakuvaa. Googlaapa, millainen se on.

Vierailija
59/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, sä et oo selvästikään nähnyt koskaan 4d-ultrakuvaa. Googlaapa, millainen se on.

Kuuklasin. Ja olen edelleen sitä mieltä että kovin oot oudon näköinen. Näytti olevan osa aika järkyn näköisiä.

Vierailija
60/93 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuklasin. Ja olen edelleen sitä mieltä että kovin oot oudon näköinen. Näytti olevan osa aika järkyn näköisiä.

No jos sua helpottaa ajatella, että mä oon sen näköinen sen sijaan, että käyttäisit järkeäsi, niin anna mennä. Ja varmaan myös se, että joku sanoo sun näyttävän sun eri sukupuolta olevalta vanhmnalta/sukulaiselta, tarkoittaa just sitä, että sä näytät vastakkaiselta sukupuolelta ja just sen ikäiseltä, mitä tämä sukulainen on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi